Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: KORG MicroSampler - MIDI till MP3 eller WAV

  1. #1
    barbakaj
    barbakaj är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än

    KORG MicroSampler - MIDI till MP3 eller WAV

    Tjena!

    Registrerade mig här på forumet för att kunna få lite vägledning genom den här röran.
    Jag har en KORG MicroSampler sen en kort tid tillbaka, jag tycker den är riktigt rolig att hålla på med men jag har inte så värst bra koll på synthar över lag.

    Jag undrar hur fan jag ska göra för att spara låtarna på t.ex. datorn. Jag har den medföljande mjukvaran Editor/Librarian men om jag sparar låten som MIDI kommer samplingarna såklart inte med utan byts ut mot ett pianoljud. Har testat några olika program och försökt hitta om man kan spela in låten direkt från samplern men inte klurat ut hur jag ska lösa detta. Har ägnat en stund åt att kunna spara låten men jag ger snart upp hoppet. Har sett att det finns några på forumet som har koll på MicroSamplern och synthar över lag så det hade varit guld värt om nån kunde hjälpa mig.

    EDIT: Jag har en USB MIDISPORT 2x2 Midiman om det gör saken enklare, riktigt gammal och jag minns inte hur jag ska använda den, sladdar och sånt har jag också. Jag antar att det underlättar, tipsa isf gärna om program och hur den ska användas.

    http://www.wikizic.org/Midiman-Midis.../gallery-1.htm
    Senast redigerat av barbakaj den 2011-11-02 klockan 04:01.

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Tur att du har nattsuddarligan vaken å "alert" här då.

    Steg 1:

    För att spela in det du spelar, använd t ex gratisprogrammet Audacity, koppla ljud ut från synten till ljud in på datorn.

    Steg 2:

    Midi använder du för att spela in _det du spelar_ på synten och för att spela upp detta. Du behöver ett program som både kan skicka ut Midi _och_ spela in audio för att spela in detta. Då finns t ex Ableton Live och Cubase till buds, eventuellt har du fått med någon enklare variant av dessa (el liknande) program med köpet.

  3. #3
    barbakaj
    barbakaj är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Tack så hemskt mycket! Ska kolla det här direkt, är det midiporten jag ska använda för att koppla ihop synthen med datorn?

  4. #4
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Nej, inte om du ska spela in ljudet. Midi är digitala kontrolldata som registrerar det du spelar och kan spela upp samma sak igen, enkelt uttryckt. Du ska koppla syntens ljudutgångar till datorns ljudingångar om du vill spela in ljudet i datorn. Googla på Midi och läs in dig på det.

    Midikopplingen är f ö synt midi ut > dator midi in / dator midi ut > synt midi in. "Dator" avser ditt midi-interface. Ljudet kopplar du stereo ut från synten > stereo in på datorn.
    Senast redigerat av PF den 2011-11-02 klockan 04:25.

  5. #5
    barbakaj
    barbakaj är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Usch, jag skulle verkligen behöva gå en grundkurs.

    Nu har jag iaf kopplat synth ut > midiport in och midiport ut > synth in och installerat drivrutinerna för midiporten. Sen har det väl tagit lite stopp, vet inte riktigt vad nästa steg blir. Har laddat ner Audacity och Abelton Live åtminstone.

  6. #6
    barbakaj
    barbakaj är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Jag har redan FL Studio på datorn, hur går jag tillväga i programmet för att få rätt på synthen?

  7. #7
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Hej.

    Är det ljudet du vill spela in , eller är det not-data?

    Du måste verkligen skilja mellan ljudsignal och MIDI. MIDI är det som PF förklarar i #2.

    Hur hör du ljudet när du spelar på den? Du har väl kopplat ljudutgången (L och R telejack på baxidan) till någon förstärkare?
    Det är här ljudet kommer ut i analog form och kan spelas in. På bandspelare (du kanske är för ung för det) eller direkt till datorns ljudkort. Inspelningen startar du med nån bra mjukvara, t.ex. Sound Forge.

  8. #8
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Eller är det så att du vill spara not-data och sedan spela upp låten med MicroSamplerns ljud, i MicroSamplern?
    I så fall ska du använda MIDI så som du kopplat i #5.
    Hur din MIDI-mjukvara i datorn funkar vet jag dock inte.

  9. #9
    barbakaj
    barbakaj är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej.

    Är det ljudet du vill spela in , eller är det not-data?

    Du måste verkligen skilja mellan ljudsignal och MIDI. MIDI är det som PF förklarar i #2.

    Hur hör du ljudet när du spelar på den? Du har väl kopplat ljudutgången (L och R telejack på baxidan) till någon förstärkare?
    Det är här ljudet kommer ut i analog form och kan spelas in. På bandspelare (du kanske är för ung för det) eller direkt till datorns ljudkort. Inspelningen startar du med nån bra mjukvara, t.ex. Sound Forge.
    Det är ljudsignalen jag vill spela in (för jag antar att då får jag en ljudfil på datorn som låter likadant som när jag spelar upp på microsamplern). Ska ladda ner Sound Forge och se om det löser mina problem

    För övrigt så använder jag en sliten gitarrförstärkare men det bör väl inte vara några problem...

  10. #10
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Tja, du behöver ju inte just Sound Forge. Det finns nog massor av program för att spela in från line in eller ljudkort.
    Audacity som PF tipsat om funkar säkert.
    För kasettbandspelare är väl inte att tänka på...?

  11. #11
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

  12. #12
    pnuts
    pnuts är inte uppkopplad
    pnutss avatar
    Senior
    Och om du vill använda Microsamplern som en midikontroller till datorn behöver du inte använda midisporten heller. För Microsamplern har väl midi över usb?

  13. #13
    barbakaj
    barbakaj är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Lyckades spela in ljudsignalen efter lite trial and error. Synth out > förstärkare in och sen förstärkare out (phones) > dator in (mikrofon). Inget ultimat resultat men det blev i alla fall ljud av det. Tackar alla för hjälpen!

    Citat Ursprungligen postat av pnuts Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och om du vill använda Microsamplern som en midikontroller till datorn behöver du inte använda midisporten heller. För Microsamplern har väl midi över usb?
    Så är det kanske, smidigt i så fall.

  14. #14
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Prova att skippa förstärkaren och gå direkt till datorn. Du lär höra ljudet ändå i datorns högtalare. Och använd inte mic-ingången utan line-ingången. Då lär det låta korrekt.

  15. #15
    Pehr
    Pehr är inte uppkopplad
    Pehrs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av barbakaj Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Synth out > förstärkare in och sen förstärkare out (phones) > dator in (mikrofon).
    Varför koppla via förstärkare?

    Skaffa ett billigt ljudkort till datorn, typ ESI Juli@ eller Lexicon Alpha.
    Koppla då:
    Synth out > ljudkort in
    och spela in i nåt ljudinspelningsprogram.

  16. #16
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    som alla andra säger kan du skippa förstärkaren och bara spela in direkt till datorn med rätt sladd. line out på synten till line in på datorns ljudkort. om det är ett vanligt internt ljudkort får du bara köpa rätt sladd. den ska se ut såhär:

    Bifogad fil 32689

    köp på kjell och company eller något liknande ställe. men det kan vara bra att tänka på om du ska ha mono eller stereo från microsamplern.

  17. #17
    Pehr
    Pehr är inte uppkopplad
    Pehrs avatar
    Veteran
    <bessewisser>
    nej såhär:


    Röd/Grå in i synthen och den lille i datorn som beskrivits ovan.
    </bessewisser>

  18. #18
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Det är inte alla (laptop)datorer som har line in dock. Tyvärr.

  19. #19
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    jag utgick från att macrosampler bara har en line-out som var stereo. den ser ut som en sån maskin.

  20. #20
    Pehr
    Pehr är inte uppkopplad
    Pehrs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är inte alla (laptop)datorer som har line in dock. Tyvärr.
    det brukar man väl kunna ställa in i ljudkortesegenskaperna?
    att mic in ska ta linjesignal istället.

Liknande ämnen

  1. Erfarenheter av Korg Microsampler?
    Av ricard i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-04-13, 18:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •