Resultat 1 till 44 av 44

Ämne: Göra hemsida på billigaste och enklaste sätt?

  1. #1
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran

    Göra hemsida på billigaste och enklaste sätt?

    Hej,

    Jag skulle vilja göra en hemsida för mig som artist, gärna inkludera en webshop för min musik. Jag vill att det ska vara extremt simpelt, kanske till och med en blog, och inte kosta för mycket. Ska man köra Wordpress då eller?

    http://getshopped.org/
    finns ju som webshop.

  2. #2
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Vad är det du vill sälja i din butik? Är det enbart musiken så skulle jag rekommendera Bandcamp. Skaffar du t ex ett webhotell hos Binero tillsammans med domän så kan du koppla din Bandcamp-butik till din egen domän på en underdomän, t ex shop.maxmusik.se, sedan ha bloggen på blog.maxmusik.se. Binero tillhandahåller one click installers, vilket innebär att du går in via admin panelen på deras hemsida och klickar installera Wordpress, sen är det bara att logga in och börja blogga. Där efter krävs naturligtvis att man installerar eller byter tema osv om man inte vill att det ska se ut som default temat i Wordpress. Vill du även sälja merch så finns enkla alternativ som www.storenvy.com och www.bigcartel.com.
    Senast redigerat av Katzenjammer den 2011-11-15 klockan 13:44.

  3. #3
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är det du vill sälja i din butik? Är det enbart musiken så skulle jag rekommendera Bandcamp. Skaffar du t ex ett webhotell hos Binero tillsammans med domän så kan du koppla din Bandcamp-butik till din egen domän på en underdomän, t ex shop.maxmusik.se, sedan ha bloggen på blog.maxmusik.se. Binero tillhandahåller one click installers, vilket innebär att du går in via admin panelen på deras hemsida och klickar installera Wordpress, sen är det bara att logga in och börja blogga. Där efter krävs naturligtvis att man installerar eller byter tema osv om man inte vill att det ska se ut som default temat i Wordpress. Vill du även sälja merch så finns enkla alternativ som www.storenvy.com och www.bigcartel.com.
    Tog bort den sista raden angående att länka in Big Cartel då de inte verkar stödja det. Där emot är de ett bra alternativ att sälja sin merch via.

  4. #4
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Tackar! Bandcamp har jag lite missat. Kna ju börja där iaf Men Paypal är ju kanske inte alla som har/orkar skaffa för att köpa musiken.

  5. #5
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tackar! Bandcamp har jag lite missat. Kna ju börja där iaf Men Paypal är ju kanske inte alla som har/orkar skaffa för att köpa musiken.
    Det är väl alltid några som inte har Paypal, men många har. Naturligtvis är det alltid bra att kunna erbjuda så många betalningsalterantiv som möjligt. WP-shoppen såg intressant ut.

  6. #6
    GOAB
    GOAB är inte uppkopplad
    GOABs avatar
    Veteran
    Du kan betala direkt med Visa/MC via Paypal. Man behöver inte ens signa upp. Bandcamp = mkt bra.

  7. #7
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av GOAB Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du kan betala direkt med Visa/MC via Paypal. Man behöver inte ens signa upp. Bandcamp = mkt bra.
    Såg de nu. Bandcamp är ju riktigt riktigt bra! Förstår inte att jag missat det...

  8. #8
    olivettis avatar
    Veteran
    Bandcamp, som sagt
    Och Wordpress
    Men allt har ju redan sagts, men själv är jag nöjd
    med det konceptet

  9. #9

    Redaktör
    Jag skulle också kört på Bandcamp och/eller Wordpress i valfri kombination. Jag tror det beror mest på vad du vill kunna göra med hemsidan.

  10. #10
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Så får det bli! Räcker det att köra en wordpressblog eller måste man hitta webhotell och grejjer? Wordpressblog är ju gratis.

  11. #11

    Redaktör
    Wordpress är gratis om du installerar det på en egen server eller kör via wordpress.com. För det första alternativet måste du ha tillgång till en server (via webbhotell eller så), och wordpress.com kostar pengar om du vill kunna använda valfritt tema, få mer utrymme etc.

  12. #12
    makari
    makari är uppkopplad nu
    makaris avatar
    Veteran
    Wordpress och bandcamp är en bra kombo. Jag tycker det är värt att lägga lite pengar på domän och webhotell (~500 per år), det ger mer frihet att göra vad man vill och det ser alltid lite mer seriöst ut med en egen domän.

  13. #13
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så får det bli! Räcker det att köra en wordpressblog eller måste man hitta webhotell och grejjer? Wordpressblog är ju gratis.
    Det bestämmer du väl själv? Finns de som bara kör en gratis blog på wordpress.com eller t ex tumblr.com. Går att koppla en domän dit om man vill också.

  14. #14
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Ja domän tänkte ja köpa, men för mig som inte kan nått om programmering och sånt, vad vinner jag då på att ha webhotell mm?

  15. #15
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Sådär:
    http://pro424.wordpress.com/

    Inte särskilt proffsigt, men det är iaf en början. Lite blandat engelska och svenska hehe.

    EDIT: och http://pro424.com
    Senast redigerat av Max den 2011-11-17 klockan 02:26.

  16. #16
    doo
    doo är inte uppkopplad
    doos avatar
    Senior
    Grattis Max! Pretty Official! Nu är det ju bara att köra vidare
    Tack vare dig har jag också hittat bandcamp, kanongrej ju. Nu ska man bara göra något att lägga där också.
    Peace of mind spelas till dagens arbete nu. Mycket vackert <3

  17. #17
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Kul doo och stort tack <3

  18. #18
    amatören
    amatören är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Bra idé att börja blogga.
    Min erfarenhet säger att det svåra inte är att ordna en site, en webshop, etc. Det svåra är att synas på nätet.

    Skriv på bloggen ofta, och utnyttja det sociala nät du redan tycks ha, för att göra din site känd.
    Det andra, mer tekniska, ordnar du lite i taget.

  19. #19
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Bara för det postade jag ett nytt inlägg.
    Dum fråga kanske, men har ni några tips på hur man lockar folk att läsa?

  20. #20
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Bombarderar forum av alla de slag. Tjatar på musiktidningar. Facebookreklam kanske.

  21. #21
    GOAB
    GOAB är inte uppkopplad
    GOABs avatar
    Veteran
    Skriv bra saker, skriv eget, skriv ofta och viktigast av allt (det här är nog inte vad du vill höra just nu, men here goes) skriv inte på blog. Skriv där människor är; Facebook page eller Tumblr. Där finns redan sociala nätverk och funktioner för delning. Din blog är en egen liten asteroid långt ute i rymden.

  22. #22
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Ja alltså blogen är ju mer tänkt som hemsida och samlingspunkt för musik och sånt. Har ju en facebooksida så den kör ja vidare.

  23. #23
    Jonnyboy
    Jonnyboy är inte uppkopplad

    Senior
    Kul! Grattis till hemsidan Max.

  24. #24
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Lyfter min gamla tråd. Tänkte ge mig på att fräscha till min hemsida rejält och är lite less på hur oflexibelt Wordpress är. Har hämtat en template från html5up.net och börjat editera vilket var ganska straight forward, betydligt mer flexibelt, och blir snyggare tycker jag. Men om jag nu gör en enkel hemsida med denna template, hur gör jag sen för att så att säga "lägga upp den på nätet"? Jag behöver någon hosting antar jag. Hur funkar det?

  25. #25
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lyfter min gamla tråd. Tänkte ge mig på att fräscha till min hemsida rejält och är lite less på hur oflexibelt Wordpress är. Har hämtat en template från html5up.net och börjat editera vilket var ganska straight forward, betydligt mer flexibelt, och blir snyggare tycker jag. Men om jag nu gör en enkel hemsida med denna template, hur gör jag sen för att så att säga "lägga upp den på nätet"? Jag behöver någon hosting antar jag. Hur funkar det?
    Github pages är perfect för statiska HTML sidor, t.ex. nu äger ju Microsoft github, så det har blivit lite Babylon, men det är fortfarande ganska skysst. Wordpress är inte Babylon men djävlar vad segt och stifft det är... Usch. PHP. Urk.

    https://pages.github.com/

  26. #26
    Kanske värt att nämna att jag fixar sånt som du vill ha, mot gåvor https://en.wikipedia.org/wiki/Gift_economy du får även ett Interface för att posta nyttshitt eller ändra text utan att gå in i koden, trots att sidorna är statisk html. (Ingen säkerhets huvudbry inga databaser, inget trams). Bara Sökoptimerade supersnabba snygga html5 sidor för musiker.

    Hotell ingår.

  27. #27
    anonanon
    anonanon är inte uppkopplad
    anonanons avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag kör digitalocean med openlite wordpress, kostar 5 dollar i månaden. Och fler valmöjligheter än wordpress.com
    Annars vill jag också tipsa om github.

  28. #28
    Digital ocean rekomenderar jag också. Billig och bra, med tajt support från en skönt community. Deras tutorials är outstanding. Och du kan enkelt knuffa dit en statisk site a la html5up.

    Kolla dock på CMS:et jekyll. https://jekyllrb.com/ Det går att använda sig av det på githubpages (men vilken http server som helst egentligen eftersom det spottar ut statiska filer) och html5up's template är perfekta för att använda i det

  29. #29
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Github pages är perfect för statiska HTML sidor, t.ex. nu äger ju Microsoft github, så det har blivit lite Babylon, men det är fortfarande ganska skysst. Wordpress är inte Babylon men djävlar vad segt och stifft det är... Usch. PHP. Urk.

    https://pages.github.com/
    Wordpress ger php ett oförtjänt dåligt rykte. Men ja, finns bättre alternativ till php också. Men dåligt är det inte.

    För en enkel hemsida skulle jag dock köra på mer statisk html och skita helt i något serverspråk. Nog tänkt köra så själv. Laddade hem boorstrap och började. Men inte kommit npgon vart. Idéerna tryter.

  30. #30
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Kom igång med Git nu, känns rätt bekvämt att göra egen sida i HTML och pusha. Set har fått tjyvkika lite. Postar länk här senare ikväll!

  31. #31

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lyfter min gamla tråd. Tänkte ge mig på att fräscha till min hemsida rejält och är lite less på hur oflexibelt Wordpress är. Har hämtat en template från html5up.net och börjat editera vilket var ganska straight forward, betydligt mer flexibelt, och blir snyggare tycker jag. Men om jag nu gör en enkel hemsida med denna template, hur gör jag sen för att så att säga "lägga upp den på nätet"? Jag behöver någon hosting antar jag. Hur funkar det?
    Wordpress har en del fördelar:

    • Man måste inte kunna HTML för att kunna redigera (vilket är en stor fördel om man är flera personer inblandade)
    • En sinnessjuk mängd plugins och teman
    • Många webbhotell har Wordpress inkluderat, så man slipper trassla med installation


    Men handlar det om en mindre sajt och man är bekväm med kod så fungerar en statisk generator av något slag – jag skulle själv kolla på Jekyll eller något liknande.

  32. #32
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Ja det har väl sina fördelar men det är också rätt jobbiga begränsningar ibland.

    Såhär ser min testsida ut just nu:
    https://pro424.github.io

  33. #33
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Snyggt!

  34. #34
    PHP är svinbra! Det är bara en mardröm att underhålla och driva gämfört med statiska CMS. Men visst finns det hotel som sköter uppgraderingar och säkerhetskopiering, men då begränsas genast antalet plugins.

    Wordpress och Drupal osv är superbra system, men även om dom gör att du slipper koda så har dom också en hög tröskel. En tröskel som i förhållande till UI laddningstider tar mycket tid att utforska och begripa.

    Visst du kan starta en test miljö med någon mamp/lamp server hemma att turbo utforska ett PHP CMS i, men då slipper du plötsligt inte koden längre

  35. #35
    Annars hör jag många kör wix.com, hemsida24 och pappamegadata.

  36. #36
    anonanon
    anonanon är inte uppkopplad
    anonanons avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Annars kan du dissa port 80 och webben och gå med i revolutionen på port 70 och göra din artist sida till ett riktigt gopher hole.
    https://youtu.be/CmMF8zZg6N4

  37. #37
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Enklaste om du inte vill koda själv - tycker jag squarespace är.
    Jag har hackat massa PHP och script förr, satt upp ett flertal Wordpress-siter. Men orkar fan inte längre.

    Så köpte en domänadress och kopplade ett squarespacekonto och la upp lite bilder. Tid? Under 1 timma.

    https://www.wanergard.com/

    https://www.squarespace.com/

    Men kostar väl 1000kr+ så inte den billigaste lösningen. Men tid är iof pengar så

  38. #38
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja det har väl sina fördelar men det är också rätt jobbiga begränsningar ibland.

    Såhär ser min testsida ut just nu:
    https://pro424.github.io
    Snabbkoll från en som testar webbsidor ibland.

    Funkade inte så bra i olika browserbredder, exempelvis stående iPad. Med tanke på att ca 50% av surfandet sker från icke-desktop så är det värt att kika på.

    Stora bilder, kan komprimeras bättre eller använda mer passande format. Hela sidan är på 5 MB att ladda in.

    Vet inte om det beror på att sidan ligger på github, men min adblocker blockar 26 requests på sidan också.

    Om du kör Chrome som browser, använd dess inspect/developer tools och kör audit på sidan. Då ser man en hel del. Du kan också emulera olika storlekar på devices där.

    Snyggt!

  39. #39
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snabbkoll från en som testar webbsidor ibland.

    Funkade inte så bra i olika browserbredder, exempelvis stående iPad. Med tanke på att ca 50% av surfandet sker från icke-desktop så är det värt att kika på.

    Stora bilder, kan komprimeras bättre eller använda mer passande format. Hela sidan är på 5 MB att ladda in.

    Vet inte om det beror på att sidan ligger på github, men min adblocker blockar 26 requests på sidan också.

    Om du kör Chrome som browser, använd dess inspect/developer tools och kör audit på sidan. Då ser man en hel del. Du kan också emulera olika storlekar på devices där.

    Snyggt!
    Tack för input jgb! Om du testade sidan nu antar jag att du hänvisades vidare till www.pro424.com? Alla varningar dök upp när jag började testa med det. Jag började pilla med att peka min domän dit men har tagit bort det nu och påbörjat flytt av min domän från wordpress istället för att göra det lite smidigare.

    Storleken är jag medveten om, ska ge mig på att skala ner bilder.

    Var det något mer en video-sidan som fungerade taskigt i stående läge tycker du?

  40. #40
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screenshot at Apr 10 11-01-16.png 
Visningar:	21 
Storlek:	1,49 MB 
Id:	87013

    Exempel på hur kanterna klipps av på en stående iPad (enligt Chromes deviceemuleringsläge). Samma sak kan åstadkommas manuellt genom att bara minska bredden på browserfönstret.

    Nu ska jag jobba.

  41. #41
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screenshot at Apr 10 11-01-16.png 
Visningar:	21 
Storlek:	1,49 MB 
Id:	87013

    Exempel på hur kanterna klipps av på en stående iPad (enligt Chromes deviceemuleringsläge). Samma sak kan åstadkommas manuellt genom att bara minska bredden på browserfönstret.

    Nu ska jag jobba.
    Tack, ska kika vidare på det men nu ska jag också jobba hehe!

  42. #42
    Citat Ursprungligen postat av anonanon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Annars kan du dissa port 80 och webben och gå med i revolutionen på port 70 och göra din artist sida till ett riktigt gopher hole.
    https://youtu.be/CmMF8zZg6N4
    Ah, är du ett devuan head?
    Funtar faktiskt på att göra gopher version av basspistol for the lulz

  43. #43
    anonanon
    anonanon är inte uppkopplad
    anonanons avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah, är du ett devuan head?
    Funtar faktiskt på att göra gopher version av basspistol for the lulz
    Nej faktiskt inte men fick reda på gopher från deras lilla aprilskämt
    Håller på skapa mitt eget lilla hål nu genom sdf.org men inte riktigt hajjat hur allt funkar.

  44. #44
    Citat Ursprungligen postat av anonanon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej faktiskt inte men fick reda på gopher från deras lilla aprilskämt
    Håller på skapa mitt eget lilla hål nu genom sdf.org men inte riktigt hajjat hur allt funkar.
    Längesen jag tittade in där på Sans Domicile Fixe . Ska leka där lite ikväll.

    Annars är nog det här det ultimata hipster protokollet:

    https://twobithistory.org/2018/09/30/chaosnet.html

Liknande ämnen

  1. Jag vill göra en hemsida
    Av kockpit i forum Övrig mjukvara
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2008-12-26, 21:57
  2. LFO med CV-ut till Moog LP på enklaste sätt?
    Av android i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-06-01, 20:44
  3. enklaste enklaste ADAT interface
    Av champ i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-06-20, 23:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •