Sidan 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SistaSista
Resultat 1 till 60 av 301

Ämne: Oscillatorer i Eurorackformat

  1. #1
    deleted user

    Oscillatorer i Eurorackformat

    Jag har mycket funderingar kring till vilka vco jag borde ha i mitt system. Euroracktråden känns lite oöverskådlig, så jag ser gärna en tråd som behandlar olik oscillatorer och deras egenskaper. Gärna ljudexempel och jämförelser und so weiter.

    Shoot!

  2. #2
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Cyclebox är den enda jag har ägt men den är fan magisk. Som Buchlaägarna säger: djup. Wavetables, åtta vågformer inkl brus (med steglös fader mellan), fm, wavefolder, 8-osc detune oberoende av vågform, 16 modes, vissa traditionella vissa helt uppåt väggarna, sync. Ja, och så två oscillatorer.
    Själv gillar jag aliasing men jag har faktiskt inte märkt någon - kanske är själv. Den kör 24 mhz sample rate internt, 96 khz ut. Däremot blir det lätt brusigt om man kör fyrkantsFM på åtta vokaler med folder och bitwisegrejer... Men det kanske ligger i sakens natur.
    Jag tror att den är grym för folk som vill spela melodier och basgångar också. Åtta fyrkanter med lite gain är inte sååå knasigt.

    /End fanboy mode

  3. #3
    deleted user
    Den där är lite spännande på sitt vis, men jag personligen kommer att behålla den måhända töntiga inställningen att hålla mig till analoga pryttlar.

    Spännande att läsa om dina tankar kring den ändå.

  4. #4
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Det är inte töntigt :-)

    En grej jag inte har så mycket erfarenhet är snabb modulation av den. Tror inte den hanterar det så vackert, inte lika bra ad som da. Inte som analoga grejer på det viset. Fast jag har hört att det finns långsam modulation också??

    Sen har den lite nackdelar när det kommer till rattarna, de jobbar inte hela varvet så det blir väldigt känsligt ibland. Han är väl programmerare främst, professor Cylon.
    Plus att den lider av switchade jack-sjukan. Alltså att rattarna blir atgenuering när man stoppar i en sladd. Mycket bättre med separat cv-arten inbyggd. Man måste ju ändå göra det någonstans...

    Den ska tracka bra över 22 oktaver också ;-)

  5. #5
    GOAB
    GOAB är inte uppkopplad
    GOABs avatar
    Veteran
    Är Cyklebox den mest Buchliga oscillatorn i Euroland just nu? Jag sneglar på den... lystet.

  6. #6
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Eller kilpatrick ;-)

  7. #7
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Den mest musikaliska oscillator jag haft hittils är absolut Gamma Wave Source. Dubbelosc med massor med möjligheter för subtraktion av vågor, addition, vågflipp och allt möjligt. Den kan härma alla oscillatorer - framför allt Yamahas honungslena fyrkantsvågor. Kommer nog aldrig lämna den här oscillatorn. En nackdel jag funnit dock, är att den trackar digitalt. Om den får ett värde för pitch som är "mellan stolarna" så fladdrar den mellan två semitoner. Detta problemet är störst med min sequencer. Nån som har nåt tips på en eventuell lösning?

  8. #8
    deleted user
    Z3000 då? Har bara VCOb nu, lutar åt TipTopen nästa gång och sedan fullborda det hela med Pittsburghs VCO. Tänker jag bra?

  9. #9
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av GOAB Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är Cyklebox den mest Buchliga oscillatorn i Euroland just nu? Jag sneglar på den... lystet.
    Zeroscillator, Plan B Model 15 och Cwejman VCO-2RM tycker jag har Buchla inspirerats i konstruktion och design. Sen om dom verkligen låter Buchla på nått sätt är nog upp till var och en.

  10. #10
    Kloo
    Kloo är inte uppkopplad
    Kloos avatar
    Senior
    Jag kör AFG+Anti-Osc+HD, den kombon funkar perfekt. Analoga sweetspots + analog waveshaping & FM-galenskap samt digitalt precis som man vill ha det innan det blir för perfekt & ointresant!

  11. #11
    Kloo
    Kloo är inte uppkopplad
    Kloos avatar
    Senior
    Vad gäller buchla känns HD designmässigt mer eller mindre som ett plagiat, men hur lika det låter har jag keine ahnung om..

  12. #12
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Vet inte om du syftar på cb där men jag skulle inte kalla den perfekt eller ointressant.

  13. #13
    Kloo
    Kloo är inte uppkopplad
    Kloos avatar
    Senior
    Nä, jag har ingen aning om hur den låter egentligen. Ville bara skydda HD lite Är i själva verket rätt sugen på den faktiskt. Jag tycker digitalt är roligt så länge det låter digitalt, VA-moduler hoppas jag aldrig blir aktuellt..

    Vad gäller HD och design menar jag då "meta-design" såklart...
    Senast redigerat av Kloo den 2011-12-13 klockan 15:17.

  14. #14
    splump
    splump är inte uppkopplad
    splumps avatar
    Senior
    Jag fick nyss hem en VCO-6. Den imponerar stort trots att jag bara gjort extremt basic patcher med den än så länge. Svårt att sätta fingret på vad det är, men det låter helt stört bra och trackar magiskt fint. Den FM:ar som en MF:er.
    Senast redigerat av splump den 2011-12-13 klockan 15:44.

  15. #15
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Blev lite sugen på AFG när den dök upp här på annons.. men så förbannat stor. Förutsatte att det var en dual osc första gången jag såg den.. men det kanske är värt ytan den tar?

    Och på tal om dual osc, låt oss dregla lite..


    https://youtu.be/5MpttqUrWw4

  16. #16
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Det var just detta som fick mig att säja mina GWS. Älskade dess möjligheter i övrigt men avsaknaden av fin tracking blev ett problem. Jag kunde inte få den att tracka via mitt ES-3 från Reason utan typ C-0 till C3 på klaviaturet blev samma 'baston' sedan över C3 så spelade den normalt. Riktigt trist då det är en riktigt kompetent oscillator som är kapabel att skapa många olika toner, däribland sådana som är förknippade med west coast imho.

    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den mest musikaliska oscillator jag haft hittils är absolut Gamma Wave Source. Dubbelosc med massor med möjligheter för subtraktion av vågor, addition, vågflipp och allt möjligt. Den kan härma alla oscillatorer - framför allt Yamahas honungslena fyrkantsvågor. Kommer nog aldrig lämna den här oscillatorn. En nackdel jag funnit dock, är att den trackar digitalt. Om den får ett värde för pitch som är "mellan stolarna" så fladdrar den mellan två semitoner. Detta problemet är störst med min sequencer. Nån som har nåt tips på en eventuell lösning?

  17. #17
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Z3000 då? Har bara VCOb nu, lutar åt TipTopen nästa gång och sedan fullborda det hela med Pittsburghs VCO. Tänker jag bra?
    Jag älskar mina Z3000 mk2. Sjukt nice att kunna köra sine/saw och tri/saw shaping samt linear FM och HSM funktionen är riktigt trevlig. Jag har två stycken som jag brukar använda med min Toppobrillo TWF för lite fake analog buchla.

  18. #18
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Ironiskt nog så bytte jag bort mina Gamma Wave Source mot just en Hertz Donut. Som du uppmärksammat så har den design/funktionsmässigt väldigt mycket gemensamt med Buchlan. Jag gillar den skarpt då den erbjuder väldigt mycket funktion i en modul. Den är som bekant digital men för mig är det inget problem alls. Buchla 259e och 261e är ju också digitala vad jag förstår.

    Citat Ursprungligen postat av Kloo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad gäller buchla känns HD designmässigt mer eller mindre som ett plagiat, men hur lika det låter har jag keine ahnung om..

  19. #19
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    261 är väl mest analog? Allt det viktiga liksom.

  20. #20
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Vad jag vet så har 261e en digital kärna. Dvs själva oscillatorn i grund och botten är digital men att den har bl.a. analoga waveshapers osv. Vet inte alls i övrigt hur mycket som är digitalt eller analogt men som sagt, oscillatorkärnan är digital.

    259e däremot är helt digital förutom själva utgångarna och kontrollen som är analog.

    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    261 är väl mest analog? Allt det viktiga liksom.

  21. #21
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av eXode Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad jag vet så har 261e en digital kärna. Dvs själva oscillatorn i grund och botten är digital men att den har bl.a. analoga waveshapers osv. Vet inte alls i övrigt hur mycket som är digitalt eller analogt men som sagt, oscillatorkärnan är digital.

    259e däremot är helt digital förutom själva utgångarna och kontrollen som är analog.
    Jo, precis. Men jag tänker/tror/hävdar (utan att ha någon erfarenhet av den) att den for all intents and purposes är analog.

  22. #22
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Ja alltså det finns ju alltid människor som har olika syn på vad som är analogt (hela VCO vs DCO debatten). Men ser beror det på vad man lägger för värderingar till de attributen också. Jag har inget problem med något av det, jag älskar min Hertz Donut.

  23. #23
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag trodde inte du hade några problem heller :-)

  24. #24
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Jag diggar AFG som fan. Synkad med Z3kmk2 går att att krana det mesta

  25. #25
    deleted user
    Fast AFG går inte att få tag i längre va? Ja jo begagnade då, men nya?

  26. #26
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Kolla med schneiders, de säger att man skall fråga dem: http://www.schneidersladen.de/catego...er/de-livewire

    AFG tycker jag är grymt bra, även om den är stor som ett hus och vill ha dubbla strömmatningar. Därefter kan man ju komplettera med några mindre avancerade oscillatorer om man nu vill, exempelvis Intellijels Dixie (http://www.schneidersladen.de/en/int...esigns-dixie-2)

  27. #27
    deleted user
    Så här säger Schneiderosv:

    Due to a lack of (discontinued) parts the AFG is temporarily out of production. Don´t expect a delivery before 2012, maybe they´ll even come earliest in the 2nd quarter of 2012!



    ________

    Vilket iofs kanske är rätt i tiden för mig.

  28. #28
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    mm, man ska fanken ta det lugnt egentligen. tror jag skall sluta med cracket tills att jag får ett jobb. Känns lite fult att man köper moduler för halva akassan och sen käkar bulgur och nudlar en gång om dagen.

  29. #29
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    mm, man ska fanken ta det lugnt egentligen. tror jag skall sluta med cracket tills att jag får ett jobb. Känns lite fult att man köper moduler för halva akassan och sen käkar bulgur och nudlar en gång om dagen.
    ja, lägg av med det. Lev istället.

  30. #30
    axtelius
    axtelius är inte uppkopplad

    Avliden
    Måste bara hålla med lite, AFG är galet bra och kan fan allt.
    Dock är den för stor och för dyr

    Men det såldes väl en i Säljes nyss för 2500:-? Kanonpris.

    -frax

  31. #31
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av axtelius Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men det såldes väl en i Säljes nyss för 2500:-? Kanonpris.
    Det sägs ju det...

  32. #32
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ja, lägg av med det. Lev istället.
    Jag vet att många har sagt liknande saker före mig men efter att mitt 6U är färdigt (har 31 HP kvar varav 21 är reserverade) så kommer det bli köpstopp ett tag.

    O/T: Kan säga att det som märks mest när man blir förälder är inte nödvändigtvis det ekonomiska utan faktiskt hur svårt det är att få vettig "egen tid". Har man jobbat hela dagen så vill man ju faktiskt umgås med den lille och efter det har man inte mycket kvar i batteriet. Sen är det ju en balans att få egen tid och att faktiskt ge egen tid till sin fru/man/partner. Och när man väl får egen tid så är det svårt att balansera om man som mig vill göra flera saker som känns "viktiga"... Svårt är livets pussel. Kanske behöver ett schema för egen tiden... hehehe...

  33. #33
    ZX81
    ZX81 är uppkopplad nu
    ZX81s avatar
    Senior
    Jag är nästan lite sugen på MFB OSC-02. Ingen som testat den? En modul med 3 oscillatorer för 1 800 spänn är ju galet prisvärt.

  34. #34
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Mina favoriter i mitt system äro: Cwejman VCO2-RM (den är solklar vinnare), Zeroscillator (men man kan ju inte bara ha den) och Piston Honda (ej heller bara denna). Herz Donut är också bra, men jag har inte använt den jättemycket än. Och AFG:n är ok, men för stor som redan nämnt. Jag är inte jätteimpad av Z3000 (mk1 har jag, kanske mk2 är sjukt mycket bättre?). Den gör sitt jobb, men varken mer eller mindre liksom. Lite tråkig kanske...

  35. #35
    lazerkind
    lazerkind är inte uppkopplad
    lazerkinds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ZX81 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är nästan lite sugen på MFB OSC-02. Ingen som testat den? En modul med 3 oscillatorer för 1 800 spänn är ju galet prisvärt.
    Jag har den + mixern, gör exakt det den ska så som standard-oscillator är den inte fel.
    Den är dock lite för stor i mytt system så den måste nog röra på sig snart...

  36. #36
    Pum
    Pum är inte uppkopplad
    Pums avatar
    Senior
    Min nuvarande tumme upp upp pekar framför allt på Cycleboxen. Vicken rackare! Den första som jag helhjärtat känt att jag vill ägna mycket kvalitetstid åt, funkar ypperligt stand-alone. På GEIGER-fest i helgen hade den huvudrollen under de flesta av de minikonserter vi spelte. Piston Honda, med sällskap, är nog min andra favorit. Z3k (mk2) låter lyx, men så har jag inte heller Cwejman att jämföra med. AFG verkar ju kul, men formatet - nix. Hertz Donut har sina absoluta kvaliteter, men också brister, sin låter fin, sågtanden låter skit. Använder den mindre än jag trodde att jag skulle, men sånt svänger ju.

  37. #37
    GOAB
    GOAB är inte uppkopplad
    GOABs avatar
    Veteran
    Ert drönande i lördags bidrog helt klart till Cyclebox-gasen...

  38. #38
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Kloo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nä, jag har ingen aning om hur den låter egentligen. Ville bara skydda HD lite Är i själva verket rätt sugen på den faktiskt. Jag tycker digitalt är roligt så länge det låter digitalt, VA-moduler hoppas jag aldrig blir aktuellt..

    Vad gäller HD och design menar jag då "meta-design" såklart...
    finns ju redan VA iom motms nej inte morphing terrarium utan deflector shield och delay. även om de väl gör grejer analogt inte kan också.
    Senast redigerat av oljud den 2011-12-15 klockan 21:47.

  39. #39
    deleted user
    Min favorit är Plan B:s Model 15, den låter så rätt i alla lägen, tvåa kommer Cwej VCO-6 som är ett precisionsinstrument av rang.

  40. #40
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran
    På tal om Plan B, vars köper man lättast deras moduler?

  41. #41
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av evirob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På tal om Plan B, vars köper man lättast deras moduler?
    Begagnat eller se om du får tag på re-releasen av M15.

    http://subconsciousrecords.com/model...h-modules.html

  42. #42
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av eXode Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Begagnat eller se om du får tag på re-releasen av M15.

    http://subconsciousrecords.com/model...h-modules.html
    Den värsta design jag nånsin sett
    Men om man vill ha en grym osc så kanske man får leva med det.

    Plan B får man annars jaga på begmarknaden då hela sagan Peter Grenader (Plan B) är för lång att dra här.
    Senast redigerat av Axxe den 2011-12-15 klockan 21:18.

  43. #43
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran
    Då ska jag nog sluta läsa om hans/deras moduler....

    Jag som tyckte att de verkade schyssta överlag. Får köra på schneiders utbud!

  44. #44
    deleted user
    Ja att intresset för Plan B inte är högre än vad det är här i Sverige är konstigt. De är verkligen unika och välljudande.

    Sålde nyligen en Model 28, var bara en som hörde av sig.
    Senast redigerat av Axxe den 2011-12-16 klockan 08:51.

  45. #45
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Ja, blir trött bara på att tänka på det. Vad jag förstår så är ju hela den här re-issuen av M15 och M37 baserad på lincensering av hans design i ett försök att tjäna in pengar till Elby Designs som Peter från Plan B har en skuld till (6000 AUD har jag hört).

    Peter är i mina ögon en bra synthdesigner men han är en usel affärsman, så det bästa som kan hända att resten av hans designer blir licenserade av företag som har kapaciteten att faktiskt få moduler tillverkade.

    @ evirob: Men just M15 och M37 kan du ju försöka få tag på i nytappning, men vänta tills andra har fått sina och se vad de säger om dem. De har ju designats om för SMT vad jag förstår så kanske någon som har en åsikt om soundet på dem.

    Citat Ursprungligen postat av Axxe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den värsta design jag nånsin sett
    Men om man vill ha en grym osc så kanske man får leva med det.

    Plan B får man annars jaga på begmarknaden då hela sagan Peter Grenader (Plan B) är för lång att dra här.
    Citat Ursprungligen postat av evirob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då ska jag nog sluta läsa om hans/deras moduler....

    Jag som tyckte att de verkade schyssta överlag. Får köra på schneiders utbud!

  46. #46
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Axxe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja att intresset för Plan B inte är högre än vad det är här i Sverige är konstigt.
    De är varken nya, verkligen skitballa eller vintage. Det finns för mycket konkurrens som håller samma klass och som fortfarande tillverkas. Även andra modultillverkare får oproportionerligt lite intresse här i landet. Plan B är ju t om mer hypat här än Malekko.

  47. #47
    GOAB
    GOAB är inte uppkopplad
    GOABs avatar
    Veteran
    Är inte mängden hype direkt proportionerlig med tillgängligheten hos Ulf?

  48. #48
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De är varken nya, verkligen skitballa eller vintage. Det finns för mycket konkurrens som håller samma klass och som fortfarande tillverkas. Även andra modultillverkare får oproportionerligt lite intresse här i landet. Plan B är ju t om mer hypat här än Malekko.
    Äh jag tycker dom är skitballa och gör ju(gjorde) unika grejjer. M15 är en klar favorit framför AFG..den kan ju mkt, men blir precis som du inte riktigt kompis med den.... annars måste jag säga att A-111-1 är klart prisvärd, har ett bra omfång och pumpar ut i stort sätt vad man behöver..... tjacka till nån bra waveshaper så låter det gott

    Måste ändå säga att vad jag än gör med modularen/na bleknar när man vrider lite på Enigisern..... så jag kanske säljer av mesta av moularen... nån som är sugen på ett 6U Plan B system eller en ZO?

  49. #49
    GOAB
    GOAB är inte uppkopplad
    GOABs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    nån som är sugen på *
    Inte i december. Kan du inte få modularsecondthoughts i februari?

  50. #50
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    He-he...jo det blir nog inte bara second thoughts utan third osv.... vi får se vad som händer

  51. #51
    deleted user
    Nu är vi ju i oscillatortråden så jag jämför bara sådan, kört tiptop afg cwej men tycker ingen av dom tar M15 och vad gäller plan b:s design tycker jag hela plan b:s linje är helt egen med egenskaper som inte återfinns hos någon annan

  52. #52
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Även om de inte är vintage så försökte Peter klona ljudet av Buchla 258 (2+5+8=15).

    Står lite om det på Plan B's gamla hemsida: Model 15

    I de länder där de är hypade så är det oftast p.g.a att M15 låter fantastiskt. Har tyvärr inte sett så många Euro oscillatorer som har klonat just Sine to Square delen av 258 på samma vis som M15.

    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De är varken nya, verkligen skitballa eller vintage. Det finns för mycket konkurrens som håller samma klass och som fortfarande tillverkas. Även andra modultillverkare får oproportionerligt lite intresse här i landet. Plan B är ju t om mer hypat här än Malekko.
    Senast redigerat av eXode den 2011-12-16 klockan 13:22.

  53. #53
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Vactrol-Filtrena är ju inte fy skam heller

  54. #54
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eller kilpatrick ;-)
    Fan jag är sjukt sugen på kilpatrick dual VCO. Får nästan lust att sälja mitt 9U för att skaffa ett till 6U istället med bl.a. just den VCO'n... buhuu... LOTTO here I come...

  55. #55
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran
    Men EMU, Skulle du rekommendera döppes osc alltså?

    Har ju bara min modular vagt planerad i skallen, men kommer nog satsa på en rad ljudmangel, en rad standard-synth och en rad galenskaper till slut.

    Vilken osc är mest prisvärd men också mest smör/bröd? Jag tänker mig bregott på knäcke (milda mjölkfritt i mitt fall då) som synthdel. Vill ha en standard synth som låter gött!

  56. #56
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Har ingen själv men många på muffen talar varmt om bubblesound VCOb. Har valbar linjär FM, är ganska liten i storlek, skall låta bra och är framförallt prisvärd! (1650 SEK hos Uffes Deli om jag minns rätt).

    Pittsburgh Modular Oscillator kostar lika mycket, är lika stor (eller liten) men saknar någon attenuator som VCOb har. Har för mig att den inte heller har valbar lin/exp FM.

    Citat Ursprungligen postat av evirob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men EMU, Skulle du rekommendera döppes osc alltså?

    Har ju bara min modular vagt planerad i skallen, men kommer nog satsa på en rad ljudmangel, en rad standard-synth och en rad galenskaper till slut.

    Vilken osc är mest prisvärd men också mest smör/bröd? Jag tänker mig bregott på knäcke (milda mjölkfritt i mitt fall då) som synthdel. Vill ha en standard synth som låter gött!

  57. #57
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Själv har jag bl.a. 3st Analogue Systems RS-95e som har saw/tri shaping. Även sine shaping. Saknar dock linjär FM. Tycker den är väldigt bra smör/bröd oscillator för "klassisk" monosynth. Dock har Analogue Systems skruvhålen på annan plats så om du inte har ett case med sliding nuts i så får du en glipa om 0.5 HP på vardera sida om du blandar ASys med andra Euro tillverkare te.x. Doepfer.

    Har även 2st Tiptop Z3000 mk2 som också låter väldigt bra och är skiff vänliga. Har också shaping på tri och sine (till saw). Linjär FM och HSM (harmonisk synk modulering). Jag trodde inte det innan men den inbyggda frekvensräknaren är faktiskt riktigt användbar även för 'melodiskt' spel. Föredrar den faktiskt över oktavswitch.

    Det där med "ljud" är ju väldigt subjektivt men jag upplever ASys RS-95e som lite mer vintage i ljudet medan Tiptop Z3K mk2 låter mer modernt, precist på något vis. Båda fyller olika funktioner i mitt case så det finns definitivt plats för båda!

  58. #58
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av eXode Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fan jag är sjukt sugen på kilpatrick dual VCO. Får nästan lust att sälja mitt 9U för att skaffa ett till 6U istället med bl.a. just den VCO'n... buhuu... LOTTO here I come...
    Vad är utmärkande för den? Har aldrig riktigt fattat grejen...

  59. #59
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är utmärkande för den? Har aldrig riktigt fattat grejen...
    Det beror väl på från person till person men personligen tycker jag att waveblend funktionen verkar rätt trevlig, den har rätt speciell PWM också, lika så den interna kopplingen med sync, PLL och FM osv. Gillar också att displayen har frekvensräknare för de två oscillatorerna. Överlag så känns den som en rätt intressant modul (dock stor) för mig, tycker att jag kan se en del Buchla/westcoast tänk bakom även om jag inte hävdar att den på något vis låter som en buchla.

    Vill du veta mer i detalj så finns manualen på deras hemsida...
    Senast redigerat av eXode den 2011-12-16 klockan 16:22.

  60. #60
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Sen är jag sjukt nyfiken på oscillatorn som makenoise jobbar på. Hoppas man får se en panel snart!

Liknande ämnen

  1. Filter i Eurorackformat
    Av deleted user i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-12-13, 16:10
  2. Filter o Oscillatorer med karaktär
    Av deleted user i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-06-20, 19:23
  3. Jämförelse av oscillatorer
    Av jocks1 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-10-03, 14:16
  4. CS-30 oscillatorer faslåser. Går det att bota?
    Av PeterM i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-09-02, 02:48
  5. Har TI Snow mer avancerade Oscillatorer?
    Av Oortone i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-30, 10:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •