Resultat 1 till 34 av 34

Ämne: Audio visualizer OSX? Panik!

  1. #1
    deleted user

    Audio visualizer OSX? Panik!

    Hjälp!

    Jag ska spela live med mitt Silencio Stampa imorgon. Min sidekick på videoprojiceringar har skadat sig och måste backa ur och jag sitter lite på pottkanten.

    Tänkte att som reservlösning kanske man kunde dra in ljudet från mixern in i en dator och köra det genom en visualizer och projicera det. Mindre tråkigt än inget alls i alla fall.

    Problemet är bara att jag failar att hitta ett program som fixar biffen. Finns det något?

    Jag kör Mac.

  2. #2
    deleted user
    För övrigt tycker jag att vi borde ha ett underforum som behandlar allt som har med liveframföranden att göra.

  3. #3
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Hm, vet inte heller nån visualiser men kanske går att hitta nåt kamerabaserat om du har en inbyggd eller usb-kamera.. typ comic book effekten i photo booth från en kul vinkel bara, om man kunde få den i fullscreen.

  4. #4

  5. #5

    Redaktör
    iTunes har ett par olika visualiseringar. Ingen realtidsinput, men om du kör backtracks kanske det kan funka ändå?

    Apples Quartz Composer är gratis, men jag har inte en aning vad det finns för audiogrejer till det. Annars kanske du kan plocka hem demoversionen av Max/MSP/Jitter från Cycling74? Vet inte vad som följer med dock, men det borde finnas en uppsjö av patchar.

    Jag vet att det finns ett par trådar här om VJ/visualiseringsprogram, så det är förmodligen värt att gräva lite.

  6. #6
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För övrigt tycker jag att vi borde ha ett underforum som behandlar allt som har med liveframföranden att göra.
    Riktigt bra idé faktiskt.

  7. #7
    deleted user
    Här är svaret på min egen fråga:

    http://www.soundspectrum.com/g-force/

    Platinumvarianten kostar 200 spänn och med några timmars konfiguering har jag fått till det rätt coolt tror jag.

    Tack Kotten och FM för tips och Wiktorion för erkännandet av mig som något av ett geni.

  8. #8
    deleted user
    Fy fan!

    Programmet funkade skitbra inatt. Idag kraschar det så fort jag försöker starta det. Mina nerver.... tillbaka på ruta ett.



    Är väl Lion som spökar som med allt annat...
    Senast redigerat av Skilling den 2011-09-10 klockan 11:23.

  9. #9
    SkroefAudio
    SkroefAudio är inte uppkopplad
    SkroefAudios avatar
    Senior
    inhale, exhale.

  10. #10
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av SkroefAudio Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    inhale, exhale.
    Haha jo... Nu har jag lånat en macbook utan lion. Får se om det funkar bättre på den. Jag vet hur jag ska konfiguera nu så det tar nog typ 20 min. Sedan är det bara att hålla tummarna.

  11. #11
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    blir spännande med rapport. Bra ide´ det där med live-undergrupp..

  12. #12
    deleted user
    Det blev riktigt bra till slut! Tycker att jag lyckades mycket bra med konfigureringen och fick till ett stilrent och sparsmakat "ljus". Ställde datorn vid en högtalare och tog in ljudet med den inbyggda mikrofonen och det funkade perfekt. Fick mycket komplimanger för projiceringarna. De skulle bara veta att det var en nödlösning.

    Så, jag kan rekommendera det där programmet.

  13. #13
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Film! Film! Film!

  14. #14
    deleted user
    Sorry... ingen film, vet inte ens om jag får fram foton. Det blev alldeles för tajt med tid eftersom det strulade projektionerna, så jag hade ingen tid att se till att det förevigades på stilla eller rörliga bilder.

  15. #15
    deleted user
    Ett mobilkamerfoto har det dykt upp i alla fall! Alltid nåt!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	299858_10150294986512852_623992851_8032755_757801183_n.jpg 
Visningar:	109 
Storlek:	59,7 KB 
Id:	31322

  16. #16
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Ser ju funkis ut.. lurar själv på hur man ska kunna synka typ live med en extern projektor för att kunna köra visualiseringar. Jaja, är länge kvar till spelningen Har tid att lura. Men vart är vår Livespelning-tråd tro? admins?

  17. #17
    olivettis avatar
    Veteran
    Fredrik: uppfattar jag dig korrekt om man kan styra visualiseringen med ljud, dvs ngn form av sync?
    Man borde kunna ta in ljudet på annat sätt också, eller?

  18. #18
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Olivetti (om du menar mig; skilling heter väl också Fredrik?): Säkert supertrivialt för dem som kan det.. men har haft lite paus på livefronten sen 90-talet.

    Min vision är att kunna köra visualiseringar på min externa projektor och styra dem från min mac på något sätt. Inte behöva vara beroende av någon som startar och stoppar en extern laptop för bildspel. Kanske kan man bygga filmer i något verktyg och spela upp dem i någon filmvisare; men då synkade från live (på något sätt). Gör jag mig förstådd? Jag vill inte embedd:a ljud i bildspel (sådana program har jag flera) utan vill kunna live-spela och ändra under gång och delvis kunna ändra bildspelet också.. kanske är för mycket begärt... ?

  19. #19
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Finns massor av VJ-programvara som gör just det du efterfrågar. Ljudingångarna in i programmen kan med hjälp av EQ delas upp i band som styr olika parametrar (exempelvis kontrast, brightness, distortions, etc eller partikelsimulation om du har datakraft nog), samtidigt kan du låta en basbandet med gate byta videoklipp i en samling videoklipp.

    Gillar du inte något färdigt program som gör ovanstående så är det rätt enkelt att knacka ihop det i gratisverktyget processing eller Quartz Composer. Går till och med göra enkelt i Max/msp med jitter.

    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Olivetti (om du menar mig; skilling heter väl också Fredrik?): Säkert supertrivialt för dem som kan det.. men har haft lite paus på livefronten sen 90-talet.

    Min vision är att kunna köra visualiseringar på min externa projektor och styra dem från min mac på något sätt. Inte behöva vara beroende av någon som startar och stoppar en extern laptop för bildspel. Kanske kan man bygga filmer i något verktyg och spela upp dem i någon filmvisare; men då synkade från live (på något sätt). Gör jag mig förstådd? Jag vill inte embedd:a ljud i bildspel (sådana program har jag flera) utan vill kunna live-spela och ändra under gång och delvis kunna ändra bildspelet också.. kanske är för mycket begärt... ?

  20. #20
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Ok. Nice... låter ju som precis det jag söker. Får googla runt och se vad som bjuds. Har du något tips på något färdigt kommersiellt? Ska kolla in processing och Quartz Composer..

    Danke!

  21. #21
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok. Nice... låter ju som precis det jag söker. Får googla runt och se vad som bjuds. Har du något tips på något färdigt kommersiellt? Ska kolla in processing och Quartz Composer..

    Danke!
    Jag har gjort grejer i Quartz Composer och Processing, men gillar annars Modul8:
    http://www.modul8.ch/

    Du kan kolla på http://www.softwarevj.com/external_c...rs.php?ostype=
    där har du info om en massa olika programvaror

  22. #22
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Strålande... kikade runt på DEV forumet på apple rörande Quartz Composer.. verkade ju skitkul. Gief ett nytt liv så man kan sätta sig in och börja leka..

  23. #23
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av olivetti Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fredrik: uppfattar jag dig korrekt om man kan styra visualiseringen med ljud, dvs ngn form av sync?
    Man borde kunna ta in ljudet på annat sätt också, eller?
    Det här var en lösning som jag behövde som så att säga sköter sig själv under spelningen. Jag har musik att spela då och hinner inte med något visuellt. Den här funkar precis som visualiseringen i iTunes, Media Player eller vilken nnan mediaspelare som helst, med den skillnaden att den styrs av ljud in i realtid, vilket ingen av de traditionella spelarna klarar av. G-Force var den enda jag hittade som klarade det och jag kunde konfiguera det visuella till ungefär exakt vad jag hade tänkt mig. Det behövs lite konfiguering för det ser fan inte klokt ut "out of the box".

    Den typ av program grabbarna pratar om nu här i tråden är något annat. VJ-program. Behövs någon som jockar det och som sagt, min sidekick var skadad.

  24. #24
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Du kan rigga programmet så det gör visualisering utan att behöva en vj med de flesta vj softwares.

  25. #25
    ntg
    ntg är inte uppkopplad
    ntgs avatar
    Senior
    Använder Arkaos på jobbet, det gör jobbet med midi. Jag har videofiler, stillbilder, webkamera och en filmkamera i som samtliga styrs via midi. Sen kan vissa av effekterna styras av takten på musiken.
    När man väl konfigurerat kan man lungt ägna sig åt annat.

  26. #26
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du kan rigga programmet så det gör visualisering utan att behöva en vj med de flesta vj softwares.
    Där ser man, det är jag som inte har koll. Funkar det utan att man laddar det med filmklipp?

  27. #27
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Jep, de flesta har partikelsimulering och enklare grafiska byggstenar som kan användas. Skriptanvändande krävs dock, vilket är varför de flesta vj's gör det i realtid istället, skriva expressions är ju inte så sexigt.

  28. #28
    Max S
    Max S är inte uppkopplad
    Max Ss avatar
    Senior
    Modul8 är riktigt fiffigt och är relativt lätt att begripa

  29. #29
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Ursäkta kapningen men någon som har koll på motsvarande grej till PC?

  30. #30
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Fick tag på en demo till Resolume Avenue men man inser man börjar bli gammal - fattade nada initialt. Får bli att läsa manualen.
    Trodde aldrig denna dagen skulle inträffa. Nu vet man man är gammal hehe

  31. #31
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Har länge varit sugen på det där med VJ:ande, ska ta mig en titt på Modul8! Tack för tipset

  32. #32
    SH-101
    SH-101 är inte uppkopplad
    SH-101s avatar
    Senior
    Själv använder jag flitigt VDMX5. http://www.vidvox.net/
    Det var för övrigt jag som gjorde att Skilling blev tvungen att improvisera ovan

  33. #33
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Kul med G-Force förresten: Den har jag använt som "tavla" till min tv i vardagsrummet i fem år eller något

  34. #34
    Rooster
    Rooster är inte uppkopplad
    Roosters avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av ntg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Använder Arkaos på jobbet, det gör jobbet med midi. Jag har videofiler, stillbilder, webkamera och en filmkamera i som samtliga styrs via midi. Sen kan vissa av effekterna styras av takten på musiken.
    När man väl konfigurerat kan man lungt ägna sig åt annat.
    Håller med! Kör Arkaos på Teatermaskinen. Ibland en proj, ibland fem. Funkis oavsett. Varför göra det svårt när man kan göra det bra?

Liknande ämnen

  1. Panik! Hallonsaft i TR-808!!!
    Av drifter7508 i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2015-09-12, 21:59
  2. Panik, inspelningsproblem
    Av puonti i forum Inspelning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-09-04, 15:52
  3. När ni får panik...
    Av Pidda i forum Allmänt om musik
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-02-11, 16:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •