Sidan 3 av 10 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 7 ... SistaSista
Resultat 121 till 180 av 581

Ämne: Waldorf Blodpalten en gång för alla!! (Blofeld)

  1. #121
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Någon som vet om det går att spara multi-setups på något bra sätt? (något sätt alls?)

  2. #122
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har faktiskt inte testat trummorna i den än.
    Hrmmm Skärpning

  3. #123
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Axxe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hrmmm Skärpning

  4. #124
    Mr Matrix
    Mr Matrix är inte uppkopplad
    Mr Matrixs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon som vet om det går att spara multi-setups på något bra sätt? (något sätt alls?)
    I manualen på sid 23 står det att man sparar multi-setups med samma procedur som man sparar program i det vanliga läget. Jag har för mig att det finns 128 tomma platser för multi-setups. Annars kan du ju köra med Kotro Laszlo Lehels "Waldorf Blofeld Sound Organizer" som funkar i windows... fast jag längtar efter ett bättre program

  5. #125
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Själv blev jag inte alls inspirerad av Blofeld. Labbkänsla, fattas bara en hållare för blodprov. Ljudet var väl okej, fetare än jag trodde egentligen, högt bakgrundsbrus och fiddligt operativ med klar avsaknad av knappar. Jämfört med forna storheter som Q och XT känns den hårt kompromissad. Bra pris dock. Men inget jag skulle kunna vara kreativ med.
    Citat Ursprungligen postat av Sillen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    https://youtu.be/qCFXa7ynz9I

    Har den sid emulering.. låter den så surrigt pipigt?? Eller är det hans ljudkort?? Är det USB bussen som surrbrumm piper?
    Håller inte med om att den skulle vara sämre än Q eller XT snarare en hybrid av de båda.. riktigt trevlig..

    Ljudet kan mycket riktigt bli väldigt brusigt med USB kopplat i palten.. avhjälpte detta med att sätten en ferritringad kabel mot min USB hubb och sen en liknande ferritringad vidare till blofelden = noll brus.. (innan åtgärd lät den som en kvalmig sidstation ..BRRUUUUUUIIIIIISSH... ,dock ej mot macbookens USB utag endast i min hubb)

    En bonus till var att man kan ratta sin LARGO från blofeld...

    I övrigt så ska jag ge den tid och sen snöa in på den.. ni som tvivlar ska få höra åbäket i massor av drönare...

  6. #126
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Till min stora glädje så funkar wavetable editorn i OSX under wine.. nu ska vi se vad det blir!!
    Senast redigerat av Sillen den 2011-10-31 klockan 10:06.

  7. #127
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av McVicar Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Problem med Blofeld:

    1. Encodrar som flippar. Har inte drabbat mig, men jag är försiktig.
    2. Inbyggda effekterna är inte särskilt roliga.
    3. OS synkar inte tempo, så arpeggiatorn är meningslös och LFOerna får justeras för hand tyvärr. Har dock fått mail från Waldorf att de ska åtgärda problemen så fort de bara hinner.
    4. Avancerade ljud slukar dsp-kraft varpå rösterna försvinner. Kan förstås avhjälpas genom smart programmering. Bara man inte tror att man alltid har 25 röster tillgängliga. Unison, lång release, ackord, effekter osv slukar röster som satan.
    5. Tar en liten stund att lära sig alla menyer. Men när det väl är gjort går det förhållandevis kvickt att ratta.
    6. Nästan för lätt att göra skeva saker.
    har kanske skrivit det förut, men en sak till: varför 27 miljoner röster men bara två utgångar?

    grymt mkt synt för pengarna iaf.

  8. #128
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Varför usb midi utan usb ljud... hade ju varit najs med 8 in på USB??

    Den är sjukt bra iaf.. jag är nöjd trotts alla negativa omdömmen... (fjol---) Årets the skit synth!!

  9. #129
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Ja usb ljud hade varit guld!

  10. #130
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Sillen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den är sjukt bra iaf.. jag är nöjd trotts alla negativa omdömmen... (fjol---) Årets the skit synth!!
    jafan, nöjd ska du definitivt vara. och en fin/fungerande mjukvarueditor så vore den verkligen the superskit.

  11. #131
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Den är the superskit oavsett editor el ej

  12. #132
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Mr Matrix,

    Sent omsider, men ändå... Tack för det tipset. Hade totalt missat det :-) Lite bökigt att hålla ner shift/utility, etc när man ska spara multis (eller skifta mellan patch/multi med shift/multi och sedan play/dataknobbsroterande.

    Men wow vad cool den lilla blåsfisken blev i multiläget. Börjar gilla den mer och mer :-)

  13. #133
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Kelade med min blofeld igår och redde ut varför den hade betett sig konstigt.
    Jag hade råkat hamna i multi mode tydligen så den betedde sig inte som jag förväntade mig.
    När man vred på patchväljar-ratten så skuttade den runt bland menyer och sktistället. helförvirrande när man itne är van att menysnorkla.
    men när väl det var utrett: <3
    Vilken maskin!
    Jäklar va den kan låta!

    Jag blev dock återigen påminnd om varför jag föredrar mera hands on maskiner med en ratt för varje variabel.
    Jag hoppas att det är en brist hos mig som jag kan jobba mig förbi, för framtiden verkar ju onekligen innehålla mer menysnorklande än analoga väggar av rattar.
    Tillochmed bland modularerna finns de nu.
    Senast redigerat av Ashaz den 2012-01-03 klockan 12:08.

  14. #134
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tillochmed bland modularerna finns de nu.
    Fast det väljer man ju själv.

    Jag tycker nästan det var mer menysnorklande på 90-talet än nu, faktiskt. Inte mindre i alla fall.

    Nåväl, jag hade en Blofeld en gång, när den var nyutgiven, och det var den som verkligen fick mig att inse att sluta med menysyntar och sådant helt och hållet. De är inte för mig. Blofelden var nog inte för mig rent soundmässigt heller, så det var ett felköp.

    Det betyder inte att jag inte tycker att det är en ganska så grym maskin. I rätt händer är den givetvis apbra. I mina händer är den lite sämre.

    Edit: Såg att jag skrivit ungefär samma sak i september. Kom inte ihåg det när jag skrev detta... sorry!
    Senast redigerat av Skilling den 2012-01-03 klockan 13:12.

  15. #135
    Linuz
    Linuz är inte uppkopplad
    Linuzs avatar
    Senior
    För min del var det Virus C som fick mig att överge menysyntharna. Har dock ändå ett sug efter en Blofeld, konstigt nog.

  16. #136
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Fast samtidigt är det ju något som hägrar med detdär också. Att veta att det ändå finns mer att hämta om man bara gräver lite djupare. Iallafall när man tagit sig över den initiella tröskeln för att kunna jobba bekvämt med burken.
    Eller är det bara jag som tänker så?

  17. #137
    deleted user
    Nä, det är många som tänker så, men vi är olika.

  18. #138
    freddp
    freddp är inte uppkopplad
    freddps avatar
    Veteran
    GAS!

    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nämnde just TG77 för att det är en så fantastisk & prisvärd synt bara... lättrattad är den... inte alls... men det här är fräckt!


    https://youtu.be/Sc1yDN6n1Ro

  19. #139
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran

    userwaves

    Ang. License SL: Är det så att det går att (via Spectre) skicka samplingar över till palten men INTE kunna använda dem om man inte aktiverar med hjälp av just License SL?

    M v h

  20. #140
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    En sak med blodpalten som jag itne är nöjd med.
    Varför i hela friden tillverkar man idag synthar som inte har midi thru?
    Den är inte be all end all synthen! Jag behöver fler i riggen. men inte...

  21. #141
    SYN7HOR
    SYN7HOR är inte uppkopplad

    Avliden
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En sak med blodpalten som jag itne är nöjd med.
    Varför i hela friden tillverkar man idag synthar som inte har midi thru?
    Den är inte be all end all synthen! Jag behöver fler i riggen. men inte...
    Jo, ruggigt irriterande. Jag köpte en midithru box för att slippa den huvudvärken.

  22. #142
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SYN7HOR Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, ruggigt irriterande. Jag köpte en midithru box för att slippa den huvudvärken.
    Någon du kan rekommendera?
    De jag har kikat på verkar antingen ha för få thrus eller kosta löjligt mycket med tanke på vad det är för något.

  23. #143
    SYN7HOR
    SYN7HOR är inte uppkopplad

    Avliden
    Jag köpte denna och har inte haft några som helst problem.

    http://www.thomann.de/se/kenton_midi_thru_5.htm

  24. #144
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    Köpte en vit keyboard igår rätt billigt. Eftersom denna tråd inte uppdaterats på ett tag, vad hände sen? Har OSet uppdaterats så midi-clock synkar? Buggar det fortfarande lika mycket? Köpte Sillen någon och blev han nöjd? Så många frågor, så få svar.

  25. #145
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Jodå. Jag köpte en... jodå jag är nöjd... jodå ett nytt beta OS finns...(skapligt nytt) Jag har inte märkt av nån midi klock bugg... kanske mest för att jag inte kör med arpeggiatorn.. och inte behöver synca LFO:er mot klocka... eller så finns det ingen bugg?

    Jag tycker det är värt att äga en sån här!!

  26. #146
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Sillen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller inte med om att den skulle vara sämre än Q eller XT snarare en hybrid av de båda.. riktigt trevlig..

    Ljudet kan mycket riktigt bli väldigt brusigt med USB kopplat i palten.. avhjälpte detta med att sätten en ferritringad kabel mot min USB hubb och sen en liknande ferritringad vidare till blofelden = noll brus.. (innan åtgärd lät den som en kvalmig sidstation ..BRRUUUUUUIIIIIISSH... ,dock ej mot macbookens USB utag endast i min hubb)

    En bonus till var att man kan ratta sin LARGO från blofeld...

    I övrigt så ska jag ge den tid och sen snöa in på den.. ni som tvivlar ska få höra åbäket i massor av drönare...
    Håller till full med

  27. #147
    deleted user
    Hej alla!

    Har följt tråden med intresse, och måste säga att min nyfikenhet på blofelden ökat markant. Något jag inte lyckats läsa mig till så här långt är hur pass livevänlig den är. Med livevänlig menar jag något i stil med hur lätt det är att göra radikala förändringar i ljudbilden utan att gräva ner sig fullständigt i menyerna. Vet att ni tagit upp liknande saker i diskussionen, men utan en faktiskt synt framför mig tycker jag det är lite svårt att sätta mig in i vad som skrivs.

  28. #148
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    Sjukt nöjd efter allt velande. Otroligt mycket bang for the buck och påminner inte om någon annan digital synth jag hört (nja, möjligtvis XT då). 10/10

  29. #149
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av What Gives? Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej alla!Har följt tråden med intresse, och måste säga att min nyfikenhet på blofelden ökat markant. Något jag inte lyckats läsa mig till så här långt är hur pass livevänlig den är. Med livevänlig menar jag något i stil med hur lätt det är att göra radikala förändringar i ljudbilden utan att gräva ner sig fullständigt i menyerna. Vet att ni tagit upp liknande saker i diskussionen, men utan en faktiskt synt framför mig tycker jag det är lite svårt att sätta mig in i vad som skrivs.
    Randomize patch Skämt å sidor så jo den är väldigt lättjobbad bara man vet vad MSN vill ungefär.

  30. #150
    deleted user
    Men jag har ju avinstallerat MSN

  31. #151
    deleted user
    Kan någon vara ett sweetheart och förklara en grej för mig? Jag kanske har missuppfattat nåt, men det jag vill åstadkomma är att trigga blofelden för att sedan låta den loopa av sig självt med hjälp av loop envelopen. Måste den kanske ha ett konstant note on-värde för att detta ska funka?

  32. #152
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Jag tror du får kila fast en tangent i klavven med en tändsticka eller lägga en sten på, hålla ner den konstant.

  33. #153
    deleted user
    Fan också, jag kör ju desktopmodellen. Jag mailar Sverker på plus.

  34. #154
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Skicka note on, ryck midikabeln och hoppas på det bästa

  35. #155
    deleted user
    Aaaa, jag måste veta.

  36. #156
    uppMatte2
    uppMatte2 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Buggig - JA.
    Har startats ett upprop på nätet för att förhoppningsvis få Waldorf att uppdatera OS.

    http://www.ipetitions.com/petition/b...paign=Petition

  37. #157
    manneokoko
    manneokoko är inte uppkopplad

    Hej.
    Funderar på att skaffa en blofeld men behöver få svar på en fråga först som kanske någon av er som har den kan kolla upp.

    Går det att välja multi part via midi?

    Något av det mest irriterande på en del multisyntar är att det inte finns dedikerade knappar för att välja part. Hade en virus för länge sen, och om man stod på part1 och ville byta till part 16 innebar det 15 knapp tryck. Min plan är att ha en midikontroll med 16 knappar för att välja part med.

    Skulle uppskatta mycket om någon kan kolla upp detta. Borde gå att kolla genom att spela in midi i dator när du byter part och kolla om du får in något.

  38. #158
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Jag är inte riktigt säker på vad du menar.

    Så vitt jag vet kan man inte styra Blofeld från att vara i vanligt läge till multitimbral via midi.
    Man får Blofeld multitimbral genom att hålla ned Shift och trycka på Sound/Multi. Där ifrån så kan du arbeta helt och hållet via midi och styra den från mjukvara.

    Citat Ursprungligen postat av manneokoko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej.
    Funderar på att skaffa en blofeld men behöver få svar på en fråga först som kanske någon av er som har den kan kolla upp.

    Går det att välja multi part via midi?

    Något av det mest irriterande på en del multisyntar är att det inte finns dedikerade knappar för att välja part. Hade en virus för länge sen, och om man stod på part1 och ville byta till part 16 innebar det 15 knapp tryck. Min plan är att ha en midikontroll med 16 knappar för att välja part med.

    Skulle uppskatta mycket om någon kan kolla upp detta. Borde gå att kolla genom att spela in midi i dator när du byter part och kolla om du får in något.

  39. #159
    manneokoko
    manneokoko är inte uppkopplad

    Jag menar om det går att skicka ett midi command till den för att välja vilken multipart som panelen ska påverka? Jag vill snabbt kunna välja vilken part som frontpanelens rattar och knappar påverkar. Detta vill jag göra genom att ha en extern midicontroller med 16 knappar, en för varje part, kopplad till blofeld.

  40. #160
    deleted user
    Du kan tillägna varje part i multipartläget en egen midikanal, så om du har en midikontroller där du kan styra vilken midikanal som den sänder ut på, så bör det gå.

  41. #161
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av What Gives? Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan någon vara ett sweetheart och förklara en grej för mig? Jag kanske har missuppfattat nåt, men det jag vill åstadkomma är att trigga blofelden för att sedan låta den loopa av sig självt med hjälp av loop envelopen. Måste den kanske ha ett konstant note on-värde för att detta ska funka?
    vilket envelope undrar jag? den har väl typ 3 om jag mins rätt? (sitter på jobbet)
    ta det ena och sätt det på amp, med maxad release: nu låter noten i all oändlighet.
    ta det andra enveloppet inställt på loop och sätt det på att modulera det du vill: nu har du en envelope loop på ditt oändliga ljud
    Senast redigerat av reSet den 2013-09-24 klockan 20:43.

  42. #162
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    du kan göra så här:
    det finns 16 synthar i multi och varje synth i ett multi har sin egen kanal.

    Alla dessa kanaler tar emot program change. Så för ditt framträdande kan du alltså byta ut synth för varje slot i multi läget igenom att skicka program change.

    Det som är knepigt med detta är att effekterna som används AVGÖRS AV SLOT1 i mulitmode. DVS att om ett lujd är kraftigt beroende av, säg delay, och du matar in det med prgchange till slot 4, men slot 1's ljud har inget delay, utan använder dist och reverb: då låter det inte som det brukar. eftersom delayet inte kickar in.

    Jag tror dessväre inte att det går att skicka programchange till att byta ut multi patchen.


    Citat Ursprungligen postat av manneokoko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej.
    Funderar på att skaffa en blofeld men behöver få svar på en fråga först som kanske någon av er som har den kan kolla upp.

    Går det att välja multi part via midi?

    Något av det mest irriterande på en del multisyntar är att det inte finns dedikerade knappar för att välja part. Hade en virus för länge sen, och om man stod på part1 och ville byta till part 16 innebar det 15 knapp tryck. Min plan är att ha en midikontroll med 16 knappar för att välja part med.

    Skulle uppskatta mycket om någon kan kolla upp detta. Borde gå att kolla genom att spela in midi i dator när du byter part och kolla om du får in något.

  43. #163
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    jag ska ta reda på vilken version jag kör (kör inte det senaste) för jag har inga problem med min arpegio eller encoder. Ifs så använder jag inte mer än 4 kanaler i multimode, därför att min park inte tillåter så många kanaler, om det nu skulle ha något med saken att göra

  44. #164
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av What Gives? Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej alla!

    Har följt tråden med intresse, och måste säga att min nyfikenhet på blofelden ökat markant. Något jag inte lyckats läsa mig till så här långt är hur pass livevänlig den är. Med livevänlig menar jag något i stil med hur lätt det är att göra radikala förändringar i ljudbilden utan att gräva ner sig fullständigt i menyerna. Vet att ni tagit upp liknande saker i diskussionen, men utan en faktiskt synt framför mig tycker jag det är lite svårt att sätta mig in i vad som skrivs.
    Jag skulle vilja säga att den är så live vänlig som din midikontroller är för det där interfacet dom byggt???... det måste vara smällen man får ta med tanke på vad mycket ljud/möjligheter man får för slanten

    edit: jag har sen allra början sett blofeld som den perfekta VST-standalone

  45. #165
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En sak med blodpalten som jag itne är nöjd med.
    Varför i hela friden tillverkar man idag synthar som inte har midi thru?
    Den är inte be all end all synthen! Jag behöver fler i riggen. men inte...
    latency my friend, latency.....

    om du fortfarande kör hela parken i kasskad: köp en splitter och skåda tajthetskraftenerna penetrera din själ!'


    obs: min teori beror helt på synthen som thruar... inte alla burkar som bara direkt speglar det den mattas in med.. utan bröjar med att filtrerar bort sin egen kanal, kanske tom kollar först om den inte ska arpegia ut den osv...

  46. #166
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    latency my friend, latency.....

    om du fortfarande kör hela parken i kasskad: köp en splitter och skåda tajthetskraftenerna penetrera din själ!'


    obs: min teori beror helt på synthen som thruar... inte alla burkar som bara direkt speglar det den mattas in med.. utan bröjar med att filtrerar bort sin egen kanal, kanske tom kollar först om den inte ska arpegia ut den osv...
    Jag skaffade midi splitter och midimerge efter detdär faktiskt.
    Men lite latency har väl ingen dött av? Jag har inte ens maskinerna synkade med datorn som jag spelar in på, utan trycker play/rec för hand med metronom nedräkning. Bonusshaffel.

  47. #167
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skaffade midi splitter och midimerge efter detdär faktiskt.
    Men lite latency har väl ingen dött av? Jag har inte ens maskinerna synkade med datorn som jag spelar in på, utan trycker play/rec för hand med metronom nedräkning. Bonusshaffel.
    haha! jo!! lite latency kan lätt bli ditt hårs värsta fiende! <3

    jag kör samma teknik men utan dator eller metronom dvs att bonusshaffle i mitt scenario alltid lutar sig mot en stadig grund, eftersom det bara sker när det är dags för andra tagningen.

  48. #168
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    jag kör 1.13 från mars 18, 2009

    ingen aning om vad det kan innebära att göra en downgrade...

  49. #169
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Satt och gick igenom några demos på puls 2.
    Jag konstaterade bara att alla ljud dom får ut av puls 2an kan jag få utifrån blofelden.
    Är det någon som har testat dessa upp mot varandra? Hur stor skillnad är det egentligen mellan puls 2 och blofeld?

  50. #170
    ricard
    ricard är uppkopplad nu
    ricards avatar
    Veteran
    På tal om livespel ... visserligen är det trevligt att man på Blofelden har snabb access till de viktigaste parametrarna, och att menyerna inte är av flernivåtyp som var typiskt för 80-talssyntar (t ex D-50), men vad jag skulle vilja ha är en burk med rattar som jag kan styra den med.

    Döpfer gjorde ju Drehbank för typ 10 år sedan, finns det något motsvarande idag (dvs en låda med 64 rattar och MIDI in+out, typ (ja, USB hade ju varit ok för Blofelden också givetvis)? De som har en Drehbank håller väl hårt i den skulle jag gissa.

    Det finns ju någon konfiguration till någon iPad-editor, har inte provat, ser intressant ut, men jag vill egentligen hellre ha rattar. Men de burkar som har rattar idag har typ 8 stycken. Den som har mest som jag sett verkar vara en Novation Zero SL eller vad den heter, som har 16 rattar och 8 reglar, men den är mer tänkt som kontrollyta till en DAW snarare än en regelrätt rattburk.

  51. #171
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    rikard: Jag rullar med Bitstream. Det har gjort min blofeld till en übersynth.
    http://www.waveidea.com/en/products/bitstream_3x/

  52. #172
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Jag provade en editor till Blofeld precis när jag köpt den men jag måste säga att menyerna är så smart gjorda att det går snabbare att programmera direkt på maskinen. Inte för att displayen är "paper-white" som annonseras men jag gillar den skarpt

  53. #173
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    BTW. Jag såg att det har kommit en ny software editor till blofeld
    http://www.monstrummedia.com/sw_mFeld.html
    http://www.youtube.com/watch?v=K5ew9WT2u84

    SoftKnobs arbetar på en ny version av deras VST-editor
    http://www.softknobs.com:8000/
    Hittade också denna länk som förklarar hur man ska få hur man ska få den att funka i Cubase och Ableton Live
    http://blog.ultimateoutsider.com/201...r-on-live.html

  54. #174
    ricard
    ricard är uppkopplad nu
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    rikard: Jag rullar med Bitstream. Det har gjort min blofeld till en übersynth.
    http://www.waveidea.com/en/products/bitstream_3x/
    Now we're talking! 35 rattar och 8 sliders. Kan funka bra som kontrollyta till en DAW också (ser ut att vara det primära användningsområdet).

    Har du lagt upp flera 'pages' för de olika parametrarna (har inte räknat Blofeldens parametrar, men jag gissar att 43 potar inte räcker för alla utan rakt upp och ner).

    Hittills har jag kört med de 16 rattar jag har i min E-MU XL-7. Den har dock inget smidigt sätt att byta CC-upsättning, så jag får nöja mig med 16 nyckelparametrar: för min del VCA- och VCF-enveloper, samt filter-cutoff, resonans samt EG och velocity amount.

    @KungKrille: Håller med om att menysystemet är bra och intelligent, men vissa parametrar vill man kunna editera tillsammans och det är lite frustrerande att byta mellan olika parametergrupper.

  55. #175
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    jag har lagt upp det som jag använder. med möjlighet att byta midikanal (blofels multimode)det fins ju näst intill oändliga möjligheter till skruv kombos. kan langa min settings fil. hojjta om du skaffar den :-)

  56. #176
    ricard
    ricard är uppkopplad nu
    ricards avatar
    Veteran
    Nån som har använt Behringers BCR2000 (http://www.behringer.com/EN/Products/BCR2000.aspx) för att styra Blofelden?

  57. #177
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nån som har använt Behringers BCR2000 (http://www.behringer.com/EN/Products/BCR2000.aspx) för att styra Blofelden?
    jag vet en. en nöjd sådan egentligen funkar väll alla controllers likadant. Vissa är lite enklare att programera än andra. I den mån är bitstream inte den enklaste av alla. Men den har så mycket annat till sin fördel, som DIN sync, überfedt arpegio, midi LFO, inspelning/automatisering av rattande, mackie control, crossfader, joystick.... i love it... den är tung och stor dock, men kommer med rackmontage om man gillar sånt

  58. #178
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    @KungKrille: Håller med om att menysystemet är bra och intelligent, men vissa parametrar vill man kunna editera tillsammans och det är lite frustrerande att byta mellan olika parametergrupper.
    Jag testade Lászlós editor och ärligt talat är den hemsk och svårnavigerad, därav mitt påstående. Men jag håller med dig nu när jag sett att det finns alternativ. Hade gärna laddat ner en demo på MonstrumFeld då den ser schysst ut, men hittar ingen
    Senast redigerat av KungKrille den 2014-01-06 klockan 18:17.

  59. #179
    ricard
    ricard är uppkopplad nu
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag vet en. en nöjd sådan egentligen funkar väll alla controllers likadant.
    Jag har dock sett kontrollers, t ex Evolution UC-33e, som inte har intern MIDI merge och är i första hand tänkta som kontrollyta till mjukvarusyntar. Vad man behöver till Blofelden är något som mergar inkommande MIDI med rattarnas CC-värden och skickar ut den sammansatta infon till MIDI OUT. Något med USB hade också fungerat, men det måste i så fall vara en USB A (host), och någon sådan kontrollyta har jag aldrig sett - alla har USB B -anslutning för anslutning till dator.
    Vissa är lite enklare att programera än andra. I den mån är bitstream inte den enklaste av alla. Men den har så mycket annat till sin fördel, som DIN sync, überfedt arpegio, midi LFO, inspelning/automatisering av rattande, mackie control, crossfader, joystick.... i love it... den är tung och stor dock, men kommer med rackmontage om man gillar sånt
    Verkar dock f n vara 'out of stock' enligt Wave Ideas egen hemsida (http://www.waveidea.com/en/purchase/).

  60. #180
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har dock sett kontrollers, t ex Evolution UC-33e, som inte har intern MIDI merge och är i första hand tänkta som kontrollyta till mjukvarusyntar. Vad man behöver till Blofelden är något som mergar inkommande MIDI med rattarnas CC-värden och skickar ut den sammansatta infon till MIDI OUT. Något med USB hade också fungerat, men det måste i så fall vara en USB A (host), och någon sådan kontrollyta har jag aldrig sett - alla har USB B -anslutning för anslutning till dator.
    joo... fast om du till exemple seq:ar med en mpc eller något som har en midi in, så kan du ju mergea det som kommer från uc33 i mpc'n... så gjorde jag med min uc.16

    alltså: uc-33-> mpc-> blofeld
    då har du noterna från mpc, och rattandet från uc-33, in i blofeld

    Verkar dock f n vara 'out of stock' enligt Wave Ideas egen hemsida (http://www.waveidea.com/en/purchase/).
    åå fan... inte så konstigt egentligen... men trist...


    edit: alternativt, klipper man en midi merger
    http://www.thomann.de/se/kenton_midi_merge.htm
    Senast redigerat av reSet den 2014-01-06 klockan 20:31.

Liknande ämnen

  1. [rec] Waldorf Blofeld
    Av sawtooth i forum Recensioner och demonstrationer
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-05-06, 15:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •