Resultat 1 till 50 av 50

Ämne: Reaper 4

  1. #1
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran

    Reaper 4

    Reaper 4 är släppt och kostar 60 dollars.

    http://www.reaper.fm/

    Någon som hittat en changelog?

  2. #2
    sunflower
    sunflower är inte uppkopplad
    sunflowers avatar
    Veteran
    Oh nice, har väntat på 4an. Var visserligen ett tag sedan jag satt med reaper nu sen jag skaffade albeton.. men gillade verkligen 3an.

  3. #3

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av joule Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon som hittat en changelog?
    Create Digital Music har en bra översikt:

    • A new, customizable user interface
    • Multichannel and surround
    • Improved stereophonic sound
    • Batch capabilities
    • Project Bay
    • MIDI musical manipulation
    • Envelope editing

  4. #4
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    sweeeeeet

  5. #5
    newmember
    newmember är inte uppkopplad
    newmembers avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Någon som hunnit testa det än, och har någon trevlig kommentar? =)

  6. #6
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Blev sugen att testa när det nämndes som alternativ apropå prissänkningen på Logic. Det var ett tag sen sist och då var det varken stabilt eller snyggt men nu har det ju hänt saker... riktigt imponerad. Snabbt, lätt och smidigt, behövde leta upp ett lite ljusare tema bara men det fanns ju gott om att välja på.

    Nånting känns väldigt rätt, på flera plan. Det känns som dom plockat midisequencern från gamla Cubase (pre sx/nuendo) och ljudeditering från mina favoriter Sonic Foundry (Vegas/Acid).

    Det jag inte gillar är upplägget för pluggar, funkar väl som daw's gör mest vilket för mig är nästan undermåligt efter att ha blivit vad vid Live, samtidigt så verkar det ju så flexibelt att det kan vara för tidigt att uttala sig, kanske går att ställa.. förhoppningen är dock inte att kunna ersätta Live det är för mycket att hoppas på, men att byta ut Cubase som följer med mig som en gammal trött elefant. Det mesta gick att bocka av direkt men det som återstår är hantering av video och möjligtvis media bay, har heller inte testat automationen än men skulle förvåna mig om den inte håller till det jag behöver.

    Takes i midi är rätt smidigt om man gör en kortare loop med olika versioner i takes så är det ju rätt likt hur jag gärna påbörjar grejer i Live, lätt att byta mellan olika varianter utan att ha en massa spår eller hoppa runt i tidslinjen för att exprimentera. Går väl i Cubase också men inte lika tillgängligt vad jag minns.

    Men redigeringen alltså.. tänk om Ableton hade valt det här stuket istället för sin stolpiga arranger.

  7. #7
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    ..smidig pitchinställning av clip (utan påtvingad tramskompensering), genom att dra ut eller hålla nere tanget.. inserteffekter per clip. Me like.

    Får lite grafikknas, små rutor från nån plugin som ligger kvar ovanpå allt annat...

  8. #8
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Testa wet/dry på pluggarna. Tycker det är himla bra. Annars vet jag inte hur andra program gör med pluggar?

    Automationen var lite trög att vänja sig vid för mig, eller mest kanske att det var konstiga kommandon. Tror Logics är snäppet vassare för olika kurvor och sånt, å andra sidan är upplösningeno otroligt mycket bättre i reaper. Och att man kan högerklicka och skriva in exakt värde för punkterna. Det saknade jag i Logic.

    Hur tycker du hastigheten är jämfört med innan? Vid tex bounce (rrender och uppstart?

  9. #9
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Jag har ett slags hatkärlek till Reaper, det finns massor med mums i det och det uppdateras ofta. Men det är så inihelvete rörigt med alla menyer och skit så jag hittar nästan aldrig det jag vill ha. Kan ju hänga ihop med att jag inte jobbar så mycket i det men ändå.

  10. #10
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Man kan lägga till egna snabbkommandon till saker om man vill, har inte testat det än. Annnars är ju söken på hjälpmenyn (på apple) användbar.

    Under actions kan man välja show actions list. Om det är specifika funktioner du tappar bort?

  11. #11
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Testa wet/dry på pluggarna. Tycker det är himla bra. Annars vet jag inte hur andra program gör med pluggar?

    Automationen var lite trög att vänja sig vid för mig, eller mest kanske att det var konstiga kommandon. Tror Logics är snäppet vassare för olika kurvor och sånt, å andra sidan är upplösningeno otroligt mycket bättre i reaper. Och att man kan högerklicka och skriva in exakt värde för punkterna. Det saknade jag i Logic.

    Hur tycker du hastigheten är jämfört med innan? Vid tex bounce (rrender och uppstart?
    Wet/dry är inte dumt att alltid ha, i Live kan man alltid göra ett effect rack med en wet och en dry om pluggen saknar.. i cubase får man krångla med sends.

    Inte testat bouncing och sånt men det går rätt segt i cubase på min macbook, tyngre än på gamla datorn som är mycket långsammare.. ableton är rätt kvickt, föreställer mig att det här är nåt liknande, fast å andra sidan med tanke på uppstartstiden så är nog reapervinnaren

  12. #12
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Hade hoppats lite på en automationsfunktion jag bara sett i protools, där man kan typ "force write" automation så om man ställer en eq kan man "bränna in" alla parametrars inställningar just där.. men tyvärr inte i reaper heller. Å andra sidan kan man iaf sätta enskilda effekter på clips det är ju lite samma grej.

  13. #13
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har ett slags hatkärlek till Reaper, det finns massor med mums i det och det uppdateras ofta. Men det är så inihelvete rörigt med alla menyer och skit så jag hittar nästan aldrig det jag vill ha. Kan ju hänga ihop med att jag inte jobbar så mycket i det men ändå.
    Ja designen är lite enkelspårig på den fronten, påminner om Cakewalk det uppfattade jag likadant.. ska testa den här tänkte jag: http://mikestopcontinues.com/the-rea...tter-menu-set/

  14. #14
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Automatiserar lite nu, en annan fin funktion är att man kan hålla in cmd för att fine-tuna automationen. Vad jag minns går inte det i logic.

    Också, att kunna scrolla över rattar och reglar för att tweaka är helt ovärdeligt. Tyvärr inte alla tredjepartspluggar som stöder det..

    Ooh, och att man kan sätta lfoer på allt från reaper, samt volymstyra alla parametrar är bra. Går att koppla parametrar till varandra men det har jag inte kollat in så mycket än.

  15. #15
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Aha, tre saker jag inte upptäckt än.

    Men cmd för finetune är bara när man använder fadern till vänstern för att kontrollera det som är markerad med tidsmarkeringen va? hittar inget sätt att finetuna när man flyttar punkter.. men generellt är ju redigeringen av autonatiuon riktigt fin.

    lfoer och volymstyrning låter skoj, inte kommit dit än eller till routingen.

    En sak jag reagerat på är att jag intuitivt skulle vilja byta plats på musknapparna när det gäller markering av tid/box. Alltså vänster musiknapp skulle göra en fyrkant och höger göra tidsområde och sätta uppspelningsmarkören så man inte gör det så lätt av misstag.. och lixom så ofta använder man väl inte time selection?

  16. #16
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Ett stort störmoment som jag har svårt att acceptera i förmodligen samtliga dagens program är hur lätt man tar på timestretch/pitchshift, jag har lixom inbyggt att man ska akta sig för sånt och bara gör det medvetet eftersom det kan ställa till allt möjligt. Kanske jag som är gammaldags och algoritmerna idag är såpass bra att det inte spelar nån roll längre?

    Att det ens går att stänga av "preserve pitch when changing rate" är skitbra, sen är det bara att dra ut grejerna med alt nere så blir dom längre och lägre. SKulle också önska samma sak när man ändrar pitch med shift+alt, att det fanns en motsvarande option "preserve rate when changing pitch" jag kunde stänga av. Det finn sju pitch envelope också och skulle itne ha nåt emot samma sak där, lågt ner går långssamt... högt går snabbt. Vill jag granulera så kan jag ju välja det..

  17. #17
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aha, tre saker jag inte upptäckt än.

    Men cmd för finetune är bara när man använder fadern till vänstern för att kontrollera det som är markerad med tidsmarkeringen va? hittar inget sätt att finetuna när man flyttar punkter.. men generellt är ju redigeringen av autonatiuon riktigt fin.

    lfoer och volymstyrning låter skoj, inte kommit dit än eller till routingen.

    En sak jag reagerat på är att jag intuitivt skulle vilja byta plats på musknapparna när det gäller markering av tid/box. Alltså vänster musiknapp skulle göra en fyrkant och höger göra tidsområde och sätta uppspelningsmarkören så man inte gör det så lätt av misstag.. och lixom så ofta använder man väl inte time selection?
    Det kanske inte är standardinställningar. En fantastiskt bra sak med Reaper är att man kan söka i inställningarna. Så du borde kunna hitta hur man ställer in att cmd finjusterar punkter också?

    Har aldrig använt fyrkanten faktiskt. Brukar mest ha få långa ljudfiler ändå. Eller använder du den för att markera automation?


    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett stort störmoment som jag har svårt att acceptera i förmodligen samtliga dagens program är hur lätt man tar på timestretch/pitchshift, jag har lixom inbyggt att man ska akta sig för sånt och bara gör det medvetet eftersom det kan ställa till allt möjligt. Kanske jag som är gammaldags och algoritmerna idag är såpass bra att det inte spelar nån roll längre?

    Att det ens går att stänga av "preserve pitch when changing rate" är skitbra, sen är det bara att dra ut grejerna med alt nere så blir dom längre och lägre. SKulle också önska samma sak när man ändrar pitch med shift+alt, att det fanns en motsvarande option "preserve rate when changing pitch" jag kunde stänga av. Det finn sju pitch envelope också och skulle itne ha nåt emot samma sak där, lågt ner går långssamt... högt går snabbt. Vill jag granulera så kan jag ju välja det..
    Ja, jag vet inte riktigt. När jag använder det är jag medveten om artefakterna, ibland är det de jag vill åt. Men det är lite konstigt, ja. Å andra sidan om man beatsyncar trumloopar kanske det inte är så stora förändringar, samt att man kanske bearbetar dem såpass mycket efteråt och inte är intresserad av autenticitet ändå?

    Har inte använt dem så mycket, visst borde man kunna det. Man kan också testa olika time-stretchalgoritmer för extra skrap!

    ––––––

    Har du, eller någon annan för den delen hittat något motsvarande bounce in place i Logic? Eller möjligheten att frysa spår? Det är en grej jag saknar. Har inte letat så mycket, men lite.

  18. #18
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det kanske inte är standardinställningar. En fantastiskt bra sak med Reaper är att man kan söka i inställningarna. Så du borde kunna hitta hur man ställer in att cmd finjusterar punkter också?

    Har aldrig använt fyrkanten faktiskt. Brukar mest ha få långa ljudfiler ändå. Eller använder du den för att markera automation?
    Nä hittade inte.. märkte att det funkar på envelopes också men inte punkterna.. fast det går bra ändå. Får du inte freehand draw-pennan med cmd?

    Hehe jag är tvärtom, det jag mest vill ha det till är mest ljuddesign, gärna då en massa små filer som läggs på hög och finjusteras eller massakreras mot varandra på alla tänkbara sätt, grupperas och kastas runt... Kopplade L på tangentborde för att loopa runt markerade objekt då är det perfekt att markera ett kluster av ljud för att kunna loopa just dom en stund, och även justera parametrar eller flytta alla samtidigt osv.

    ..har en liten tanke att bli bättre på att använda de färdigheterna i musikskapandet också men det händer inte i Live tack vare redigeringen, och cubase vevar jag bara igång när jag måste, det här känns roligare.

    Citat Ursprungligen postat av oljud
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, jag vet inte riktigt. När jag använder det är jag medveten om artefakterna, ibland är det de jag vill åt. Men det är lite konstigt, ja. Å andra sidan om man beatsyncar trumloopar kanske det inte är så stora förändringar, samt att man kanske bearbetar dem såpass mycket efteråt och inte är intresserad av autenticitet ändå?

    Har inte använt dem så mycket, visst borde man kunna det. Man kan också testa olika time-stretchalgoritmer för extra skrap!
    Njae med rytmer vill jag bara i första hand inte riskera transienter, och att dom blir pitchade lite hit eller dit för att anpassas i tid har aldrig varit ett problem tidigare.. sen kan ju gunget pajas också såklart. Men artefakterna ska inte underskattas håller helt med.

  19. #19
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du, eller någon annan för den delen hittat något motsvarande bounce in place i Logic? Eller möjligheten att frysa spår? Det är en grej jag saknar. Har inte letat så mycket, men lite.
    Här va? http://wiki.cockos.com/wiki/index.ph...VSTi_in_REAPER

  20. #20
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    ..men ok du får ju ett nytt spår då ja, det kanske man får leva med.

  21. #21
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ah, okej. Lite bökigare än Logic. Det där är ju inte så stor skillnad från att bara bounca och lägga till. I logic kan man ju unfreeza, så tas filen bort och man kan ratta grejerna igen. Nu måste man ju ta tillbaks det gamla spåret. Eller, hur mycket påverkar mute cpun? Struntar Reaper i att jobba med mutade spår?

  22. #22
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Det var svårare än jag trodde att hitta grejen faktiskt. Hittade en skön pro-meny däremot. Får kika på den någon gång kanske-

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screen shot 2011-12-12 at 3.35.54 PM.jpg 
Visningar:	85 
Storlek:	58,4 KB 
Id:	33608

    edit: gjorde de här inställningarna i trean, kanske såg annorlunda ut då.

  23. #23
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Ah tackar, ska kika!

    Men du, du kan ju högerklicka på ett spår (till vänster alltså) och välja Freeze to stereo så finn en vanlig freeze med möjlighet att ta unfreeze sen

    ..i orginalmenyn! Kör med den där alternativa "better menu set" som är lättare att hita i men där finns inte freeze, har dock kvar så att orginalmeyerna kommer längst ner och där finns det och funkar. Men bara för hela spåret då, ser inget sätt att göra det på bara markerat område.
    Senast redigerat av kotten den 2011-12-12 klockan 16:52.

  24. #24
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Jag kör fortfarande 3:an då jag inte suttit vid musikdatorn så pass mycket att orka betala uppgradering, men ett alternativ till freeze -> "apply FX as new take"

    Det går ju även att göra per item, tänker på dina effektinställningar kotten, kanske även oljuds "bounce in place"?

  25. #25
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var svårare än jag trodde att hitta grejen faktiskt. Hittade en skön pro-meny däremot. Får kika på den någon gång kanske-

    edit: gjorde de här inställningarna i trean, kanske såg annorlunda ut då.
    Ah den fanns där, på cmd+alt.. men bara låst till vertically det finns ingen möjlighet att finflytta på alla ledder.. men vafan. Duger gott.. märkte nu att man kan ju ändra kurvan steglöstockså mellan log-lin-exp, så snyggt! Lustigt nog finns det bara i automationen men inte i fades, där får man bara välj amellan fasta. Ah ok, där vill man iofs kunna få s-kurvan också iofs.. men ändå.

  26. #26
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av RZ-1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör fortfarande 3:an då jag inte suttit vid musikdatorn så pass mycket att orka betala uppgradering, men ett alternativ till freeze -> "apply FX as new take"

    Det går ju även att göra per item, tänker på dina effektinställningar kotten, kanske även oljuds "bounce in place"?
    Ja, kikade just lite på det här har ju stor potential alltså. Man får den på ny take med den gamla kvar.. perfekt! Men.. tänktejust klaga på att om ljudet blir längre (med delay/(reverb osv) kapas med men det var bara att dra ut klippet så fanns svansen där.

  27. #27
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Alltså jag är lite splittrad. Egentligen gillar jag inte att behöva rota runt i inställningar och ställa om allt möjligt, designen borde var såpass bra från början att man inte behöver det.. där är ju Ableton ett föredömme, man kan inte alls hålal på såhär och behöver det inte heller, protools har jag för mig drar också lite åt det håller, dom har gjort så rakt och tydligt dom bara kan sen får man finna sig i hur det funkar. Oerhört bra om fler delar på arbetsstationer och sånt.. å andra sidan blir nörden i mig lite pilsk av alla möjligheter, det ärju trots allt rätt personligt hur man vill jobba och jag kan vara rätt kräsen och intolerant med sånt här då är det väl lika bra att man får ägna några dagar åt att inte bara lära sig utan också anpassa grejerna.

  28. #28
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ja, svanskapningen är dryg. Brukar lägga till tomma midispår (insert >> new MIDI item) efter så det bevaras vid bounce. Lite konstigt, det där...

    Apply fx as new take ska jag kika på, tack!

    Jag tycker det brukar räcka med zoomen för att finlira horisontellt, men visst. Cmd+shift är också fantastiskt användbart --> flyttas horisontellt men låst i vertikalt. Tycker sällan det är praktiskt att ändra båda samtidigt.

    Skulle också vilja kunna ändra kurvan i fades, använder dem gärna för att jag är lat, men jag fixar inte fejdar som inte är perfekta så jag måste oftast in och ändra i automationen ändå...

    En till bra grej är att man kan automatisera pre-fx-volymen. Då får man se vågformen, om nu det är en bra sak. Jag gillar det i alla fall.

  29. #29
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså jag är lite splittrad. Egentligen gillar jag inte att behöva rota runt i inställningar och ställa om allt möjligt, designen borde var såpass bra från början att man inte behöver det.. där är ju Ableton ett föredömme, man kan inte alls hålal på såhär och behöver det inte heller, protools har jag för mig drar också lite åt det håller, dom har gjort så rakt och tydligt dom bara kan sen får man finna sig i hur det funkar. Oerhört bra om fler delar på arbetsstationer och sånt.. å andra sidan blir nörden i mig lite pilsk av alla möjligheter, det ärju trots allt rätt personligt hur man vill jobba och jag kan vara rätt kräsen och intolerant med sånt här då är det väl lika bra att man får ägna några dagar åt att inte bara lära sig utan också anpassa grejerna.
    Jag tycker det är värt nördigheten, men de kanske skulle sälja mer om de gick lite mer åt protools/logichållet som standard i alla fall. T.ex. att kunna lägga till egna knappar i menyn uppe till vänster är väldigt smidigt för saker man använder ofta men inte så ofta att de behöver snabbkommandon. Typ stänga av/sätta på grid eller om automationen ska följa med filer eller ej. Så himla himla bra!

  30. #30
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skulle också vilja kunna ändra kurvan i fades, använder dem gärna för att jag är lat, men jag fixar inte fejdar som inte är perfekta så jag måste oftast in och ändra i automationen ändå...

    En till bra grej är att man kan automatisera pre-fx-volymen. Då får man se vågformen, om nu det är en bra sak. Jag gillar det i alla fall.
    Hehe ja har dragit det där lite för långt i Cubase ibland och bara orkar inte dra upp automationskurvor utan splittar clips för att sen dra ihop dom och göra volymåkningar med crossfaden istället osv. Men det ger en annan kontroll också.

    ..och en annan anledning är just att man ibland vill göra det innan fx! Aha, asbra att dom har en vol pre-fx auto just därför, har till och med automatiserat gainparametern på en eq nån gång för att kunna ställa iordning alla volymer innan effekter, utan att för den skulel behöva göra ett volympass först coh sen rendera ut och ta nästa steg.. aldrig varit nån fan av att behöva dela upp saker så steg för steg. Bara en sån sak som att kunna trycka till grejer på vissa ställen in i en kompressor blir ju enklast på det sättet.

  31. #31
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker det är värt nördigheten, men de kanske skulle sälja mer om de gick lite mer åt protools/logichållet som standard i alla fall. T.ex. att kunna lägga till egna knappar i menyn uppe till vänster är väldigt smidigt för saker man använder ofta men inte så ofta att de behöver snabbkommandon. Typ stänga av/sätta på grid eller om automationen ska följa med filer eller ej. Så himla himla bra!
    Ah jo, dom satt där som default nu iofs.. men då gav jag mig genast på att försöka få dit en knapp för "automatic scroll during playback" men hittade ingen sån möjlighet. Borde väl gå? Grejen är att jag gärna har det på i arrangern men inte i midieditorn men det verkade inte gå att separera heller.

    Edit: Hittade!
    Senast redigerat av kotten den 2011-12-12 klockan 17:47.

  32. #32
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ja, precis. Det har sina poänger för andra saker. Om man t.ex. hårdgejtar kaostrummor och vill styra sannolikheten för att de kommer igenom steglöst över tid! Fast det går ju att ställa threshold med där :-P Men dist för att ta ett annat exempel.

  33. #33
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    ..sen har jag en annan grej som bör ersättas, Cubase Media Bay. Det går iofs att låta systemet söka igenom men det är lite småsegt och begränsat, testar Basehead nu och det är väl rätt ok, snabbt som attan iaf.. men 200$.. samma pris för lilla versionen av soundminer som inte går att testa utan att köpa. hm hm. Testade att kasta in ljud i iTunes vilket iofs funkade men den kan visa precis allt man kan tänka sig om en fil förutom just filnamn och sökväg vilket gör det lite oanvändbart. Den måste kunna söka även på katalognamn eftersom en del filer inte heter eller är taggade nåt vettigt men ligger i vettigt nämnda kataloger.

    Aja.. konstaterade iaf att Reaper inte verkade ha nåt sånt alls så det är knappast Reaperrelaterat.

  34. #34
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Hmm... Men... skulle det inte finnas en media bay i R4 har jag för mig?

  35. #35
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    aha! Då ska jag genast kolla lite noggrannare!

    ..ja alltså browsern är ju finfin, som allt annat snygg och rapp och ett plus att man kan importera delar av filer. Faktiskt ett jätteplus! Men ingen search? Filter finns så man snabbt kan hitta saker i samma folder men inte leta igenom rubbet... behöver att den iaf indexerar disken och spar en databas, och helst använder både filnamn, katalognamn samt olika sorters taggar för sökningen.
    Senast redigerat av kotten den 2011-12-12 klockan 18:40.

  36. #36
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Var hittar man browsern?

  37. #37
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    View - media explorer

  38. #38
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    det var inte media explorer utan "project bay" jag syftar på, dock har jag ju inte testat ännu, kanske var nåt annat... ang sökning; SWS har i tidigare versioner tillhandahållit en extension med en massa smarta funktioner, kan vara så att "söket" finns där?

  39. #39
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ah – trevligt! Det verkar för övrigt visst finnas sök? Uppe till höger.

  40. #40
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Aha, jasså den är ny. Ja det är för att lista alla filer och sånt som projektet innehåller, ett måste som jag ser det. Men den verkar vettig, det enda jag saknar är möjligtvis typ "go to media in project" och "open in explorer/finder", men framför allt en liten preview-spelare som kan starta från oliak ställen, precis som media explorer kan. Nåt jag använder rätt frekvent i cubase.

    Egentligen skulle project baykanske hellre varit integrerad i media explorer istället känns det som, en flik för projektet och en annan för hårddiskar osv.. typ. så man kan ha långa filer i projektet men ändå enkelt plocka korta delar in i editorn och så, ha vågformen där nere att tillgå även där alltså... lite onödigt med ett eget löst flygande fönster för det. Alltså fönstrena har ju en liten nål i högra hörnet men den gör inget, är det inte meningen att man ska kunna docka dom?

  41. #41
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Bra tips med SWS förresten, fattade inte varför en massa grejer i menyerna (som jag laddade ner extra) inte gör nåt men det lär vara för att sdom använder den... ska testa

  42. #42
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Hur hittar man project bay?

  43. #43
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Samma stället, view menyn och Project Media / FX Bay

  44. #44
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    ah. trodde det var ngt annat!

  45. #45
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah – trevligt! Det verkar för övrigt visst finnas sök? Uppe till höger.
    I wish, men det är bara ett sökfilter den tar sig inte ner i underkataloger.

  46. #46
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Trist.

  47. #47
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    kotten: nålen är för "window on top(/focus)" eller nåt liknande har jag för mig... inte docka iaf, det bör man komma åt genom att högerklicka i dockern eller så...

    customiseringsmöjligheterna är nästan överdrivna, jag betatestade 4:an i våras med ett protools 9-skin där alla menyer och funktioner etc var klonade (inte helt komplett dock, vet att det är nån som håller/höll på med en "total" klon också. Blev dock för lite musik gjord när när alla nya funktioner blev svårare att hitta så jag lade ner testandet och återgick till 3.74

    Jag kör alltid motsvarigheten till "collect & save" så jag behöver aldrig leta i underkategorier, blir ju lite annorlunda när man inte håller på så mycket och letar ljudeffekter/samplingar... (för visst gör du sånt?) men kolla forumet, finns säkert nån workaround eller nåt macro som kan lösa det
    Senast redigerat av RZ-1 den 2011-12-13 klockan 00:48.

  48. #48
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Hehe tack ja jag hittade till slut att nålen bara var Always on top. Lyckades inte hitta men ser nu att det går att docka varenda fönster ju genom att högerklicka och välja bara.. knasi, men dåså.

    Hehe jo det verkar verkligen gå att stöka om allting, roligt.

    Nä men precis projekten ser jag alltid till att alla filer som hör till är med på samma ställe, kan bli mycket i media bay (eller motsvarande) också men inte inte mer än att man kan sortera i underkatogorier där per projekt. Men precis, det är sånt jag gör emellanåt och då underlättar en rejäl sökfunktion enormt. Men jag ska leta lite, internet är fullt av små nördar som tur är!

  49. #49
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Reaper käkar OSC nu också.

  50. #50
    amenbrother
    amenbrother är inte uppkopplad
    amenbrothers avatar
    Veteran
    Vill promota denna arpeggio/ seq. Tycker den är helgrym. Är bara i Betastadiet, och bara för Reaper som JS effekt.

    Bifogad fil 36735

    http://forum.cockos.com/showthread.p...light=arpeggio

Liknande ämnen

  1. BCR 2000 & Reaper
    Av raffe303 i forum Övriga DAW
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-05-28, 15:53
  2. Cockos Reaper 3
    Av Katzenjammer i forum Nyheter
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2009-07-21, 17:34
  3. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-12-22, 10:29
  4. Cockos Reaper
    Av sisältää i forum Övriga DAW
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-07-30, 00:24
  5. Reaper
    Av rabulisten i forum Övriga DAW
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-16, 10:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •