Sidan 6 av 10 FörstaFörsta ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 SistaSista
Resultat 301 till 360 av 581

Ämne: Waldorf Blodpalten en gång för alla!! (Blofeld)

  1. #301
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Jag tror att dom satt en lite väl svag processor i Blofeld, i relation till vad dom försöker få den att göra.

  2. #302
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror att dom satt en lite väl svag processor i Blofeld, i relation till vad dom försöker få den att göra.
    Den dspn de använder kostar förmodligen inte så många dollar stycket. Var det inte någon Virus (TI??) som hade två (där snow fick en)? Borde väl vara relativt "enkelt" att öka kraften för en mindre prishöjning? (Jo, jag inser att det blir mer komplext att sprida beräkningarna över flera processorer i praktiken). Jag antar att den s/pdif-mod som finns beskriven inte påverkar vare sig upplösning eller bitdjup utan bara skickar signalen inom den digitala domänen?

    http://www.matrixsynth.com/2010/01/w...ing-spdif.html

  3. #303
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Precis, man tappar av den digitala signal som redan finns där och skickar ut den istället för att D/A-omvandla den. Skillnaden är att man hoppas att det man nu kopplar den till skall vara bättre på att omvandla till ljud än den inbyggda D/A:n.

    Det hade säkert inte varit så hemskt besvärligt med två processorer, Nordleadarna har ju alltid haft fler DSP:er som delar på bördan, och nu nämner exemplet mer Virus TI. Men det är uppenbart på Blofelden att de velat hålla priset så lågt som det bara går, med så få inkrementatorer och knappar som möjligt.

    Jag får ibland känslan av att Blofelden började som ett hobbyprojekt för att se vad man kunde göra med minimal hårdvara, som sedan utvecklades till en kommersiell produkt.

  4. #304
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror att dom satt en lite väl svag processor i Blofeld, i relation till vad dom försöker få den att göra.
    Om de hade skippat effekterna kunde de ju kanske fått till en hygglig PPG-ersättare!

  5. #305
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Nu svär jag nog i kyrkan Kroffe (och drar på mig Waveterms vrede säkert), men jag är oerhört glad att de vare sig skippade effekterna (eller mjo.... reverbet hade de kunnat hoppa över) eller försökt få till en PPG+. Nu är jag inte alls någon finsmakare vad gäller PPG men det (lilla) jag har hört av PPG har låtit....njäeeee :-)

  6. #306
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Har en MWXT men skulle lätt kunna tänka mig en blofeld igen bara för att dom är små, billiga och låter bra!

  7. #307
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om de hade skippat effekterna kunde de ju kanske fått till en hygglig PPG-ersättare!
    Den är väl en hyfsat PPG-ersättare som den är? Man behöver ju inte använda effekterna. Det står någonstans i manualen att effekter drar ner polyfonin, vilket omvänt antyder att om man inte använder effekterna så läggs den överblivna processorkraften på annat (fler röster då).

    Det är inte helt kristalklart dock, jag satte båda effektenheterna till chorus, enablade båda filtrena, men fick fortfarande 25 (som är max) rösters polyfoni. Kommer inte ihåg om jag hade alla tre oscillatorerna påslagna dock.
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men en ny desktop kostar bara 3,66 kkr och 6,64 kkr för keyboarden.
    Och som många har poängterat så går det inte få så mycket mer synt för pengarna.
    Absolut. Mitt dilemma är mer att jag har ont om plats i "studion", och har redan en Desktopversion. Så skall man ställa undan Nordleaden (vars plats den får ta) och skaffa sig en Blofeld Keyboard, som har ett väldigt bra tangentbord, med aftertouch, eller låta Norden (vars tangentbord lämnar mer att önska, men jag har å andra sidan en S-10 som jag oftast använder som masterklaviatur, den saknar dock modhjul och aftertouch och oktavskift, så inte helt idealt som masterklav då) stå och köra vidare med Desktopen (och möjligen skaffa sig SL-uppgraderingen)...beslut beslut...
    Senast redigerat av ricard den 2015-01-10 klockan 08:50.

  8. #308
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av trapezoid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Senaste OS:et påstås förbättra situationen annars är det bara att göra kondensatormodden på encodrarna, fungerar förvånansvärt bra. Skulle säga att den tar en ovan lödare en timme att utföra och självklart snabbare för en erfaren sådan.

    Tror inte senaste OS:et sitter i många maskiner då det kom ganska nyligen, har dock inte testat själv, kör med modden.
    Nu när den trilskande maskinen är tillbakaskickad och återbetalad kan jag meddela att jag testade med modden på den encodern som krånglade, men det gjorde ingen som helst skillnad. Förmodligen finns det två olika problem, där det jag hade beror på en felaktig encoder, medan det andra beror på kontaktstudsar, som i sin tur avhjälps med kondensatorer enligt ovan.

  9. #309
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Jag gillar Effekterna på blofeld, tycker dom är grymma. Till och med reverbet, även om jag håller med om att alla rumsformer inte passar till alla typer av låtar

  10. #310
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Priset på den svarta (keyboardvarianten) verkar vara på väg upp. Emusic.se tar fortfarande 5795:- för båda varianterna, men Tysken tar € 698,- mot € 649, och Ordermusic.se 6695:- mot 5795:- . Thomann hade den billigare än den vita i höstas under ett kort tag, kanske ett begränsat parti med nedsatt pris som nu börjar ta slut överallt?

    För övrigt: optimalaste pulsvidden: 106 . Med lagom filterenvelop får jag instant Tangerine -Dream-vibbar, osäker vilket skiva, White Eagle kanske?

  11. #311
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Tror inte det finns någon enkel och praktisk lösning på detta men slänger ut det ändå: Om jag har en sekvens på min sequencer som anländer till Blofelden via MIDI, hur skulle jag kunna få transponering av sekvensen från tangentbordet på Blofelden? En variant hade varit att sequencern skickar t ex pitchbend för tonhöjdsbyte och samma notnummer i note on/off hela tiden, men det kräver mangling av sequencerdatat. Funderar på om man kan utnyttja modulation samt det faktum att man kan ställa key scaling på oscillatorerna, men det landar alltid på att note on är note on vare sig det kommer via MIDI eller från det interna tangentbordet.

  12. #312
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Du har transpose i Global menyn... MasterTune... sida 82 http://www.waldorf-music.info/downlo...ion/Manual.pdf
    alternativt i multi mode...sida 26

    men jag vet inte huruvida det går att styra dessa functioner med midi...


    edit: jag hade gjort patternet i arpeggiatorn...
    Senast redigerat av reSet den 2015-03-25 klockan 10:21. Anledning: blandade ihop sidor...

  13. #313
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Trevlig video (inte min) som demar hur man gör stränginstrumentljud. Hemligheten är en kort bruspuls som exciterar ett Comb+-filter med hyfsat hög resonans, lämplig cutoff och 100% keytrack. Är väl då egentligen någon form av Karplus-Strong.

  14. #314
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Jag försöker att hitta någon bra VST-editor till Blopalten men hittar liksom ingen optimal.
    Har testat Softknobs som i och för sig är bra, men den är bara för att köra i single mode och hämta upp ett ljud åt gången.
    Jag har köpt Monstrumfeld också, men den är också bara för single mode.

    Någon som har testat eller har reKons VST-AU editor och vad tycker ni om den?

  15. #315
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Ok, då jag inte fått något svar så skaffade jag mig reKon VST-AU editor.
    Hur som helst så köpte jag det. Och Faan! Jag får inte programmet att funka!
    Jag har mailat don och får svaret att jag har ett é i mitt efternamn. Därför så vill inte aktiveringen av programmet fungera som den ska...

  16. #316
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag har ett é i mitt efternamn. Därför så vill inte aktiveringen av programmet fungera som den ska...
    Seriöst?? År 2015 med UTF-8/16 som bör vara i brett bruk inom IT - då undrar man ju vad för slags EPA-algorithmer han slänger sig med för aktiveringen??

    Du kan inte regga om dig med ett normalt 'e' istället?

  17. #317
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Seriöst?? År 2015 med UTF-8/16 som bör vara i brett bruk inom IT - då undrar man ju vad för slags EPA-algorithmer han slänger sig med för aktiveringen??

    Du kan inte regga om dig med ett normalt 'e' istället?
    Jo då, men jag måste få nya aktiveringar. Man har bara 3 aktiveringar. Jag har förbrukat alla pga att varje gång jag startade programmet så frågade den efter activation

  18. #318
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Inkompetensen hos det företaget är förbluffande.

  19. #319
    xsense
    xsense är inte uppkopplad
    xsenses avatar
    Senior
    Skaffade samplingslicens nu iom rean som var. Vet inte om det beror på att jag programmerat om den fel (uppgraderade t.ex till 1.23 efter att jag aktiverat samplingslicensen) eller om det blivit något knas när jag skickat banker med spectre. Men nu är den i princip oanvändbar pga alla buggar. T.ex. börjar ljudet glitcha och knastra (som om den vore lätt circuitbendad), det går inte att byta vågform, ställer jag om den från poly till monoläge med egna samplingar i patchen så ballar den ur. Den har svårt att hålla koll på vilken patch som är sparad var så om jag skrivit över en patch kan den i vissa lägen få för sig att det är gamla patchen som ligger kvar osv osv.

    Jag satt igår i en blandning av förtjusning över vad som går att åstadkomma med egna samplingar och förtvivlan över att jag numer verkar ha en trasig synth. Den är grym, om den funkar.

  20. #320
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Trist att den krånglar.

    Jag har uppgraderat min Blokeys till både 1.22 och 1.23 utan problem, och den har ju SL enablat från början. Dock är det något knas med Mono vs. Poly-funktionen tycker jag, ställer jag om den från Poly till Mono så får jag Unisono på köpet, typ, utan att den parametern slås på. Men den glitchar inte etc. Fast jag har bara nosat på att ladda ner egna samplingar, jag tycker mig ha hört att andra har haft problem med det i 1.23 också.

    Skulle föreslå att initiera om maskin och ladda ner patcher och samplingar på nytt. Den största skillnaden mellan 1.22 och 1.23 vad jag förstår är att man optimerat sampelöverföringen så att man inte överför samplingar som redan finns i maskinen vilket snabbar upp överföringen betydligt när man bara gör små tillägg till ett existerande sampelset.

  21. #321
    xsense
    xsense är inte uppkopplad
    xsenses avatar
    Senior
    Mm tror att de som vanligt tagit sig vatten över huvudet när det gäller att kunna ladda samplingar individuellt, det är som gjort för korrupt minnesarea med deras approach.

    Hur initierar man den? Inte lyckats hitta någon vettig info, enligt waldorf finns ju ingen reset eller så.

  22. #322
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Hm, nej det kan nog stämma, det finns Init sound och Init multi i Utilitymenyn men inget för hela minnet så att säga. Undras vad som händer om man tar en tom sampeluppsättning i Spectre och skickar över den?

    Jag tror annars att det de gjort för optimering när de skall skyffla samples är att Spectre ber Blofelden om en checksumma el dyl på varje sampelblock innan den skickar över den; om det är samma som det den tänkte skicka så skippar den det blocket. Så det är ganska rudimentärt och borde vara vattentätt, därmed inte sagt att de inte misslyckats med det...

  23. #323
    xsense
    xsense är inte uppkopplad
    xsenses avatar
    Senior
    http://faq.waldorfian.info/faq-browse.php?product=blo

    Överst säger de att det inte finns något annat sätt att initiera den än att flytta över defaultljuden. Sen två poster ner säger de att det finns ett sätt och kallar de rescue system. Fast det kommer nog aldrig att behöva användas . Lite rörigt...

  24. #324
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Men på Waldorfs FB sida så vet jag åtminstonde två som haft så grava problem att deras rescue-firmware har behövts (och har löst problemet ska sägas).

    Skulle det fortsätta krångla så finns ju den möjligheten också sas.

  25. #325
    xsense
    xsense är inte uppkopplad
    xsenses avatar
    Senior
    Jag har gjort rescue nu men det hjälper ändå inte. Rescue tar inte bort sounds eller samples eller ens SL-aktivering så det är knappast en nollställning. Har lite panik så startar en ny tråd.

  26. #326
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Rescue är tänkt att användas om man avbryter en uppgradering genom att dra ur USB- eller MIDI-kabeln eller stänga av strömmen (vet inte om det garanterat händer om man gör det, man behöver kanske ha lite otur också). I det läget så startar inte den vanliga mjukvaran utan, som det står på sidan ovan, så skriver den ut "send data!" och så får man skicka över Rescuefilen och därefter den vanliga mjukvaran. Så det har egentligen inget med att resetta patchminnet eller sampelminnet, utan är tänkt för att rädda misslyckade uppgraderingar.

  27. #327
    xsense
    xsense är inte uppkopplad
    xsenses avatar
    Senior
    Ja men precis...

  28. #328
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Jojo, men xsense blåsfisk verkar ju knasa och "desperate times calls for desperate measures" yada yada ;-)

    Kan det vara hårdvaruknas i den?

  29. #329
    xsense
    xsense är inte uppkopplad
    xsenses avatar
    Senior
    Ja det kan det säkert vara, knas på addresslinjerna till sample-delen av flashet kanske (skriver en minnestest för flash pga ny addressavkodningslogik för tillfället så är lite biaserad hehe). Det konstiga är ju att det uppkom i samband med firmware update och SL-aktivering. Men det kan ju vara hårdvarurelaterat för det.

    Edit: tror detta är ett ärende för supporten. Får väl se hur det här slutar.

  30. #330
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Jag tror att det sitter bara ett enda flashminne i den som används till samplingar, patchlagring och kanske även kod till DSP:n. MCU:n i produkten har ett litet internt flash för dess eget program. Men jag tror sampeldelen har ett NAND-flash så i så fall är det inte separata adressledningar, men det kan ju vara något hårdvarufel ändå.

    Det jag skulle prova först är att ladda över ett tomt sampleset från Spectre och se om den repar sig då, så kan man jobba vidare därifrån.

  31. #331
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Nu gick K.Dee ifrån Waldorf ut och gav lite mer kött på benen rörande problemet med blåsta säkringar som påverkar line + hörlursutgången:

    "Before it comes to a discussion, newer mainboards since around 2010-2011 are not affected by this issue... and almost entirely the Desktop version."

    Säkert inte till så mycket hjälp egentligen (hur kollar man tillverkningsdatum??) men ändå

  32. #332
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Skaffade mig Waldorf Attack Sound Set till min Blopalt.

    Jag vill avråda från detta.
    Alla trumset är enskilda patchljud som är upplagda i "Multi Set". Därför kan man själv dumpa samplingar eller göra egna trumljud och lägga upp de i en egen Multi Set.
    Om man vill ha trummor så är det bättre att och köp en beggad sampler eller trummaskin istället...

  33. #333
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu gick K.Dee ifrån Waldorf ut och gav lite mer kött på benen rörande problemet med blåsta säkringar som påverkar line + hörlursutgången:

    "Before it comes to a discussion, newer mainboards since around 2010-2011 are not affected by this issue... and almost entirely the Desktop version."

    Säkert inte till så mycket hjälp egentligen (hur kollar man tillverkningsdatum??) men ändå
    Man kan öppna maskinen och kolla på kortet, har för mig att det sitter en etikett som möjligen har tillverkningsdatum.

    Lustigt att det är nyare Keyboard samt i stort sett alla Desktop som inte skulle ha problemet. Desktopen är ju äldre. Eller kanske det är relaterat till om kortet är inbyggt i ett Desktop eller Keyboard (det är samma mainboard i båda)?

  34. #334
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man kan öppna maskinen och kolla på kortet, har för mig att det sitter en etikett som möjligen har tillverkningsdatum.

    Lustigt att det är nyare Keyboard samt i stort sett alla Desktop som inte skulle ha problemet. Desktopen är ju äldre. Eller kanske det är relaterat till om kortet är inbyggt i ett Desktop eller Keyboard (det är samma mainboard i båda)?
    Instämmer att det är märkligt att det mestadels skulle handla om keyboardversionen. Jag öppnade (och lagade) exakt det där felet för ett par år sen på en desktop men där kommer jag inte ihåg att jag såg något datum i någon form (?).

    Jag har däremot sett att det verkar finnas åtminstonde 3 revisioner av moderkortet i både key/desk. En revision inuti en desktop hade t.ex hål för midi-out (men ingen kontakt förstås). Min egen har det inte, Vissa (alla?) verkar ha pinnar för keybed-anslutning, etc



    vs



    tex (ja, minus encoder-fix-hempulardoningarna då)
    Senast redigerat av my03 den 2015-05-22 klockan 15:19.

  35. #335
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Jag har aldrig haft problem med min inte med encodrar, inte med säkring/utgång... och min är bland de allra första... nu har jag i och för sig inte startat upp den på ett bra tag... men ändå.

  36. #336
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Sitter och försöker att lura ut vilken utav parametrarna som assignar LFO raten (eller vad man nu ska kalla det). Det är inte frekvensen jag vill åt utan magnituden.

    Jag har tidigare kommit på hur tusan LFOn hängde ihop med OSC:erna men tyvärr glömt det

  37. #337
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Jag förstår inte - vill du ha typ vibrato och vill bestämma djupet? Då har du Pitch Source och Pitch Amount under Oscillator Common (Page 5/5). Vill du bestämma djupet på varje enskild Osc så måste du in i Matrix och assigna själv.

  38. #338
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KungKrille Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag förstår inte - vill du ha typ vibrato och vill bestämma djupet? Då har du Pitch Source och Pitch Amount under Oscillator Common (Page 5/5). Vill du bestämma djupet på varje enskild Osc så måste du in i Matrix och assigna själv.
    Tack
    Det var Pitch Amount jag ville åt

  39. #339
    Padre
    Padre är inte uppkopplad
    Padres avatar
    Senior
    Nu har ju det mesta om Blofelden avhandlats, men kärleksförklaringar kan det aldrig bli för mycket av.

    Jag kan utan vidare konstatera att jag faktiskt aldrig tidigare har blivit så omedelbart förälskad i någon synth som i Blofelden (med vältrimmade encoders såklart). Även mina absoluta favoritsynthar har det liksom tagit ett tag att börja fatta rejält tycke för. Men Blofeld - vilken pärla! Jag, som normalt sett skyr menydykarmaskiner som pesten, är riktigt förvånad över hur otroligt enkelt och intuitivt den är uppbyggd. Samt den överskådliga och väldigt pedagogiska displayen. Och att dyka in i "the Matrix"... vilket djup! Att kunna modulera vad som helst med vad som helst. Och så naturligtvis den klockrena kombon av subtraktiv syntes och wavetable. Men det som gjort mig allra mest fäst vid den, redan efter två dagar, är bredden. Att (nästan) allt är möjligt. Det här är en synth som verkligen inbjuder till spelglädje och lekfull inspiration. Gillar verkligen klaviaturet också. Lätt mitt nya masterkeyboard...

    Har inte märkt minsta tillstymmelse till buggighet eller annat bråkande än så länge. Underbar maskin som redan har sin självklara plats i setupen Jag återkommer om ett par månader och ser om jag är lika frälst då

  40. #340
    onathanj
    onathanj är inte uppkopplad
    onathanjs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu har den kommit och jag tar verkligen tillbaka allt jag sagt om den tidigare. Jag borde omyndigförklaras.

    Vilken jäkla synt det är! Och vad annorlunda jag närmar mig den denna gång. Håller på att riktigt fördjupa mig i oscillatordelen. Har inte ens kommit till wavetables än (som är den stora anledningen till att jag återvände) utan sitter och garvar åt hur bra FM, synk och ringmodulatorn är.

    Och PPG-filtret! Herregud!

    Skilling 2011 var ju helt dum i huvudet.
    Kul att man kan ändra sig;-) Sitter just nu och läser in mig på Blofielden, då jag går i köpartankar. Fortfarande nöjd, eller finns det något bättre alternativ om man vill ha en kompetent VA-synth med bredd och möjlighet att få till retroljud med?

  41. #341
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Fråga A kan bara Skilling svara på, men på fråga B blir svaret: "NEJ". Motivering->Analog Voltage:


    https://youtu.be/KfosO1Y0nds


    http://www.waldorfmusic-shop.de/Analog-Voltage

  42. #342
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Padre Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu har ju det mesta om Blofelden avhandlats, men kärleksförklaringar kan det aldrig bli för mycket av.

    Jag kan utan vidare konstatera att jag faktiskt aldrig tidigare har blivit så omedelbart förälskad i någon synth som i Blofelden (med vältrimmade encoders såklart). Även mina absoluta favoritsynthar har det liksom tagit ett tag att börja fatta rejält tycke för. Men Blofeld - vilken pärla! Jag, som normalt sett skyr menydykarmaskiner som pesten, är riktigt förvånad över hur otroligt enkelt och intuitivt den är uppbyggd. Samt den överskådliga och väldigt pedagogiska displayen. Och att dyka in i "the Matrix"... vilket djup! Att kunna modulera vad som helst med vad som helst. Och så naturligtvis den klockrena kombon av subtraktiv syntes och wavetable. Men det som gjort mig allra mest fäst vid den, redan efter två dagar, är bredden. Att (nästan) allt är möjligt. Det här är en synth som verkligen inbjuder till spelglädje och lekfull inspiration. Gillar verkligen klaviaturet också. Lätt mitt nya masterkeyboard...

    Har inte märkt minsta tillstymmelse till buggighet eller annat bråkande än så länge. Underbar maskin som redan har sin självklara plats i setupen Jag återkommer om ett par månader och ser om jag är lika frälst då
    Köpte min precis när den kommit ut. Den är fantastiskt bra, och man hittar hela tiden nya möjligheter att göra ljud. Gillar alla syntdelar av den. Skulle gärna ha lite mer möjligheter med effekterna och fler röster när man använder samplingar. Två saker jag speciellt gillar är de mer avancerade enveloperna och modulationsmatrisen.

    Alternativ om man inte vill ha samplingsdelen är Virus TI. Den har fler röster, fler rattar och mer effekter, men kostar ju lite mer.

  43. #343
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Den är bäst till en präst!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	med_gallery_8_3_23048.jpg 
Visningar:	66 
Storlek:	23,1 KB 
Id:	63030

  44. #344
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Bifogad fil 63031

    dvs, glöm Jupiter-8. Skaffa en blåsfisk (och ev. en jp-08 om du är tveksam)!!

  45. #345
    onathanj
    onathanj är inte uppkopplad
    onathanjs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bifogad fil 63031

    dvs, glöm Jupiter-8. Skaffa en blåsfisk (och ev. en jp-08 om du är tveksam)!!
    Skulle jag gärna göra, men på tok för mkt pengar för tillfället. Jag har däremot kollat mycket på Pulse 2....analognörden i mig börjar komma fram. Just nu vill jag göra synthljud i stil med Mac Quayle´s "I am Robot" tv serie. Använder därför favoriten Diva mycket, men känner att det är dags att blanda med lite hårdvara, med mycket retro/analog känsla.

    Tips mottages tacksamt!

  46. #346
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av onathanj Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kul att man kan ändra sig;-) Sitter just nu och läser in mig på Blofielden, då jag går i köpartankar. Fortfarande nöjd, eller finns det något bättre alternativ om man vill ha en kompetent VA-synth med bredd och möjlighet att få till retroljud med?
    Jag har precis sålt den... fast jag är inne på att köpa en keyboardvariant så småningom.

    Jag tycker att Blon är en fantastisk synt, men framför allt som wavetablesynt och samplingsmöjligheterna är kryddan på moset. Däremot är den kanske den sista jag rekommenderar som VA, helt enkelt för att jag tycker att den är kass som det.

    Så nej, är det VA du är ute efter skulle jag rekommendera att titta åt ett annat håll. Vill du ha en helt sjukt kompetent och djup wavetablesynt är Blofeld ett klockrent val, speciellt om man tittar på prislappen.

    Så tycker jag.

  47. #347
    onathanj
    onathanj är inte uppkopplad
    onathanjs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har precis sålt den... fast jag är inne på att köpa en keyboardvariant så småningom.

    Jag tycker att Blon är en fantastisk synt, men framför allt som wavetablesynt och samplingsmöjligheterna är kryddan på moset. Däremot är den kanske den sista jag rekommenderar som VA, helt enkelt för att jag tycker att den är kass som det.

    Så nej, är det VA du är ute efter skulle jag rekommendera att titta åt ett annat håll. Vill du ha en helt sjukt kompetent och djup wavetablesynt är Blofeld ett klockrent val, speciellt om man tittar på prislappen.

    Så tycker jag.
    Tack för tipset! Jag vill nog inte ha VA, utan någon lite modern analogsynth. Just nu finns det ett tomrum då jag bara kör mjukvara (främst Diva, Hive, Serum, Fm8 och Alchemy). Jag tycker Pulse 2 låter bra och kanske med mjukvarueditorn kan den fylla tomrummet, men är väldigt osäker. Har lyssnat runt, och Poly revolvern och Solaris känns ljudmässigt som det jag vill ha - men tänker inte sälja bilen för att ha råd. Så har du/någon tips på en budgetvariant (desktop) så vore jag tacksam!

  48. #348
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av onathanj Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för tipset! Jag vill nog inte ha VA, utan någon lite modern analogsynth. Just nu finns det ett tomrum då jag bara kör mjukvara (främst Diva, Hive, Serum, Fm8 och Alchemy). Jag tycker Pulse 2 låter bra och kanske med mjukvarueditorn kan den fylla tomrummet, men är väldigt osäker. Har lyssnat runt, och Poly revolvern och Solaris känns ljudmässigt som det jag vill ha - men tänker inte sälja bilen för att ha råd. Så har du/någon tips på en budgetvariant (desktop) så vore jag tacksam!
    Vilken budget? Monofonisk eller polyfonisk?

  49. #349
    onathanj
    onathanj är inte uppkopplad
    onathanjs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilken budget? Monofonisk eller polyfonisk?
    Helst poly, eller åtminstone som Pulse 2 (duofonisk eller vad det kallas). Tänkte ett begagnat pris på max 5000. Har inte ens de pengarna nu, men kan börja spana in objekt;-).

  50. #350
    deleted user
    Dreadbox Erebus.

  51. #351
    onathanj
    onathanj är inte uppkopplad
    onathanjs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dreadbox Erebus.
    Aldrig hört talas om. En viktig sak jag kom på är att det finns au-editor, annars lär jag tröttna om det blir för mycket menydykande. Kollade precis in Tetra, som verkar okey men inte riktigt lät som jag (tror) att jag önskar.

  52. #352
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av onathanj Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aldrig hört talas om. En viktig sak jag kom på är att det finns au-editor, annars lär jag tröttna om det blir för mycket menydykande. Kollade precis in Tetra, som verkar okey men inte riktigt lät som jag (tror) att jag önskar.
    AU-editor till Erebus vore knas, det behövs inte. Vill du ha en välljudande duofonisk analog desktopsynt till ett pris under 5000:- som är rolig att programmera, kommer inte jag på något bättre alternativ. Den låter jäkligt bra.

  53. #353
    onathanj
    onathanj är inte uppkopplad
    onathanjs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    AU-editor till Erebus vore knas, det behövs inte. Vill du ha en välljudande duofonisk analog desktopsynt till ett pris under 5000:- som är rolig att programmera, kommer inte jag på något bättre alternativ. Den låter jäkligt bra.
    Lyssnade lite, den ser smidig ut, men jag får kolla in fler videos, är inte säker på om soundet är det jag söker.

  54. #354
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av onathanj Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lyssnade lite, den ser smidig ut, men jag får kolla in fler videos, är inte säker på om soundet är det jag söker.
    Den låter iofs väldigt gammelanalogt, så det är ju det man ska vara ute efter om man ska köpa den.

  55. #355
    onathanj
    onathanj är inte uppkopplad
    onathanjs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den låter iofs väldigt gammelanalogt, så det är ju det man ska vara ute efter om man ska köpa den.
    Ja så är det. Jag får väl ta min tid och kolla in tills jag hittar det jag eventuellt söker. Gissar att jag först vet när jag hör det;-)

  56. #356
    onathanj
    onathanj är inte uppkopplad
    onathanjs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den låter iofs väldigt gammelanalogt, så det är ju det man ska vara ute efter om man ska köpa den.
    Tycker nog att pulsen känns som bäst för min smak (ljudmässigt i alla fall):

    https://www.youtube.com/watch?v=lHgIVCOL3rs

  57. #357
    deleted user
    Då så! Slå till!

  58. #358
    onathanj
    onathanj är inte uppkopplad
    onathanjs avatar
    Senior
    Hehe, vi får se. Då jag är ute i god tid hinner jag ändra tycke tillräckligt många gånger för att slutligen göra ett riktigt, riktigt dåligt impulsköp

  59. #359
    deleted user
    Haha, känner igen det där.

    Pulse är inget oprövat kort dock. Den är älskad. Hitta en begagnad så får du tillbaka pengarna om du vill sälja.

  60. #360
    onathanj
    onathanj är inte uppkopplad
    onathanjs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha, känner igen det där.

    Pulse är inget oprövat kort dock. Den är älskad. Hitta en begagnad så får du tillbaka pengarna om du vill sälja.
    Låter tryggt. Knappt tre tusen känns som rätt prisvärt. Det enda jag nu är osäker på är att det står att editorn är för vst - hittar inget om någon au-kompabilitet. Jag känner mig själv såpass väl att jag vet att det inte blir mycket ljudskapande om jag tvingas in i undermenyer och rota hela tiden.

Liknande ämnen

  1. [rec] Waldorf Blofeld
    Av sawtooth i forum Recensioner och demonstrationer
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-05-06, 15:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •