Sidan 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SistaSista
Resultat 1 till 60 av 352

Ämne: Prisfall på vintage framöver?

  1. #1
    Gnutten
    Gnutten är inte uppkopplad
    Gnuttens avatar
    Senior

    Prisfall på vintage framöver?

    Detta har troligen diskuteras sedan 99musik startades men jag tycker mig se en trend. Är priserna på vintage prylar på väg att stagnera eller t.o.m. gå ned? Kan det ha att göra med högre räntor, prisnedgång på bostäder och den allmänna finansiella oron i världen?

    På detta forum har vi några av Sveriges/Skandinaviens skarpaste hjärnor när det gäller värdering av musikutrustning. Har ni några teorier?

    \\Gnutten

  2. #2
    Lucarno
    Lucarno är inte uppkopplad
    Lucarnos avatar
    Veteran
    Teorier är bra. Alla kan ha dem

    Jag skulle väl snarare säga att dels går grejor i vågor och hype:as upp och ner om vartannat, sen så sker det ju självklart ett kontinuerligt generationsskifte eller hur man nu vill uttrycka det. Unga förmågor tillkommer som har ett lite annorlunda sätt att se på vintage kanske, eller på hur de gör musik och med vad etc. Inget konstigt med det.

    Verklig quality däremot... och det kan ju gälla handhavande och feeling också i lika hög grad som rent ljudmässigt... never goes out of style.

    Det säger ju sig självt

    Så, för att summera:



    Ja

  3. #3
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    En guldtacka är nog en säkrare placering än en bunt analogsyntar, japp.

  4. #4
    deleted user
    ja, pengar har varit gratis tidigare, med det sagt så menar jag inte att alla vintagefantaster är sönderbelånade utan man kanske släpper några ägodelar till förmån för en buffert ifall ränteläget blir värre.

    Förut kunde man se vintageprylar som kortsiktig investering och därmed agera buffert, men köparna lyser med frånvaro och då är det ju ingen buffert i prylarna längre.

  5. #5
    Lucarno
    Lucarno är inte uppkopplad
    Lucarnos avatar
    Veteran
    Indeed.

    En guldtacka är dock jävligt tråkig jämfört med en asnajs zynth.

    Fast jag skulle ju inte haft något emot att ha ett gäng på lager för sämre tider heller

  6. #6
    visionfactory
    visionfactory är uppkopplad nu
    visionfactorys avatar
    Veteran
    Finns så många bra moderna substitut för vintagesynthar i dag, i alla fall om man tänker göra musik med dem och inte bara samla.
    Det är Roland, Yamaha och Korg man känner att det borde komma något ifrån för att täcka upp hela behovet.. Amerikanaran har gjort sitt i form av Moog Voyager, DSI P08 och Tom Oberheim SEM. Så vi väntar på Jappsarna med spänning för att ta död på vintagebehovet helt

  7. #7
    Lucarno
    Lucarno är inte uppkopplad
    Lucarnos avatar
    Veteran
    Ja, det är nog vackert så, men...

    När kommer FIMP då?

    Fully Interoperable Music Protocol där du kan koppla ihop vilken synt (eller effektenhet eller whatever) med varann och styra och reglera och påverka och skyffla precis ALLT vad audio och parametrar och guvetallt mellan dem? I super-realtime och utan minsta bandbreddsproblem eller nånting? Så att man kan koppla ihop sina monster helt TJOBLÄNG med varann och expandera fram värsta ÜBER-MONSTER-KABOOM-systemet???

    Då behöver man inte slänga grejor för att de blir outdated. Bara att integrera dem, FIMP:a in dem i det totala ASFET-systemet liksom.

    (A.S.F.E.T = All-encompassing Sweetness F.I.M.P. Effect Totaltjobläng system)

  8. #8
    nyd
    nyd är uppkopplad nu
    nyds avatar
    Veteran
    Saxat från 99gitarr 1970
    "Tror ni 50-talsgurorna kommer tappa i värde nu när oljekrisen kommer, det görs ju så många bra nya guror"

  9. #9
    Flipper 2
    Flipper 2 är inte uppkopplad
    Flipper 2s avatar
    Senior
    Det som jag är irriterad över är att tröts billigare komponenter, lövtunn plast, klena tangenter och döbillig tillverkning, så sänker inte synthmakarna priser på sina synthar och workstations. De är pengarkåta... hur ska jag uttala mig... oförskämt ansiktslösa !!!
    Vintage tillverkarna verkar hålla kvaliteten på hårdvaran fortfarande, men "dansband-synthar" och workstations knakar/knarrar/klickar så snabbt man tittar snett på de, fader knappar som rör sig i sidleds, problem med displays... tror inte att dagens maskiner håller lika länge som DX7, M1 eller D50...

    Och vad FÅR kallas för en vintage synth?
    Ju, en maskin som har bevisat att den har förtjänat sin plats i historien... knappast en D20 :-)

  10. #10
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Nej!

    Priserna för riktigt fina samlar ex av vintagesynthar kommer aldrig att tappa i värde och är en enormt mkt bättre investering än guld (för lilla människan)
    Därimot så är marknaden just nu oerhört mättad, aldrig tidigare har det funnits så mkt analoga och synthar rent generellt. Det som kommer ske är att det som verkligen är unika och hypas kommer att skiljas från vardagsmaten. Men en TB, TR el Minimoog kommer alltid att betinga bra med pengar även om det i bland blir sväng i marknaden som t.ex. nu i semestertider.
    Det som framöver kommer att droppa mest i pris är modularer, där är tillväxten enorm och det finns så många tillverkare och moduler som i princip gör och låter på samma sätt.
    Senast redigerat av Ƶl8R den 2011-10-20 klockan 15:12.

  11. #11
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran
    Ja vad är vintage syntar egentligen. Läste ett inlägg på Gearslutz där dom kallar JP8000 för vintage. Men vintage kanske är 20-30 år eller vad säger ni?

    Jag tror också på ett litet prisras. Det första folk drar in på är väll kapitalvaror och sånt. Viktigaste är väll boende, mat på bordet, sjukvård och kläder. Det känns som vintage utrustning är lite som bostäder.

    Någon vill sälja sin klenod för X antal pengar p.g.a. att någon annan sålde en likadan 6 månader tidigare för samma pris. Alltså som bostäder... Men grannen fick ju 4.5 mille när han sålde för ett år sedan... då ska jag också ha det.

  12. #12
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Sånt här går alltid upp och ned, just nu är det kanske en liten tillbakagång men det känns som om de äldsta syntarna nu nästan uppnått den status en t ex vintage telecaster har med påföljd att priserna rusar i taket. Vintage-syntar är än så länge billigt jämfört med gitarrer...

  13. #13

    Redaktör
    I mina ögon så verkar det som de äldsta klassikerna tagit stegen från åtråvärda musikinstrument till samlarföremål, och då drar pengarna iväg. Det vill säga, de flesta som köper Moog modulars, tidiga Buchla, Minimoogar gör det lika mycket för att det är åtråvärda föremål som för att de behöver dem musikaliskt. Ungefär som vintagegitarrer, alltså. (Fler bankirer och välavlönade jurister med rockstjärnedrömmar i sin ungdom som köper dem än musiker, överlag.)

    Så ja, priserna kan definitivt fortsätta uppåt snabbare än inflationen, men jag tror att vissa modeller inte kommer stiga lika mycket som de gjort de senaste åren (tex MS-20 som gått rätt fort från 6-7000kr till snarare 13-14000kr efter att ha legat rätt stadigt på ungefär samma nivå). Men det betyder ju inte att inte priserna kan backa ibland, TB-303 är väl först nu tillbaks på samma priser som de hade när det var som högst på sent 90-tal/tidigt 00-tal?
    Senast redigerat av false messiah den 2011-07-23 klockan 18:07.

  14. #14
    deleted user
    TB-303 tangerade ju 20 lax gränsen i tyskland på sent 90-tal så den har backat, väldigt märkligt även fast alla är mätt på ljudet så en helt unik maskin utan motstycke.

    just att så många liveats och bokstavligt talat nötts ut gör att priserna kommer sticka iväg igen, den var inte gjord för hårdbruk direkt, hitta ett fint ex idag är inte enkelt.

  15. #15

    Redaktör
    En anledning till det var ju också att det inte fanns några andra maskiner som lät likadant, medans det idag är nedlusat med kloner i alla upptänkliga format (jag gissar att till och med alla de mest dansbandiga workstationsyntarna har presets som heter sånt som "Acid Bass"). Det bidrar ju definitivt till att hålla priserna nere.

  16. #16
    paperboycalle
    paperboycalle är inte uppkopplad
    paperboycalles avatar
    Veteran
    Jag tror inte dom kommer falla, snarare öka. Anledningar:

    -det dyker ständigt upp nya människor som tycker originalen är lite grymmare.
    -illuminati äger stora mängder med vintagesynthar och manipulerar marknaden

  17. #17
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av paperboycalle Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror inte dom kommer falla, snarare öka. Anledningar:

    -illuminati äger stora mängder med vintagesynthar och manipulerar marknaden
    Hjälp, har misstänkt detta länge. Foliehatt på!

  18. #18
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    <99

  19. #19
    Lucarno
    Lucarno är inte uppkopplad
    Lucarnos avatar
    Veteran
    Ett svårt fall kan kanske vara de där maskinerna som trots att de är vintage i ren åldersbemärkelse aldrig har fått hype-status helt enkelt för att de är för off-base eller alltför få och sällsynta. Eller bara aldrig blivit uppmärksammade efter förtjänst. "Finns det inte på youtube, så finns det inte". Och finns det sen inte på internet överhuvudtaget ens, ja ... Släng skiten

    Syntsnobberi ska man inte underskatta, det är en stark kraft... hehe

    Bräcka grannen gör man inte med PS-55, t.ex. "Vafan är PS-55" hör jag viskas... Case in point.

  20. #20
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Jag tror priserna kommer oka. En miljard kineser och ytterligare en miljard indier som har borjat fa pengar. En tiondels promille gillar analogsynthar och plotsligt har priset dubblats igen. Dock bara for klassikerna, dvs Pro 5 (som fortfarande ar ganska billig), Jupiter 8, MiniMoog, TR808, TR909 odyl.

  21. #21
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Det går aldrig ner på riktigt!
    Köp nu eller bli utan!


  22. #22
    Heualia
    Heualia är inte uppkopplad
    Heualias avatar
    Veteran
    [QUOTE=Gnutten;2097012]
    På detta forum har vi några av Sveriges/Skandinaviens skarpaste hjärnor
    när det gäller värdering av musikutrustning. Har ni några teorier?
    Mooohahahahahaaaaaa!
    Senast redigerat av Heualia den 2011-07-24 klockan 01:43.

  23. #23
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Jag har inte sett några större tendenser till sjunkande priser, tvärtemot om jag skall gå utifrån vad priserna här på forumet ligger på...

  24. #24
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gnutten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Detta har troligen diskuteras sedan 99musik startades men jag tycker mig se en trend. Är priserna på vintage prylar på väg att stagnera eller t.o.m. gå ned? Kan det ha att göra med högre räntor, prisnedgång på bostäder och den allmänna finansiella oron i världen?

    På detta forum har vi några av Sveriges/Skandinaviens skarpaste hjärnor när det gäller värdering av musikutrustning. Har ni några teorier?

    \\Gnutten
    Var på Jam och Deluxe i veckan.

    Observation1/Jam: Outboard av god kvalitet men inte top of the line (t.ex. DBX, Roland mm) var löjligt billigt. Verkar inte som folk vill ha outboard längre. T.ex. DBX-deesser för typ 300 kr.

    Observation2/Deluxe: Vintagesynthar är dyrare än någonsin. Korg Trident 17k, Oberheim OBX 40k, Jupiter6 24k (jag köpte en här på 99 för 12k för två år sedan).

  25. #25
    visionfactory
    visionfactory är uppkopplad nu
    visionfactorys avatar
    Veteran
    Kan nog känna att priserna är fortfarande höga, men det är nog inte lika enkelt att sälja "premium" syntharna i dag. Tycker mig se att annonser ligger ute längre och utbudet har blivit större. Ett exempel var ju att det låg 3 st Minimoog model D ute på vend samtidigt. Två av dem låg under 30.000:- men såldes inte i ett "naffs" för det. Hade det varit för 2-3 år sedan hade de försvunnit snabbt, tror jag.

  26. #26
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av visionfactory Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan nog känna att priserna är fortfarande höga, men det är nog inte lika enkelt att sälja "premium" syntharna i dag. Tycker mig se att annonser ligger ute längre och utbudet har blivit större. Ett exempel var ju att det låg 3 st Minimoog model D ute på vend samtidigt. Två av dem låg under 30.000:- men såldes inte i ett "naffs" för det. Hade det varit för 2-3 år sedan hade de försvunnit snabbt, tror jag.
    Gick de verkligen för 30000 för två tre år sedan? Jag skulle snarare säga att de gick för 20-25000 på den tiden.

  27. #27
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	vintage_synth_prices.jpg 
Visningar:	92 
Storlek:	35,2 KB 
Id:	32337

    Mina paint-skills visar hur det ligger till.

  28. #28
    Desecrated
    Desecrated är inte uppkopplad
    Desecrateds avatar
    Senior
    Analoga synthar är nog lika dyra som tidigare om inte dyrare. Men jag tycker i alla fall att digitala och hybrider har börjat sjunka i pris. Nu kan man hitta dx7or, juno2or, d50's och liknande för en 1000kr på blocket.

  29. #29
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Segerfalk: haha, i XKCD-klass!

    Jag har faktiskt börjat fundera över att sälja några av mina klenoder...för att köpa ännu mer hysteriska ultra-vintagegrejer!

  30. #30
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Från någon form av Macro-perspektiv handlar det nog till syvene och sist vad kinerserna hittar på. Vi europerer hamnar på efterkälken rent ekonomiskt och det är kinesernas preferenser som styr. Låter det långsökt? Folk som redan nu forskar på vad som kommer ske med priserna på västkustens snordyra objekt och när varken vi, norrmännen eller tyskarna vill ha dem.. kommer priserna obönhörligen sjunka (bra för oss wannabee fiskare hehe). För idag är det ändå rätt mycket amerikanska nördar som är prisdragande.. vi skandinaver är en för liten marknad för att det ska påverka. Många 40-taggare vill ha sin ungdoms dröm-strata och betalar vad marknadspriset kräver. Samma med synthar...

  31. #31
    toymolesterer
    toymolesterer är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	vintage_synth_prices.jpg 
Visningar:	92 
Storlek:	35,2 KB 
Id:	32337

    Mina paint-skills visar hur det ligger till.
    Priset idag är alltså 0, och ju längre bakåt i tiden vi kommer, ju dyrare blir grejerna?
    Köp synthar nu, och vänta tills 1922, alltså?


  32. #32
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Från någon form av Macro-perspektiv handlar det nog till syvene och sist vad kinerserna hittar på. Vi europerer hamnar på efterkälken rent ekonomiskt och det är kinesernas preferenser som styr. Låter det långsökt? Folk som redan nu forskar på vad som kommer ske med priserna på västkustens snordyra objekt och när varken vi, norrmännen eller tyskarna vill ha dem.. kommer priserna obönhörligen sjunka (bra för oss wannabee fiskare hehe). För idag är det ändå rätt mycket amerikanska nördar som är prisdragande.. vi skandinaver är en för liten marknad för att det ska påverka. Många 40-taggare vill ha sin ungdoms dröm-strata och betalar vad marknadspriset kräver. Samma med synthar...
    Generellt sätt gillar inte kinerser begagnade saker. De köper tex hus som investering, men bor inte i den pga priset går ned så fort som något är begagnat (jämfört tex med begagnade bilar här som sjunker bara man startar dem och kör ett sväng runt kvarteret). Så vill kineserna verkligen ha gamla slitna synthar?

  33. #33
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så vill kineserna verkligen ha gamla slitna synthar?
    Ja, om det är status att äga sådana så vill de ha dem.

  34. #34
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Konstigt irrelevant kinasnack. Är det nå'n här om sålt en synt till Kina? Är det nå'n här som vet något om synthvanorna i Kina?

  35. #35
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Konstigt irrelevant kinasnack. Är det nå'n här om sålt en synt till Kina? Är det nå'n här som vet något om synthvanorna i Kina?
    Du vet säkert eftersom du tar till den tonen.

  36. #36
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du vet säkert eftersom du tar till den tonen.
    Beror på hur man ser det. Har ju varit och hängt på synthsecondhandmarknaden ett tag. Så jag frågar om det är någon som har sålt eller känner någon som har sålt dyr vintage till Kina? Det har inte jag i alla fall. Mitt intryck från vintagesynthmarknaden är att de dominerande länderna är USA, England och Tyskland. Lite Italien, Spanien och Japan då och då och en smula Norden. Kina är väl inte särskilt stora i de här sammanhangen.

    Därför kändes Kinaharangerna rätt irrelevanta. Lite gammeldags Asienfobi. Ni vet; "japaner, japaner, japaner" o.s.v.

  37. #37
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	images.jpg 
Visningar:	45 
Storlek:	9,7 KB 
Id:	32351

  38. #38
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Ingen kinafobi.. snarast en omfördelning av resurser.

    Red: NEK har kanske inte på ett musikforum att göra. Ska hålla käften...
    Senast redigerat av Frengus den 2011-10-21 klockan 10:34. Anledning: Sur pga kernelpanic på Macen så var lite hård..

  39. #39
    visionfactory
    visionfactory är uppkopplad nu
    visionfactorys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gick de verkligen för 30000 för två tre år sedan? Jag skulle snarare säga att de gick för 20-25000 på den tiden.
    Njä.. Jag minns när Voyagern kom i sitt "Performance" utförande och kostade 30.000:- då låg många Moldel D på samma pris på E-bay och det var en del år sedan den kom.. 4-5 år sedan minst.

  40. #40
    SYN7HOR
    SYN7HOR är inte uppkopplad

    Avliden
    Fast kineserna har ingen känslomässig koppling till västerlandets popkultur (Depeche spelades INTE flitigt i radion i Kina under 80-talet), så jag tror inte att deras köpkraft spelar så stor roll vad beträffar gamla analogsyntar.

    När vi blir fattigare däremot, ja då bör ju priserna sjunka.

    Jag tror inte att det kommer att bli dyrare, de som suktat efter sina forna idolers instrument har redan passerat 40-strecket (att jämföra med att stenkakorna var mycket hetare på 80-talet och att vinylen kommer starkt om ca 10 år). Och dessutom har marknaden sett detta analog-sug och börjat nyproducera.

  41. #41
    visionfactory
    visionfactory är uppkopplad nu
    visionfactorys avatar
    Veteran
    Sen tror jag på min teori om att Vintagesynth drömmarna dör ut med folket som är födda på 70 och 60 tal, som växte upp med musiken som gjordes på dessa maskiner. Frågar man i dag 80 och 90 talister som proddar musik så har de inte alls samma kärlek/känsla till gammla analogsynthar. Därmed kommer intresset för vintagesynthar att dö ut för "dussin" "hobby" -musikern och bara de absolut mest inbitna kommer vara intresserade i framtiden. Men maskinerna går väll i sönder/förstörs i samma takt, så priserna kommer inte rasa. Mindre marknad och färre intressenter i framtiden är min teori.

  42. #42
    Desecrated
    Desecrated är inte uppkopplad
    Desecrateds avatar
    Senior
    Från vad jag ser så ökar intresset på vintage synthar bland 80/90-talisterna. Många musiker på 80 talet hade ju synthar från 70 talet så det blir som ett sug efter 70tals syntharna också.

  43. #43
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av visionfactory Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sen tror jag på min teori om att Vintagesynth drömmarna dör ut med folket som är födda på 70 och 60 tal, som växte upp med musiken som gjordes på dessa maskiner. Frågar man i dag 80 och 90 talister som proddar musik så har de inte alls samma kärlek/känsla till gammla analogsynthar. Därmed kommer intresset för vintagesynthar att dö ut för "dussin" "hobby" -musikern och bara de absolut mest inbitna kommer vara intresserade i framtiden. Men maskinerna går väll i sönder/förstörs i samma takt, så priserna kommer inte rasa. Mindre marknad och färre intressenter i framtiden är min teori.
    Det tror jag inte det minsta på - all musik skapad finns fortfarande och upptäcks av de nya generationens musikskapare, och därmed även intresset för instrumenten. Jag har pratat med en hel del 80 och 90-talister som är enormt fascinerade och intresserade av analogt.

  44. #44
    visionfactory
    visionfactory är uppkopplad nu
    visionfactorys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det tror jag inte det minsta på - all musik skapad finns fortfarande och upptäcks av de nya generationens musikskapare, och därmed även intresset för instrumenten. Jag har pratat med en hel del 80 och 90-talister som är enormt fascinerade och intresserade av analogt.
    Tja.. Finns säkert vissa som är, men absolut inte i samma utsträckning som bland 70 och 60 talisterna. Sen förstår jag att du säkert kommer i kontakt med andra yngre intressenter genom din hemsida etc. Men om man kollar på musikforum för hiphop typ "Whoa" och andra forum för modern dance, pop etc, så snackas det betydligt mer Frutiloops, reason och pluggar än vad det snackas minimoog och Arp 2600. Det är min erfarenhet i alla fall.

  45. #45
    Pehr
    Pehr är inte uppkopplad
    Pehrs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det tror jag inte det minsta på - all musik skapad finns fortfarande och upptäcks av de nya generationens musikskapare, och därmed även intresset för instrumenten. Jag har pratat med en hel del 80 och 90-talister som är enormt fascinerade och intresserade av analogt.
    visst finns det det
    men jag skulle nog aldrig betala vad de kostar idag
    jag valde att bygga analogt istället

  46. #46
    visionfactory
    visionfactory är uppkopplad nu
    visionfactorys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har pratat med en hel del 80 och 90-talister som är enormt fascinerade och intresserade av analogt.
    Sen ser jag en stor skillnad på att vara intresserad av analogsynthar och vara intresserade av vintagesynthar.

  47. #47
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Jag tycker inte att vintagesyntar är dyra egentligen, om man jämför med vad en ny synt, eller för den delen vad t ex ett blås-, sträng- eller stråkinstrument kostar. Sen är det alltid roligt om det är billigare förstås...

  48. #48

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av visionfactory Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tja.. Finns säkert vissa som är, men absolut inte i samma utsträckning som bland 70 och 60 talisterna. Sen förstår jag att du säkert kommer i kontakt med andra yngre intressenter genom din hemsida etc. Men om man kollar på musikforum för hiphop typ "Whoa" och andra forum för modern dance, pop etc, så snackas det betydligt mer Frutiloops, reason och pluggar än vad det snackas minimoog och Arp 2600. Det är min erfarenhet i alla fall.
    Det verkar ju bero mer på vilken musik folk är uppvuxna med än något annat. Jag har inte hört någon här på 99musik som suktar efter att låta som Keith Emerson och Lucky Man, medan den första generationen syntsamlare i USA har det som drömsoundet. Jag tror inte att Jupiter-8 lockar lika mycket för den som är uppvuxen med samplingsbaserad hiphop eller dubstep tex.

    (Sen finns det ju alltid undantag, men det finns ju 14-åringar som är helsålda på gammal deltablues och rockabilly också.)

  49. #49
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av visionfactory Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sen tror jag på min teori om att Vintagesynth drömmarna dör ut med folket som är födda på 70 och 60 tal, som växte upp med musiken som gjordes på dessa maskiner. Frågar man i dag 80 och 90 talister som proddar musik så har de inte alls samma kärlek/känsla till gammla analogsynthar. Därmed kommer intresset för vintagesynthar att dö ut för "dussin" "hobby" -musikern och bara de absolut mest inbitna kommer vara intresserade i framtiden. Men maskinerna går väll i sönder/förstörs i samma takt, så priserna kommer inte rasa. Mindre marknad och färre intressenter i framtiden är min teori.
    Jag är född på 80-talet, och jag äger bara en digitalsynth (D-50, nostalgivärde för mig!). Annars är det enbart analoger, och det har blivit ett par. Tror inte riktigt det där stämmer, men jag kan tänka mig att vi suktar efter dom av andra anledningar.

  50. #50
    Synthgalningen
    Synthgalningen är inte uppkopplad
    Synthgalningens avatar
    Senior
    Jag var fascinerad av synthar innan jag egentligen var riktigt medveten om att det fanns både analoga och digitala synthar.
    Sen började jag ju förstå att det främst var de analoga som jag gillade.

    Och jag kan inte riktigt påstå att det var knutet till någon specifik musikstil, för jag lyssnade mest på klassisk musik, fast kunde förstås inte undgå att höra synthar ändå.

    Det görs väl dessutom en hel del ny musik med analogsynthar.

    Och vad gäller de mest klassiska syntharna så har det ju faktiskt inte byggts särskilt många, så det räcker väl med att ett fåtal är intresserade för att hålla uppe priserna...tror jag.

  51. #51
    visionfactory
    visionfactory är uppkopplad nu
    visionfactorys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det verkar ju bero mer på vilken musik folk är uppvuxna med än något annat. Jag har inte hört någon här på 99musik som suktar efter att låta som Keith Emerson och Lucky Man, medan den första generationen syntsamlare i USA har det som drömsoundet. Jag tror inte att Jupiter-8 lockar lika mycket för den som är uppvuxen med samplingsbaserad hiphop eller dubstep tex.

    (Sen finns det ju alltid undantag, men det finns ju 14-åringar som är helsålda på gammal deltablues och rockabilly också.)
    Håller med dig.

  52. #52
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av visionfactory Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sen ser jag en stor skillnad på att vara intresserad av analogsynthar och vara intresserade av vintagesynthar.
    Det går hand i hand, utan tvivel. Det är som nya snabba bilar och äldre snabba bilar, om man nu skall göra en styltig jämförelse. Senast för ett par veckor sen träffade jag en 18-årig housepducent som nästan började gråta när han fick ratta på en Synthi A. Han tyckte inte att nytillverkade analogisar var särskilt roliga i jämförelse.

  53. #53
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det verkar ju bero mer på vilken musik folk är uppvuxna med än något annat. Jag har inte hört någon här på 99musik som suktar efter att låta som Keith Emerson och Lucky Man, medan den första generationen syntsamlare i USA har det som drömsoundet. Jag tror inte att Jupiter-8 lockar lika mycket för den som är uppvuxen med samplingsbaserad hiphop eller dubstep tex.

    (Sen finns det ju alltid undantag, men det finns ju 14-åringar som är helsålda på gammal deltablues och rockabilly också.)
    Men det är ju just det. De musikintresserade kidsen upptäcker lätt äldre musik idag, mycket lättare än när jag växte upp (lp/blandband/cd). En observation som stödjer detta: http://www.99musik.se/showthread.php...=1#post2135186 De "kids" som jag känner lyssnar minst lika mycket på äldre musik (60-70-80-tal) som ny. Men det kan bero på att de flesta är barn till musiker också.

    Anyhow, den uppåtgående trenden för vintage håller i sig, utan tvivel. Om sanningen ska fram(!), hade jag haft 10 st ARP 2600 hade jag kunnat sälja dem imorgon. Men den är också galet populär.

  54. #54
    Synthgalningen
    Synthgalningen är inte uppkopplad
    Synthgalningens avatar
    Senior
    Host, jag hittade visst en gammal tråd...
    http://www.99musik.se/showthread.php...mande-prisfall
    Jupiter-8 för 16000 kr, oj...det var dyrt det...

  55. #55

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men det är ju just det. De musikintresserade kidsen upptäcker lätt äldre musik idag, mycket lättare än när jag växte upp (lp/blandband/cd).
    Absolut.

    Men det är ju inte samma sak som när en hel generation haft det som referenspunkt. Jämför med barnprogram – nostalgifaktorn där är väldigt kopplad till specifika årskullar. Liknelsen funkar också på andra hållet: det finns barnprogram som flera generationer gillar.

    Ta tex nostalgivärdet i Fairlight eller DX7 jämfört med TB-303 – även om de är hyfsat jämnåriga så har de väldigt olika vintagevärde, och det tror jag beror mest på att techno och acid har haft en livaktigare tillvaro än topplistepop från 80-talet. Det är ju inte förrän nu som Fairlight har börjat bli poppis igen, i takt med att musik generellt plockat upp mer influenser från den tiden.

  56. #56
    Desecrated
    Desecrated är inte uppkopplad
    Desecrateds avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av visionfactory Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tja.. Finns säkert vissa som är, men absolut inte i samma utsträckning som bland 70 och 60 talisterna. Sen förstår jag att du säkert kommer i kontakt med andra yngre intressenter genom din hemsida etc. Men om man kollar på musikforum för hiphop typ "Whoa" och andra forum för modern dance, pop etc, så snackas det betydligt mer Frutiloops, reason och pluggar än vad det snackas minimoog och Arp 2600. Det är min erfarenhet i alla fall.
    Fast på whoa så är dom ju lite *speciella'. Om du tittar på utländska hiphop forum så är det mycket mer snack om monofoniska synthar. Många producenter har skaffat sig en Dark Energy heller en Mopho. Plus att mer och mer har börjat söka sig till äldre synthar också.

  57. #57
    visionfactory
    visionfactory är uppkopplad nu
    visionfactorys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det går hand i hand, utan tvivel. Det är som nya snabba bilar och äldre snabba bilar, om man nu skall göra en styltig jämförelse. Senast för ett par veckor sen träffade jag en 18-årig housepducent som nästan började gråta när han fick ratta på en Synthi A. Han tyckte inte att nytillverkade analogisar var särskilt roliga i jämförelse.
    Än en gång så finns det säkert det. Men jag betvivlar att "medel" 20 åringen som drömmer om en BMW M3 också drömmer om en Jaguar E-type. Det tror jag inte ett skvatt på. Om vi nu ska spinna vidare på ditt exempel.

  58. #58
    Desecrated
    Desecrated är inte uppkopplad
    Desecrateds avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av visionfactory Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Än en gång så finns det säkert det. Men jag betvivlar att "medel" 20 åringen som drömmer om en BMW M3 också drömmer om en Jaguar E-type. Det tror jag inte ett skvatt på. Om vi nu ska spinna vidare på ditt exempel.
    Kanske för att en e-type v12 kostar 600.000 i sverige och en m3 går att få tag i för 150.000.

    Jag drömmer om en juno 60 men inte en moog för även i mina drömmar är jag någorlunda realistisk.

    (ps, min drömbil är just nu en Rover p8 heller möjligtvis en Rover 75, jag gillar verkligen 50-tals britter)

  59. #59
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Skulle tro att det är lite av en "mognadsprocess" också.
    Om man tar "kidsen" som exempel och tänker tillbaka hur det var själv så var det väldigt mycket mainstream.
    Man gillade typ det alla andra gillade men sen vill man ha något fräshare och mer köttigt
    Behöver ju inte betyda att just analogsyntharna kommer att fortsätta att stiga i pris men jag tror det kommer att finnas en marknad för det.

  60. #60
    visionfactory
    visionfactory är uppkopplad nu
    visionfactorys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Desecrated Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske för att en e-type v12 kostar 600.000 i sverige och en m3 går att få tag i för 150.000.

    Jag drömmer om en juno 60 men inte en moog för även i mina drömmar är jag någorlunda realistisk.

    (ps, min drömbil är just nu en Rover p8 heller möjligtvis en Rover 75, jag gillar verkligen 50-tals britter)
    Nu menade jag inte en M3 från pre år 2000, men skit samma. Vill man inte fatta så gör man inte det.

Liknande ämnen

  1. Hårdvara! Kommande prisfall?
    Av Steve i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 93
    Senaste inlägg: 2016-03-21, 18:19
  2. E-mu Vintage Pro
    Av PF i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 54
    Senaste inlägg: 2004-01-08, 20:18
  3. E-mu Vintage Pro
    Av PF i forum Allmänt om musik
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2002-11-22, 19:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •