Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 1 2 3 SistaSista
Resultat 61 till 120 av 124

Ämne: OS X Lion är nu släppt

  1. #61
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Men snälla Focusrite, jag har ett svart Saffire! (känns om det borde funka, men man blir ju lite orolig när dom skiver "Whitefaced")

    Ska bli intressant att se hur det blir med Cubase 5.5..."Solution under investigation." är ju inte riktigt sammas som att lova att en fix är på gång.

  2. #62
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...skriv och fråga! Saffire WF och LE var inte med för bara ett par dagar sedan - jag såg den nya listan nyss när jag tänkte skriva till supporten om min LE.

  3. #63
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    vad sur jag blev när jag fick veta att man behövde snow leopard för att kunna köpa lion.

  4. #64
    JävelPersson
    JävelPersson är inte uppkopplad
    JävelPerssons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ska bli intressant att se hur det blir med Cubase 5.5..."Solution under investigation." är ju inte riktigt sammas som att lova att en fix är på gång.
    Om det är en komplett lista med problem som är listade på den sidan verkar ju det enda som gäller 5.5.3 vara att ASIO portar får nya namn, och det finns ju i så fall en w/a.

  5. #65
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av JävelPersson Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om det är en komplett lista med problem som är listade på den sidan verkar ju det enda som gäller 5.5.3 vara att ASIO portar får nya namn, och det finns ju i så fall en w/a.
    Det kan man ju leva med, om det inte är värre än så...

  6. #66
    nitr09
    nitr09 är inte uppkopplad
    nitr09s avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    MOTU har släppt uppdateringen (7.24) så nu funkar DP med Lion.

  7. #67
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men snälla Focusrite, jag har ett svart Saffire! (känns om det borde funka, men man blir ju lite orolig när dom skiver "Whitefaced")
    Apartheid!

  8. #68
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Apartheid!
    Inte nog med det, jag hade helt fel också! (men hasse_fx redde ut det åt mig!). Jag bytte ju ut det mot ett LE för några år sedan, vilket jag hade glömt! Gör alldeles för lite musik nuförtiden, det är helt uppenbart...

  9. #69
    deleted user
    Verkar som mitt CME UF-5 midikeyboard inte funkar med Lion. Någon som har fått sitt att funka?

    Battery stand alone strejkar också. Battery-pluggen funkar dock fint i Logic.
    Senast redigerat av Skilling den 2011-07-28 klockan 13:00.

  10. #70
    JävelPersson
    JävelPersson är inte uppkopplad
    JävelPerssons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av abc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Battery stand alone strejkar också. Battery-pluggen funkar dock fint i Logic.
    Vilken version kör du? 3.1.1 ska ha någon fix för stand-alone i OS X 64-bit.

  11. #71
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    nu tycker man ju att ableton å alla andra knuttar borde langa upp uppdateringar snart.
    Senast redigerat av Max den 2011-08-05 klockan 00:22.

  12. #72
    MK Ultra
    MK Ultra är inte uppkopplad
    MK Ultras avatar
    Veteran
    Bortsett från kompatibilitet, bör man vänta med uppgraderingen p.g.a barnsjukdomar etc?

  13. #73
    deleted user
    Lion är bra och det är inga större problem. En konstighet är att man inte når bibliotek/library av någon anledning. Om man inte vet tricket, såklart. Tricket:

    chflags nohidden ~/Library (man skriver det i terminalen alltså, så blir biblioteket synligt).

    Problemen är annars vad jag stött på 100% kompabilitetsrelaterat, vilket väl då löser sig efter ett tag.

    Switch funkar inte längre! Hur fan ska man nu göra wav/aif till mp3 på ett smidigt sätt? Vilka alternativ finns?

  14. #74
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Itunes kan ju konvertera wav till mp3?

  15. #75
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Itunes kan ju konvertera wav till mp3?
    Visst fan!

  16. #76
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Hehe vad är switch förövrigt?

  17. #77
    deleted user
    Ett betydligt bättre sätt att göra mp3 av wav/aif. Får väl se om det hänger med i utvecklingen, det vore jobbigt annars.

  18. #78
    Mynt
    Mynt är inte uppkopplad
    Mynts avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    hur är det annars överlag, är det snabbare?

  19. #79
    Morglurg
    Morglurg är inte uppkopplad
    Morglurgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av abc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lion är bra och det är inga större problem. En konstighet är att man inte når bibliotek/library av någon anledning. Om man inte vet tricket, såklart. Tricket:

    chflags nohidden ~/Library (man skriver det i terminalen alltså, så blir biblioteket synligt).

    Problemen är annars vad jag stött på 100% kompabilitetsrelaterat, vilket väl då löser sig efter ett tag.

    Switch funkar inte längre! Hur fan ska man nu göra wav/aif till mp3 på ett smidigt sätt? Vilka alternativ finns?
    Läskigt att de har gömt biblioteket tyker jag: Stängd/iFån-dator?!

    XLD brukar jag använda för att konvertera ljud, finns en massa inställningar och det är väldigt bra som jag upplever det

  20. #80
    ntg
    ntg är inte uppkopplad
    ntgs avatar
    Senior
    Sonic Charge och kompabilitet:


    Hi,

    Yes all our products work in Lion. Please bare in mind that depending on how well the host works in Lion, you might still experience problems until the host manufacturer has fixed them.

    Best regards,
    Fredrik Lidström

    Sonic Charge support
    support@soniccharge.com
    http://soniccharge.com

  21. #81
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Musacc. + Fönsterhanteringen är det jag avskyr mest i Osx. Hatar att sitta och dra och justera fönster hela tiden istället för att bara kunna maximera ut alla fönster och växla imellan dom som i Win.

    Testa Spaces som är inbakat i OS.. är långt mycket bättre en att kunna växla fönster!!?!!

  22. #82
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Ooops, I did it again. Men det funkade. Fick uppdatera Java (hade en reverbplugin som av oklar anledning krävde det), samt Pace, så var det bara att åka. Inte testat alla pluggar iofs, så några överraskningar återstår väl säkert.

    Fattade som att Lion alltid körde 64 bitar, men Cubase startar som 32. Behöver man installera om det för att få 64? Har inget minne av att dom har olika installationsfiler...

  23. #83
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fattade som att Lion alltid körde 64 bitar, men Cubase startar som 32. Behöver man installera om det för att få 64? Har inget minne av att dom har olika installationsfiler...
    Cubase will start as 32-bit application by default. If you want to start Cubase as 64-bit version, select the Cubase application icon and then choose “Get Info” from the context menu. In the Get Info window un-check “Open in 32-bit mode”.

  24. #84
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fattade som att Lion alltid körde 64 bitar, men Cubase startar som 32. Behöver man installera om det för att få 64? Har inget minne av att dom har olika installationsfiler...
    Det blir lätt förvirrat kring detta, för Apple har inte direkt varit tydliga. Det som är nytt med Lion är att kerneln automatiskt kör i 64bit. Det kräver även att alla drivrutiner (kexts) har stöd för 64bit. Det hela rör egentligen inte tredjepartsprogram, som är fria att köra 32bit eller 64bit bäst de vill. Alla program har kunnat göra så iaf sedan Snow Leopard, möjligtvis sedan Leopard.

    Det är normalt sett inte heller separata installationer för att köra i 32bit eller 64bit, bara en inställning som man kommer åt genom att ta fram mer info-fönstret (cmd-i) på programmet i fråga.

  25. #85
    Xana2
    Xana2 är inte uppkopplad
    Xana2s avatar
    Senior
    men jag tycker att det är skit att en massa synt editorer inte funkar längre... Radias bara ett exempel, funkar G2 editorn ? demon gör det inte... då är ju isåfall G2 körd i Lion...

  26. #86

    Redaktör
    G2-demon är bara för PowerPC, så den funkar inte, men G2-editorn är Universal så den ska funka. Jag har försökt att hålla första posten uppdaterad, och det står där.

    Är det någon som testat att virtualisera 10.5 eller 10.6? Det är ju ett sätt att komma runt allt trassel med program som behöver Rosetta som inte funkar.

  27. #87
    Xana2
    Xana2 är inte uppkopplad
    Xana2s avatar
    Senior
    Sorry f m ... såg att Du varit duktig...

    skrev till Clavia och frågade om dom kommer fixa till soundmanagern... man kan ju inte använda den gamla för att jobba med gamla leadarna längre... och det suger... Jag höll på att bygga om mitt performance minne på Lead 3:an och nu är jag körd att jobba den vägen.

  28. #88
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Jag har faktiskt bestämt mig för att vänta med Lion på min studioburk, allt funkar ju fint som det är nu. Behöver inte en massa fancy features..

  29. #89
    avart
    avart är uppkopplad nu

    Veteran
    ...samma här, känns som om det är galet mycket strul också enligt internationella macforum... (men man lär ju falla dit ändå när iOS 5 kommer, då finns det säkert nån hake som gör att det bara funkar helt som det ska om man har Lion...) Är dock grymt sugen på de nya röst-synteserna, de låter otroligt bra!

  30. #90
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Tur man har en laptop som inte kör MIDI som man kan ha Lion på!

  31. #91
    Xana2
    Xana2 är inte uppkopplad
    Xana2s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Jätten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    vad sur jag blev när jag fick veta att man behövde snow leopard för att kunna köpa lion.
    Var glad... om Du har gamla syntar med editeringsprogram...

  32. #92
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Det har nu släppts en beta av ableton som ska funka under Lion. Någon som kör det och kan säga om det börjar bli dags att gå över till lion?

  33. #93
    Mario
    Mario är inte uppkopplad
    Marios avatar
    Veteran
    Bump bump.

    Vad är era erfarenheter av Lion nu när det har varit ute ett tag? Har uppdaterat Live nu så jag funderar på om det är värt att uppdatera.

  34. #94
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    ja kör lion nu och märker ärligt talat extremt lite skillnad mot innan. Fick ställa in trefingerskommando som back i browsern själv, och har vant mig vid den inverterade scrollen men annars är de sak samma...

  35. #95
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Samma här, känns rätt samma. Använder nog inga nyheter direkt, launchpad känns rätt meningslös på en desktopdator.

    Gillar nya Mail skarpt dock, den är klart bättre. Men det motiverar kanske inte en os-updatering...

  36. #96
    klonqs avatar
    Veteran
    Tja ,

    tänkte dra igång den här tråden igen.... vad tycker ni som installerat Lion? Börjar saker och ting funka?

  37. #97
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Jag är nöjd, men nu börjar det ju redan snackas om mountain lion så har du inte uppgraderat än och inte saknat det kan du nog hoppa över lion utan att skämmas.

  38. #98
    klonqs avatar
    Veteran
    tack för infon , hade helt missat detta , inväntar bergs katten

  39. #99
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Det släpps iofs till sommarn, och sen kan det dröja flera månader innan allt är kompatibelt. Är inte helt tokigt att hoppa på Lion nu ändå.

  40. #100
    klonqs avatar
    Veteran
    kanske inte men vad missar jag? Kanske skall invänta att min ssd disk och 8gig ram anländer iaf. Men jag är så nöjd att jag antagligen kan invänta mountain lion utan problem. Tycker dock det är konstigt att det kommer en sån stor OS update redan efter ett år??

  41. #101
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Som jag ser det - är man fortfarande nöjd med Snow Leopard så är det inte tillräckligt med nytt i Lion för att uppgrader nu och inte till hösten när ML börjar bli stabilt.

  42. #102
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Problemer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    kanske inte men vad missar jag? Kanske skall invänta att min ssd disk och 8gig ram anländer iaf. Men jag är så nöjd att jag antagligen kan invänta mountain lion utan problem. Tycker dock det är konstigt att det kommer en sån stor OS update redan efter ett år??
    Det finns en väldigt god anledning att byta. Har man en dator med processor från någon av Core i-serien (i5 eller i7) så får man definitivt bättre prestanda i musikprogram. Annars är det överflödigt.

  43. #103
    donfuego
    donfuego är inte uppkopplad
    donfuegos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns en väldigt god anledning att byta. Har man en dator med processor från någon av Core i-serien (i5 eller i7) så får man definitivt bättre prestanda i musikprogram. Annars är det överflödigt.
    Intressant.

  44. #104

    Redaktör
    Jag uppgraderade från Leopard till Lion, och alla ljudprogram jag använder fungerar som de ska. Men överlag känns Lion lite buggigare och då och då långsammare, men då kör jag å andra sidan på en relativt gammal Macbook (väntar på att de nya MBP ska släppas) utan SSD.

    Jag tycker inte det är några fantastiska skillnader, och den största anledningen för mig att uppgradera var att många program slutade stödja Leopard.

    Generellt tycker jag man får mindre problem om man ligger en version efter om man har många ljudprogram och liknande, eller åtminstone vänta med att uppgradera tills 10.x.1 eller 10.x.2 är släppt. Man får väl se vad som händer nu när OS X ska börja komma i nya versioner varje år dock.

  45. #105
    klonqs avatar
    Veteran
    "Intel Core 2 Duo" är det jag har... så jag kanske blir kvar i Lion även efter hårdvaru uppgrade.... tyker faktist fortfarande min data e snabb , jag vågar knappt tänka på vad lite mer ram och ssd kommer göra med den.

  46. #106
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Lion i senaste update, Macbook 13 i5 early 2011, 8GB RAM, 256GB Samsung 830 SSD

    Uppgraderade redan i Augusti eftersom det var gratis. Kör Logic 9 med Omnisphere, Vintage Warmer och iZotope Ozone som enda pluggar. Funkar finfint och jag har aldrig haft några problem. Bara det att innan jag bytte till SSD så fick jag ibland "HD stopped overload bla bla" om jag körde för mycket Omnisphere och hade Ozone samtidigt. Det försvann med SSD, innan SSD så var det mellan 20-70 procent HD performance på tunga projekt, nu med SSD syns det ingenting på HD performance utom när jag bouncar toktunga projekt.

  47. #107
    donfuego
    donfuego är inte uppkopplad
    donfuegos avatar
    Veteran
    Sitter fortfarande med Snöleoparden och är ganska nöjd med det. Letar sålunda efter goda anledningar att byta till Lion förutom att support kommer upphöra med tiden. Jag tänker främst på saker som användbarhet, prestanda och stabilitet. Jag kör på en MBP anno 2011.

  48. #108

    Redaktör
    Vad jag märkt för egen del så är det ingen större skillnad mellan Snow Leopard och Lion. Jag gillar en del av ändringarna (som autospar) men jag vet att andra stör sig på det. (Annat är definitivt irriterande, som nya utseendet på iCal.)

    Den största skillnaden jag märkt är att Lion är mycket mer minneshungrigt, så med 4GB eller mindre blir det väldigt mycket segare än i Snow Leopard.

    Men med tanke på att Mountain Lion förmodligen kommer släppas inom kort så skulle jag vänta och se, och eventuellt uppdatera så snart de värsta barnsjukdomarna är lösta. Åtminstone tidigare har det varit så att support brukar börja försvinna 2 versioner bakåt.

  49. #109
    donfuego
    donfuego är inte uppkopplad
    donfuegos avatar
    Veteran
    Okej. Då väntar jag nog lite till. Har bara 4 GB i maskinen vilket jag redan upplever som i minsta laget.

  50. #110
    avart
    avart är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad jag märkt för egen del så är det ingen större skillnad mellan Snow Leopard och Lion. Jag gillar en del av ändringarna (som autospar) men jag vet att andra stör sig på det. (Annat är definitivt irriterande, som nya utseendet på iCal.)
    mm, lion tweaks är ett måste!

  51. #111
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av avart Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    mm, lion tweaks är ett måste!
    +1

    en hel massa saker måste tweakas innan Lion blir uthärdligt. Som t.ex. att de helt gömt mappen "Bibliotek" vilket gör att du t.ex. inte ens kan installera typsnitt. Tror dom användarna är gamla tanter? Mac goes PC 1992 typ...

    Även alla käcka animationer måste tas bort innan man kan börja jobba i Lion.

    En annan sak jag hatar är att de tagit bort scrollpilarna, och dessa går inte att få tillbaks med någon tweak vilket gör att om man t.ex. scrollar i långa dokument får man antingen hoppa sidvis (med ett klick) eller vara djävligt stadig på handen och dra låååångsamt i handtaget.

    Nä, som med det mesta annat i datorvärlden ska du hålla dig kvar i det gamla så länge det går.

    På PC-sidan kör jag t.ex. fortfarande XP på min mest stabila burk. Min nyaste PC med 7:an har jag helt övergett och burken med Vista använder jag bara i nödfall.

    Bakåtsträvare? Javisst!

  52. #112

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    en hel massa saker måste tweakas innan Lion blir uthärdligt. Som t.ex. att de helt gömt mappen "Bibliotek" vilket gör att du t.ex. inte ens kan installera typsnitt. Tror dom användarna är gamla tanter? Mac goes PC 1992 typ...
    Typsnitt kan du iofs installera genom att dubbelklicka på dem, så hamnar de automatiskt på rätt ställe.

    Jag kan på sätt och vis förstå att de gömt Biblioteks-mappen, eftersom den innehåller allt från saker som inte ska petas på till sånt som avancerade användare vill komma åt (typ plugins, extra Services, osv), men det är lite klumpigt gjort att man måste hacka sig runt det - jag tror det hade räckt med en checkbox i Finder-inställningarna för att göra det okej; det är tillräckligt många avancerade användare som ändå inte vill hålla på och trassla med terminalkommandon för att få den synlig.

  53. #113
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan på sätt och vis förstå att de gömt Biblioteks-mappen, eftersom den innehåller allt från saker som inte ska petas på till sånt som avancerade användare vill komma åt
    Det är detta jag menar med att "Mac goes PC 1992". Från att Apple från början varit helt på användarnas sida och förutsatt att användarna har någon form av intelligens, utgår nu Apple från att alla användare är idioter som måste skyddas från sig själva.

    Det är ingen som ska mecka med en modern bil heller, men de svetsar inte igen motorhuvarna för det...

  54. #114

    Redaktör
    Fast Apple har ju alltid gömt undan rätt stora delar av systemet, oavsett om det handlar om OS9 eller OS X (alla Unix-bitar som är fullkomligt osynliga, tex). Och det är ju inte svårare än att hålla nere Alt och välja Gå->Bibliotek i Finder.

  55. #115
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Jag inser också att man ändå inte känner till alla Unix-delarna som MacOS står på, och det är ju helt klart att man som vardaglig användare inte har ett behov av att veta något om det.

    Men när man utvecklar en ny version av ett OS bör man ju inte ta ett steg tillbaks i användarvänlighet är allt jag säger.

    Gå->bibliotek i Finder kände jag t.ex. inte till eftersom jag aldrig tidigare behövt gå den vägen.

  56. #116
    klonqs avatar
    Veteran
    jag bytte, börjar dock känna att det hämmat mitt musikskapande...skall ge det ett tag till. men kommer jag inte lösa min hårdvarustudio så blir det nog logic igen.


    (oj bytte inte inom macosx genren.)
    Senast redigerat av klonq den 2012-05-25 klockan 00:39.

  57. #117
    donfuego
    donfuego är inte uppkopplad
    donfuegos avatar
    Veteran
    Bytte du från Mac till PC?

  58. #118
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Jag tycker det är astrist att varje program och dess filer inte kan hålla sig till en mapp.
    Speciellt Adobes prylar :-p.

    Mac körde ju så för många år sedan. Nu blir det mer och mer PC "sprideri" över det hela.
    Ännu stördare är ju att det oftast inte finns uninstall program på Mac. Du måste oftast själv rota runt och söka för att bli av med allt.

  59. #119
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Det har alltid varit i en massa mappar i Mac OS med mer komplicerade program.

  60. #120
    deleted user
    Drifter:

    Clean My Mac är bra på att ta bort program.

Liknande ämnen

  1. Varning! Pro Tools och Mac OS X Lion
    Av Katzenjammer i forum Pro Tools
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2011-12-14, 11:34
  2. black lion mod
    Av gazt i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-03, 20:32
  3. UAD-1 v4.4 släppt!
    Av rydan i forum Övrig mjukvara
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-16, 11:04
  4. Hohner Lion Sg Pro
    Av cesarpetter i forum Stränginstrument
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-05-06, 09:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •