Sidan 10 av 10 FörstaFörsta ... 6 7 8 9 10
Resultat 541 till 581 av 581

Ämne: Waldorf Blodpalten en gång för alla!! (Blofeld)

  1. #541
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Kammfiltret


    Verkligen en såndär man fortfarande saknar flera år senare, men nog inte kommer köpa igen.

  2. #542
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kammfiltret


    Verkligen en såndär man fortfarande saknar flera år senare, men nog inte kommer köpa igen.
    Det var en sådan jag saknade flera år senare, köpte, och nog inte kommer sälja igen.

    Tycker den är tämligen grym i sin komplicerade enkelhet. Hörde ett ljud från en Emax i höstas som jag tänkte att jag skulle försöka skruva till på min Blofeld utan att använda samples. När jag var klar så hade jag flera olika alternativ som, till min förvåning, till och med blev bättre än originalet, men liksom på ett annat sätt.

    2000 kr för en begagnad är prisvärdaste synten just nu. Om man lär sig den.

  3. #543
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har nu under en vecka rattar på min blopalt och börjar känna att det är en riktigt trevlig liten kompis.
    Tyvärr så försvinner den i mängden pga den begränsad panelen.
    Konstigt att ingen av de där som gör fina kontrollpaneler till vintagesynthar gett sig på att göra en för Blofeld. Eller finns det? Den borde ju bli nästan identisk med motsvarande för Q-rack. Nästan precis samma arkitektur. Finns det någon vettig controller för Q-rack?

    EDIT: Här finns en. Kostar nog en slant.

    EDIT: Finns ju även denna fast det är ju för få rattar och för mycket lager för att kännas meningsfullt.
    Senast redigerat av Oortone den 2021-02-14 klockan 10:39. Anledning: dubbelnegation

  4. #544
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    Känns som det fortfarande finns en nich (stavning?) att gå in i här. En midicontroller med massor av rattar, typ som den från faderfox, som kan skicka all sysex, controllers och sedan en fyllig bank av presets för typ varenda rompler som gjorts, pluss allt annat. Och så toppar man det med en enkel analog lösning för att printa ut overlays. Busenkelt. Jag skulle dega direkt.

  5. #545
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Konstigt att ingen av de där som gör fina kontrollpaneler till vintagesynthar gett sig på att göra en för Blofeld. Eller finns det? Den borde ju bli nästan identisk med motsvarande för Q-rack. Nästan precis samma arkitektur. Finns det någon vettig controller för Q-rack?

    EDIT: Här finns en. Kostar nog en slant.

    EDIT: Finns ju även denna fast det är ju för få rattar och för mycket lager för att kännas meningsfullt.
    Den första har ju ett bra upplägg...bara avskyr att de inte gjort det efter Blofelds estetik utan efter nåt analogtjafs....

  6. #546
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den första har ju ett bra upplägg...bara avskyr att de inte gjort det efter Blofelds estetik utan efter nåt analogtjafs....
    Dessutom är vad jag förstår alla kontroller "döda" så jämfört med min UC33 har den bara något fler rattar men inget annat mervärde än eventuell estetik. Inte värt 10kkr för mig i vart fall.

  7. #547
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dessutom är vad jag förstår alla kontroller "döda" så jämfört med min UC33 har den bara något fler rattar men inget annat mervärde än eventuell estetik. Inte värt 10kkr för mig i vart fall.
    Precis. Om man ska köra hårdvara så är uc33 eller en bcr2000 bland de bättre alternativen.

  8. #548
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dessutom är vad jag förstår alla kontroller "döda" så jämfört med min UC33 har den bara något fler rattar men inget annat mervärde än eventuell estetik. Inte värt 10kkr för mig i vart fall.
    Vad menas med att alla kontroller är "döda"? Det är ju närmare 100 reglage på den i alla fall.

    Estetiken påminner mig om PE Minisonic i ett av sina utföranden, så den är tilltalande för mig rent nostalgiskt, även om den inte känns speciellt blofeldsk. Kanske om man hade haft svart text på vit panel istället?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PE-Minisonic-2.jpg 
Visningar:	17 
Storlek:	79,4 KB 
Id:	99823

    (obs ett annat klaviatur under så det ser ut som den har dubbelklaviatur vilket den alltså inte har)

  9. #549
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad menas med att alla kontroller är "döda"? Det är ju närmare 100 reglage på den i alla fall.

    Estetiken påminner mig om PE Minisonic i ett av sina utföranden, så den är tilltalande för mig rent nostalgiskt, även om den inte känns speciellt blofeldsk. Kanske om man hade haft svart text på vit panel istället?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PE-Minisonic-2.jpg 
Visningar:	17 
Storlek:	79,4 KB 
Id:	99823

    (obs ett annat klaviatur under så det ser ut som den har dubbelklaviatur vilket den alltså inte har)
    Döda kontroller = ingen feedback tillbaka från synthen. Byt patch och (nästan) alla reglage står fel. I och för sig inte unikt alls men en nackdel, särskilt med så många reglage. En controller som gav mig feedback kanske vore värd 10 kkr i detta fall? Problemet här är också att Blofeld själv inte reagerar på förändringar via cc/sysex och visar på displayen. Det gör ju däremot en del maskiner.

  10. #550
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Ah. Funderade på om det var något sånt som menades, men samtidigt skulle det antingen kräva motoriserade reglage eller någon form av display (-er). Håller dock med om att det inte gör det speciellt lättanvändbart, speciellt om man inte (som vissa apparater med den sortens parameterhantering) har en display som visar gammalt och nytt värde varje gång man vrider på en ratt (gör inte Virus så t ex?) så man har en chans att hitta tillbaka när man vrider.

  11. #551
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Tycker Blofeld är fantastiskt lättskruvad som den är. Genialiskt upplägg. Betydligt bättre än Pulse 2, trots att de ser ganska lika ut.

  12. #552
    Padre
    Padre är inte uppkopplad
    Padres avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker Blofeld är fantastiskt lättskruvad som den är. Genialiskt upplägg. Betydligt bättre än Pulse 2, trots att de ser ganska lika ut.
    +1

    Tycker att själva matrisupplägget är logiskt och förvånansvärt enkelt att djuphavsdyka i.

  13. #553
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Padre Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +1

    Tycker att själva matrisupplägget är logiskt och förvånansvärt enkelt att djuphavsdyka i.
    Matrisen är absolut riktigt trevlig och gör den lättarbetad. Men det är bara en 1/4 av vad den kan. Lite mer ologiskt blir det när 3/4 av alla funktioner ligger bakom oannonserade.

  14. #554
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Matrisen är absolut riktigt trevlig och gör den lättarbetad. Men det är bara en 1/4 av vad den kan. Lite mer ologiskt blir det när 3/4 av alla funktioner ligger bakom oannonserade.
    Håller inte med, men det beror ju på hur man går an den gissar jag. Jag använder främst de tre rattarna runt skärmen och har matrisen som genväg och det är där den skiljer sig från Pulse 2 som bara har matrisen och då blir det lite för mycket där imho.

  15. #555
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller inte med, men det beror ju på hur man går an den gissar jag. Jag använder främst de tre rattarna runt skärmen och har matrisen som genväg och det är där den skiljer sig från Pulse 2 som bara har matrisen och då blir det lite för mycket där imho.
    Jag använder matrisen också som genväg.
    En fördel som Blofelden har är att det är ett lager med funktioner när man ska rätta ljud. Ganska så rakt fram. Men den hade mått bra av att ha dubbla matrisen mot vad den har idag
    Senast redigerat av NON den 2021-02-20 klockan 11:31.

  16. #556
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Matrisen är absolut riktigt trevlig och gör den lättarbetad. Men det är bara en 1/4 av vad den kan. Lite mer ologiskt blir det när 3/4 av alla funktioner ligger bakom oannonserade.
    Vad menar du med oannonserade?

  17. #557
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad menar du med oannonserade?
    Som sagt var så visar matrisen bara en del. Man har en hel hög med andra funktioner som du bara kommer åt när du rattar på data entry ratten.

  18. #558
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Jag har försökt att förstå mig på Waldorf blofeld wavetable creator av Kotró László Lehel. Men jag begriper inte hur jag får in wave-samplingar i programmet (jag hittar inte rätt frekvens på samplingen).
    Programmet kräver 44,1kHz/32PCM samplingar, och jag får in samplingen i programmet. Men jag får inte till rätt våglängd på frekvensen (?)
    Någon här på 99:an som har lyckat att få in rätt frekvens på en single cycel wave-sampling, och i så fall hur gjorde ni?

  19. #559
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Det finns ju en hög midicontrollers man kan koppla mot blofeld som täcker bristen på knobs; faderfox har 1-2 (dock dyra) som väl har mellan 60 och 80 knobs, bör räcka. Och sedan finns det flera editors, vet inte vilken som är bäst. Testade en på tiden det begav sig men det var någon gratis variant som funkade sådär.
    Hade satsat på en dedikerad controller, Blofeld är värd det och då kommer man ju runt eventuella problem med dåliga encoders förhoppningsvis.

  20. #560
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har försökt att förstå mig på Waldorf blofeld wavetable creator av Kotró László Lehel. Men jag begriper inte hur jag får in wave-samplingar i programmet (jag hittar inte rätt frekvens på samplingen).
    Programmet kräver 44,1kHz/32PCM samplingar, och jag får in samplingen i programmet. Men jag får inte till rätt våglängd på frekvensen (?)
    Någon här på 99:an som har lyckat att få in rätt frekvens på en single cycel wave-sampling, och i så fall hur gjorde ni?
    Nu svarar jag inte på din fråga, men det finns ett annat bra program som används av flera andra tillverkare; wave edit. Det är också gratis vad jag vet. Kanske värt att kolla upp i alla fall? Några har ändrat det så det ska passa just deras synt bättre, men det är ursprungligen utvecklat för wavetable-modulerna från Synthesis Technology, E352 och E370.

  21. #561
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu svarar jag inte på din fråga, men det finns ett annat bra program som används av flera andra tillverkare; wave edit. Det är också gratis vad jag vet. Kanske värt att kolla upp i alla fall? Några har ändrat det så det ska passa just deras synt bättre, men det är ursprungligen utvecklat för wavetable-modulerna från Synthesis Technology, E352 och E370.
    Tack, men jag kan bara se att man kan spara i wav format. Kanske kan använda programmet som ett mellansteg

  22. #562
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har försökt att förstå mig på Waldorf blofeld wavetable creator av Kotró László Lehel. Men jag begriper inte hur jag får in wave-samplingar i programmet (jag hittar inte rätt frekvens på samplingen).
    Programmet kräver 44,1kHz/32PCM samplingar, och jag får in samplingen i programmet. Men jag får inte till rätt våglängd på frekvensen (?)
    Någon här på 99:an som har lyckat att få in rätt frekvens på en single cycel wave-sampling, och i så fall hur gjorde ni?
    Jag gjorde lite experiment för längesedan som jag postade här. Jag hade kommit fram till 344.54 Hz men det var när jag använde Audio Term. Vet inte om jag fortsatte med samma frekvens när jag bytte till Kotros mjukvara.

  23. #563
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack, men jag kan bara se att man kan spara i wav format. Kanske kan använda programmet som ett mellansteg
    Nu vet jag inte vilket format blofeld använder för sina wavetables?
    Vad jag förstår så bygger du ju upp en wave bank/table av ett större antal mindre .wav-filer, och får ut en stor wav-fil som du sedan kan "åka" fram och tillbaka i. Eller, jag kanske svamlar med vad jag läst mig till här exempelvis https://www.kvraudio.com/forum/viewtopic.php?t=517146 så är det normala att du exporterar ut en wav-fil också, samtidigt som du importerar flera wav-filer som den är byggd av.
    Men jag kan ha fel, dock verkar waveedit i video #3 längst ner fungera så enligt förklaringen, https://synthtech.com/waveedit/

  24. #564
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av Ullrich Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Känns som det fortfarande finns en nich (stavning?) att gå in i här. En midicontroller med massor av rattar, typ som den från faderfox, som kan skicka all sysex, controllers och sedan en fyllig bank av presets för typ varenda rompler som gjorts, pluss allt annat. Och så toppar man det med en enkel analog lösning för att printa ut overlays. Busenkelt. Jag skulle dega direkt.

    Novation SL MkII...

    Jag har både en Zero (utan klaviatur) och en 61SL klaviaturversion, controllern är något i hästväg för de pengar man kan hitta den för, och stödjer sysex upp till 14 bytes med.

  25. #565
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som sagt var så visar matrisen bara en del. Man har en hel hög med andra funktioner som du bara kommer åt när du rattar på data entry ratten.
    Jaha, du menar textmatrisen på höljet.
    Då fattar jag.

  26. #566
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Jag vet inte hur Novation X-station fungerar som midi controller och om man kan styra alla tre oscillatorerna och filtren separat. Men ser vid första anblicken riktig trevlig ut

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	5060-novation-x-station-25-b-stock-large.jpg 
Visningar:	8 
Storlek:	487,9 KB 
Id:	99953
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	3834-novation-x-station-61-large.jpg 
Visningar:	1 
Storlek:	352,4 KB 
Id:	99952

    "The Novation x-station synth is a very versatile and flexible synthesizer for its money. The whole package includes a virtual analog synth, a midi controller, a 2 in / 2 out audio interface and an effect processor. It comes in both 25, 49 and 61 semi-weighted keys."

    Edit:
    X-station och Blofeld verkar fungera alldeles utmärkt. Hittade denna tråd på KVR-audio
    https://www.kvraudio.com/forum/viewtopic.php?t=251078
    Senast redigerat av NON den 2021-02-22 klockan 14:25.

  27. #567
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns ju en hög midicontrollers man kan koppla mot blofeld som täcker bristen på knobs; faderfox har 1-2 (dock dyra) som väl har mellan 60 och 80 knobs, bör räcka. Och sedan finns det flera editors, vet inte vilken som är bäst. Testade en på tiden det begav sig men det var någon gratis variant som funkade sådär.
    Hade satsat på en dedikerad controller, Blofeld är värd det och då kommer man ju runt eventuella problem med dåliga encoders förhoppningsvis.
    72 rattar räcker ju en bit:
    http://faderfox.de/pc12.html

  28. #568
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    72 rattar räcker ju en bit:
    http://faderfox.de/pc12.html
    Ja, och de verkar vara bra kvalitet på, faderfox grejer rent allmänt. Kommer nog slå till på någon av deras mojänger rätt så snart!

    Både pc12 och mx12 är urläckra och iom att de är i samma format som mina elektronmaskiner så hade de passat utmärkt till mina specialbyggda stativ också. Hmm! Men 526 eller vad euros är saftigt!

    Började genast läsa på hur man bygger en egen midi controller istället, hittade en mängd där man har 4-16 knappar/encoders/sliders men det är lite för få, minimum är 16 nånting och gärna en display kanske och några till om det behöver matas in något. Men så länge den kan ha en "learn" när man skickar midi från en synt/trummaskin och kan mappa det till någon knapp så räcker det väl.

    Jag lär ju inte bygga något men det är kul att få ideer och googla lite för att se vad som dyker upp.
    Bastl har ju sin "60 knobs" som är gjord för Sonix Potions LXR, men den skulle väl kunna styra vad som helst i princip. Ett fullt diy-kit kostar 194 euros utan panel och alla knobs går att mappa som man vill med en editor..

  29. #569
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, och de verkar vara bra kvalitet på, faderfox grejer rent allmänt. Kommer nog slå till på någon av deras mojänger rätt så snart!

    Både pc12 och mx12 är urläckra och iom att de är i samma format som mina elektronmaskiner så hade de passat utmärkt till mina specialbyggda stativ också. Hmm! Men 526 eller vad euros är saftigt!

    Började genast läsa på hur man bygger en egen midi controller istället, hittade en mängd där man har 4-16 knappar/encoders/sliders men det är lite för få, minimum är 16 nånting och gärna en display kanske och några till om det behöver matas in något. Men så länge den kan ha en "learn" när man skickar midi från en synt/trummaskin och kan mappa det till någon knapp så räcker det väl.

    Jag lär ju inte bygga något men det är kul att få ideer och googla lite för att se vad som dyker upp.
    Bastl har ju sin "60 knobs" som är gjord för Sonix Potions LXR, men den skulle väl kunna styra vad som helst i princip. Ett fullt diy-kit kostar 194 euros utan panel och alla knobs går att mappa som man vill med en editor..
    Jag har en obyggd Bastl 60-knobs, tänkt främst för DX7 men Blofeld ligger bra till om det inte är för svårt att programmera om den.
    Som DIY-projekt är det inte särskilt svårt verkar det, men just nu håller jag på med annat så den får vänta lite.

    Men Faderfoxen är ju lite mer proffsig. Men som sagt, dyr.

  30. #570
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Novation SL MkII... Jag har både en Zero (utan klaviatur) och en 61SL klaviaturversion, controllern är något i hästväg för de pengar man kan hitta den för, och stödjer sysex upp till 14 bytes med.
    Intressant. Jag har ibland funderat på just de med tanke på att den har en display så man borde kunna programmera upp parameternamnen. Nackdelen annars med faderboxar är att det blir ett hav av rattar som inte är så ibjudande som en riktigt frontpanel där man grupperat rattar och har riktiga texter på dem. Hade ett tag en Bitstream 3x som i slutändan föll just på det, trots 32 rattar och 8 faders. Just idén med en display som visar parameternamn (och nuvarande parametervärde) så man kan orientera sig är väldigt lockande.

    Hur har du lagt upp kontrollerna, går det att lägga upp sidor med snabbval och tillhörande parameternamn i displayen? Antar att det inte finns någon möjlighet att lägga in så Novationburken hämtar parametervärdena från Blofelden och visar dem, eller?

  31. #571
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Jag fick låna hem en Blofeld desktop av en kompis. Den fungerade inte sedan en tid och tanken är jag skulle försöka få den att fungera. Han sa att det bara var att byta ett batteri....vilket lät lite konstigt. Den startar inte alls, inga dioder, inget på displayen. Nät adaptern ger 12V och har ampere så det räcker. Jag är inte helt säker på att nätadaptern är orginal men jag tycker det inte ska spela nån roll om den mäter rätt. Skruvar jag upp chassit så är det bara ett kretskort med alla komponenterna mot frontplåten så det är inget man kommer åt helt lätt. Så är det ett batteri så sitter det väldigt oåtkomligt. Inget jag kan se i alla fall...

    Kan han ha stekt den med en felaktig nätadapter tidigare?

    Har någon nått tips?

  32. #572
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Blofeld har inget batteri, den har flashminne för patchlagring så den behöver inget batteri för minnesbackup. Någon kan ju ha kopplat in fel nätaggregat vid något tidigare tillfälle även om det du har nu är av rätt typ. Är DC-polariteten rätt och inte bara spänningen?

  33. #573
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Det nätaggregat jag använder nu har plus i mitten och minus utanpå. Vad han använt tidigare går inte att veta.

    Om den är stekt med felaktigt nätaggregat, är det kört då? Finns det någon skydds mekanism/diod eller så som pajar eller är det den centrala elektroniken som förstörs direkt?

    Jag ska försöka leta fram service manualen...

  34. #574
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    De har en s.k "fusible resistor" som kan sparka i kalendern, men i de fall jag sett (och lagat) så startar den då iaf upp, om än med minimal utvolym. Detta låter knepigare.

  35. #575
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Ah, tricket var att låta strömmen vara på i 2 timmar... då går den igång..... WTF

    Nån som har en aning om vad som är fel?

    Nån sorts kondensator/spänningsregulator som inte mår bra och behöver sjukt mycket tid att ladda upp sig?
    Senast redigerat av Steelberry den 2021-07-02 klockan 08:09.

  36. #576
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah, tricket var att låta strömmen vara på i 2 timmar... då går den igång..... WTF

    Nån som har en aning om vad som är fel?

    Nån sorts kondensator/spänningsregulator som inte mår bra och behöver sjukt mycket tid att ladda upp sig?
    Kanske glappar i strömkontakten på blopalten (antingen i on/off-knappen eller i själva instickningskontakten)?

  37. #577
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Om det inte är som NON säger så hade jag bett någon att kolla på den och då kika på hur strömmen beter sig.

  38. #578
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Även om klippet är två år gammalt så pekar han precis på rätt grejor varför Blofeld fortfarande är relevant idag


    https://youtu.be/X6L9_s1AMyQ
    Senast redigerat av NON den 2023-07-28 klockan 10:39.

  39. #579
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Han har definitivt en poäng, och jag är också lite förvånad över att multitimbralitet verkar vara eftersatt i moderna instrument.

    Men just Blofelds multitimbralimplementation är lite klumpigt gjord, och det är väldigt lätt att bläddra bort vad man jobbar på, vilket han tydligt visar i videon också. Själv har jag gett upp lite på det i den maskinen; min Virus C står dock mer eller mindre konstant i multitimbralt läge, det är ett exempel på ett instrument där de verkligen lyckats integrera multitimbralitet på ett bra sätt.

  40. #580
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Här är ju Nordleadarna perfekta - det är skitenkelt att jobba med multitimbrala ljud. I 4an och A1 kan man t o m editera flera oilka ljud samtidigt från panelen.

  41. #581
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    License-SL-dags med rejäl rabatt (från Waldorfs nyhetsbrev):

    "If you are a Blofeld desktop owner or want to become one, here is your
    special secret service offer! With code 007 you can save 70% on Blofeld
    License SL.until August 20.

    How it works

    __________________________________________________ __________________________
    1. Go to the Waldorf shop and put License SL in your cart
    2. Use the coupon code.007.at the checkout..Y.ou pay.only..104,00 €.29,90 €
    3. Install License SL on your Blofeld Desktop"

Liknande ämnen

  1. [rec] Waldorf Blofeld
    Av sawtooth i forum Recensioner och demonstrationer
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-05-06, 15:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •