Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 76

Ämne: Kommer det inget nytt spännande snart?

  1. #1
    Odd Bobs avatar
    Veteran

    Kommer det inget nytt spännande snart?

    När jag sitter och kikar på nätet så finner jag inte något nytt banbrytande och spännande. Var är alla spännande innovationer?

  2. #2
    Ringflower
    Ringflower är inte uppkopplad
    Ringflowers avatar
    Veteran
    Vi väntar på dig....
    Senast redigerat av Ringflower den 2011-07-19 klockan 08:21.

  3. #3
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran
    Jag väntar fortfarande på en nytillverkad Oberheim TowVoice.

  4. #4
    Kaiser Franz
    Kaiser Franz är inte uppkopplad
    Kaiser Franzs avatar
    Senior
    Naeeh, vi har nog uppnått den gräns för vad syntar kan göra...

  5. #5
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Vad är spännande?

  6. #6
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Kolla in NI Razor, den är rätt speciell.

  7. #7
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sm0hm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kolla in NI Razor, den är rätt speciell.
    Tack! Den var grym! Den hade jag missat. Mer såna här tips.
    Lägger till en länk.
    http://www.native-instruments.com/#/...w&content=1540

  8. #8
    SYN7HOR
    SYN7HOR är inte uppkopplad

    Avliden
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är spännande?
    En hårdvarusequencer i stil med Genoqs octopus, för max 5 papp?

  9. #9
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Varför är det så viktigt att det är nytt? Har du redan testat allt som finns? Eller känner att du vet hur prylarna är utan att testa? Jag frågar inte för att vara näsvis men jag undrar eftersom jag t.ex. själv precis upptäckt en helt ny värld i Buchla.

  10. #10
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Jag är ganska passionerad av komplexa maskiner där allt kan moduleras med allt och styrning som kan autogenerera komplex rytmik och återkoppling genom tex komplexa kombinatoriska nät.

    Jag skulle tex vilja ha en Nord Modular G2+ blandad med en Nord Wave, styrd med en "3D-sequencer" och Motu Volta för att tex styra DSPn i Norden ovan... När kommer detta ?

    Det bör tilläggas att jag idag kör med följande:
    Ableton Live M4L, G2, Reaktor, Eurorack modular, Motu UltraLite
    Det som fattas nu är Volta och lite mer eurorack... Då börjar jag närma mig ovan...
    Senast redigerat av Odd Bob den 2011-07-19 klockan 12:35.

  11. #11
    Lucarno
    Lucarno är inte uppkopplad
    Lucarnos avatar
    Veteran
    ^^ +1 stryph

    Det sägs från månghövdat håll att early adoption har sin helt speciella charm. Själv har jag aldrig varit i den sitsen så jag kan inte uttala mig om det, inte vad syntar & sånt anbelangar iallafall.

    Nytt kan ju innebära så mycket.

  12. #12
    Mr_Polysix
    Mr_Polysix är inte uppkopplad
    Mr_Polysixs avatar
    Senior
    odd: Du kör ju eurorack. behöver du nåt mer udda och komplext för att få fram Ljudet<tm>?

  13. #13
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Egentligen inte nä.

  14. #14
    Mr_Polysix
    Mr_Polysix är inte uppkopplad
    Mr_Polysixs avatar
    Senior
    Odd B: Du kanske mer menar alternativa ljudalstringsmojänger och annorlunda interface?

  15. #15

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är ganska passionerad av komplexa maskiner där allt kan moduleras med allt och styrning som kan autogenerera komplex rytmik och återkoppling genom tex komplexa kombinatoriska nät.
    Kyma?

    Alternativt bygga ihop något eget via Max/MSP, Reaktor, CSound eller någon av alla de andra modulärmiljöerna.

  16. #16
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Ja. Det är kanske dax att bygga ngt i max 4 live.

  17. #17
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Eller ge Reason en ny chans! Det går ju att patcha å kombinera hejvilt.

  18. #18
    Gnutten
    Gnutten är inte uppkopplad
    Gnuttens avatar
    Senior
    Har Herr PF aktier i Propellerhead Software eller provision baserad på sålda licenser?

    \\Gnutten

  19. #19
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Inte alls, förvånas bara över att det bara tycks vara jag här som någonsin ens nämner programmet. I dessa sammanhang alltså; det nämns ju i nyhetstrådar ibland om det kommer uppdateringar. Men vill man patcha å leka så tycker jag det finns rätt koola möjligheter.
    Senast redigerat av PF den 2011-07-19 klockan 16:27.

  20. #20
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Odd Bob, har du kikat på Supercollider?

  21. #21
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sm0hm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Odd Bob, har du kikat på Supercollider?
    Japp. Men jag finner det inte så inspirerande.

  22. #22
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Det råder ingen brist på teknologiska möjligheter. Allt kan göras. Envetenhet är framtiden. Jag sitter själv här med en FS1R, G2X, Evolver, Reaktor, S5k, Ableton, Microwave XT osv och känner mig tom i huvudet. Någon sorts effektivt interface är vad jag saknar och jag har ingen aning om hur det skulle fungera. Så jag jazzar lite med gamla hederliga MS20 och e6400 och några gitarreffekter istället, med Ableton emellan för att hacka loopar till lagom bitar att skicka till samplern. Och det låter helt schysst. Det behövs faktiskt inte så mycket nytt. Nya idéer däremot, det vill jag ha.

  23. #23
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av sawtooth Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det behövs faktiskt inte så mycket nytt. Nya idéer däremot, det vill jag ha.
    Huvudet på spiken... typ...


  24. #24
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Kom ju på att jag fick en MEK häromdagen... kanske räcker det att sätta mig med den.... Stört bra maskin!
    idag kom ju dessutom en Tiptop Audio z3k på posten. Fan nu blrjar det ta sig igen...

    Provade att waveschäjpa en sinus förut med en G2 sampling i phonogene... Det slutade med en snygg Hihat som frekvensmodulerade med z3k...

    =
    Senast redigerat av Odd Bob den 2011-07-19 klockan 19:40.

  25. #25

    Redaktör
    +1 på sawtooth.

    Jag tror det är lite farligt att vänta sig att verktygen i sig är det som ska stå för innovationen. Väldigt mycket är möjligt med dagens verktyg, men det kräver naturligtvis en insats i tid, att lära sig behärska det man bygger, osv. Men när man läser om hur de som gjorde musik i BBC:s Radiophonic Workshop ägnade veckor åt att klippa ihop stycken från analogband och tongeneratorer så inser man hur mycket mer som går att göra så otroligt mycket lättare idag. Samma sak när man ser vad folk som Tim Exile bygg ihop.

    ("The best way to predict the future is to invent it." Alan Kay)

    (Tillägg: jag tror också det finns en risk i att sprida sig över för många olika verktyg – generellt tror jag man kommer längre med verktyg som man behärskar fullt ut och leva med eller kringgå de begränsningar som de har, istället för att jaga efter fler prylar för att lösa problemen.)
    Senast redigerat av false messiah den 2011-07-20 klockan 13:35.

  26. #26
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Jag vet inte om det är det som Odd Bob menade när han startade tråden, men för oss som var med när syntarna tog fart på allvar, dvs slutet på 70-talet/början på 80-talet, så var det en energi och spänning i alla nya instrument som kom då, som man saknar idag. Monofoner följdes av svindyra polyfoner, priserna kom ner, polyfonin gick upp, nya syntesmetoder, MIDI, sequencers, datorer, ett tag kändes det som en lycklig saga som aldrig skulle ta slut.

    På den tiden var det teknologin och ekonomin som satte gränserna, så det hela var en upptäcktsfärd hand i hand med halvledarrevolutionen. Nuförtiden har vi nått en nivå när vilken halvtaskig dator som helst i varje fall hjälpligt kan köra t ex Reason. The sky's the limit - i varje fall möjlighetsmässigt. Men däri kommer dilemmat, hur presenterar man det på ett sätt som blir stimulerande men ändå begripligt.

    Det letas också efter nya syntesmetoder, och vi hoppas på att det skall vara något 'nytt och spännande'. Spola tillbaka till 1983. FM-syntesen i DX-7 ansågs vara något fantastiskt, något som var mycket bättre på att modelera ljud naturtroget än någon annan syntesmetod. Såhär i efterhand kan man konstatera att FM-syntes är en i mängden, som dessutom i och med VA-syntarnas intåg integrerats med analogsyntesen, där den egentligen kom ifrån från början. Olika former av 'physical modelling' har presenterats, t ex genom Yamahas VL-1; Clavia var också på gång ett tag och gjorde ett försök till 'strängsyntes' (nån form av Karplus-Strong?) i de tidiga Nordleadarna (som aldrig blev färdigställt). Men på nåt sätt hamnar vi tillbaka på analogsyntes tillsammans med sampling i olika kombinationer. Själv undrar jag om det helt enkelt är så att analogsyntesen (med olika utvikningar) är det bästa sättet att skapa ljud på, helt enkelt därför att det modellerar den fysiska verklighet vi har runt oss. Sen kan man kombinera med sampling för att 'frysa' delar av ett ljud och möjliggöra viss manipulation. Alla andra syntesmetoder kommer därmed nästan per per definition att vara sämre och även om det finns en initial entusiasm kommer de att blekna med tiden.

    Man kan dra paralleller till bilindustrin, ett tag experimenterades det och funderades på olika motortyper, kärnkraft, wankelmotorer, etc, men den vanliga traditionella förbränningsmotorn har visat sig vara oslagbar i praktiken, även om det läggs till lull-lull i varierande former.

    Rent mänskligt finns en tendens att tröttna på det man har framför sig och hela tiden söka efter nåt nytt. Men det behöver ju inte vara ljud, man kan leta efter nya metoder att komponera, sätta egna begränsningar när inte maskinerna kan stå för dem etc. Det är annorlunda än 1981. Då kunde man inspireras av det man hade framför sig och utnyttja det till max, väl medveten om att nästa år kommer en maskin med fler möjligheter som man kunde utnyttja när den väl dök upp. Idag måste man själv sätta begränsningarna och bestämma sig för var gränserna skall gå. Det är på ett sätt mycket svårare. Men samtidigt spännande i sig.

  27. #27
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Underbart filosofiskt inlägg där Ricard.

    Måste även tillägga att det runt 1981, för att ta årtalet som ett fortsatt exempel, var en slags "tävling" bland alla som proddade musik med syntar. Varje ny platta skulle låta ny och annorlunda jämfört med allt som kommit innan. Human Leauge knöt nävarna när DM kom med sin debutplatta å Yazoo knöt nävarna när Human League fick en så stor hit å Buggles försökte slå Abba genom att "ta" lite av deras koncept och tillföra lite eget osv. Idag är det lite som att vi som hängt med hela tiden har "hört allt" och i stället söker man sig nu till mer experimentella världar där det fortfarande finns en del mark att "ta". Även om Autechre redan varit där och betat. Pratade med en kompis lite om det där igår, att man numera ofta inte programmerar ljud från scratch (såvida man inte är lika tokig som oss få på 99musik, hehe) utan prylarna som säljs sedan typ mitten på 90-talet och framåt kommer redan färdiga med hundra- eller t om tusentals ljud så man kan "komma igång direkt". Det behövs någon form av morot eller tävling för att man ska få de där nya fräscha idéerna för att skapa ibland. Om det så är att skapa ljud eller musik. Tror jag?

  28. #28
    Heualia
    Heualia är inte uppkopplad
    Heualias avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rickard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man kan dra paralleller till bilindustrin, ett tag experimenterades det och funderades på olika motortyper, kärnkraft, wankelmotorer, etc, men den vanliga traditionella förbränningsmotorn har visat sig vara oslagbar i praktiken, även om det läggs till lull-lull i varierande former.
    Citroen hyudralik=CS80.....!

  29. #29
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...ja ett intressant inlägg fyllt av eftertanke. Men givetvis måste jag kommentera nedanstående citat

    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Själv undrar jag om det helt enkelt är så att analogsyntesen (med olika utvikningar) är det bästa sättet att skapa ljud på, helt enkelt därför att det modellerar den fysiska verklighet vi har runt oss. Sen kan man kombinera med sampling för att 'frysa' delar av ett ljud och möjliggöra viss manipulation. Alla andra syntesmetoder kommer därmed nästan per per definition att vara sämre och även om det finns en initial entusiasm kommer de att blekna med tiden.
    Enligt en myt, osann sådan, ska en patentchef i USA ha påstått "Everything that can be invented has been invented", vilket man kan tolka som andan i ovanstående. Själv tycker jag alla musikinsturment/prylar efter Gibson LP 1959 och ungefär samtidiga Vox AC30 är tillfälliga flugor

    Skämt åsido - i princip har du rätt, att naturen sällan deriverar utan som regel integrerar, alltså "rundar hörnen". Allt vi hör är redan filtrerat på olika sätt... subtraktiv syntes... "analog syntes". Problemet är att det vi förknippar med analog syntes är (grovt yxat) lätt skeva men mycket basic vågformer = harmoniska övertonsserier, följda av vissa typer av pga konstruktionen skeva och gärna distande filter (dist = additivt ) - ett litet subset av subtraktiv syntes, som idealt kan ha godtyckliga övertonsserier (teoretiskt perfekta subtraktiva syntar är det ingen som suktar efter).

    Ergo, enda syntesen som kan komma godtyckligt nära verkligheten torde vara additiv syntes, med enormt antal partialer med individuell frekvensstyrning och envelope... Problemet är "bara" att styra fram något vettigt praktiskt ur teorin... Ur detta kommer ideer om alternativa algoritmer - FM, Karplus Strong etc, för att "förenkla" t ex för t ex icke-harmoniska övertoner...

    Du fångar den där tidstypiska experimentlustan bra... De flesta (påstår jag) (poly)-synt-användare jagade det perfekta blås/stråk-ljudet med en "edge", och en minoritet letade unika ljud... "space music" Det kom nytt-nytt-NYTT med kulmen i de fetaste samplarna - sedan kom det gammalt-gammalt-GAMMALT i V/A-vågen... Experimentlustan är förpassad till hörnen, digitala ljudvrängare och modular-mekar ....eller?

    Åter till sambandet Gibson/Vox/mm/Syntar från 81... Ur röran av uppfinningar kommer ibland kombinationer som låter bra för "många" eller tillräckligt eget för "några". Sådana instrument och klanger kommer att överleva som milstolpar, men det enda man kan vara säker på är att det inte stannar där... Om 100 år finns det säkert nostalgiker som ägnar sig åt klassisk musik, be-bop, bluesrock och ett par överlevande varianter av "synth" med Stradivarius-moogar eller deras holografiska kopior Lite roligt när TV-serien "All you need is love" producerad 1975 försöker sia om framtiden... Musikvärlden stod och stampade... TD och Mike Oldfield skulle minsann kunna bana väg! Kanske V/A representerar nu vad TD och MO stod för då... Soppa på samma spikmodell, strax innan "explosionen" av nytänkande I will dream on!

  30. #30
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

  31. #31
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    OP-1 kittlar fortfarande min nytt och spännande-nerv. DSC Bluebox II kommer ju ap-snart! Finns ju tonvis med roliga (Svenska!) syntar som poppar fram. Kalas!

  32. #32
    pellen
    pellen är inte uppkopplad

    Senior
    Intressant parallell med bilindustrin och förbränningsmotorn, speciellt när man då tänker på att ångmaskinen regerade över hundra år innan bensinmotorn slog igenom och innan dess var det hästar som gällde i några tusen år. Hur många kommer ha en bensinmotor i bilen om hundra år? Och elektronik och mjukvara är väl fortfarande knappt på häst-och-vagn-stadiet i utveckling än så länge?

    Kan hålla med om att det verkar stå ganska stilla just nu med väldigt mycket V/A och få nyheter, men det behöver ju inte betyda att vi har nått toppen, bara att marknaden just nu skriker efter just V/A och det är säkrare att lansera ännu en sådan synth än att satsa på något nytt?

  33. #33
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Arturia Spark?

  34. #34
    Bulvanskägg
    Bulvanskägg är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.


    Man kan dra paralleller till bilindustrin, ett tag experimenterades det och funderades på olika motortyper, kärnkraft, wankelmotorer, etc, men den vanliga traditionella förbränningsmotorn har visat sig vara oslagbar i praktiken, även om det läggs till lull-lull i varierande former.
    Lite off topic här, men att den traditionella förbränningsmotorn är ohotad beror ju inte på dess tekniska förtjänster. I själva verket är det ju en stenålderspryl. Det är snarare så att så länge vi köper skiten, så finns inte incitamenten att ta fram något nytt. Dessutom finns det alldeles för starka kommersiella intressen i bakgrunden (tex oljeindustrin) som aktivt förhindrar nya motorer. Vid flera tillfällen har de ju köpt upp patent och kastat i papperskorgen.

  35. #35
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Bulvanskägg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lite off topic här, men att den traditionella förbränningsmotorn är ohotad beror ju inte på dess tekniska förtjänster. I själva verket är det ju en stenålderspryl. Det är snarare så att så länge vi köper skiten, så finns inte incitamenten att ta fram något nytt.
    Hehe, rätt ontopic ändå, med tanke på hur önskelistorna på nya syntar verkar se ut Vidare, är det inte också patentfrågor som satt stopp för vidare intresse och utveckling av alternativa syntesmetoder? Lärde de sig inte av MIDI-succeen?

  36. #36
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Jag vill ha en flexifuel-synth!

  37. #37
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av android Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vill ha en flexifuel-synth!
    PEK?

  38. #38
    Heualia
    Heualia är inte uppkopplad
    Heualias avatar
    Veteran
    MIDI var en sucksee.
    Senast redigerat av Heualia den 2011-07-21 klockan 15:26.

  39. #39
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Fick just hem en MEK, en riktigt hybroidsynt!

  40. #40
    Heualia
    Heualia är inte uppkopplad
    Heualias avatar
    Veteran
    Allt är redan gjort, alla metoder/syntheser är uppfunna, inget nytt under solen, börja göra ljud/musik.
    Mer technologi=menyfönster desto sämre musik. Mohahahahaha.

    Senast redigerat av Heualia den 2011-07-21 klockan 15:33.

  41. #41
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Det görs fortfarande spännande musik med två gitarrer en bas och trummor plus lite sång. Är det bara vi synth-töntar som är lata och skyller på tekniken när inspiration och talang tryter?

  42. #42
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    verkar inte bättre!

  43. #43
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Kan vara så. Jag ska nog börja begränsa mig. Får väl göra en platta med enbart multitrackad MEK genom Phonogene eller nåt...

  44. #44
    deleted user
    Vidhåller att en evolver är egentligen allt man behöver, helt sjukt mycket under skalet på den.

  45. #45
    saddox
    saddox är inte uppkopplad
    saddoxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av android Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vill ha en flexifuel-synth!
    Nej, det behövs ingen flexifuel synth. Spelaren behöver bara fylla dig själv med någon annan fuel.
    Kanske en trevlig öl från Sri Lanka(Lion Stout).. testa av likörer från Österrike(finns det).. arbeta dig igenom alla vinsorter som börjar på Z.. eller läsk från Nya Zeeland..eller vadsomhelst.

  46. #46
    Max S
    Max S är inte uppkopplad
    Max Ss avatar
    Senior
    ...hmm..intressant

  47. #47
    Heualia
    Heualia är inte uppkopplad
    Heualias avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan vara så. Jag ska nog börja begränsa mig. Får väl göra en platta med enbart multitrackad MEK genom Phonogene eller nåt...
    Minimalism är bra och tvingar fram nytt tänk.

  48. #48
    hexadecimalcode
    hexadecimalcode är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Korg tycker jag går lite rätt väg med Monotron och Monotribe. Om dom fortsätter och släpper något lite mer biffigt med riktig klaviatur, Då kan vi börja snacka.

  49. #49
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Jag har ju redan en MEK.

  50. #50
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Faltning (konvolvering) mer inblandat i själva syntesen istället för som effekt? Stepsequencers börjar ju bli mer och mer en del av syntesen tycker jag, så varför inte flytta in än fler saker i "synten"?

  51. #51

    Redaktör
    @jgb: hur menar du att faltning skulle kunna användas för syntes? En del fysiska modeller har resonanskroppar i signalkedjan, men det brukar ju simuleras på annat sätt än med faltning.

    @hexadecimalcode: så det mest spännande är att göra en kopia på en 30 år gammal synt?

  52. #52
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gillar den grejen, borde inte någon universaleditorfabrikör släppa en sån mjuk/hård-combo. Från PG-77 till PG-vaduvill...

  53. #53
    Heualia
    Heualia är inte uppkopplad
    Heualias avatar
    Veteran
    JGB: Faltning (konvolvering) mer inblandat i själva syntesen istället för som effekt?
    Stepsequencers börjar ju bli mer och mer en del av syntesen tycker jag, så
    varför inte flytta in än fler saker i "synten"?
    Eh! Konvolution är en av grund stenarna för DSP så det används överallt där du ska
    beskriva förhållandet mellan , en insignal, en impuls respons signal, och en utsignal
    t.ex digitalt filter.
    Senast redigerat av Heualia den 2011-07-25 klockan 04:25.

  54. #54
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Heualia Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Minimalism är bra och tvingar fram nytt tänk.
    word

    vad saknar vi idag egentligen?

  55. #55
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Axxe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Citat Ursprungligen postat av Heualia Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Minimalism är bra och tvingar fram nytt tänk.
    word

    vad saknar vi idag egentligen?
    Nytt tänk

  56. #56
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    fm+Heualia: Det jag tänker är att använda tekniken med impulssvar och vidhängande modulation av signalen, dvs som alla reverb som jobbar med impulssvar idag. Då inuti ljudskaparkedjan som en del istället för som efterbehandling. Nu behöver det inte bara vara reverb, utan kan vara vad som helst. Trumloopar, pads, reverb (!), återkoppling från andra delar i signalkedjan. Blir väl iofs som en avancerad vocoder, men där man har material som loopas runt och ger kontinuerlig modulation.

    Kanske blir lite klarare hur jag tänker?

    Min utgångstanke är kring hur jag jobbar med modularen, där kopplar jag in allt till allt, t.ex. ett reverb är sällan en slutdestination utan en del i själva ljudet som sedan fortsätter formas.

  57. #57
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Jag tror jag förstår vad du är ute efter, jgb! Faltning har ju varit en given del av EAM-folkets verktygslåda länge - även tillgängligt i "nästan begriplig" form genom offline-verktyg som t.ex. SoundHack. Enklast idag är att mata "impulsreverb" med andra impulser än efterklang och/eller filter, vilket ger intressanta möjligheter när man greppat hur impulsen påverkar. Nackdelen är att impulsen brukar vara statisk - "samplad" - men kunde man jobba med en dynamisk impuls så...

  58. #58
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Personligen vill jag ha mer sånt... möjligheten att ändra karaktären på envelope kurvor LFO:er filter VCO:er och allt med impulser eller liknande...

    Sitter med octatracken just nu och konstaterar att med rätt vågor i den så är den yber... nästa steg är är att man kan ladda in vågor för kontrolldata.. och filterkaraktär osv...

    Givet på ett enkelt sätt.. men att ha mer kontroll över sitt instrument och hur det låter till skillnad från att alla tex monomaskiner eller nordleads låter lika i grunden så kan man påverka mer själv hur det ska låta... förstår ni mig?

    Det ska oxå vara ett instrument att spela på, inte bara nån plugg... pluggar är bra men det tenderar att ta bort spelandet och ljudmakandet (för mig)... Folk borde jamma mer och inte vara så fokuserade på att göra låtar.. tror bitar av problemen är att alla sitter med super DAW i datorn värsta studion lixom... de glömmer då bort att forska på sina instrument lixom??
    Senast redigerat av Sillen den 2011-07-25 klockan 10:50.

  59. #59
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fick just hem en MEK, en riktigt hybroidsynt!
    hur är den ? är själv sugen på en sådan, har bara testat
    tableversionen men föredrar klav och fler rattar

  60. #60
    farbror synt
    farbror synt är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Kommer det inget trökigt ospännande snart ? Nu handlade ju det här om nåt annat från början, men jag tror att folk som saknar inspiration i grunden och letar efter nytt hela tiden borde sälja allt dom har och skaffa en helt ny rigg för att få inspiration. Ni som har Moogar och annat som ni inte tror ni kan vara utan, släng ut skiten och köp enbart en stor jävla danbansdssynt som Fantom eller Motif och gör musik med en sån ett tag så kanske det händer nåt. Eller skaffa ihop en hög gammalt Junk som ni kan få nästan gratis idag. Har man samma utrustning för länge blir det bara samma sorts musik av allt till slut, så emellanåt bör man abslolut ut med det nuvarande och skaffa nåt annat. Har gjort det själv flera gånger nu och inget är så inspirerande till att börja göra massor av ny bra musik som det. Det gäller f.ö allt i livet, så byt jobb ofta, gärna sambo/fru också, hehe Om man nu VILL gå vidare som musiker vill säga, man kanske hellre sitter där med sina balla gamla hype-syntar och tjöötar år efter år med samma gamla skit tills man bara vill spyyy, hehe...

Liknande ämnen

  1. Snart kommer nya iMac G5
    Av PF i forum Nyheter
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2004-08-31, 13:53
  2. Nytt, spännande...?
    Av krank i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-06-23, 15:38
  3. Snart kommer den...
    Av Demokid i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2004-05-15, 22:14
  4. Inget nytt under solen
    Av PF i forum Allmänt om musik
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2003-07-15, 03:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •