Sidan 5 av 10 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SistaSista
Resultat 241 till 300 av 581

Ämne: Waldorf Blodpalten en gång för alla!! (Blofeld)

  1. #241
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Jaha. Beställt en Blofeld key på Thomann. 5000 för en svart. Den vita kostar 6000, huh?

    Det var "Analog Voltage" som fick mig att trilla dit då jag insåg att det var gjort utan vare sig wavetables eller externa effekter.

  2. #242
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    5795:- på emusic.se (för både vit och svart), men ja, skumt att den svarta ligger lägre på Thomann, trodde den var lite av en 'limited edition'. Jag tycker den vita är betydligt snyggare, frågan är om det är värt 800:- ... (svaret är troligen 'ja' om man har tänkt behålla den och verkligen tycker att skillnaden har betydelse).

  3. #243
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Analog Voltage! bra namn på ett band.

  4. #244
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av OddEye Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Akta er för trasiga encoders i rattarna bara. Vet inte om det blev åtgärdat till senare versioner? Jag köpte en desktop version tidigt som började strula rätt snabbt. Fick den fixad under garantitiden men den började strula igen efter några månader, vilket gjorde att jag till slut tröttnade.
    Mina hoppade som galningar men fixade det genom att löda dit lite motstånd. Finns instruktioner här: http://synth.stromeko.net/DIY.html

  5. #245
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    5795:- på emusic.se (för både vit och svart), men ja, skumt att den svarta ligger lägre på Thomann, trodde den var lite av en 'limited edition'. Jag tycker den vita är betydligt snyggare, frågan är om det är värt 800:- ... (svaret är troligen 'ja' om man har tänkt behålla den och verkligen tycker att skillnaden har betydelse).
    Den vita har hela tiden varit min favorit, men jag har mer och mer börjat tycka om den svarta.

    Men det är en smaksak. Iskall Solsidan/Apple-vit eller varm ARP Instruments svart/orange?

  6. #246
    OddEye
    OddEye är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av dickydiggler Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mina hoppade som galningar men fixade det genom att löda dit lite motstånd. Finns instruktioner här: http://synth.stromeko.net/DIY.html
    Ja, jag gjorde samma sak! Men tyvärr började den strula igen efter ett tag

  7. #247
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den vita har hela tiden varit min favorit, men jag har mer och mer börjat tycka om den svarta.

    Men det är en smaksak. Iskall Solsidan/Apple-vit eller varm ARP Instruments svart/orange?
    Den vita färgen får mig mer att tänka 'ingen färgning i ljudet' eller 'EMS' (som i EMS Synthi etc). Jag tycker också frontpaneltexten är lättare att läsa på den vita, kontrasten blir bättre. Samtidigt borde repor etc synas mindre på den svarta så den känns fräschare längre. Choices, choices.

    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var "Analog Voltage" som fick mig att trilla ]dit då jag insåg att det var gjort utan vare sig wavetables eller externa effekter.
    Imponerande ljudsamling. Dock tycker jag att i jämförelsen mellan Blofeld och Juno-106 vid 27:20 i demovideon så hör jag en tydlig skillnad, och det i en sunkig datorhögtalare. Vet inte om jag hade kunnat säga vilken som var vilken, men eftersom jag vet att Blofelden är tämligen basig och att det är lätt att få till ett chorus som pricis i demon hade det nog varit nära till hands att lyckas gissa rätt också.
    Senast redigerat av ricard den 2014-09-24 klockan 13:15.

  8. #248
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Imponerande ljudsamling. Dock tycker jag att i jämförelsen mellan Blofeld och Juno-106 vid 27:20 i demovideon så hör jag en tydlig skillnad, och det i en sunkig datorhögtalare. Vet inte om jag hade kunnat säga vilken som var vilken, men eftersom jag vet att Blofelden är tämligen basig och att det är lätt att få till ett chorus som pricis i demon hade det nog varit nära till hands att lyckas gissa rätt också.
    Det roliga är att det var just den där quizen på gearslutz som triggade Don Solaris att plocka fram sina gamla analoger och försöka återskapa flera ljud på sin Blofeld, vilket då till sist resulterade i "Analog Voltage".

    Jag kommer själv inte köpa dessa presets, dom visar vad man kan göra och det räcker för mig.

    https://www.gearslutz.com/board/elec...feld-quiz.html

  9. #249
    sickanovic
    sickanovic är inte uppkopplad
    sickanovics avatar
    Veteran
    Jag har Analog Voltage-presetsen och de låter onekligen riktigt bra!

  10. #250
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sickanovic Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har Analog Voltage-presetsen och de låter onekligen riktigt bra!
    Okej, det kanske kan bli ett köp för mig med, men jag får vänta tills jag fått min Blofeld. Fick just det glada beskedet att leverans väntas 30/10. Himla tur att det är att vänta som är det roligaste.

  11. #251
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det roliga är att det var just den där quizen på gearslutz som triggade Don Solaris att plocka fram sina gamla analoger och försöka återskapa flera ljud på sin Blofeld, vilket då till sist resulterade i "Analog Voltage".

    Jag kommer själv inte köpa dessa presets, dom visar vad man kan göra och det räcker för mig.

    https://www.gearslutz.com/board/elec...feld-quiz.html
    En intressant kommentar finns det i den tråden: nämligen att det visserligen går att få till väldigt analoga klanger på Blofelden (egentligen allmänt på VA-maskiner), men att det tar längre tid och är svårare att träffa rätt än på en 'äkta' analogmaskin. Och det är nog ofta en springande punkt. Det är en sak att krana i två timmar och hitta ett ljud som låter exakt som factory preset 37 på en Prophet-5, skillnaden är att det tog 10 minuter att göra Prophet-5-ljudet.

    Sen vet jag inte hur mycket den analogin är applicerbar just på Blofelden, jag upplever den som hyfsat snabbjobbad (inom begränsningarna för användargränssnittet). Men det är en tanke som inte slagit mig tidigare i alla fall i just det här sammanhanget.

  12. #252
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Tillåt mig då citera detta från samma tråd:

    "I'm trying to emulate my blofeld with my Juno 60 and it's not getting anywhere close, what am i doing wrong?"

    Personligen så tycker jag inte att det är jätteintressant att göra identiska ljud som gamla klassiker, men att göra liknande och kanske med en twist, det är det jag är ute efter. Lite evolution helt enkelt. Hoppas jag inte blir besviken.

  13. #253
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är en sak att krana i två timmar och hitta ett ljud som låter exakt som factory preset 37 på en Prophet-5, skillnaden är att det tog 10 minuter att göra Prophet-5-ljudet.
    Ja, och ändrar man sen bara ytterst lite på en parameter så beter sig instrumentet helt annorlunda än det man försökt härma skulle gjort...

  14. #254
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tillåt mig då citera detta från samma tråd:

    "I'm trying to emulate my blofeld with my Juno 60 and it's not getting anywhere close, what am i doing wrong?"

    Personligen så tycker jag inte att det är jätteintressant att göra identiska ljud som gamla klassiker, men att göra liknande och kanske med en twist, det är det jag är ute efter. Lite evolution helt enkelt. Hoppas jag inte blir besviken.
    Jag håller med.

  15. #255
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, och ändrar man sen bara ytterst lite på en parameter så beter sig instrumentet helt annorlunda än det man försökt härma skulle gjort...
    Ja, väldigt sant det där.
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Personligen så tycker jag inte att det är jätteintressant att göra identiska ljud som gamla klassiker, men att göra liknande och kanske med en twist, det är det jag är ute efter. Lite evolution helt enkelt. Hoppas jag inte blir besviken.
    Många analogisar har ett parameter- och ljudspektrum som är behagligt och inspirerande att ratta inom. Vad jag i alla fall någonstans innerst inne är ute efter i en VA, är att jag vill att den skall parameter- och ljudmässigt bete sig som en analogsynt, men i ett kompaktare format och med fler röster. Sen är det inte fel om man kan gå vidare därifrån med saker som inte går på en analogsynt, t ex stabil FM, eller LFO:er som är synkade med MIDI-klockan för att ta två exempel på måfå. Sen kan det vara kreativt och intressant med VA's som inte beter sig på det sättet (t ex en Nord Lead som ljudmässigt har ett lite annat spektrum än motsvarande analogsynt skulle haft), men det är inget jag själv känner att jag är på jakt efter.

    Att duplicera ljud från en analogsynt på en VA är kanske inget slutmål, men ger i alla fall en första hint om att det finns i alla fall ett par platser i ljudspektrat där de låter lika. Men det är som sagt mycket mer som skall för att en VA skall upplevas 'analog'.

  16. #256
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Sen finns det ju VA som inte alls låter som analogsynthar men ändå har det där behagliga och inspirerande ljudspektrat. Fast på ett annat sätt, då. Ofta handlar det om att man får vänja sig vid att det låter annorlunda och lära sig uppskatta det.

  17. #257
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att duplicera ljud från en analogsynt på en VA är kanske inget slutmål, men ger i alla fall en första hint om att det finns i alla fall ett par platser i ljudspektrat där de låter lika. Men det är som sagt mycket mer som skall för att en VA skall upplevas 'analog'.
    Absolut, jag håller med dig.

  18. #258
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sen finns det ju VA som inte alls låter som analogsynthar men ändå har det där behagliga och inspirerande ljudspektrat. Fast på ett annat sätt, då. Ofta handlar det om att man får vänja sig vid att det låter annorlunda och lära sig uppskatta det.
    Precis, det ena utesluter inte det andra.

  19. #259
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Fick precis uppgifter ifrån Stefan Stenzel på Waldorf att det nu verkar finnas ett uppdaterat firmware + Spectre som tillåter inkrementella vågformer (Beta - OSX ännu bara). Bra att det verkar röra på sig

  20. #260
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    "The preliminary Spectre and Blofeld firmware is here: http://bucket.waldorfmusic.de/blofeld/Blofeld123.zip
    Please let me know how it works for you."

    http://bucket.waldorfmusic.de/blofeld/Blofeld123.zip


    ifrån readme:

    "This is a preliminary version of Spectre with incremental Sample update.
    Currently it is only available for OS X, a n official release with a
    windows binary will come soon.

    How to use:
    - Update firmware to version 1.23
    - Connect Blofeld to your Mac using USB
    - Start Spectre-Hash.app

    How it works:
    Whenever Samples are dumped to Blofeld, it requests hash codes for blocks of
    sample memory. If a hash codes matches one generated in Spectre, this blocks
    is not transfered. This saves time if the sample set is built incrementally.

    Regards,
    Stefan"

  21. #261
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_239160632204863.jpeg 
Visningar:	71 
Storlek:	17,1 KB 
Id:	54223

  22. #262
    Vierphoria
    Vierphoria är inte uppkopplad
    Vierphorias avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_239160632204863.jpeg 
Visningar:	71 
Storlek:	17,1 KB 
Id:	54223
    Vad exakt är det den här funktionen gör? Hur låter det?

  23. #263
    hooligansound
    hooligansound är inte uppkopplad
    hooligansounds avatar
    Senior
    Den skickar in hasch i synthen. Blir skevt som fan.

  24. #264
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hooligansound Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den skickar in hasch i synthen. Blir skevt som fan.
    +1

    Snabbt går det också tydligen.

  25. #265

  26. #266
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Hehe. Om det vore så väl ;-) Ett hash (#) är mer en unik identifierare för en vågform i minnet. Håller man koll på dessa så skickar man bara över sådana som inte redan finns i flashminnet -> betydligt kvickare metod

  27. #267
    Vierphoria
    Vierphoria är inte uppkopplad
    Vierphorias avatar
    Veteran
    Aha. Optimering. Trodde det handlade om ett nytt sätt att läsa vågformer.

  28. #268
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    rykande färskt kring palten och Stefan Stenzel på Waldorf:

    "In case anyone wants to test the latest Spectre Version, here are the download links.
    Windows: http://bucket.waldorfmusic.de/blofel...re-Windows.zip
    Mac: http://bucket.waldorfmusic.de/blofeld/Spectre-Mac.zip
    Please make sure to load the new firmware to Blofeld too: http://bucket.waldorfmusic.de/blofeld/BlofeldV123.mid.zip"

  29. #269
    deleted user
    Wohoooo!

  30. #270
    deleted user
    Men va fint! Då kan jag ju ta upp ett konstigt fenomen. Jag hittar inte Blofelden när jag kopplar in den i min iMac och har aldrig gjort det (sedan jag köpte min andra Blo i juni alltså). Däremot funkar det utan problem i min gamla MacBook från medeltiden.

    Inte kan det väl vara så illa att Blon inte hänger med i tiden och därför inte kan snacka med Mavericks och Yosemite?

  31. #271
    deleted user
    Min imac(mavericks) hittade blofelden direkt. Yosemite har jag ingen aning om dessvärre.

  32. #272
    deleted user
    Det var samma med Mavericks som sagt... hmmm... konstigt.

  33. #273
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Har nog inte med operativsystemet att göra.

  34. #274
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har nog inte med operativsystemet att göra.
    Näe, men det hade varit med logiskt om inte MacBooken hade hittat den heller, tänker jag.

  35. #275
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Windblows 7*64 hittade på första försöket här.

  36. #276
    Sean
    Sean är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Är det någon som har tips på en editor (gärna gratis, men även betal-version kan bli aktuell) för Blofelden?
    jag kör Mac OS X, och bara en sån sak som att spara ett program är sjukt jobbigt på den, men jag tycker att soundet är rätt bra, och möjligheterna många.
    Vore uppskattande med en editor likt den för Tetra (även om Soundtowers är värdelösa, men samma stuk liksom)

  37. #277
    deleted user
    Det är jättelätt att spara program direkt på Blofelden. Jag är inte säker på att jag vet någon annan som det är så smidigt på. Du får ju allt på en gång:

    shift+utility
    skriv in patchnamn och lägg det där du vill spara den. Allt i samma vy
    shift+utility (igen)

    Klart.

  38. #278
    Sean
    Sean är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    har testat det flera gånger, men ibland sparas det inte alls, och ibland sparas det men inte under det nya namnet..

    skulle gärna ha en editor oavsett, har du något tips för Mac?

  39. #279
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Sean Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    har testat det flera gånger, men ibland sparas det inte alls, och ibland sparas det men inte under det nya namnet..
    En tycker jag dum sak med Blofelden är att om man tar ett ljud, säg F43, editerar det, och sparar det som G73, så efter man har gjort save så återgår synten till F43, fortfarande editerat (inverterat E vid patchnumret i displayen), istället för att gå till patch G73. Ljudmässigt låter det ju likadant givetvis, men om man då sparar ljudet igen så måste man komma ihåg att välja G73 som destination igen, annars skriver man över F43. Man kan givetvis välja G73 efter att man sparat första gången men innan man editerar vidare, men hur man än gör så är det ett extra steg som det är lätt att glömma bort.

    Jag har dock aldrig varit med om att den inte lyckats spara en patch.

    skulle gärna ha en editor oavsett, har du något tips för Mac?
    Det finns en multiplattformseditor som heter monstrumFeld som bl a finns för OS X, har inte testat den själv (kör med min egen editor under Linux), men den har fått bra kritik och utvecklas fortfarande. Kostar dock pengar (US$49).

    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är jättelätt att spara program direkt på Blofelden. Jag är inte säker på att jag vet någon annan som det är så smidigt på. Du får ju allt på en gång:

    shift+utility
    skriv in patchnamn och lägg det där du vill spara den. Allt i samma vy
    shift+utility (igen)

    Klart.
    Tja, det är väl inte mycket lättare än på andra maskiner tycker jag? Att ratta in platsen man vill spara på på de steglösa inkrementatorerna är lite segt, samma sak att välja tecken i patchnamnet, det hade varit lite lättare om inkrementatorerna under displayen hade varit stegade. Eller om man kunde använt tangentbordet för att välja tecken (en feature som man ser alltför sällan).

    En annan feature hade varit att man kunde lyssnat på den patch man tänkte skriva över innan man faktiskt gör det, Nordleadarna har ju det och det gör det lätt att undvika att av misstag skriva över patcher man vill behålla.

  40. #280
    Sean
    Sean är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Ok tack för svar, men när man sparat (tryckt shift + utility igen), så ska man komma tillbaka till den plats patchen sparades från alltså? Ska "huvud-skärmen" visas då, dvs den med program-namn och plats etc?
    Ibland verkar den inte alls registrera trycken, istället går den in i Wavetables eller nåt annat, så jävla segt.

    Håller nog med dig om att de knappast är svårare på andra synthar att spara, snarare lättare eller lika lätt.
    Tacka vet jag gamla synthar med en "write" knapp bara...

  41. #281
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Ja, den skall gå tillbaka till "huvudskärmen", dvs visa patchnummer och -namn, etc. Låter som du har lite dåliga knappar om den går in i waveformmenyn istället.

    Visst var det enklare förr i allmänhet... men jag vill minnas att det tog mig ett bra tag att komma på hur jag skulle skriva ett pattern på en Korg KPR-77 (utan brux) ... man skulle hålla ner patternknappen och föra writeomkopplaren till läge write.

  42. #282
    Sean
    Sean är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Seriöst, jag har fortfarande inte lyckats spara en patch.. Den går varje gång tillbaka till waveform-menyn istället, samma med den andra likadana jag hade för en tid sedan. Det är ju helt galet ju…
    kan det verkligen bero på knapparna, på båda exemplaren?
    Blir helt galen på detta verkligen, läge att gå över till Largo istället antar jag..

  43. #283
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Någon här som lyckats lägga beslag på någon av de prisreducerade svarta Blofeldarna från Thomann? De stod länge i något som motsvarade strax under 5000:- med leverans efter 31/10, men såg nu att de ligger på € 698,- = 6500:-, samma som de vita. Undras om det var något speciellt förbokningspris. Just nu är de billigare från svenska leverantörer som emusic.se hursomhelst.

  44. #284
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon här som lyckats lägga beslag på någon av de prisreducerade svarta Blofeldarna från Thomann? De stod länge i något som motsvarade strax under 5000:- med leverans efter 31/10, men såg nu att de ligger på € 698,- = 6500:-, samma som de vita. Undras om det var något speciellt förbokningspris. Just nu är de billigare från svenska leverantörer som emusic.se hursomhelst.
    Japp, min skeppas idag från Thomann. Beställde i slutet av september för 539€ nu kostar dom 698€. Märklig höjning.

  45. #285
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Fått min Blofeld Keyboard Black nu och mitt första intryck efter att ha spelat genom lite presets är; mja.

    Många av presetsen är riktigt usla, dock dyker det upp ett och ett annat som får en att andas ut = potential.

    Färgställningen ger ju faktiskt lite ARP vibbar med matt svart/vit/orange. Synten blir retromodern, om nu det ordet finns. Nästan så att man saknar gavlarna av trä, eller om det skulle vara läder.

    Btw, den hade senaste bios från fabrik. Känns bra!

  46. #286
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Sitter och gör en MIDI device panel för Blopalten i Cubase.
    Satan vilken maskin det är...
    För det första så har den i princip samma upplägg som både Waldorf Q och VSTn Largo. För utom att den har exakt samma CC-message som både Q och Largo, så har den typ 132 vågformsplatser i OSC1 och 2, och om jag mins så är det 5st vågformer i OSC3
    De första 66 platserna är fyllda, men sedan är det tomt upp till runt plats 100 där en bunt samplingarna kommer.

    Jag har börjat att inse att jag måste tänka på att begränsa panelen för att kunna få till något överskådligt...

  47. #287
    Vierphoria
    Vierphoria är inte uppkopplad
    Vierphorias avatar
    Veteran
    Spelade lite på min igår. Fyfan vilken grej det är.

  48. #288
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Fick hem en keyboardvariant idag, Thomann B-stock. Dock inte helt och hållet en hit då en av inkrementatorerna uppför sig fladdrigt. Enormt enerverande när man vrider snabbt på ratten och motsvarande parametervärde bara hoppar fram och tillbaka. Jag skickade tillbaka en annan Blofeld som köpts begagnat av precis samma anledning (undras om det inte är samma inkrementator dessutom, den vänstraste av "de fyra") tidigare i höstas. Börjar misströsta ... finns det överhuvudtaget någon Blofeld Keyboard som faktiskt fungerar ?!?

    Nåväl, när det gäller den här är det bara att skicka tillbaka den för reparation eller byte, ska väl principiellt inte vara något problem, bara en massa jobb med att kontakta Thomann och packa in den igen.

    Lite grrr hursomhelst. Känner just nu för att ge upp hela idén med att skaffa en Blofeld keyboard och köra vidare med desktopvarianten jag redan har plus en S-10 eller möjligen min Nordlead2 som masterkeyboard. Den fungerar i alla fall.

  49. #289
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Har inte sett någon demo av encoderjittret innan, så jag gjorde ett par själv, bl a för att kunna skicka till Thomann:

    https://www.youtube.com/watch?v=VyXjXUiJFpo

    https://www.youtube.com/watch?v=Igalke_MsHo

  50. #290
    trapezoid
    trapezoid är inte uppkopplad

    Senior
    Senaste OS:et påstås förbättra situationen annars är det bara att göra kondensatormodden på encodrarna, fungerar förvånansvärt bra. Skulle säga att den tar en ovan lödare en timme att utföra och självklart snabbare för en erfaren sådan.

    Tror inte senaste OS:et sitter i många maskiner då det kom ganska nyligen, har dock inte testat själv, kör med modden.

  51. #291
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fick hem en keyboardvariant idag, Thomann B-stock. Dock inte helt och hållet en hit då en av inkrementatorerna uppför sig fladdrigt. Enormt enerverande när man vrider snabbt på ratten och motsvarande parametervärde bara hoppar fram och tillbaka. Jag skickade tillbaka en annan Blofeld som köpts begagnat av precis samma anledning (undras om det inte är samma inkrementator dessutom, den vänstraste av "de fyra") tidigare i höstas. Börjar misströsta ... finns det överhuvudtaget någon Blofeld Keyboard som faktiskt fungerar ?!?

    Nåväl, när det gäller den här är det bara att skicka tillbaka den för reparation eller byte, ska väl principiellt inte vara något problem, bara en massa jobb med att kontakta Thomann och packa in den igen.

    Lite grrr hursomhelst. Känner just nu för att ge upp hela idén med att skaffa en Blofeld keyboard och köra vidare med desktopvarianten jag redan har plus en S-10 eller möjligen min Nordlead2 som masterkeyboard. Den fungerar i alla fall.
    Men att köpa B-stock är väl lite som att be om problem. Hur väl kollar Thomann returnerade grejer och varför och så... Bättre utgångspunkt att köpa fresh jag köpte min desk precis när den landade och har fortfarande inte haft nåt knas med encodrarna (ta i trä)... men det skiljer sig kanske vad som sitter i mellan batcharna..?

  52. #292
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av trapezoid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Senaste OS:et påstås förbättra situationen annars är det bara att göra kondensatormodden på encodrarna, fungerar förvånansvärt bra. Skulle säga att den tar en ovan lödare en timme att utföra och självklart snabbare för en erfaren sådan.
    Uppgraderade maskinen precis men det gjorde ingen som helst skillnad. Förmodligen är det något annat inkrementatorproblem som senaste OS:et löser, jag har också läst att det skall förbättra hanteringen av inkrementatorerna.

    Visst går den att modda, om det nu verkligen hjälper i just det här fallet, men känns lite B att gå in och rodda i en maskin som har garanti kvar, om det nu skulle dyka upp ett mer allvarligt problem längre fram.
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men att köpa B-stock är väl lite som att be om problem. Hur väl kollar Thomann returnerade grejer och varför och så... Bättre utgångspunkt att köpa fresh jag köpte min desk precis när den landade och har fortfarande inte haft nåt knas med encodrarna (ta i trä)... men det skiljer sig kanske vad som sitter i mellan batcharna..?
    Vet inte om det är att be om problem, får känslan av att det inte är ovanligt att man får hem en maskin, provar den en vecka, inser att det inte passar och skickar tillbaka den. Om man köper en maskin som det är fel på reklamerar man väl den? Finns inte en skråma på själva höljet, enda sättet man kan se att den varit använd är att kartongen inte var originalförsluten (satt massor av Thomann-tejp på den), samt att nätkabeln låg i en hög i lådan istället för att vara snyggt hopvirad.

    Köpte en begagnad desktop för ett år sedan, den uppvisar inga encoderproblem (återigen ta i trä). Har läst någonstans att tidigare varianter hade mer problem än de senaste.

  53. #293
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Såg i en annons på vend (http://www.vend.se/266910-waldorf-blofeld-resktop) (eller se bilden) ett sätt att lösa problemet med de sliriga rattarna på Blodpalten (dvs en eller flera o-ringar på varje ratt).

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	blofeld-orings.jpg 
Visningar:	48 
Storlek:	45,2 KB 
Id:	56395

  54. #294
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Tragglar med att försöka få in 'HGF-Blofeld-Waveset-A-128' som jag hämtade ner precis ifrån Waldorf. Zippen innehåller wpc-filen själv (skickades med Spectre utan problem) och en textfil - 'samplenames.txt'.

    Enligt instruktion så drog jag igång blofeld sound organizer men kan inte förstå hur denna textfil ska kunna användas där? Vad jag kan se hanteras bara syx-filer. Vad missar jag att göra?

    (har testat att döpa om text-filen enligt instruktionen i zippen men ingenting funkar)


    edit. Löste sig. De skickar syx-filen separat ifrån vågformerna/flash. För den som gillar suggestiva atmosfärer, levande padljud och rent läskiga ljudlandskap så kan jag HÅRT rekommendera denna bank. Den är gratis och finns i waldorfs shop. Sjuk liten burk blåsfisken. Fabrikspatcharna och dessa (exempelvis) är som dag och natt. HGF ljuden är verkligen levande.
    Senast redigerat av my03 den 2015-01-06 klockan 00:29. Anledning: fixat sig

  55. #295
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Blev glatt överraskad igår när jag satt och labbade med SPETRE, och det visade sig att den dels är fullt körbar i Linux under WINE (kraschar dock lite då och då i den miljön), och dessutom kan läsa mina [Roland] S-10-samplingar (efter konvertering till .wav), inklusive looppunkter!

    Testade också polyfonin med samplingar på plats, med en enda oscillator enablad fick jag ändå 20 rösters polyfoni, inte fy skam, har läst någonstans någon som bara fick tre röster eller något sånt. Nu har S-10 samplingarna en sampelfrekvens på 30 kHz, polyfonin går kanske ner om man kör med högre sampelfrekvens, Noterade att poyfonin sjunker med högre pitch (men jag hamnade aldrig under sådär 15 röster dock) får testas mer.
    Senast redigerat av ricard den 2015-01-06 klockan 14:07.

  56. #296
    Juno
    Juno är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fick hem en keyboardvariant idag, Thomann B-stock. Dock inte helt och hållet en hit då en av inkrementatorerna uppför sig fladdrigt. Enormt enerverande när man vrider snabbt på ratten och motsvarande parametervärde bara hoppar fram och tillbaka. Jag skickade tillbaka en annan Blofeld som köpts begagnat av precis samma anledning (undras om det inte är samma inkrementator dessutom, den vänstraste av "de fyra") tidigare i höstas. Börjar misströsta ... finns det överhuvudtaget någon Blofeld Keyboard som faktiskt fungerar ?!?

    Nåväl, när det gäller den här är det bara att skicka tillbaka den för reparation eller byte, ska väl principiellt inte vara något problem, bara en massa jobb med att kontakta Thomann och packa in den igen.

    Lite grrr hursomhelst. Känner just nu för att ge upp hela idén med att skaffa en Blofeld keyboard och köra vidare med desktopvarianten jag redan har plus en S-10 eller möjligen min Nordlead2 som masterkeyboard. Den fungerar i alla fall.
    Hade en en Blofeld keyboard i nåt år utan några som helst problem. Du måste haft otur och fått ett dåligt ex? Förvånande att de kan ha sån kvalitet i en så billig maskin. Gillade klaviaturen oxå. Håller tummarna att det löser sig och att du får ett fungerande exemplar.

  57. #297
    Sorrowbynature
    Sorrowbynature är inte uppkopplad
    Sorrowbynatures avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Ni med diverse problem med fladdriga värden etc., har ni kollat så att synthen är uppdaterad till senaste firmware? Vill minnas att Waldorf hävdade att en del av det där felet var mjukvarubaserat och fixade det i någon av de senaste uppdateringarna. Dock är det ju mycket möjligt att det faktiskt är fysiskt fel också, men kanske värt en extra koll innan man gör sig besväret att packa och skicka tillbaka.

  58. #298
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Ja, absolut, uppgraderade till 1.22 (som skall ha fixat encoderhanteringen; det finns en 1.23 också men enda skillnaden där vad jag vet är snabbare överföring av samplingar, dock har vissa rapporterat problem med det så jag har inte provat den än), men det gjorde ingen som helst skillnad. Det finns kanske ett par olika encoderrelaterade problem. Ett jag har läst om får värdena att hoppa, men så beter sig inte denna.

    Enligt Thomann har de inga fler i lager (men jag misstänker att de menar att de inte har flera till rabatterat pris) så det tar ett tag om jag skickar tillbaka den för reparation. Eller så kan jag få pengarna tillbaka. Nåväl. Får fundera på vilket.

  59. #299
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Men en ny desktop kostar bara 3,66 kkr och 6,64 kkr för keyboarden.
    Och som många har poängterat så går det inte få så mycket mer synt för pengarna.

  60. #300
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Blofelden är bra, men sneakig... Man får lite vad man betalar för. Kikar man inuti så blir man mörkrädd när man ser hur lite hårdvara det handlar om. Vissa har klagat på att det saknas briljans i ljudet (ljudet ut är "bara" 44.1 kHz / 16 bitar), och det finns randfenomen som att om man går över polyfonin så börjar den klicka när den rycker gamla röster, det går inte att byta program på en part i multiläge utan att de andra parterna hackar, fortfarande med den senaste mjukvaruversionen så finns det buggar som gör att den ibland kraschar eller beter sig konstigt, vi har det eviga enkoderproblemet, etc. Man får mycket synt för pengarna, men kvaliteten är det lite si och så med. Köper man en Nordlead så får man kanske lite mindre synt, men desto mer kvalitet. Och det är de sista procenten som kostar mest.

    F ö så ligger svenska nätbutiker typ Emusic under Thomann, 5795:- för keyboardversionen.

Liknande ämnen

  1. [rec] Waldorf Blofeld
    Av sawtooth i forum Recensioner och demonstrationer
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-05-06, 15:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •