Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Reparation av trasig Macbook

  1. #1
    djdiskmachine
    djdiskmachine är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Reparation av trasig Macbook

    Hejsan!
    Häromdan resulterade en välmenande översikt av min gamla Macbooks väldigt högljudda fläkt i att datorn inte längre startar.
    Den enda reaktion jag får ur den när jag trycker på startknappen är att den vita LED-en lyser en liten stund, sen stänger datorn av sigsjälv med ett litet gnäll.
    Inget startljud, inget karaktäristiskt skriande från DVD-läsaren. Nada.

    Efter lite googlande har jag i princip konstaterat att det är moderkortet som gett upp.
    Det jag undrar är om någon har tips om vart man kan skicka in den, om det ens är värt med tanke på dess ålder (modell 2008, C2D 2.4ghz, 4 gig ram)
    På Ebay verkar det kosta ungefär lika mycket med ett moderkort som datorerna slutar på på Tradera.
    Powerbookmedic verkade villiga att ta sig an problemet, men de kunde inte ge mig en prisuppgift och jag är lite skeptisk till att skicka den "over-there"..

    Jag älskar verkligen min Macbook och hade väldigt gärna sett den vid liv igen men jag antar att jag får börja acceptera dess öde! :<

    Beroende på utlåtandena kanske denna tråd slutar i säljforumet om reservdelarna tilltalar någon.

    Tveka inte om nån har nåt att inflika.

    Mvh
    /M

  2. #2
    Morglurg
    Morglurg är inte uppkopplad
    Morglurgs avatar
    Veteran
    Tråkigt att höra! När jag råkade semipaja min var det jag var glad över det att moderkortet var ok (bara tangentbordet dvs hela övre lådan). Annars vet jag inte om det blir nån ekonomisk/krångel-vinst. Kolla in ifixit.com för guider och priser för nya delar.

  3. #3
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    I värsta fall kan du testa att baka moderkortet i ugnen. Det här är alltså inte ett skämt, folk med xbox och grafikkortsnördar gör det hela tiden. Man skruvar av all plast, kör den i ugnen i kanske en kvart och hoppas på det bästa. Är väl något med lödningen och kopparbanorna eller så.

    Tyvärr slutar han med att prisa herren, annars verkar han vet vad han gör.
    http://www.google.com/url?sa=t&rct=j...0h50yWNBonjb_Q

    Verkar köra värmepistol.
    http://www.ifixit.com/Answers/View/9...dia+video+chip

    Ska du göra det här krävs det nog en hel del googlande innan, men det ska gå!

    Annars kanske du känner någon/kan hitta en trasig macbook där felet inte är moderkortet? De håller ju inte i evigheter. Kan ju hoppas på kompispris.

  4. #4
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Tyvärr är det för dyrt att laga moderkort, så det blir skaffa en till Macbook som gäller. Som tur är dom lite äldre ganska billiga begagnat nu.

  5. #5
    djdiskmachine
    djdiskmachine är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Tack för tröstande svar i min sorg.
    Min far har en del erfarenhet av att baka moderkort/reballing, jag skall konsultera honom när han kommer hem från sin semester.
    Dock trodde jag detta var bot på skador som uppkommit av överhettning, i mitt fall lär det vara en statisk urladdning som friterat vitala kretsar.
    Jag var noga med att ha foten på elementet hela tiden men jag antar att det inte räckte till. -_-

    Jag har hittat några lämpliga kandidater, ligger några lämpliga kantstötta exemplar på tradera som jag bara skulle kunna slänga in den gamla hårddisken och byta RAM-minnen i så hade det gått som smort igen.
    Annars om ni känner någon som vill bli av med en gammal plastlåda så vet ni vart ni skall vidarepeka åt. ;D

    Mvh

    /M

  6. #6
    donfuego
    donfuego är inte uppkopplad
    donfuegos avatar
    Veteran
    Är du verkligen säker på att du har zappat moderkortet? Det är rätt sällsynt är min erfarenhet. Mer troligt att du vänt på någon kontakt eller att någon kontakt inte sitter som den ska, alternativt att du råkat kortsluta någon kontakt eller komponent pga felaktig montering. Om du inte redan har gjort det, skruva isär allt igen och montera sedan ihop allting steg för steg och dubbelkolla hela tiden att det är rätt. Nu har inte jag någon erfarenhet av just macbooks, utan detta är ett generell tips.
    Senast redigerat av donfuego den 2011-11-05 klockan 13:19.

  7. #7
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ja visst. Min sladd till hårddisken pajade nyligen utan min inblandning så det är väl ömtåligt på insidan liksom

  8. #8
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Alltså, om Macbook-moderkort redan är på bommen kan det definitivt paja dom att man öppnar och grejar. Det hände mig.

  9. #9
    donfuego
    donfuego är inte uppkopplad
    donfuegos avatar
    Veteran
    Ålar har rätt. Kan vara minnena om du "har tur". I övrigt kan jag hålla med att Äpplet lämnar en del att önska på hårdvarufronten både vad gäller kvalitet och uppvärmning av kåken.

  10. #10
    djdiskmachine
    djdiskmachine är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag har faktiskt testat att plocka ur ramminnena och seata dem en i taget i respektive port utan framgång.
    Har även testat återställning av diverse Prom, SMC och allt i form av "håll in följande knappar på tangentbordet och tryck på On" på Apple support. Det går ju givetvis inte att tala med dem utan att köpa sig ett ärende, så då får man gå alternativa vägar fram.

    Oh well, jag uppdaterar om utvecklingen av detta. Nu är det helg.

Liknande ämnen

  1. Macbook - trasig hårddisk
    Av outshape i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-11-23, 08:07
  2. Trasig mixer, tips på reparation?
    Av encore i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-07, 23:17
  3. Köpråd: Macbook white eller Macbook unibody?
    Av depulse i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-01-11, 17:16
  4. DR-110 reparation.
    Av HZA i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-07-15, 23:27
  5. Reparation, var?
    Av ordo i forum Allmänt om musik
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-02-27, 15:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •