Resultat 1 till 22 av 22

Ämne: Första ljudet på Rendez-Vous

  1. #1
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran

    Första ljudet på Rendez-Vous

    Någon riktig hardcore Jarre-galning som på rak arm kan säga vad det är som låter?
    Alltså allra första ljudet på skivan, första ljudet på First Rendez-Vous. Det där kusliga basljudet som nästan direkt får lite S&H-"glitter" över sig från nån annan synt.

    Jag har nämligen i många många år undrat vad det är som gör ett sånt ursnyggt ljud. Han har ju inga billiga leksaker den där mannen så det är ju inte omöjligt att det är något svindyrt/exotiskt som står för ljudet i fråga.

    Så ikväll när jag satt och testade en synt efter att ha kalibrerat den lite, så fick jag ett ljud som var kusligt likt. Efter ytterst lite rattande vågar jag påstå att det ljudet hade kunnat ersätta ljudet på skivan utan att någon hade reagerat direkt. Jag har inte A/B:at dem men det är så nära så jag blev helt chockad

    Så, eftersom Herr Jarre gillar att gödsla med synthesizer-information på sina skivomslag tänkte jag att någon kanske kunde peka exakt på vilken det är.
    Senast redigerat av PeterM den 2011-10-17 klockan 11:19. Anledning: Formateringen försvann?

  2. #2
    paperboycalle
    paperboycalle är inte uppkopplad
    paperboycalles avatar
    Veteran
    http://home.swipnet.se/cfmd/synths/b...dezvous_sleeve

    Visst är ljuden även med i Rendez Vous 2?
    Om man läser där så framgår ju att Synthex o "Moog" används på både RV 1 och RV 2. Så nån av dom eller en kombo av de båda är kanske sanningen.

  3. #3
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Ja det återkommer senare efter laserharpa-stycket, men det var lättare att beskriva det som "första ljudet på skivan"

    Heh, jag minns att jag försökte sampla ljudet på Amigan och använda det men det blev aldrig bra.
    Jag tänkte alltid att han använt någon Fairlight eller något magiskt och gjort ett konstigt ljud som är omöjligt att återskapa.
    På den tiden, eller i alla fall strax efteråt, tror jag att jag ägde en Juno-106 också, vilken jag senare sålde.

    Så lyckades jag själv av en slump igår med en Juno-60

    Pulsvåg med medellångsam PWM, ingen saw, max sub.
    Ingen envelope på filtret, cutoff på ca 55%, resonance på ca 80%.
    Lite lagom envelope på VCAn.
    Chorus I

    Det är ju inga världsnyheter direkt men det är bara mitt starka minne av att ha förundrat över hur otroligt mäktigt det ljudet är när man har ett helt tyst rum, bra högtalare och så kommer det ljudet i början och bara spökar
    Nåja.. Nog om detta.

  4. #4
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Synthex.

  5. #5
    Palle
    Palle är inte uppkopplad

    Senior
    Mmm, jag skulle nog kunna tänka mig en Synthex också. Skruvar lite på den här bredvid och kommer i närheten. Med lite pillrande kanske.

  6. #6
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Men visst är det likt? Helt utan externa effekter.
    www.malmo.bostream.se/morck/Rendez-Junous.mp3

    Jag tycker mig i originalet höra ett uns av distorsion samt att det låter som om envelopen inte börjar från 0 utan typ halvvägs upp och sen stiger.
    Min låter lite renare och lite annorlunda i envelopen, men i övrigt rätt spot on vågar jag påstå.

    Edit:
    Tänkte prova hur det låter i Unison, men jag har ingen arpeggio-switch (avknäckt, någon som har ett par såna switchar över?) så det sket sig. Misstänker att det nog inte blir helt lyckat ändå.
    Senast redigerat av PeterM den 2011-10-18 klockan 21:34.

  7. #7
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Snyggt !!

    Tja om man nu vill ha det exakta ljudet skulle jag nog testa att sampla något tonsteg högre, sedan pitcha ner till "original" med hjälp av Fairlight CMI (som kan vara orsaken till ditt beskrivande av annorlunda attack och eventuell dist) eller AMS . Sedan skadar det nog inte att slänga på en gnutta Roland dimension D alt någon tidig Eventide burk för att feta till ljudet lite...

    Övertyr lite på anlog mixer och spela sedan in allt på band...
    Senast redigerat av Jeppe K den 2011-10-21 klockan 00:07.

  8. #8
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    PeterM: låter OK, men det saknar botten + att det låter som du slabbat chorus över alltihop. Saknar distinktion.

  9. #9
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Ja, men det ska nog vara ett chorus där. Jag körde ju Chorus I från Junon men något annat chorus kanske funkar bättre.
    Eller kanske unison utan chorus? Vet inte. Får väl prova någon gång när jag hittat en ny switch :P
    Lite EQ och jox fixar det nog annars. Jag bara spelade in det rakt in utan effekter eller något finlir.
    Tror inte Mr Jarre spelade in helt dry från sin maskin
    Jag håller väl med om att det inte är identiskt då, men close enough för att vara torrt, IMO

  10. #10
    Johan Runeson
    Johan Runeson är inte uppkopplad
    Johan Runesons avatar
    Senior
    Tillräckligt nära för att man omedelbart ska känna igen det, tycker jag. Snyggt byggt!

  11. #11
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Inspirerad av denna tråden https://www.99musik.se/showthread.ph...97#post3350197

    ...så funderade jag på att fråga om första ljudet på Rendez-Vous, men det fanns ju redan en tråd om det.

    Så, är den allmänna uppfattningen att det var en Synthex?

  12. #12
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Enl Jarre själv så var ljuden först gjorda på Synthex. Men har blivit ersatt av Virus pga att den är lättare ha med sig


    https://youtu.be/SU9HCb0b13k

  13. #13
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Enl Jarre själv så var ljuden först gjorda på Synthex. Men har blivit ersatt av Virus pga att den är lättare ha med sig
    Det sägs inget om att just första ljudet var en Synthex iofs?

    Tycker att det ljudet är genialiskt. Det sätter direkt stämningen för hela plattan.

  14. #14
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Enl Jarre själv så var ljuden först gjorda på Synthex. Men har blivit ersatt av Virus pga att den är lättare ha med sig


    https://youtu.be/SU9HCb0b13k
    Shysst förklaring. "Elka Synthex är svår att bära med", när det står ett lass syntar bakom som imho borde vara ännu jobbigare att släpa runt

  15. #15
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    "Svår" kan ju betyda mer än hur den är att hantera rent fysiskt.

  16. #16
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Jarres Synthex har hängt sig en hel del på konserter när han triggat den med laserharpan så förstår honom.
    Tycker också Virus är den bästa VA för att emulera dessa ljud vilket redan diskuterats https://www.99musik.se/showthread.ph...chel-versioner och patcharna finns fortfarande att ladda ner.

  17. #17
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Elka Synthex är svår att bära med"
    Synthexen borde väl ligga rätt högt på listan över de tyngsta syntarna? Efter CS80 och GX1 typ.

    Det är lätt den tyngsta synten jag någonsin burit i alla fall...

  18. #18
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Väger 25 eller 30kg enligt internet. Inte sååå jkla farligt för en ung o frisk person
    CS80 väger ca 110kg.. GX1 väger 300kg (951kg m alles)

    Men visst r det tungt. Min gamla Kurzweil KSP8 vägde 25kg. O gissar att de flesta 88 tangenters väger minst lika mycket.

    nu pallar jag inte googla mer


  19. #19
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Synthexen borde väl ligga rätt högt på listan över de tyngsta syntarna? Efter CS80 och GX1 typ.

    Det är lätt den tyngsta synten jag någonsin burit i alla fall...
    Du behöver en Chroma Lackan, det hör jag. Om inte annat för att kunna styrketräna lite. F ö tycker jag mig minnas en tråd om syntars vikt på nå't nördigt specialforum på nätet med en massa medelålders figurer som drömmer sig tillbaka till gamla tider.

    edit: Här är den. Och vilken pajas som drog igång den: https://www.99musik.se/showthread.ph...krökta-ryggar)

  20. #20
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran
    Jag har en Elka Synthex och 70% av preset ljuden har han använt. Detta gör att man inte kan använda dessa ljud för alla tror man snott från Jarre.

  21. #21
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    "Nothing gets old as fast as a new sound!"
    Från BBC Radiophonics-dokumentären

  22. #22
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran

    Syntex Error


Liknande ämnen

  1. de första ljudet du kranar
    Av Odd Bob i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2011-03-05, 21:18
  2. Fixa ljudet
    Av Crossbone i forum Inspelning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-10, 11:43
  3. ljudet av en lampa
    Av peter ripa i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2006-11-30, 07:24
  4. knaster i ljudet
    Av lotech i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-03-05, 17:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •