Sidan 4 av 6 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 SistaSista
Resultat 181 till 240 av 301

Ämne: Oscillatorer i Eurorackformat

  1. #181
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Ni som har PH med expansion, hur funkar det, är de förprogrammerade eller måste man lägga in själv och hur funkar isf det?

    Jag tror att jag kommer sikta på en HD eller PH istället för en E350 (jag tycker den verkar lite för "mjuk", kanske har jag fel?)

  2. #182
    nrdvrgr
    nrdvrgr är inte uppkopplad
    nrdvrgrs avatar
    Senior
    PH rular!
    Man köper "ROMMAR" som man sätter på expansionen på baksidan, sedan är det bara att köra... Rekommenderar Brandon Smiths´s set, helt underbara tables.

  3. #183
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    satt och lekte en stund nu på morgonen. Jag har verkligen funnit modulen jag vill ha. en till är ett absolut måste. Tillsammans med Z8k, korgas, z2040, zdsp, z3k, maths, 2xpp och lite annat mums börjar modularen bli fin. Planerar att buyta ut min lowcost 6U mot en A1009U inom kort för att bla få plats med DPO och Bionic Lester. Kanske bygger jag en eller två skiffar också där PP och en planerad René hamnar...Risk finns att det slutar med många PH. Jag har ju alltid i en XT velat ha 4 wavetable oscillatorer liksom

  4. #184
    nrdvrgr
    nrdvrgr är inte uppkopplad
    nrdvrgrs avatar
    Senior
    Jag hade tidigare 2 st PH, båda fullt expanderade = wavetableparadis. Riktigt bra.

    Apropå euro-oscillatorer, nån mer än jag som tycker att WMD Synchrodyne verkar riktigt trevlig? Någon som testat/köpt den ännu?

  5. #185
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Den verkar ypperlig. Den ligger också i planen! Klart intressant.

  6. #186
    SYN7HOR
    SYN7HOR är inte uppkopplad

    Avliden
    Innebär linjär FM att när man hittat en moduleringsnivå där man får fram en ren ton, så kan man spela oscillatorn som vanligt? Om ni förstår hur jag menar? Ska man alltså skicka samma cv till 1v/oct som till lin fm, så blir det rent och fint?

  7. #187
    Erik G
    Erik G är uppkopplad nu
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Samma cv till carriern som till modulatorn.

  8. #188
    SYN7HOR
    SYN7HOR är inte uppkopplad

    Avliden
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Samma cv till carriern som till modulatorn.
    Cool. Då måste jag nog skaffa en med linjär fm... Men går det inte haxa till på osc med exp fm? Är nästan säker på att jag läste om en sådan patch, innehållandes Mats och vca, men hittar inte tråden/inlägget.

  9. #189
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SYN7HOR Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Innebär linjär FM att när man hittat en moduleringsnivå där man får fram en ren ton
    Nä. Det kan du göra med Exp FM oxå. Ställ en modulationsnivå där du får en viss ton, åsså samma CV till både carrier och modulator, så kommer det fortsätta stämma. Skillnaden med lin fm är att du kan ändra modulationsindex (mängd modulation) utan att upplevd pitch ändras.

  10. #190
    SYN7HOR
    SYN7HOR är inte uppkopplad

    Avliden
    Ok...

    Hittade detta inlägg på muffwiggler:
    "The circuit you're looking for is a logarithmic converter (logarithmic is the opposite of exponential).

    If y = exp(x), then x = ln y

    Alternatively, if y = 10^x, then x = log y

    exp(x) = e^x (or e to the power of x) and e = 2.718281828... (yes, it's just a number -- a magic number, but a number all the same), "ln" means "base e (or natural) logarithm", and "log" means "base 10 logarithm".

    Hence, a logarithmic converter (or, more commonly, "log amp") is simply an exponential converter (or "antilog amp") in reverse. If you converted a linear voltage to its logarithm and plugged that into exponential FM, then you'd get linear FM."


    Blir till att experimentera med Maths och vca:er sen...

  11. #191
    nrdvrgr
    nrdvrgr är inte uppkopplad
    nrdvrgrs avatar
    Senior
    Fan, nu har Uffe´s Deli fått in nya WMD-oscen... kan inte nån snäll själ köpa min D-1000 så jag kan ge Ulf lite mat på bordet?

  12. #192
    Erik G
    Erik G är uppkopplad nu
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Ett trick med FM är ju att synka modulatorn med carriern. Då kommer carriern att hållas i schack så att det blir harmoniska övertoner.

  13. #193
    stabilt
    stabilt är inte uppkopplad
    stabilts avatar
    Senior
    Polivoks VCG är helt underbar. Karaktären är så levande. Sågen är den skönaste jag hört, triangeln är en härlig macdonaldstriangel (deras logotype-M i oscilloskåpet). Pulsen moduleras från tyst till tyst 0-100%. Sa jag att den är levande? Undrar om den är veggis eller köttätare? Bäst o ta reda på det innan den svälter ihjäl stackarn. Hoppas den inte blir en Gremlin om man matar den efter midnatt.

  14. #194
    jagtror99
    jagtror99 är inte uppkopplad
    jagtror99s avatar
    Senior
    Någon som har något nytt att tillägga i tråden? Eller har en bra länk med en jämförelse mellan lite olika VCO:er?

  15. #195
    Mjölnaren
    Mjölnaren är inte uppkopplad

    Senior

  16. #196
    jagtror99
    jagtror99 är inte uppkopplad
    jagtror99s avatar
    Senior
    Den är ju skitsnygg

  17. #197
    Mjölnaren
    Mjölnaren är inte uppkopplad

    Senior
    Jo, tycker att dom blåa rattarna ser mycket bättre ut i videon än på bilderna. Gillar rymdvarelsen med mustaschen

  18. #198
    nrdvrgr
    nrdvrgr är inte uppkopplad
    nrdvrgrs avatar
    Senior
    Knark.

  19. #199
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Nu har priset på DPO kommit upp på makenoise hemsida. 559 usd. Omräknat med linjär skalning (3400/399•559) kommer den kosta 4750 kr. Det känns som den är värd det . Eller?
    För mig är den given.

  20. #200
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Fan, läste av fel... 599 usd => 5100kr.

  21. #201
    deleted user
    dollarn är ju under 7 spänn så cirka 4100 blir det.

  22. #202
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Inte om man räknar med efns kurs.

  23. #203
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Dvs priset av tex echophon/usd • usd. Rakt av skalning räknat alltså. Men förhoppningen är ju att den landar på typ 4500...

  24. #204
    deleted user
    Jo jag förstod att du använde echophonen som riktmärke när jag såg summorna. Men det är ju helt beroende vad Uffe får/fick för pris på dom, så vi som lever får se, verkligen sugen på en DPO själv.

  25. #205
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Har du börjat igen?

  26. #206
    deleted user
    Nä inte det. DPO:n fanns ju inte på världskartan när ja var i farten, men den summerar det ganska bra vad jag vill ha ut av en oscillator. Så lite småsugen blir man ju på ett minimalt system, har tom en skiff me ström liggandes ifall GAS:en blir för stark

  27. #207
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Jag var sjukt sugen på DPO'n men sen fick jag höra om Endorphin.es Furthrrrr Generator och har blivit mer sugen på den faktiskt. Beror väl iofs på vad den kommer landa på i pris också.

  28. #208
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Eller så går man bananas, säljer en njure och skaffar en av varje!

  29. #209
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Blir väl inte mer banan av det! Men jag skulle nog välja bort den ena mot rubicon, dixie och ufold.

  30. #210
    Max S
    Max S är inte uppkopplad
    Max Ss avatar
    Senior
    MODCAN har tre OSC i euroformat..

    -FMVDO
    -Dualwave
    -Triple OSC

    http://www.modcan.com/EuroRack/Euro_main.html


    E de nån som vet nåt om dessa?

  31. #211
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Blir väl inte mer banan av det! Men jag skulle nog välja bort den ena mot rubicon, dixie och ufold.
    Inte mer banan, "go bananas" m.a.o. göra något tokigt (sälja njuren för att finansiera moduler måste väl ändå ligga rätt högt på den listan).

  32. #212
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Inte mer än att alla tre är DSP (inklusive triple osc) och att de skall låta jävligt bra, precis som alla andra modcan grejer.

    Citat Ursprungligen postat av Max S Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    MODCAN har tre OSC i euroformat..

    -FMVDO
    -Dualwave
    -Triple OSC

    http://www.modcan.com/EuroRack/Euro_main.html


    E de nån som vet nåt om dessa?

  33. #213
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av eXode Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte mer banan, "go bananas" m.a.o. göra något tokigt (sälja njuren för att finansiera moduler måste väl ändå ligga rätt högt på den listan).
    saknades väl en ;-) från mig. Men fortfarande: Glöm inte dixie, tycker jag.

  34. #214
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Jag tycker Dixie har låtit lite kliniskt på de demos jag hört. Har föredragit ljudet på bubblesound VCOb men då baserar jag min uppfattning helt på demos enbart. Men det är en annan idé jag haft. Skaffa två bubblesound VCOb med en VCA mellan dem och en wavefolder (har iofs redan toppobrillo TWF). Har också funderat på roman_f's 258 klon, waveshapingen tilltalar mig (och soundet).

  35. #215
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Skulle vara trevligt med lite oskurna demos av oss själva på olika vcoer...
    Ska vi lista alla i början kanske och ge dem lite tyckande?

  36. #216
    Pum
    Pum är inte uppkopplad
    Pums avatar
    Senior
    Jag har en FMVDO och den låter som väntat - fantastiskt!! Helt egen. Några intressanta noisevågformer också, från vinylknaster till vitt. Excellent FM, stegbar eller flytande. Och liten, 12hp. Mycket trevlig osc.

  37. #217
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Tänkte mest att den verkar praktisk som modulator.

  38. #218
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Pum: vad fick du ge för den?

  39. #219
    Pum
    Pum är inte uppkopplad
    Pums avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Pum: vad fick du ge för den?
    380€ hos Schneider. Finns i lager. En läckerbit, rekommenderas.

  40. #220
    Svonko
    Svonko är inte uppkopplad
    Svonkos avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    ...och där beställde jag en Modcan Dual Wave.

  41. #221
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    De Pe Oh abstinens

  42. #222
    Max S
    Max S är inte uppkopplad
    Max Ss avatar
    Senior
    Just DEN är jag sugen på? Har du fått den?

    Lite ljuddemos pleeeease...




    Citat Ursprungligen postat av Svonko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...och där beställde jag en Modcan Dual Wave.

  43. #223
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok men nu köper jag fan pittsburghs osc, den verkar riktigt najs.
    Så hurpass nice är den? Funderar på bygga ett litet modulsystem och kollat mycket på denna. Hur funkar den som LFO?

  44. #224
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Vilka oscillatorer trackar bra över minst fem oktaver? Så man kan bygga sig en polymodular på ett smidigt sätt. Tyvärr så fungerade inte Doepfers A-111 till det...

  45. #225
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av uc.t Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så hurpass nice är den? Funderar på bygga ett litet modulsystem och kollat mycket på denna. Hur funkar den som LFO?
    Det blev att jag köpte VCOb istället - fungerar mycket bra som LFO - de ska ha samma struktur ungefär så antagligen är den rätt okej till LFO. Har som sagt inte testat dock.

  46. #226
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran
    Ok. Någon som faktiskt testat pittsburgh osc. och har en åsikt?

  47. #227
    stabilt
    stabilt är inte uppkopplad
    stabilts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilka oscillatorer trackar bra över minst fem oktaver? Så man kan bygga sig en polymodular på ett smidigt sätt. Tyvärr så fungerade inte Doepfers A-111 till det...
    Dixie ska tracka över 10 oktaver tror jag.

  48. #228
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilka oscillatorer trackar bra över minst fem oktaver? Så man kan bygga sig en polymodular på ett smidigt sätt. Tyvärr så fungerade inte Doepfers A-111 till det...
    Cwejman trackar fint, tror mina ligger inom 10 cent över 7-8 oktaver eller så.

  49. #229
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Hej! Jag går i oscillatortankar och till slut hittade jag den här tråden, dags att väcka den.

    Ska kasta ut min Synchrodyne tänkte jag, det som då kvarstår är Z3000, E350 och VCOb. Det räcker förvisso långt men jag söker nåt med mycket bredd och knas. Har ingen ren lfo nu så därför går det åt lite extra osc ibland.

    Synchrodyne har potential men jag sitter för mycket och letar sweetspots o försöker förstå än att hjag har glädje av den.. vill ersätta den med nåt aningen enklare.

    Har sneglat på Braids länge, men är lite småtjurig mot såna jag behöver manual eller komihåglistor. Den låter skitbra och gillar bredden, samtidigt när jag testat känner jag bara att exakt det här vill jag ha som polysynt med klaviatur, inte i första hand i modularen. Men vet inte.. den kanske vinner över mig.

    Mangrove formant osc verkar rolig också, nånting sånt kanske jag väntar på mer demos där.. gillar ändå tanken på nåt analogt mer.. vad mer för kul finns egentligen?

  50. #230
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Rubicon till exempel? Mycket "bredd och knas" i vart fall.

    Det finns mycket att välja på nu.

  51. #231
    Summa
    Summa är inte uppkopplad
    Summas avatar
    Senior
    Ja du, är det en analog eller digital oscillator du letar efter?
    Braids är INTE komplicerad, jag skulle till och med kalla den simpel, den har aningens för lite modulations möjligheter, men en ny firmware (bees-in-the-trees) öppnar upp fler funktioner om man är intresserad.

    Synchrodyne var en av de först VCO jag skaffade till Euroracket, det som för många förvirrar är PLL och de olika filterutgångarna. Läs manualen noga, det tar ett tag innan polletten ramlar ner för många. Jag hade expandern ett bra tag innan jag sålde den till Oddbob, den gör det hela mycket mer komplext.

    en VCO som många nuförtiden förbiser är Wiards Anti Oscillator, fantastisk modul, jobbar mycket bra ihop med andra oscillatorer.

    Annars ser Doepfers nya Thru Zero VCO jävligt intressant och prisvärd ut..

  52. #232
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Jag skulle behållt synchrodyne.

    Jag kör idag:2xrubicon, synchrodyne med expander och piston honda samt z3k och snart även nw1.
    Rubicon är jävligt grym och 2st ät ännu fetare. Med synchrodyne blir det en magisk trio. Klockas dessutom synchrodyna expander med z3k och pulsbredds mod såååååå hamnar man i paradiset.

  53. #233
    merics
    merics är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Summa Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    en VCO som många nuförtiden förbiser är Wiards Anti Oscillator, fantastisk modul, jobbar mycket bra ihop med andra oscillatorer.
    +1 Har en som jag kanske säljer

  54. #234
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Analogt eller digitalt gör detsamma egentligen, men bland digitala moduler föredrar jag ändå där designen är klassisk typ E350. Vet att Braids inte är komplicerad, det är inte riktigt det.

    Det jag inte gillar är dels är olika modes då rattar och in/utgångar betyder olika saker, dels moduler som inte kommer ihåg vad den gjorde vid power cycle osv.. o små displayer med kryptiska förkortningar.

    Synchrodyne tja, läst manualen och gått igenom den några gånger men får oftast ändå inte fram nåt som intresserar mig musikaliskt. Får fram roliga grejer emellanåt men då typ happy accidents, det mesta jag får fram är som sagt ointressant för mig.

    - - - Uppdaterad - - -

    Men tack för tips jag ska snoka runt lite.

  55. #235
    rhizomatik
    rhizomatik är uppkopplad nu
    rhizomatiks avatar
    Senior
    Rubicon är finemang, med extra allt.

  56. #236
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    +1 på Anti-Oscillator. Den har verkligen karaktär och kan både knasa och låta vackert.
    Här är två gamla test med antin som enda ljudkälla:

    https://soundcloud.com/max-blinkenlights/anti-osc-noisering-test

    https://soundcloud.com/max-blinkenlights/tyme-sefari-ii-test

  57. #237
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Synchrodyne är svår. Nyligen lärde jag mig hur jag kunda använda compressorn för extra söttma och vips en ny värld. Men ska väl också säga att jag använder synchrodyne för mer fx/filter än ren vco. Men expandern adderar en hel del kul som gör modulen än mer udda och därmed utklassar allt annat. Mig veterligen finns inget annat som kan samma. Eller?

  58. #238
    eskobaba
    eskobaba är inte uppkopplad
    eskobabas avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Synchrodyne är svår. Nyligen lärde jag mig hur jag kunda använda compressorn för extra söttma och vips en ny värld. Men ska väl också säga att jag använder synchrodyne för mer fx/filter än ren vco. Men expandern adderar en hel del kul som gör modulen än mer udda och därmed utklassar allt annat. Mig veterligen finns inget annat som kan samma. Eller?
    Nej inte som en modul direkt, ska man ta och sätta ihop vad synchrodyne+expander kan göra, med andra moduler, blir det ju typ en hel rad . Tyvärr känns det som att tänktet som han hade när han gjorde PDO v1 sitter kvar i den, sjukt pillig, hade gärna fått vara större imo.

  59. #239
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Summa Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    en VCO som många nuförtiden förbiser är Wiards Anti Oscillator, fantastisk modul, jobbar mycket bra ihop med andra oscillatorer.
    En av mina favoriter! Särskilt i kombination med BORG-filter. Kör in bägge utgångarna i BORG:ens ingångar, bas får man från triangelvägen och fräs från mayhem. Grymt ljud!

  60. #240
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Livewire AFG måste ju nämnas i sammanhanget, dess Harmonic Animation är ju helt unik. Många tycker dessutom att den är en av de bästa rent ljudmässigt med enkla vågformer.

Liknande ämnen

  1. Filter i Eurorackformat
    Av deleted user i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-12-13, 16:10
  2. Filter o Oscillatorer med karaktär
    Av deleted user i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-06-20, 19:23
  3. Jämförelse av oscillatorer
    Av jocks1 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-10-03, 14:16
  4. CS-30 oscillatorer faslåser. Går det att bota?
    Av PeterM i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-09-02, 02:48
  5. Har TI Snow mer avancerade Oscillatorer?
    Av Oortone i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-30, 10:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •