Resultat 1 till 25 av 25

Ämne: Trigga massa saker från MIDI, med accent

  1. #1
    saddox
    saddox är inte uppkopplad
    saddoxs avatar
    Veteran

    Trigga massa saker från MIDI, med accent

    http://www.sbyh.se/tycka/index.php?p...rig-med-accent

    Ifall nån vill ha.
    Koden har säkert mycket utrymme till förbättring

    Häftig video tagen under utvecklingsstadiet..

    https://youtu.be/hcsYdqMQ8jk
    Senast redigerat av saddox den 2011-07-18 klockan 19:40. Anledning: rubrik

  2. #2
    Imported Johannes
    Imported Johannes är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Grymt!

  3. #3
    saddox
    saddox är inte uppkopplad
    saddoxs avatar
    Veteran
    Grymt rörig kod men funkar iaf
    21 trigg ut.. räcker ju för det mesta + accent då..

  4. #4
    Imported Johannes
    Imported Johannes är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Kan du inte fixa ett orgelinterface också nu när du ändå är i farten?

  5. #5
    saddox
    saddox är inte uppkopplad
    saddoxs avatar
    Veteran
    He he..
    Till vilken orgel?

  6. #6
    pellen
    pellen är inte uppkopplad

    Senior
    Den där ser kul ut och dessutom fick jag syn på Spiderbaby som är exakt vad jag funderade på i går om jag inte skulle försöka bygga (MIDI till synk-pulser). Hade nog tagit mig månader att klura ut det där på egen hand. Den ser inte så svårbyggd ut heller? Men borde det inte gå att kombinera de två prylarna i en med lite mer mjukvara för att hantera båda typerna av MIDI-signaler i en?

  7. #7
    saddox
    saddox är inte uppkopplad
    saddoxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av pellen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den där ser kul ut och dessutom fick jag syn på Spiderbaby som är exakt vad jag funderade på i går om jag inte skulle försöka bygga (MIDI till synk-pulser). Hade nog tagit mig månader att klura ut det där på egen hand. Den ser inte så svårbyggd ut heller? Men borde det inte gå att kombinera de två prylarna i en med lite mer mjukvara för att hantera båda typerna av MIDI-signaler i en?
    Jodå, det finns plats och kräm kvar så det borde gå. Lite småont om pinnar men man kan ju begränsa antal trigg.
    Ska fundera lite och se om de går att slå ihop.

  8. #8
    pellen
    pellen är inte uppkopplad

    Senior
    Jo, jag ser att det blir lite färre trigg, men om det ändå finns plats för koden borde man ju kunna använda extrapinnarna till något i stället för att de bara sitter där.

    Om jag bara får ihop hårdvaran skulle det kunna vara kul, i mån av tid, att pilla lite med mjukvaran. Har inte gjort något liknande sedan jag programmerade PIC för över 10 år sedan. Du verkar ha flera ganska små trevliga projekt som ser ut som om de skulle gå att fixa ihop även om man är lite ringrostig och fumlig med lödkolven.

  9. #9
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    jaaaaaaaaag drömmer om en midisynkadorgel hemmaaaaa....

  10. #10
    Heualia
    Heualia är inte uppkopplad
    Heualias avatar
    Veteran
    http://www.barrytech.com/midi/midi-project.htm

    Det finns även nån snubbe som gjort en midi styrd harpa nånstans på nätet som man skulle kunna sno.

    Trevliga projekt Saddox!

    Hmm, en MCU som skickar note on-note off till ett 8st HC4094 borde funka bra, varje utgång kan
    slå av och på en FET eller en 4066.Nån borde redan gjort en sån, Dorfler?

    Tjoo! Nått för Charliecrash! Midi to Orgel! 530 spänn DIY kit! Köööööööööööp!

    http://orgautomatix.blog4ever.com/bl...7-2208827.html
    Senast redigerat av Heualia den 2011-07-22 klockan 16:20.

  11. #11
    saddox
    saddox är inte uppkopplad
    saddoxs avatar
    Veteran
    Färdigt passande kit för orgel.. prima.. inget opris heller!

    Kod finns det plats för. Kör mest assembler, eller rättare sagt, bara assembler så utrymme i kodväg finns.
    Ska titta lite på det.
    Jag hade iofs planerat att bygga ut spiderbaby så den skickar massa del-noter parallellt. Vilket behövs för ett annat "idioti-projekt".

  12. #12
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Hmmm, inte illa faktiskt. Tror ni man kan få den där att prata med en multi-polig tangentscanner, eller man måste in 'per-tangent' för att det ska snurra?

  13. #13
    saddox
    saddox är inte uppkopplad
    saddoxs avatar
    Veteran
    Multipolig?

    Jojo.. om vi pratar birdseed så kan man skriva om "trigout"-rutinen separat för att t.ex. med några få pinnar trigga bra mycket mer saker.
    Birdseed var tänkt att med få kretsar(i princip en mikrokontroller, en kristall, två kondingar, enkelt midiinterface(bestående av en 6N138 med tillhyggen)) generera massa signaler därav noll multiplexande ut.

  14. #14
    Heualia
    Heualia är inte uppkopplad
    Heualias avatar
    Veteran
    Vad är en multipolig KB scanner? Diod matris?

    Är inte de flesta äldre icke CPU drivna orglar switcha ljud per tangent modell?
    När kom key scanning på orglar? Med de första digitala eller fans det på analoga ochså?

  15. #15
    saddox
    saddox är inte uppkopplad
    saddoxs avatar
    Veteran
    De flesta orglar som jag pillat i är av modell switcha ljud.. och då gärna 3-4 switchar per tangent. Lite äldre men nyare Yamaha har mer "klassiskt" upplägg med avskanning. Den senare modellen är ju lättare att hacka sig in i.

  16. #16
    Heualia
    Heualia är inte uppkopplad
    Heualias avatar
    Veteran
    Jo precis. Hmm, vi får nog invänta och se vad han menar med multipolig kbd skanner!

    Slängde just ett öga i Y IC book och Y har ju ett gäng med olika key assigner
    och note switch IC's så klart de måste suttit i ett gäng med orglar och annat.

  17. #17
    saddox
    saddox är inte uppkopplad
    saddoxs avatar
    Veteran
    Y IC?

    Jodå, det fanns ett knippe mystiska kretsar man kan stöta på ibland om man rotar i gammalt mök som t.ex. elorglar eller stråkmaskiner.. t.ex. Logan Stringmelody.

    Japp, vi får se vad som menas.

  18. #18
    Heualia
    Heualia är inte uppkopplad
    Heualias avatar
    Veteran
    >Y IC?
    Y som i tillverkaren!

    >Japp, vi får se vad som menas.

    Säkert nått ruskigt hemlis!

  19. #19
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Jasså, jag är så hemlig?

    Jag refererar mest till att i t.ex 80tals yamahaorglar så sitter där inte en 45-trådare från tangentbordet till skannerkretsen för att få ut 44 tangenter, men bara typ 13-20 tråd flatkabel, och då måste det va nån sorts matris den skannar av för att få med alla tangenter.
    Detta skiljer sig såklart modellvis och över märken, men det är ju aldrig lika många trådar som tangenter till skannern. Därav frågan.

    Jag har visserligen även sett småkretsar precis under tangenterna som i sin tur 'matrixar' signalen vidare, så det kanske inte är så lätt som att bara rita upp en matris, man måste ju ha dioderna med.

  20. #20
    saddox
    saddox är inte uppkopplad
    saddoxs avatar
    Veteran
    I en liten leksaksorgel satt det liknande saker. Vanlig matris alltså. Men det var fel spänning(inte 5 V). Körde då ett par 4066(matningsspänning från orgeln, kontrollerad med 0-5V av mikron) som var styrda från en mikrokontroller för att få midi.. undrar var den ligger... som liksom emulerade knapptryckningar. Sedan en tabell bara på vilken not som skulle ge vilken rad + kolumn.





    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jasså, jag är så hemlig?

    Jag refererar mest till att i t.ex 80tals yamahaorglar så sitter där inte en 45-trådare från tangentbordet till skannerkretsen för att få ut 44 tangenter, men bara typ 13-20 tråd flatkabel, och då måste det va nån sorts matris den skannar av för att få med alla tangenter.
    Detta skiljer sig såklart modellvis och över märken, men det är ju aldrig lika många trådar som tangenter till skannern. Därav frågan.

    Jag har visserligen även sett småkretsar precis under tangenterna som i sin tur 'matrixar' signalen vidare, så det kanske inte är så lätt som att bara rita upp en matris, man måste ju ha dioderna med.

  21. #21
    Heualia
    Heualia är inte uppkopplad
    Heualias avatar
    Veteran
    Jag refererar mest till att i t.ex 80tals yamahaorglar så sitter där inte en 45-trådare från tangentbordet till skannerkretsen för att få ut 44 tangenter, men bara typ 13-20 tråd flatkabel, och då måste det va nån sorts matris den skannar av för att få med alla tangenter.

    Detta skiljer sig såklart modellvis och över märken, men det är ju aldrig lika många trådar som tangenter till skannern. Därav frågan.

    Jag har visserligen även sett småkretsar precis under tangenterna som i sin tur 'matrixar' signalen vidare, så det kanske inte är så lätt som att bara rita upp en matris, man måste ju ha dioderna med.
    Jo det låter rimligt med tanke på 80talare och bättre IC tech, tillgång till MCU'er etc.
    Jo, det kan ju vara en switch per tangent=1 bit via uppräknande av adresser,d.v.s
    1 adress dekoder IC per 8 tangenter.

    Man kan väll köra utan dioder ochså om man har fler data linjer har jag fått för mig
    man kan ju dela upp adress kodningen per oktav t.ex.

  22. #22
    Heualia
    Heualia är inte uppkopplad
    Heualias avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmmm, inte illa faktiskt. Tror ni man kan få den där att prata med en multi-polig tangentscanner, eller man måste in 'per-tangent' för att det ska snurra?
    Ahhhhh! du vill kunna spela på org kbd samtidigt som vill kunna ta in MIDI och styra? eller vad exakt är det du tänkt dig?

  23. #23
    saddox
    saddox är inte uppkopplad
    saddoxs avatar
    Veteran
    Hmmm.. om samtidigt.. hacka in en OR krets?

  24. #24
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Heualia Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ahhhhh! du vill kunna spela på org kbd samtidigt som vill kunna ta in MIDI och styra? eller vad exakt är det du tänkt dig?
    Mja, mer exakt hade jag tänkt mig kunna köra både upper och lower manual på två olika midikanaler samtidigt. Det är alltså två matrisskanners med dioder, och hur polyfonin fixas har jag inte en aning om - men för att realisera det måste jag nog bestämma mig för en orgel och luska ut hur den skannar av tangenterna helt exakt, annars stannar det just här i denna tråden.

  25. #25
    Heualia
    Heualia är inte uppkopplad
    Heualias avatar
    Veteran
    Kul! intressant!
    Borde det inte vara en helt klassisk skanning, ut med adress och in med ett data ord?
    JP4 här borde ju vara samtida:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	kbd.jpg 
Visningar:	50 
Storlek:	69,0 KB 
Id:	30590

Liknande ämnen

  1. Trigga SH-101
    Av LFOKringlan i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-06-16, 01:24
  2. Trigga Pro-1
    Av synthpälle i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2009-08-28, 20:31
  3. Trigga ljud
    Av Dr Dront i forum Inspelning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-07-02, 16:20
  4. Trigga vad?
    Av Yoe i forum Övriga instrument
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-02-03, 10:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •