Sidan 4 av 10 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SistaSista
Resultat 181 till 240 av 581

Ämne: Waldorf Blodpalten en gång för alla!! (Blofeld)

  1. #181
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    joo... fast om du till exemple seq:ar med en mpc eller något som har en midi in, så kan du ju mergea det som kommer från uc33 i mpc'n... så gjorde jag med min uc.16

    alltså: uc-33-> mpc-> blofeld
    då har du noterna från mpc, och rattandet från uc-33, in i blofeld
    Fast i mitt fall har jag ett midikeyboard som matar sequencern så var jag än stoppar in rattburken behöver den merga med något.
    edit: alternativt, klipper man en midi merger
    http://www.thomann.de/se/kenton_midi_merge.htm
    Ja, det förstås, det funkar ju alltid, men med tanke på att det finns rattburkar som har inbyggd merge så känns det onödigt med en burk till.

  2. #182
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Bitstream eller UC-33 är blofeld's bästa kompisar.

    Så här ser min konfig ut i bitstream, en ratt per vässentlig funktion:

    Kod:
    ***** SUPERCONTROL   *****
    
    Control 05 [Ribbon controller] >> [LCD] Modwheel         [MIDI] B00100
    Control 06 [Joystick X] >> [LCD] W1 Amp Release   [MIDI] B06A00
    Control 07 [Joystick Y] >> [LCD] W1 F1 Cutoff     [MIDI] B04500
    Control 08 [Knob 0 (row 0 - col 0)] >> [LCD] W Ring Mod       [MIDI] B03600
    Control 09 [Knob 1 (row 0 - col 1)] >> [LCD] W1 F1 Res         [MIDI] B04600
    Control 10 [Knob 2 (row 0 - col 2)] >> [LCD] W1 F2 Cut        [MIDI] B05000
    Control 11 [Knob 3 (row 0 - col 3)] >> [LCD] W1 F2 Res        [MIDI] B05100
    Control 12 [Knob 4 (row 0 - col 4)] >> [LCD] W Osc1 Oct       [MIDI] B01B00
    Control 13 [Knob 5 (row 0 - col 5)] >> [LCD] W Osc1 Semi      [MIDI] B01C00
    Control 14 [Knob 6 (row 0 - col 6)] >> [LCD] W Osc2 Oct       [MIDI] B02300
    Control 15 [Knob 7 (row 0 - col 7)] >> [LCD] W Osc2 Semi      [MIDI] B02400
    Control 16 [Knob 8 (row 1 - col 0)] >> [LCD] W1 FE Atck       [MIDI] B05F00
    Control 17 [Knob 9 (row 1 - col 1)] >> [LCD] W1 FE Dec        [MIDI] B06000
    Control 18 [Knob 10 (row 1 - col 2)] >> [LCD] W1 FE Sus        [MIDI] B06100
    Control 19 [Knob 11 (row 1 - col 3)] >> [LCD] W1 FE Rel        [MIDI] B06400
    Control 20 [Knob 12 (row 1 - col 4)] >> [LCD] W Osc3 Oct       [MIDI] B02A00
    Control 21 [Knob 13 (row 1 - col 5)] >> [LCD] W Oct3 Semi      [MIDI] B02400
    Control 22 [Knob 14 (row 1 - col 6)] >> [LCD] W Noise Level    [MIDI] B03C00
    Control 23 [Knob 15 (row 1 - col 7)] >> [LCD] W Noise Color    [MIDI] B03E00
    Control 24 [Knob 16 (row 2 - col 0)] >> [LCD] W1 Cutoff Mod    [MIDI] B04B00
    Control 25 [Knob 17 (row 2 - col 1)] >> [LCD] W1 LFO1 Speed    [MIDI] B01000
    Control 26 [Knob 18 (row 2 - col 2)] >> [LCD] W1 F1 Drive      [MIDI] B04700
    Control 27 [Knob 19 (row 2 - col 3)] >> [LCD] W1 F2 Drive      [MIDI] B05200
    Control 28 [Knob 20 (row 2 - col 4)] >> [LCD] W Amp Atck       [MIDI] B06500
    Control 29 [Knob 21 (row 2 - col 5)] >> [LCD] W Amp Dec        [MIDI] B06600
    Control 30 [Knob 22 (row 2 - col 6)] >> [LCD] W Amp Sus        [MIDI] B06700
    Control 31 [Knob 23 (row 2 - col 7)] >> [LCD] W Amp Mod        [MIDI] B05C00
    Control 32 [Knob 24 (row 3 - col 0)] >> [LCD] W1 F1 EnvAmt     [MIDI] B04900
    Control 33 [Knob 25 (row 3 - col 1)] >> [LCD] W1 F1 EnvVel     [MIDI] B04A00
    Control 34 [Knob 26 (row 3 - col 2)] >> [LCD] W1 F2 EnvAmt     [MIDI] B05400
    Control 35 [Knob 27 (row 3 - col 3)] >> [LCD] W1 F2 EnvVel     [MIDI] B05500
    Control 36 [Knob 28 (row 3 - col 4)] >> [LCD] W1 LFO1 Shape    [MIDI] B00F00
    Control 37 [Knob 29 (row 3 - col 5)] >> [LCD] W Ring Mod       [MIDI] B03600
    Control 38 [Knob 30 (row 3 - col 6)] >> [LCD] W1 FX1           [MIDI] B05D00
    Control 39 [Knob 31 (row 3 - col 7)] >> [LCD] W1 FX2           [MIDI] B05E00
    Control 40 [Slider 0 (col 0)] >> [LCD] W1 Volume        [MIDI] B00700
    Control 41 [Slider 1 (col 1)] >> [LCD] W2 Volume        [MIDI] B10700
    Control 42 [Slider 2 (col 2)] >> [LCD] W3 Volume        [MIDI] B20700
    Control 43 [Slider 3 (col 3)] >> [LCD] W4 Volume        [MIDI] B30700
    Control 44 [Slider 4 (col 4)] >> [LCD] W5 Volume        [MIDI] B40700
    Control 45 [Slider 5 (col 5)] >> [LCD] W6 Volume        [MIDI] B50700
    Control 46 [Slider 6 (col 6)] >> [LCD] W7 Volume        [MIDI] B60700
    Control 47 [Slider 7 (col 7)] >> [LCD] W8 Volume        [MIDI] B70700
    Control 48 [Crossfader L] >> [LCD]     CC # 048     [MIDI] B03000
    Control 49 [Crossfader R] >> [LCD]                  [MIDI] B03100
    Control 50 [Backward[Shift]] >> [LCD] W1 Glide ON/OFF  [MIDI] B04100
    Control 51 [Forward[Shift]] >> [LCD]     CC # 051     [MIDI] B03300
    Control 52 [Stop[Shift]] >> [LCD] W1 Res Ctrl      [MIDI] B07900
    Control 53 [Play[Shift]] >> [LCD] W1 All Note Off  [MIDI] B07B00
    Control 54 [Rec[Shift]] >> [LCD]     CC # 054     [MIDI] B03600
    Control 55 [Joystick button] >> [LCD] VOICE ROUTE      [MIDI] B03900
    Control 56 [Foot-Switch] >> [LCD]     CC # 056     [MIDI] B03800
    Control 57 [Encoder button] >> [LCD]     CC # 057     [MIDI] B03900
    Control 58 [Button 0] >> [LCD] Mono TRK1        [MIDI] B80300
    Control 59 [Button 1] >> [LCD] Mono TRK2        [MIDI] B90300
    Control 60 [Button 2] >> [LCD] Mono TRK3        [MIDI] BA0300
    Control 61 [Button 3] >> [LCD] Mono TRK4        [MIDI] BB0300
    Control 62 [Button 4] >> [LCD] Mono TRK5        [MIDI] BC0300
    Control 63 [Button 5] >> [LCD] Mono TRK6        [MIDI] BD0300
    Control 64 [Button 6] >> [LCD] W1 LFO1 sync     [MIDI] B01100
    Control 65 [Button 7] >> [LCD] All Note Off     [MIDI] B07B00
    Control 66 [LFO] >> [LCD] WGlob F2 Cutoff  [MIDI] B15000
    edit: det glider med lite monomcahine grejjer... alltid najs att kuna muta spåren på MM oavsätt vilken kontrol patch jag befinner mig i.

    EDITEDIT:
    exemple för att hitta #cc värde i decimalt:
    titta efter det andra paret av siffror: [MIDI] B01B00
    1B (hexadecimal) = CC# 27 (decimal)
    http://www.statman.info/conversions/hexadecimal.html

  3. #183
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Men va fan.

    Ska jag behöva skffa en blodpalt igen menar du? aj aj aj...

  4. #184
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    En blofeld för var fragle, efter behag.

    Jag vet faktiskt inte. Den är lite svår. Och rattarna på den suger hästhage: det är bara en som inte strular på min... Men jag har ifs inte precis varit snäll med den, även om det alltid varit med kärlek.

    Den är ju rätt sexig ändå, på många sätt verkar det som:

    http://crookedruler.com/post/85824989833

  5. #185
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Nu är jag på raljerande humör.

    Blofeld är kvalificerat skräp.

    Går nog att råda bot på om man initialiserar hela minnet. Exakt varje fabriksljud är en uppvisning i nerknarkad ghettotysk klantighet.

  6. #186
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    nerknarkad ghettotysk klantighet.
    Ungefär wie ich, so zu sagen

  7. #187
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    ja men vem kör presets?

  8. #188
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    ptja... jag har en tt-303 som jag kör flitigt.... men jag brukar köra reSets på blofeld

  9. #189
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu är jag på raljerande humör.

    Blofeld är kvalificerat skräp.

    Går nog att råda bot på om man initialiserar hela minnet. Exakt varje fabriksljud är en uppvisning i nerknarkad ghettotysk klantighet.
    .,.,.,

  10. #190
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Någon som vet om det går att exportera ut (ifrån blofeld -> pc/mac) med Spectre om man nu vill backa upp sitt internminne?

  11. #191
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon som vet om det går att exportera ut (ifrån blofeld -> pc/mac) med Spectre om man nu vill backa upp sitt internminne?
    du kan backa upp ditt interminne med sysex-dump
    sida 86
    http://www.waldorf-music.info/downlo...ion/Manual.pdf

  12. #192
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ja men vem kör presets?
    Ja, vem i helvete nyttjar det?

  13. #193
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hade min under inspelningen av en EP, sen sålde jag den. Den låter för kall för mig, jag ska nog inte jobba med Waldorf alls. Kände också att jag inte ska jobba med syntar som har menyer och är för avancerade för jag tycker helt enkelt inte att det är roligt. Dessutom är det nog analoga eller möjligtvis VA-syntar som ligger mig närmast hjärtat.

    Den vita är skitsnygg, den svarta not so much (tycker nästan att den är ful) och pottarna är grymt fina.

    Att jag sålde min berodde alltså främst på att det var fel synt för mig, vi hade ingen kemi. Allts inte att den var dålig. Tror att man många säljer den för att det är en smalare synt än vad man tror.
    Shit vad jag har ändrat mig på de knappa tre år som gått sedan jag skrev det här. Nog älskar jag fortfarande analogt och en ratt per funktion, men jag har sedan dess totalt förlikat mig med menysyntar och föredrar dem till och med i vissa fall.

    Det är en myt att man inte kan lära gamla hundar att sitta.

    Och jag har aldrig tyckt att det är så kul att skruva synt som nu för tiden.

    Full av förväntan inför Blofelds second coming hos mig. Det här kan bli väldigt bra. Vad jag ska peka finger mot Skilling anno 2011 och skratta i så fall.

  14. #194
    deleted user
    Nu har den kommit och jag tar verkligen tillbaka allt jag sagt om den tidigare. Jag borde omyndigförklaras.

    Vilken jäkla synt det är! Och vad annorlunda jag närmar mig den denna gång. Håller på att riktigt fördjupa mig i oscillatordelen. Har inte ens kommit till wavetables än (som är den stora anledningen till att jag återvände) utan sitter och garvar åt hur bra FM, synk och ringmodulatorn är.

    Och PPG-filtret! Herregud!

    Skilling 2011 var ju helt dum i huvudet.

  15. #195
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu har den kommit och jag tar verkligen tillbaka allt jag sagt om den tidigare. Jag borde omyndigförklaras.

    Vilken jäkla synt det är! Och vad annorlunda jag närmar mig den denna gång. Håller på att riktigt fördjupa mig i oscillatordelen. Har inte ens kommit till wavetables än (som är den stora anledningen till att jag återvände) utan sitter och garvar åt hur bra FM, synk och ringmodulatorn är.

    Och PPG-filtret! Herregud!

    Skilling 2011 var ju helt dum i huvudet.

    Deen enda riktiga nackdelen med den är dess oförmåga attt synka rätt mot externa grejer, arpeggio lfo:er osv. Drömsynth.

  16. #196
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Haha, gött!!

  17. #197
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Axxe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Deen enda riktiga nackdelen med den är dess oförmåga attt synka rätt mot externa grejer, arpeggio lfo:er osv. Drömsynth.
    Det fina i min kråksång är att jag ändå inte jobbar så.

  18. #198
    deleted user
    Dåså, bara njut på då Prisvärdaste synth ever?

  19. #199
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av Axxe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Deen enda riktiga nackdelen med den är dess oförmåga attt synka rätt mot externa grejer, arpeggio lfo:er osv. Drömsynth.
    det där läste jag över allt en gång i tiden. inget jag någonsin upplevt. men det är bra att veta att arpegiot inte kvantiserar: triggas det otight, köttar det otight..... samma med lfo... men jag har ifs inte senaste firmware.

    edit: vissa arpegio patterns har shuffle/groove som kan låta skevt om resten är rakt. på user pattern kan du ställa in detta... om jag mins rätt... bitstreams arpegio är så mycket roligare...
    Senast redigerat av reSet den 2014-06-05 klockan 23:09.

  20. #200
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Axxe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dåså, bara njut på då Prisvärdaste synth ever?
    Antagligen.

  21. #201
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Jag börjar allt bli lite sugen på den här.. Saknar riktig digital kyla.

  22. #202
    deleted user
    Den går sannerligen att få kall, men det är bara halva sanningen. Förra gången upplevde jag det inte så, men jag gjorde redan igår några väldigt varma och mjukt glödande patcher.

    Så myten om kylan, som jag själv spridit, är helt enkelt inte sann. Det beror på hur man programmerar.

    Däremot tycker jag att övervägande del av presets är platta och hårda på ett tråkigt vis. Nu använder jag inte presets men de har säkert varit med och format myten.

    Men vill man ha kyla så går det alltså.

  23. #203
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Axxe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Deen enda riktiga nackdelen med den är dess oförmåga attt synka rätt mot externa grejer, arpeggio lfo:er osv. Drömsynth.
    Nu har jag testat Blåfelan med MIDI (via USB) mer ingående och jag har OS 1.15 installerad.


    Jag lyckas synca arpen med både Live 9 och Cubase LE AI Elements 6 (puh vilket namn). Den är klart stabilare med Live och reagerar i stort sett omedelbart på temposkiftningar. Jag kanske inbillar mig men det kan vara en minimal fördröjning av första noten. Vad det än är så syncas i alla fall övriga noter perfekt. I Cubase märker jag ingen fördröjning av första noten men arpen hänger inte med vid temposkiftningar. Jag kan inte Cubase så det är möjligt att det finns inställningar som fixar det här.


    När det gäller cc så är det hit&miss via Live. Spelar man upp en lång MIDI-sekvens med automationer så reagerar Blåfelan ibland och ibland inte. Det här gäller tyvärr även pitch bend och modulationshjulet. Med Cubase däremot fungerar det klockrent.


    LFO:erna funkar skitdåligt med både Live och Cubase. De snubblar ofta när det kommer en ny not (klart värst i Cubase) och ligger hela tiden en aning efter. Precis som med arpen så hänger LFO:erna med bättre vid temposkiftningar i Live än i Cubase.


    Det som återstår är att testa OS 1.16 beta och se om det skett några förbättringar.

    Edit: Nu har jag testat. LFO:erna syncar utan snubbel i Live och hänger med när man ändrar tempo. I Cubase är läget tyvärr oförändrat. Måste vara nån inställning jag missat nånstans. cc är också oförändrat. Funkar knappt i Live men däremot i Cubase
    Senast redigerat av KungKrille den 2014-06-06 klockan 16:26.

  24. #204
    deleted user
    Hej igen, ny fråga.

    Är det så sjukt jobbigt att man inte kan ladda in en ny samplad ljudkälla utan att radera alla samplingar som redan är i synten?

    Snälla säg att det inte är så.

  25. #205
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Det går att behålla dom om man gör en egen "preset" där de redan inladdade samplingarna ingår. Så på min har jag Waldorfs originalsamplingar plus mina egna. Har för mig att det var ganska enkelt att göra med Spectre.

    Edit: Nu när du verkar vara riktigt i farten med Blofeld glöm inte att experimentera med Modifiers. Upptäckte dom nyligen och dom kan vara allt från subtila till kaos
    Senast redigerat av KungKrille den 2014-06-07 klockan 12:12.

  26. #206
    deleted user
    Jag har full koll på synten redan, har ju haft den innan och det jag inte iddes lära mig då lärde jag mig snabbt nu. Tycker Blon är extremt lättrattad faktiskt. Senaste året har jag hårdkoncentrerat mig på K2000 och i jämförelse är ju Blon lättrattad som fanken. bra idé att lära sig mer svårrattade saker, det flyttar perspektivet lite. Tror att alla funktioner sitter inpräntade i hjärnan nu. Och ja, modifiers är en guldklimp.

    Jag upptäckte nu att det går betydligt snabbare att ladda genom Spectre än att köra den andra varianten, så då kan jag leva med att ladda in alla samplingar på nytt. Tog ju under halvtimman nu, vilket väl var tio ggr snabbare än första gången.

    Men alltså shit vilken grym synt det här är. Örfilar mig igen för att jag inte fattade det första gången.

  27. #207
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nåväl, jag hade en Blofeld en gång, när den var nyutgiven, och det var den som verkligen fick mig att inse att sluta med menysyntar och sådant helt och hållet. De är inte för mig. Blofelden var nog inte för mig rent soundmässigt heller, så det var ett felköp.
    (Skrivet för två och ett halvt år sedan)

    fy fan vad mycket dynga jag skriver. Herrejesus.

  28. #208
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    fy fan vad mycket dynga jag skriver. Herrejesus.

    Oj vad jag tänker använda det här citatet <3

  29. #209
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oj vad jag tänker använda det här citatet <3
    Jävlar!

  30. #210
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd

  31. #211
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Läste precis en post med den här länken. För den som tröttnat att jobba direkt med maskinen och har M4L. Kostar dock en liten slant

  32. #212
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran

    https://youtu.be/KfosO1Y0nds

    blev nästan sugen på att lada in facotry presets igen

  33. #213
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    11:58

  34. #214
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    https://youtu.be/KfosO1Y0nds

    blev nästan sugen på att lada in facotry presets igen


    https://youtu.be/lClaQLsBb-4

  35. #215
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Citat Ursprungligen postat av Sillen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    aah!! visste inte ens att det fans video från den spelningen! bra bild! fast jag tycker du kunde ha filmat lite mer av mina manliga fans euphori. <3


    ---------

    Citat Ursprungligen postat av KungKrille Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Läste precis en post med den här länken. För den som tröttnat att jobba direkt med maskinen och har M4L. Kostar dock en liten slant
    Fedt!!!

    det kanske redan står i tråden, men ricard här på 99:an har gjort en editor till linux:
    http://www.99musik.se/showthread.php...or-f%F6r-Linux
    Senast redigerat av reSet den 2014-07-22 klockan 17:44.

  36. #216
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Postade detta i "W hype"-tråden. Men det kanske passar bättre här:

    Har länge gillat Synclavier-soundet, om det nu finns nåt sånt. För mig är det iaf typ basen på MJs Bad och lite Trevor Horn-grejer. Är Waldorf-syntharna i krokarna av det soundet? Verkar så. Bortrest nu så jag har ingen möjlighet att surfa ljud o bild.

    Har en Voyager som jag spelar fetbas med, men det skulle vara skönt att ha något i andra änden. Skulle en Blofeld kunna vara ett bra komplement till en Voyager? Har inte så mkt stålars att lägga isf och nypris för en sån är ju överkomligt. Har ingen poly heller så den kanske skulle kunna få jobba lite på flera håll.

  37. #217
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    som jag gillar att säga: blofeld är bäst på nästan allt, om du har en midikontroller.

    ibland önskar jag att jag var jätte hemlig om vilka synthar jag har, bara för att få höra folk fråga vilken vit val jag har. som dom gjorde när jag körde subtractor i datan, och kartongsynthar på scen. för alla fattade ju att kartongsyntharna var fejk...
    Senast redigerat av reSet den 2014-07-26 klockan 00:32.

  38. #218
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Postade detta i "W hype"-tråden. Men det kanske passar bättre här:

    Har länge gillat Synclavier-soundet, om det nu finns nåt sånt. För mig är det iaf typ basen på MJs Bad och lite Trevor Horn-grejer. Är Waldorf-syntharna i krokarna av det soundet? Verkar så. Bortrest nu så jag har ingen möjlighet att surfa ljud o bild.

    Har en Voyager som jag spelar fetbas med, men det skulle vara skönt att ha något i andra änden. Skulle en Blofeld kunna vara ett bra komplement till en Voyager? Har inte så mkt stålars att lägga isf och nypris för en sån är ju överkomligt. Har ingen poly heller så den kanske skulle kunna få jobba lite på flera håll.
    Blofeld är nog ett väldigt bra komplement, väldigt billig polyfonisk multitimbral och har lite andra möjligheter som Voyagern inte har. Dock inte lika direkt på fronten som Voyagern så en editor är inte fel.

  39. #219
    deleted user
    Menar ni att ni drar in editor på dator? Jag förstår inte, men jag verkar vara en av få som tycker att Blon är snabbjobbad och har ett grymt flow i sig själv. Dessutom blir det bara sjukt bökigt att dra in dator till hårdvara.... Känns enklare och vettigare med Largo i så fall... Eller vad missar jag?

    Vad det gäller synclavier så vet jag inte riktigt vad som är det karaktäristiska och jag har ju inte direkt skruvat på nån själv. Det var ju en sampler med FM-syntes på nåt vis, så det är möjligt att Blon fixar biffen. Någon som kan förklara ingående hur Synclaviern funkar?
    Senast redigerat av Skilling den 2014-07-26 klockan 11:21.

  40. #220
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Beror på vad man gillar. Jag tycker editor är enormt mycket lättare än de flesta synthar. Många är nog någonstans mitt emellan.

  41. #221
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Menar ni att ni drar in editor på dator? Jag förstår inte, men jag verkar vara en av få som tycker att Blon är snabbjobbad och har ett grymt flow i sig själv. Dessutom blir det bara sjukt bökigt att dra in dator till hårdvara.... Känns enklare och vettigare med Largo i så fall... Eller vad missar jag?

    Vad det gäller synclavier så vet jag inte riktigt vad som är det karaktäristiska och jag har ju inte direkt skruvat på nån själv. Det var ju en sampler med FM-syntes på nåt vis, så det är möjligt att Blon fixar biffen. Någon som kan förklara ingående hur Synclaviern funkar?
    +1000

    Vad blir lättare med att vrida trötta fejkrattar med mus på en skärm... supersjysst matris ..förstår inte heller

  42. #222
    deleted user
    Men samtidigt så vill ju folk ha controllers till allt mjukt. Hur gör man då? En controller till mjukvarueditorn till hårdvarusynten?

    Huvudsaken är ju att alla hittar sitt arbetssätt som fungerar, men det låter så bökigt. Jag tycker faktiskt att det är lika bökigt med hårdvarucontrollers till allt mjukt. Med mjukvara tycker jag oftast att det funkar fint med mus och tangentbord. Datormus är underskattat IMHO.

    Alltså om man vill använda mjukeditorer ska man ju göra det. Det finns många olika sätt att arbeta.
    Senast redigerat av Skilling den 2014-07-26 klockan 11:37.

  43. #223
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd


    Gå över ån för att hämta vatten

  44. #224
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    en välmappad midi-kontroller i en hw-park är iaf som kranen i köket i förhållande till vatten metaforen enligt mitt workflow vem har 8st 2m långa armar liksom? men visst har alla sitt sätt.
    Senast redigerat av reSet den 2014-07-26 klockan 12:07.

  45. #225
    deleted user
    Vad använder du för controller till Blon?

  46. #226
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    jag använder bitstream från waveidea. den har en skön funktion i 8armars andan: du kan sätta en ratt på att styra flera andra av sina egna rattar, med möjlighet att göra så att när du drar upp "master" ratten, kan ena slavratten gå uppåt, två andra neråt medans den fjärde bara går ett halv varv men det är rätt bökigt att programmera. så jag använder den mest som interface för blofeld och monomachine tillsammans.

  47. #227
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Ok. Synclavier var kanske en dålig referens. Gör ett nytt försök. Är det lätt att skruva till 80-tals-stela lätt metalliska basar med den?

    Förstår att den kan göra väldigt mycket men jag tänker att den kanske harnågra synteser som härstammar därifrån iom PPG Wave-anorna. Gillar de där lite hårdare basarna från typ Depeche och MJs Bad men vet inte vad de görs med. Har fått för mig att PPG är en av dem. Så att jobba m wavetables (vet knappt vad det är) och FM skulle kunna vara en nytt och spännande steg från Moog-världen.

  48. #228
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Den är ju en über PPG, wave maskin, med PPG filter och wavetable. Men du behöver ju inte traska i genom tabellerna utan kan ju köra vanliga vågformerna med "vanligt" filter..osv... eller peta in vilka samplingar som du vill och wavetabla och filtra mm eller bara köra som vanlig sample player... typ...
    Blofeld är verkligen en så otroligt sjukt kompetent maskin till ett helt otroligt pris....

  49. #229
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Jag har mest kört min Blofeld som "analogemulator" hittills, och det är den rysligt bra på. Filtret har en bra analogkänsla om man så vill. Den kan FM också så DX7-aktiga 80-talsbasar funkar också.

  50. #230
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Hmmm. Börjar bli riiiiiktigt sugen.

  51. #231
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Den kostar så lite att det inte skadar att chansa, skulle jag vilja säga.

  52. #232
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    blev sugen nu, fan ta er!

  53. #233
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    blev sugen nu, fan ta er!
    Samma här, hata!

  54. #234
    OddEye
    OddEye är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Akta er för trasiga encoders i rattarna bara. Vet inte om det blev åtgärdat till senare versioner? Jag köpte en desktop version tidigt som började strula rätt snabbt. Fick den fixad under garantitiden men den började strula igen efter några månader, vilket gjorde att jag till slut tröttnade.

  55. #235
    deleted user
    Från min horisont är det wavetabledelen som är det riktigt grymma med Blon. Den är brilliant i den grenen. Inte minst i kombination med traditionella vågformer och sampling. Jag personligen tycker inte den är något vidare som VA, dvs till att härma traditionella analoga syntar.

  56. #236
    deleted user
    W hype

  57. #237
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Nu börjar det äntligen att röra på sig vad gäller Spectre också. Jag frågade på waldorfs forum om det fanns planer på att göra så att Spectre stödjer ul/dl av enskilda samples istället för hela blobban på en gång och fick lite info bredvid att de håller på att kika på det.

    Med Fylkings röst: ÄNTLIGEN!!

  58. #238
    Linuz
    Linuz är inte uppkopplad
    Linuzs avatar
    Senior
    Enda sen blofelden kom har jag varit sugen på en, först en desktop, men nu lutar det mer åt en key... en svart

  59. #239
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Den är så kall utan nätdelen inkopplad lixom. Blir genast varmare med den patchad och brytarn satt på ON!!

  60. #240
    deleted user
    Sätter dit träknoppar, slipper man det kalla sterila ljudet. Så bör den även stå på trä.

Liknande ämnen

  1. [rec] Waldorf Blofeld
    Av sawtooth i forum Recensioner och demonstrationer
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-05-06, 15:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •