Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: fostex B-16 låter kass

  1. #1
    danielski
    danielski är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    fostex B-16 låter kass

    hej alla,

    finns det någon här som har erfarenhet av rullbandare och kan hjälpa mig att få ordning på min fostex b-16.
    fel: kanal 1 - 3 låter inte längre bra. diskanten kommer och går hela tiden, det blir muffligt, murrigt ljud. (det är inte fel på banden) om jag trycker lätt på tonhuvudet när den rullar med band så kommer diskanten tillbaka. lika så om jag lätt trycker ner, typ en millimeter, den ena armen som reglerar så att bandet är spänt. kan det vara så enkelt att någon del är sliten och helt enkelt behöver bytas, och vilken del i så fall? är det någon som känner igen felet? och varför bara på kanal 1- 3?

    meget tacksam för tips och råd

    /daniel wendler

  2. #2
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...låter som det behövs en justering av "armen" - kanske den fått en smäll, eller lossnat. Kanal 1-3 ligger på ena kanten av bandet, den sida som verkar tappa kontakten med tonhuvudet.

  3. #3
    danielski
    danielski är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    hej hasse och tack för svar. hur justerar men armen? den fick en rejäl smäll för länge sedan men har fungerat bra fram tills nu.

  4. #4
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    - Får du samma resultat på alla band du har?
    - Gäller det alla inspelningar, enbart äldre eller enbart nyare?

    De två "bandspännarna" på Fostexen är egentligen sensorer som styr rullarnas motorer. När du trycker ner armen "simulerar" du att bandet tappat spänning och motorerna motverkar det. När du trycker över tonhuvudet får du samma effekt.

    Varför jag frågar om banden är för att om banden är mekaniskt slitna eller värmeskadade så kan de påverkas så att ena sidan töjs... Knappt märkbart, men på en så känslig spelare som B-16 kan sådant nog märkas. Men då ska "grad av effekt" vara olika för olika band.

    Bandspänningen borde vara justerbar - hur vet jag tyvärr inte Det fordrar en servicemanual.

  5. #5
    danielski
    danielski är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    nix. inte samma resultat men märkte att det blir mindre diskant när bandare varit igång länge och är riktigt varm. bandet som hade lite diskant lät plötsligt bra efter 1 dags vila. en servicemanual skulle nog behövas. någon som sitter på en sådan?

Liknande ämnen

  1. Varför låter musiken så kass på min dator?
    Av MK Ultra i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-08, 16:44
  2. kass hårdvara?
    Av monkeystrike i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-09-29, 23:18
  3. soundblaster lika med kass?
    Av Steve i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2003-10-23, 19:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •