Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Lusten att lyssna mot lusten att skapa?

  1. #1
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran

    Lusten att lyssna mot lusten att skapa?

    Hur ställer ni er till ert lyssnande? Är det endast ett sätt att sätta upp ramar för ert eget komponerande (brist på bra ord?). Ser ni det som ett sätt att faktiskt vidga vyer? Eller är det ett invant beteende av strikt nostlagisk natur?

    Hur förhåller ni er till det ni tar in för att inte sluta upp som en kopieringsmaskin? Är det okej att försöka låta exakt som en annan kopia på en kopia? Kan man skilja på det man gillar att skapa och det man gillar att höra?

    Själv har jag ett väldigt komplicerat förhållande till mitt lyssnande, jag vill dels hitta ny inspirition samtidigt som jag vill hitta musik som ligger i den fållan jag trampar. Märker för varje dag att jag faktiskt tillhör en form av fålla (det kan kanske tyckas självklart för andra?), men jag vill så gärna var fri från det jag vill göra rent lyssningsmässigt när jag skapar. Jag känner att ett för stort intag av liknande musik faktiskt kan vara störande för skapandet. Man börjar lyssna efter fel saker, och framför allt jämföra sig med risk för.....

    Ja just det med risk för vad??

    Hur ser ni på den komplicerade relationen mellan lyssnande och skapande...

    Bara för att prata om något.. Snälla se mig inte som pretto för jag är så jävla vanlig knegare så ni fattar det inte!<3
    Senast redigerat av Sillen den 2011-12-10 klockan 17:10. Anledning: Hata hur iPad fuckar med texten man skiver

  2. #2
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Jag lyssnar på väldigt många olika sorters musik, men gör inte så många om man skulle jämföra. Att bli en kopieringsmaskin gentemot allt jag lyssnar på är med andra ord ingen risk. Däremot när det gäller den musiken jag gör så är det väl stor risk att den låter som annat inom genrerna, men det är väl risken de flesta tar när de gör musik inom en viss genre. Aldrig en rak kopia, men ofta i närheten av. Typ.

    Att jämföra mig själv med andra när det gäller musikskapande, det har jag slutat med. Är dock avundsjuk på de som snickrar poplåtar... men det kommer väl någon dag. Om jag skulle börja göra sådana vill säga.

    Den lilla prestationsångest jag har haft knäckte jag den månaden när jag gjorde en låt varje dag...

    Just nu ligger dock musikskapandet på sparlåga, det där med småbarn tar väldigt mycket tid. Väldigt roligt, men ingen tid över.

  3. #3
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Men småbarn och andra förändringar leder dig framåt, du ska se att du till och med kanske börjar lyssna på saker du inte gjorde innan! Du kommer att finna tiden igen. Men början av den resan är hektisk, ta det lugnt hela tiden är mitt råd för tiden går så fort nu (med barn).

    Kan du hålla med om att det är två olika lustar då? Skapandet och lyssnandet? Fast ändå så sammanfogade?
    Senast redigerat av Sillen den 2011-12-10 klockan 17:32.

  4. #4
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    För mig är det helt olika driv bakom lyssnandet och skapandet. Lyssnar gör jag av många anledningar och i många miljöer. På jobbet t.ex. för att stänga ute andras prat och kunna fokusera, hemma blir det oftast när jag diskar eller tar en svängom med pojken.

    Skapandet ligger bara och gnager och orsakar frustration nu, jag har inte de två timmar i sträck som behövs för att få något gjort. Lusten finns där, hela tiden, eller så skall jag snarare säga behovet av att skapa...

  5. #5
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Mitt råd är att ta dig tiden? Sätt av två timmar i veckan.. Nån annan kan hålla koll på sandlådan här medan du dubbar loss... Annars ska du få följa med mig till stugan på Öland i vår så kan jag lyssna och du skapa?
    Senast redigerat av Sillen den 2011-12-10 klockan 17:42.

  6. #6
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Väldigt intressant ämne, som sagt (annorstädes)! Återkomer (hot och löfte )

  7. #7
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Just nu så kan jag inte ta två timmar.

  8. #8
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Nej inte nu! Men en gång i veckan... Eller liknande?

    Och du vet att man måste inte spela in. Huvudsaken är att man har lite kvalitets tid...

  9. #9
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag brukar inte lyssna så mycket på sånt jag gör. Tycker oftast att sån musik inte är så bra, eller så har jag inte tålamod. Drone lyssnar jag iofs en del på, det är skönt. Men jag tycker nog inte att jag kopierar dem direkt, inte mer än alla annan drone kopierar varandra. Något överdrivet. Det finns vissa undantag, t.ex. brukar jag lyssna på Pauline Oliveros A little noise in the system som är fantastiskt. Då undrar jag hur man gör något sånt... Inte själva ljuden, göra oljud kan jag ganska bra, men att sätta ihop det... En halvtimme och helt magiskt.

    Annars har jag på senaste tiden mest lyssnat på Autechre, Sonoio, Knut och senast Refused. Då brukar jag få feeling för att spela rock igen, eller för att göra lite mer dansorienterat (av Autechre). Det brukar inte bli av, jag inbillar mig att det är för att jag inte har en gitarr men mest är det för att jag fastnar i att göra ljud. Med vissa undantag.

    Inte för att det är något fel på o/ljud. Hade med en grej på en konsert i onsdags som blev väldigt bra. Men jag tycker inte det som finns av den sorten brukar vara så bra annars... :-/


    Såna här trådar är alltid intressanta, de blir så himla långa bara, och så säger alla andra mycket klokare saker :-)

  10. #10
    Desecrated
    Desecrated är inte uppkopplad
    Desecrateds avatar
    Senior
    Jag lyssnar inte heller på den musikstilen jag själv jobbar med. det blir bara störande om någon är bättre och att omedvetet råka sno heller ta inspiration från någon annans musik är det sista jag vill. Om jag jobbar med rap så lyssnar jag på metal, om jag lyssnar på metal så lyssnar jag på folkmusik. Sen får man ju sådana där stunder då man bara vill lyssna på musik som man minns, Jag har just nu rocky IV soundtracket i lurarna.

  11. #11
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    I stort sett allt av värde jag skrivit kommer ur en lyssningsupplevelse."Shit, den här känslan vill jag också försöka fånga". Sen lyckas man ju aldrig, men det är en annan tråd. Jag skulle kunna lyssna på Venus In Furs (Velvet Underground) tills jag dör, och ändå aldrig komma i närheten, jag är en vit medelklass hetero. (och det var ju iofs Lou Reed också, men han hade fan en blick utöver det vanliga).

  12. #12
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Väldigt intressant ämne, som sagt (annorstädes)! Återkomer (hot och löfte )
    ...eh jaha - visst ja...

    Lyssnande och skapande hänger ihop för mig - jag försöker göra sådant som jag vill höra som ingen annan gjort (givetvis begränsat av det jag hört) - men det landar ofta i "stilövningar" för att utforska "andras områden". Hör jag något intressant så vill jag gärna själv vända och vrida på det ett tag - finns inget "heligt"

    När jag hör något riktigt bra så blir jag väldigt engagerad och inspirerad. Jag hör många i omgivningen som känner sig överkörda och "desillusionerade" när de hör något/någon fantastisk(t), men jag vill delta istället "Wow de gör så där... och jag skulle göra så HÄR!!" Ju bättre jag tycker om saker jag hör, desto fler idéer/mer kritik kommer jag med... I'm a bloody nuisance really

  13. #13
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    För tillfället så lyssnar jag som fan.. och tror jag är på väg in i en kreativ fas!!

    Jag är såinihelvete manodepro-duktiv!! Om ni förstår?

    Just nu så öppnar lyssnande för mig helt nya dörrar. Lyssnat på mycket concrete och gör nått helt annat, fast i samma anda!

    Det som grämer mig mest är att jag aldrig kan vara så simpel som jag föreställer mig vilja.. visst hör det ihop lyssnande och kreativiteten... ju mer man lär sig ju mindre begriper man kanske, eller ju mer imponerad blir man av det man hör..

  14. #14
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag tycker inte det finns nåt komplicerat alls i förhållandet lyssning/skapning. Jag hör skit på radio, jag sätter på en skiva jag vill höra, nån spelar en låt liksom... No problem. Man kan bli inspirerad av såväl crap som bra musik. Jag har märkt att jag mer eller mindre omedvetet inspirerats av radioskiten tillexempel, genom att mina låtar gått och blivit runt 3.30. Bra för mig, för mina låtar har ofta blivit antingen över 6 eller under 2 minuter. En förändring helt enkelt. Kul tycker jag att man fortfarande är flytande liksom.

    Jag lyssnar i perioder jättemycket på min egen musik. FInner inget problematiskt med det heller. En del saker är jag så jävla nöjd med att det är det bästa jag nånsin hört.

  15. #15
    axeman
    axeman är inte uppkopplad

    Veteran
    (med risk för att vara helt off efter att bara ha skummat tråden, så...)

    I mitt fall har jag märkt att en period av mycket musiklyssning faktiskt hämmar mitt eget musikskapande. Att lyssna på musik kan självklart hjälpa mig att förstå vad jag vill göra (och inte göra) stilmässigt, men när det kommer till att skriva musik så har jag märkt att om jag inte lyssnar på "extern" musik så sätter min hjärna igång med att göra ett eget soundtrack. Då brukar det räcka med en promenad så har jag en låtidé klar.

Liknande ämnen

  1. Vad behöver jag för att skapa musik?
    Av Fnulan i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-01-28, 19:37
  2. Skapa hemstudio
    Av Gogu i forum Inspelning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-11, 19:54
  3. Vad får er att skapa?
    Av 18db i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2005-07-13, 19:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •