Resultat 1 till 44 av 44

Ämne: Hur länge måste man ha en synt innan man får sälja den?

  1. #1
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator

    Hur länge måste man ha en synt innan man får sälja den?

    Jag orkade med min Moog Voyager RME i ett halvår innan den fick gå före sommaren. Visst gick jag på moog hypen. Egentligen var jag mer sugen på ett hårdare och distinktare sound, lite Mopho, Pro-One.

    För det första fanns det ju ingenting i Voyagern som lät mini, det hade jag ju förstått innan. Men att Voyagern var omöjlig att placera i en mix eftersom den har ett jobbigt luddigt bomulls sound, av några beskrivet som varmt, det fattade inte jag. Att sedan några hävdar att det tar minst 10 år att lära sig en synt, visst men jag vill inte lägga 10 år på att lära mig en synt.

    Det enda jag lyckades få ur min Voyager var ljud som lät som om jag lagt dubbla Vintage Warmer på dem. Spretiga jobbiga mullrande och ganska ointressanta. Om jag jämför med Mopho Key som jag testat ett antal timmar bara så kör den över moogen rakt av. Det är svårt att inte få fram användbara ljud på denna välljudande tingest. Nu äger jag ingen Mopho Key och visst kan det vara så att den bara kan en typ av ljud vilka man tröttnar på, visst kan det vara så.

    Jag är väl mest arg på mig själv, att jag skaffade något utan att ha koll, utan att testa. Men i min lilla studio tillsammans med Voyagern kändes Bob Moog väldigt avlägsen.

    Jag tycker att 6 månader får bli min gräns, en synt som inte levererar åker ut. Oavsett om det är en sönder hypad Moog eller en bespottad VA.
    Senast redigerat av tonefloat den 2011-11-07 klockan 14:46.

  2. #2
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    vem är att bestämma över dig? Gillar man inte nått åker det ut, må det vara flickvänner, husdjur, Blo-paltar eller moogar. Livet är för kort för att gå runt och vela

  3. #3

  4. #4
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Ett halvår är definitivt tillräckligt för att hinna begripa synten. Men jag fattar inte hur illa en Voyager kan vara? Jag har aldrig testat den själv, men bara läst positivt om den. Var den verkligen så dålig?

  5. #5
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Någon dag eller två typ

  6. #6
    indigo
    indigo är inte uppkopplad
    indigos avatar
    Veteran
    en sekund eller två..

  7. #7
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    antal oscillatorer / antal dragspels-presets = dagar

  8. #8
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Tycker iaf man ska ha burit in den i hallen innan man bär ut den igen.

  9. #9
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Jag tänker mig att man lägger ca 10 timmar (valfritt om man tar det under en natt eller utspritt på ett år) på att skruva fram ett bra pianoljud. Sen när man misslyckats kan man utvärdera alla intressanta ljud man hittade på vägen och bestämma om man vill ha kvar den.
    Lyckas man så åker den direkt.

  10. #10
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett halvår är definitivt tillräckligt för att hinna begripa synten. Men jag fattar inte hur illa en Voyager kan vara? Jag har aldrig testat den själv, men bara läst positivt om den. Var den verkligen så dålig?
    För mig var den skräp, men mina sinnen var förvirrade av att 99 procent av alla kommentarer var positiva. Hade det varit en no-name analog så hade den såklart åkt ut efter en vecka. Nu gjorde hypen att jag antog att jag själv var galen som inte fattade storheten i Voyagern. Men nu har jag lärt mig att inte vara så lättpåverkad

  11. #11
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Moog låter ju alltid Moog. Vintagewarmer som sagt
    Voyagern har ju en egen karaktär dock, föredrar LPn faktiskt, avseende grundljud.
    Minin är ju varmare än bägge, det rör sig mer.
    Men den låter alltid lite fluffigt den med.
    Men gillar du, tja, valfri låt med kraftwerk fram till innan Electric cafe, så gillar du ju Moog
    Die robotbasen mm.
    Men den är inte aggressiv som CEM grejerna nej, på gott och ont!

  12. #12
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran
    Jag håller med om Voyagern. Jag har både en Model D och en Voyager och Voyagern låter tunn och inte alls lika varm och det är nått med resonansen. Jag ska sälja min Voyager... har bara inte orkat koppla ur den och plåtat den.

  13. #13
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Konstigt. Moog lär väl ändå ha försökt få den så lik D som möjligt?

  14. #14
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    En synt kan få åka ut efter ett par dagar om den inte kan försvara sin existens. Poly-800 t ex... Efter en vecka ska man åtminstone gilla soundet. Att inte greppa alla funktioner etc är OK, men om synten inte kan leverera nå't som tilltalar öronen ska den ut. Så tänker jag iaf.
    Själv brukar jag behålla dem minst ett par veckor, oftare några månader. Efter det tenderar de att stanna för alltid.

  15. #15
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Konstigt. Moog lär väl ändå ha försökt få den så lik D som möjligt?
    Av någon anledning kommer Voyager Old School lite närmare D, men jag tycker inte de låter lika alls egentligen.

  16. #16
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Har ett liknande problem som tonefloat. Skaffade Ion efter att ha hört så mycket gott om den. Tycker dock att den har ett rätt trist grundljud, låter murrigt och jag har svårt att få den att sitta i en mix. Kanske är det bara jag som är kass på att ratta den och tycker det vore toppen om någon hade några patchar eller ljudexempel som kunde få mig på andra tankar. Vill ju egentligen gilla den och känner att det här eviga bytandet tar fokus från musikskapandet.

  17. #17
    perault
    perault är inte uppkopplad
    peraults avatar
    Veteran
    tonefloat: hur tycker du att min gamla Red Eye känns jämfört med Voyagern nu när du haft några månader att lära känna den. Eller har den också åkt ut? :-)

  18. #18
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av perault Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    tonefloat: hur tycker du att min gamla Red Eye känns jämfört med Voyagern nu när du haft några månader att lära känna den. Eller har den också åkt ut? :-)
    Den är kvar! Jag kommer behålla den minst ett år har jag bestämt. Den är annorlunda än voyagern, har inte hunnit hårdköra den än men jag är nöjd med det jag sett. Det lustiga var att jag var på gång att köpa en Studio Electronics istället för moogen, men jag snubblade på hypen. Så mitt SE köp blev nästan ett år försenat.

    Vad ska man säga "don't believe the hype.."

  19. #19
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Peter70 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skaffade Ion efter att ha hört så mycket gott om den.
    Jag köpte en Micron 2009 efter att ha hört en grym bas solo slinga spelad live på en konsert. Klart underskattad synt, men jag tröttnade på avsaknaden av rattar så den fick gå efter ett år. Jag gillar Korg MS-2000 och till och med Triton. Det blir enklare med lite vassare och i mångas ögon kallare ljud. Min erfarenhet är att fluff och grädde blir svårjobbat i en låt.

    Det är lite som när jag kör Omnisphere, den har helt otroliga "göra en låt på bara ett ljud" presets. Men det blir att rensa friskt om det ska gå att köra flera ljud på varandra.

  20. #20
    mikee
    mikee är inte uppkopplad
    mikees avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker iaf man ska ha burit in den i hallen innan man bär ut den igen.
    Hahaha.. EPIC! +1

  21. #21
    donfuego
    donfuego är inte uppkopplad
    donfuegos avatar
    Veteran
    Magkänslan! Hittar du inget sound som gör att det känns rätt i magen så är det inget för dig!

  22. #22
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Lika bra att folk fattar det, moog är bara hype! Gammöög!!

  23. #23
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Sillen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lika bra att folk fattar det, moog är bara hype! Gammöög!!
    +1

    Moog är hype, ARP är grejen!

  24. #24
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Moogkänslan! Hittar du inget sound som gör att det känns rätt i moogen så är det inget för dig!

  25. #25
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +1

    Moog är hype, ARP är grejen!
    Jag har en Axxe till salu fortfarande!

  26. #26
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har en Axxe till salu fortfarande!
    Jag köpte min Axxe för 700:-, hittade den i ett litet pojkrum i en villa vid Edsviken (08). Efter att ha plinkat några basgångar så sålde jag den för 1100:-. Men det var några år sedan. Men det är en bra 1 OSC analog.

  27. #27
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Två dagar tycker jag är minimum. Då har man förhoppningsvis undersökt manicken så man inte gör något förhastat. En av de kortaste förhållanden jag haft var Poly Evolver rack. Den lät som om man hade slängt en rysk vintermössa över högtalaren. När jag kollade specarna sedan är det en intern ADDA omvandlare i synthen som jag då antar har begränsad bandbredd, lät inte kul. Åtminstone inte vad jag tänkt att den skulle låta som, glittrig som Prophet VS. Den kan jag tänka mig saknar ett korrekt implementerat aliasing filter precis som PPG Wave 2/2.2/2.3 inte heller har. Därför kan man få ut riktigt härliga övertoner ur de maskinerna.

  28. #28
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Jag har numera bara en Subphatty, Nord Drum 3P och Octa II i arsenalen, tycker dock Subphattyn är onödig så den ska säljas. Dock håller jag hårt på 6 månaders regeln, används något inte på 6 månader måste det säljas.

  29. #29
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har numera bara en Subphatty, Nord Drum 3P och Octa II i arsenalen, tycker dock Subphattyn är onödig så den ska säljas. Dock håller jag hårt på 6 månaders regeln, används något inte på 6 månader måste det säljas.
    Å fanken, det låter dystert. Synthmunk med asketisk läggning. Don´t do it! Köp mer grejjer, det blir man lycklig av!

  30. #30
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Å fanken, det låter dystert. Synthmunk med asketisk läggning. Don´t do it! Köp mer grejjer, det blir man lycklig av!
    Jag har 7 elbasar som jag inte säljer! Jag tror på minimalism och med en Octa finns det inte tid att hålla på med syntar eller göra musik

    Eventuellt kan jag tänka mig en Nord Lead/Rack om jag blir lyckligare av det!

  31. #31
    mimoid
    mimoid är inte uppkopplad
    mimoids avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har numera bara en Subphatty, Nord Drum 3P och Octa II i arsenalen, tycker dock Subphattyn är onödig så den ska säljas. Dock håller jag hårt på 6 månaders regeln, används något inte på 6 månader måste det säljas.
    12 månader är min regel. Annars hade jag behövt köpa en ny julgransfot varje år...

  32. #32
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jag tar hem, testar, blir besviken, låter den stå en vecka, testar igen, blir besviken, ställer undan, väntar några år, sen säljer jag den.

  33. #33
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Man säljer när man känner för det. Skall man ha någon regel för det så tänker jag mig att man skall ha haft prylen så länge så att man insett att man inte vill ha den. Om det sedan tar en minut eller tio år spelar ju mindre roll. Dock tänker jag att det tar lite längre tid än en minut innan man lärt sig en apparats plats i riggen.

  34. #34
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Intressamt diskussion, får mig att reflektera lite angående hur jag själv tänker.

    Jag är nog betydligt mer kräsen när det gäller hårdvara än när det är en VST.
    VSTn behöver inte ha "det" då jag ofta använder dem för att snabbt kunna lägga en melodi eller bas etc
    innan jag vet exakt vilket arrangemang som låten bör ha.
    Sen kan det ljudet bli kvar hela vägen under studioinspelningen, eller ersättas med en hårdvarusynt, olika där.
    Har testat flera men de som är enklast vinner oftast, kör ofta presets och skruvar till.
    OP-X, TAL-UNO60, Dexed mfl har fått stanna.

    Det där med att spendera en massa tid med att "lära sig" syntar handlar för mig mest om att lära mig var dess karaktär kan
    tillföra soundet jag vill ha under en specifik period i mitt låtskrivande.
    Inte vilka parametrar synten har och alla olika ljud man kan programmera på den.
    Det senare kan jag ju förstå ganska väl av att läsa parameterlistan, och snabbt testa hur modulationsdjup påverkar vissa parametrar som gör stor
    skillnad, och vilken range de har.

    Om den inte tillför något helt unikt i soundet, så åker den snabbt oavsett hur många olika ljud man kan göra på den.
    Blir snarare så att jag behåller de som kanske inte är supermångsidiga men som har ett sound och en karaktär som jag inte vill vara utan.
    At det låter rätt direkt tidigt under arrandet, utan att behöver hålla på med effekter och annat som själ tid från låtskrivandet, är viktigast för mig.
    Men det blir ju lite "bang for the buck" tänk också. Vill inte ha mer än max tre keyboard uppe samtidigt.
    Just nu står Polivoks, CZ1000, SY77 och Nordlead i ett skåp nära till hands.

    Jag kanske har med dem på ett antal låtar under en period, sen kanske jag säljer dem om jag behöver pengar, då jag alltid kan hitta dem igen och
    om jag fått med dem på en enda låt så har de fyllt sitt syfte mer än väl.

    SY77 tex är extremt bökig att programmera (99lite bättre faktiskt) , särskilt med trasig backlight, men den har en karaktär på FM ljuden
    som är väldigt användbar, och den har kommit med på några låtar.
    Men efter nästa inspelning kommer jag att sälja den.

    Samma med min Nordlead 1, tänker ha med den på nästa inspelning, sen
    får den nog gå.

    CZ'an använde jag jättemycket en period, och jag har kvar den om jag behöver en ringmodpad eller de där mjuka klockorna.

    Sen har man ju haft många som man velat använda men aldrig riktigt fick behov av då något annat alltid lät bättre.
    JX8p lät alltid murrigt och mjukt och även om jag gillade pads och velocity->filter grejer på den så fick jag aldrig in den i en låt då
    jag alltid hade andra grejer som gjorde de ljuden klarare och bättre. Hade den haft den där unika karaktären som ej kan ersättas så hade den blivit kvar.

    Blofeld är också en sådan pryl som ser bra ut på papperet, extremt mångsidig men bökig att programmera och ingen unik karaktär som inte en VST kan göra bättre. Klarade inte av karaktären, fantastiska ljud, men de skar alltid lite i öronen.
    Haft tre innan jag insåg att jag inte gillar den. Samma ljudmöjligheter men med karaktären som en XT, ja då hade den fått stanna.

    När det gäller XTn, så passade den inte in färgmässigt, den skall stå i mitt sovrum och det funkade inte helt enkelt, han aldrig få med den i någon låt dumt nog, sen gick priserna upp radikalt under kort tid, annars hade jag nog köpt en igen och spelat in med den, lät fantastiskt!
    Lite som man vill att Blofelden skall låta, även om den gärna kunde fått ha Blofeldens SSM filter.
    Senast redigerat av theVOID den 2019-01-07 klockan 10:50.

  35. #35
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Du skulle ha en svart Microwave XT istället för en orange. På den tid jag köpte min XT så gick de för ungefär samma peng, alltså runt 5000:-

    Intressant det du skriver om JX-8p. Jag känner lite likadant. Den låter skitbra men jag får tvinga mig till att använda den i låtarna och då spelar den något generiskt ljud som jag vilken synt som helst kunnat spela. Men den är ju snygg.

  36. #36
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Wolka Keys var inne och vände på ett dygn.

  37. #37
    Har för lite pengar för att chansa. Har visserligen köpt maskiner som jag inte använder speciellt mycket. Men jag älskar dom allihopa.

  38. #38
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att sedan några hävdar att det tar minst 10 år att lära sig en synt, visst men jag vill inte lägga 10 år på att lära mig en synt.
    Dagens garv!

    Och fullständigt medhåll på den. Vem fasen har tid för instrument som inte hjälper till i den kreativa processen?
    Min A4 har varit på väg till säljes otaliga gånger tack vare dess grundljud och egenheter.

  39. #39
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Det är väl lite som hur man bedömer en person som man möter för första gången: Det tar ett mindre antal sekunder innan man har sin bild klar (vilket visserligen kan förändras, men ändock). Kan ta någon minut vad gäller nytt instrument. Mitt rekord är nog 5 minuter innan jag packade ner och sålde en ljudburk.

  40. #40
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du skulle ha en svart Microwave XT istället för en orange. På den tid jag köpte min XT så gick de för ungefär samma peng, alltså runt 5000:-

    Intressant det du skriver om JX-8p. Jag känner lite likadant. Den låter skitbra men jag får tvinga mig till att använda den i låtarna och då spelar den något generiskt ljud som jag vilken synt som helst kunnat spela. Men den är ju snygg.
    Har velat ha en sådan ända sedan jag hade min ms2000r. Sjukt snygg maskin som dessutom låter bra. De hade suttit så fint bredvid varandra, lätt vinklade uppåt.

    Jag tror priset tog ett extra skutt när Jeff Mills turnerade med en svart XT och 909an snyggt uppställda i en minimal live setup.

  41. #41
    Fluster
    Fluster är inte uppkopplad
    Flusters avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Tycker nog tvärtom att min mopho key har varit en besvikelse. Fräscha moderna ljud som inte går att använda om man vill att det ska låta lite mer murrigt och lofi. Borde nog sälja den nu till slut och inse att den inte var för mig. Däremot evolver är en fin dsi manick. Den kommer behöva 10 år att lära sig

  42. #42
    visionfactory
    visionfactory är inte uppkopplad
    visionfactorys avatar
    Veteran
    Inget att sämmas över. Jag är även en Sequential/DSI-snubbe. Moog har aldrig lirat med mig, hur mycket jag än velat av historiska skäl. Har verkligen velat gilla Moog men aldrig ”connectat” med dem, som jag gjort med Oberheim eller Sequental. Bara att acceptera och gå vidare. Moog är inte för alla. Kanske i mitt fall för att jag främst är en poly-synth-snubbe, men det är något med Moog som jag inte gillar. Så är det bara.

  43. #43
    dagHB
    dagHB är inte uppkopplad
    dagHBs avatar
    Senior
    Kortast tid hos mig stannade... hm... det har jag glömt

    Alltså, jag får nog erkänna att jag har snudd på missbrukat köp/sälj i perioder och det har inte sällan återspeglat ett ickevälbefinnande. Sedan ca 2 år har jag dock lyckats behärska mig och tanken är att behålla under längre tid även om jag inte använder allt. (Ett år eller längre)

    Volca beats blev inte långvarig. Något dygn

  44. #44
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Syntar är som vin, merparten av de som redan är bra vinner på lagring. Billig skit blir bara sura.

Liknande ämnen

  1. Hjälp mig sälja min synt....
    Av MK Ultra i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2018-02-17, 00:49
  2. Så mycket måste en artist sälja online...
    Av outshape i forum Skivor & artister
    Svar: 67
    Senaste inlägg: 2011-02-23, 19:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •