Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: EnergyXT

  1. #1
    pellen
    pellen är inte uppkopplad

    Senior

    EnergyXT

    Kollar runt på olika DAWar åt en kompis och då såg jag att det är juli-rea på EnergyXT, -30 %, vilket betyder att en fullversion kostar 40 EUR, fast om man redan har compact-versionen (vilket jag fick med ett midi-keyboard) kostar en uppgradering bara 20 EUR, så jag impulsköpte en licens. Fast jag vet inte riktigt vad det tillför när jag redan har Renoise? Lite smidigare att jobba med långa ljudspår kanske och hyfsad pianoroll och trum-sequencer? Jaja, fler leksaker (även i mjukvara) brukar ju betyda mer inspiration och nya ljud.

    Någon annan som kör det? Tips/kommentarer?

    http://www.energy-xt.com/index.php?id=0101
    Senast redigerat av pellen den 2011-07-19 klockan 17:12.

  2. #2
    pnuts
    pnuts är inte uppkopplad
    pnutss avatar
    Senior
    Jag tycker att det är ett bra komplement till Renoise. Jag kör huvudsakligen Renoise och ibland EnergyXT. Måste erkänna att jag inte använt det jättemycket, men när jag använt det har jag gillat det. Vet inte hur bra pianorullen är, men jag antar att den är som den bör. Men det går att koppla ihop effekter på ett intressant sätt vill jag minnas. En lättarbetat DAW överlag och känns som den är ganska livevänlig. Det är mitt intryck. Skaffade det ganska nyligen och har inte hunnit sätta mig in i det än.

  3. #3
    pellen
    pellen är inte uppkopplad

    Senior
    Jag tyckte pianorollen var ovanligt lättanvänd. Inga olika verktyg att växla mellan utan bara olika musklick. Synth, midi och trummor var olika men verkade ändå genomtänkt lika i hur man ändrade saker. Sedan kan man koppla ihop saker ungefär som i Buzz också om jag förstod rätt? Vad jag har sett efter en snabbtitt på den gamla compact-versionen.

    Att redigera just trummor som en matris sådär, dessutom enkelt byta ut ljuden tycker jag är vettigt. Det är en sådan sak jag har lite svårt för i en tracker.

  4. #4
    barsnpipes
    barsnpipes är inte uppkopplad
    barsnpipess avatar
    Senior
    om stöd för flera processorkärnor är viktigt så undvik. det har utlovats under flera års tid men verkar inte bli av. i övrigt en väldigt lättarbetad, kompakt och snabb host utan massa lull och onödigt.
    en till viktig sak ifall man jobbar med hårdvara är att programmet ej stöder midiklocka eller sync på något sätt. man kan dock med hjälp av plugins generera midiklocka UT, men att få programmet att slava standalone är bara att glömma.
    programmets styrka är väl just att enkelt och smidigt kunna kedja/koppla plugins hur man vill och splitta/samanföra signaler enkelt.

    supportforumet på kvr besöks inte längre av utvecklaren utan nu är det getsatisfaction som används : http://getsatisfaction.com/energyxt

    jag kan tillägga att jag använt xt (version 1.xx) som primär host sedan 2005 så kan säkert svara på frågor ifall sådana finnes.

  5. #5
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Har faktiskt börjat att spana på energy-xt.
    Finns bara i 32 bit version, men otroligt prisvärd.
    Jag har testat demon lite grann. Programmet verkar laddar otroligt snabbt, precis som jag vill.

  6. #6
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Jag har återvänt till EXT då och då men som vanligt kraschar det efter en stund. Gillar designen och funktionerna men kan idag inte rekommendera det.

Liknande ämnen

  1. EnergyXT 2.0 - Nu även för Linux
    Av Katzenjammer i forum Nyheter
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-06, 11:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •