Sidan 1 av 5 1 2 3 4 5 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 278

Ämne: Euroracktråden - Filter

  1. #1
    Odd Bobs avatar
    Veteran

    Euroracktråden - Filter

    Håller på att bygga om mitt Eurorack. Nya moduler är på ingång.

    Filterarsenalen är emellertid lite blek. Jag har följande filter

    A120, A121, A122 samt ett Z2040.

    Funderar på ett Doepfer Extremt filter men kanske ska vänta på Intellijels nya MS20 klon.

    Jag är ute efter väsenskillda filter, med olika kretsuppbyggnad och mängd poler. Jag funderar på följande filter:

    Ok översikt filter då...

    Corgasmatron (MS20 klon/variant), ej släppt i Europa ännu, EFN har det i höst, runt 2700kr
    The Harvest man Polivoks VCF
    Doepfer A106-1 Extreme filter
    Doepfer A101-1 Steiner Filter
    Wiard Borg 1,2 och boogie filter...
    TipTop Audio Z2040
    Elbys Synthacon
    Metasonix R52
    Analogue Solutions SY02
    Bubblesound SEM20,
    Analogue Systems RS100 (Ladder)
    Analogue Systems RS500e (Synthi).
    Doepfer A-101-2 LPG
    Doepfer A-106-6 XP

    Lite usel ordning nu men ska försöka sätta ihop ett excelark med lite data om om allt mm. men tar det nästa vecka.

    Jag vill ha långsamma svep, snabba svep, tuggande snabba envelopar på både cut off och resonans. Hur självsvänger (hur sköna övertonsspetra har de) olika filter osv (snyggt osnyggt) samt vilka filter som kan överstyras internt.

    Är det någon som har lite olika filter som kan tänka sig att göra en enkel jämförelse. Det vore kalas!

    Väl mött,
    OddBob
    Senast redigerat av Odd Bob den 2011-07-08 klockan 19:44.

  2. #2
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Polivoksfiltret e ju nice
    Låter inte som min polivoks men har samma karaktär ändå!
    Grymt filter för dist och dissonans!
    Du kan testa det hos mig om du vill!

  3. #3
    splump
    splump är inte uppkopplad
    splumps avatar
    Senior
    Jag är själv inne på en Corgasmatron tids nog!

    Jag skulle kunna göra lite demos på SeM20 och Frequensteiner sent nästa vecka till dig om det är intressant. Frequensteiner har ju vid första anblick för mig väldigt schysst resonans. Den spricker liksom upp riktigt levande och argt när man crankar den. Lite långsam modulering på det så hittar man en massa fint bland vågorna.

    Jag skulle råda dig att kika på Elbys Synthacon filter, det har jag funderat på en del också! Tyvärr så är det rätt dåligt med demos på den.

  4. #4
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Ge ett ljudexempel på hur du vill att det skall låta så det lättare att förså.

  5. #5
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Maths!

    Oj, nej förlåt, gick av gammal vana. ;o)

    QMMG!

  6. #6
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    MATHS funkar iofs som filter, men det blir lite mer slewrate-baserat filter.

  7. #7
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Jo, blir ju lågpass, men tror inte det blir sådär jätteskoj...

    Hm, måste nog prova lite när jag kommer hem. =)

  8. #8
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Lågpass per default, sedan fasvänder du och blandar med originalsignalen?

  9. #9
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Justja. Maths är alltså ett tvåkanals multimode-filter. Rätt schysst! =)

  10. #10
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Japp. MATHS är allt man behöver...

  11. #11
    Escape from Noise
    Escape from Noise är inte uppkopplad
    Escape from Noises avatar
    Senior
    Jag skulle nog hoppa över Doepfers "Extreme"-filter. Det är inte så där väldigt extremt. Hade ett ett tag men blev aldrig kompis med det. Vill man ha ett filter med karaktär finns ju alltid Metasonix R52, men det är inte något allroundfilter direkt.

  12. #12
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    SEM-20 är inte alls dumt (eller för den delen Cwejman MMF-1 resp MMF-6)

  13. #13
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Jag tänker mig ungefär en rad med olika filter. Med olika karaktär. Jag gillar filter där det händer mycket vid små ändringar.

    Tänkte summera i början på tråden senare. Skulle vara jyste med en komplett benchmark
    Senast redigerat av Odd Bob den 2011-07-08 klockan 15:05.

  14. #14
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Räkna inte ut Analogue Solutions SY02 som MS20-klon. Riktigt bra imho! Lite tamt inställd från fabriken men det är enkelt att ställa in via trimmers på baksidan, fick mer bett ur min på det viset, nu skriker, spottar och väser den som de bästa av dem.

  15. #15
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Jag har utöver SY02 även Tiptop Z2040, Bubblesound SEM20, Analogue Systems RS100 (Ladder) samt RS500e (Synthi). Är själv lite sugen på Doepfer A-101-2 LPG samt A-106-6 XP filtret till mitt andra case.

  16. #16
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Hämtade hem Livewires Frequensteiner härom veckan (el när det nu va) från Mr escape from (pusher) noise... tycker det är mkt trevligt, skönt att se lite riktiga trissor oxå

  17. #17
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Fann lite fina filter demos.


    http://www.distantdimensions.com/eurorack_filters_demo.mp3


    The Harvestman Polivoks http://www.theharvestman.org/polivoksvcf.pdf


    Plan B Evil Twin


    Doepfer A-106-1 Xtreme (MS-20 clone)



    Doepfer A-124 VCF5 Wasp


    Doepfer A-106-5 SEM



    Doepfer A-121 Multimode (using bandpass output)

  18. #18
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av eXode Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Räkna inte ut Analogue Solutions SY02 som MS20-klon. Riktigt bra imho! Lite tamt inställd från fabriken men det är enkelt att ställa in via trimmers på baksidan, fick mer bett ur min på det viset, nu skriker, spottar och väser den som de bästa av dem.
    Berätta gärna mer om detta. Hur gjorde du? Jag använder sällan min SY02 just för att jag upplever det som om det är för mesigt. Det låter liksom för svagt.

  19. #19
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Vad finns det för roliga, funktionsmässigt skruvade filter? Buchla har ju http://buchla.com/model_291e.html som verkar rätt spejsat. Hur är dööpfers morf-filter t.ex? Det verkar inte superkul tycker jag.

  20. #20
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Det är inte svårt alls, finns två trimmers på baksidan, tror de heter Q eller så, en för varje filter. Vita trimmers, vred dem motsols vill jag minnas. Går från mesig till grining!

    Tror min börjar skrika redan vid 50% resonans. :O

    Citat Ursprungligen postat av emp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Berätta gärna mer om detta. Hur gjorde du? Jag använder sällan min SY02 just för att jag upplever det som om det är för mesigt. Det låter liksom för svagt.
    Senast redigerat av eXode den 2011-07-21 klockan 08:09.

  21. #21
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Mitt favoritfilter är Cwejman RES-4, men mer för finlir och ljudeffekter än för filtersvep och sådant (funktionsmässigt kanske inte helt överdrivet långt ifrån 291:an?). Sedan så måste ju även Malekkos olika filter nämnas här.. de låter ju verkligen helt underbart!
    Senast redigerat av Volantiz den 2011-07-21 klockan 14:03. Anledning: STAVA!

  22. #22
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mitt favoritfilter är Cwejman RES-4, men med för finlir och ljudeffekter än för filtersvep och sådant (funktionsmässigt kanske inte helt överdrivet långt ifrån 291:an?). Sedan så måste ju även Malekkos olika filter nämnas här.. de låter ju verkligen helt underbart!
    Är res-4 typ samma som sitter i S1? har för mig du sa att S1 var för snäll?

  23. #23
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    RES-4 är i stort sett en helt annan grej. Också väldigt snälla/rena filter i den, men det blir verkligen en helt annan grej då det är mer som en CV-styrd resonant parametrisk EQ

  24. #24
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Skulle vara intressant om någon gjorde ett jämförande test med en och samma insignal till alla dessa filter.
    Min tråkiga gissning är nämligen att det inte är så hiskeligt stor skillnad mellan dem, förutom de uppenbara skillnaderna mellan:
    LP - BP- HP - notch,
    Polantal och
    Arkitektur (ladder, seriella celler, state variable, Sallen-Key osv).

    Va?

  25. #25
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mitt favoritfilter är Cwejman RES-4, men med för finlir och ljudeffekter än för filtersvep och sådant (funktionsmässigt kanske inte helt överdrivet långt ifrån 291:an?). Sedan så måste ju även Malekkos olika filter nämnas här.. de låter ju verkligen helt underbart!
    Okej, det verkar ju rätt kul. Egentligen är väl inte 291e så superskruvat heller.

    ...men av någon anledning lyckas cwejman bara förmedla tråkig stelhet till mig. Vet inte varför. Får kolla in det där filtret mer.

  26. #26
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skulle vara intressant om någon gjorde ett jämförande test med en och samma insignal till alla dessa filter.
    Min tråkiga gissning är nämligen att det inte är så hiskeligt stor skillnad mellan dem, förutom de uppenbara skillnaderna mellan:
    LP - BP- HP - notch,
    Polantal och
    Arkitektur (ladder, seriella celler, state variable, Sallen-Key osv).

    Va?
    Det är ju det jag efterfrågar... men frågan är om någon orkar och har tid?
    Vi kan ju bestämma lite förutsättningar:
    0. En osc, sågtand eller symmetrisk fyrkant
    1. Enkel arpeggiatormelodi / alt oktaveringsbas
    3. 10, 50, 90, 100 % env mod på Cutoff, vid 0, 50 och 70% cutoff, utan och med full resonans, alt på gränsen till resonans.
    4. Långsamma LFOsvep

  27. #27
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Erik: Jo, så länge man skickar in signaler som håller perfekt nivå enligt alla specar och regler så bör skillnaden inte vara så överdrivet stor. Däremot, då man börjar överstyra dem så händer en del mycket intressanta saker med många av dem.. och det är till stor del där man verkligen har användning för många olika filter tycker jag. Andra intressanta detaljer som brukar skilja en del är hur snabbt de reagerar och låter+beter sig vid eventuell självoscillation.

    oljud: Mm.. just "tråkig stelhet" låter ganska så exakt vad jag trodde om dem tills jag impulsköpte en S1mk2 och fick lite ändrad uppfattning. Grundsoundet är rätt "stelt och tråkigt", helt korrekt (enligt min subjektiva mening), men eftersom de olika delarna är så enormt stabila/stela så kan man göra helt underbart grova FM-drones och sådant skoj.. och man kan trimma in sköna "deffekter" med rätt så hög precision => det behöver inte låta så stelt och tråkigt längre.

  28. #28
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    oljud: Nu har jag bara 2 Cwejman-moduler (VCO2-RM och BLD) men har testat flera andra, och jag håller med om stelheten men föredrar att kalla det stramhet. Cwejmans moduler står för precision och välljud. Det är väldigt bra att ha det på vissa nivåer i systemet. Men jag skulle inte vilja ha enbart Cwejman. Det fina med eurorack-formatet är ju att man inte måste hålla sig till en tillverkares filosofi. Vilket också är skälet till att man nog inte ska sälja allt och köpa Buchla... (eh.. eller?!)

  29. #29
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av emp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    oljud: Nu har jag bara 2 Cwejman-moduler (VCO2-RM och BLD) men har testat flera andra, och jag håller med om stelheten men föredrar att kalla det stramhet. Cwejmans moduler står för precision och välljud. Det är väldigt bra att ha det på vissa nivåer i systemet. Men jag skulle inte vilja ha enbart Cwejman. Det fina med eurorack-formatet är ju att man inte måste hålla sig till en tillverkares filosofi. Vilket också är skälet till att man nog inte ska sälja allt och köpa Buchla... (eh.. eller?!)
    VCO2-RM, är den bra eller? Verkar ju heltklart rätt fräsig! Har du några ofiltrerade ljudexempel?

  30. #30
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    VCO2-RM, är den bra eller? Verkar ju heltklart rätt fräsig! Har du några ofiltrerade ljudexempel?
    Ska vi verkligen köra ofiltrerat i en tråd om filter? Men ok, eftersom jag inte hade något bättre för mig så spelade jag in lite random rattvridningar på VCO2-RM kopplad direkt in i ljudkortet. De båda oscillatorerna ligger på varsin kanal lätt pannade vänster/höger resp. Jag började med OSC1 stämd till 440 Hz och OSC2 en kvint upp, båda med sinusvåg. Sen blir det frijazz med korskopplad FM, PWM, sync på/av, vågformsbyten och LFO-läget på/av. Det mer rytmiska partiet i slutet uppstod när jag kopplade in en Maths och lät den styra frekvenserna. Men annars är inga andra moduler inblandade. Jag spelade också in ringmodulatorn på en egen kanal men den mutade jag innan bounce så den hörs inte här. Tänkte att det blev tydligare så. Ska jag lägga upp den också?
    Jag ber er lyssna på detta som en demo av en modul endast. Om någon råkar få en musikalisk upplevelse av det här så ber jag om ursäkt. Det var absolut inte meningen.

  31. #31
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    emp, int haru börja lira sinusjazz? Fast de e klart sinusfrijazz har du väl spelat då å då. ;-)
    Bra demo föresten, men tillbaka till filtren - vilket är ditt (inte bara emp, utan du som läser) favoritfilter, och varför?
    Jag har brist på vanliga filter i min låda, bara ickenormala filter som 2x plaguebearers och zdsp med filterkort, och maths..
    Jag som är högfrekventsfanatiker är sugen på något bra hp-filter.

  32. #32
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Jag har idag
    120, 121, 122 samt ett z2040. Jag vill ha fler filter med sköna resonans/övertonsspekta. Tex polivoks/ms20/steiner mfl... det är dessa i ungefärlig ordning som står på inköpslistan... samt bat-filter... Provade att driva zdsp med z3k igår. Stört och skönt. Fränt helt enkelt! Fyrverkerier...

  33. #33
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    RES-4 är i stort sett en helt annan grej. Också väldigt snälla/rena filter i den, men det blir verkligen en helt annan grej då det är mer som en CV-styrd resonant parametrisk EQ
    Jo det blir det ju... jag kör med Doepfer A-127... lite samma sak fast konsum varianten.... men trevlig faktiskt

  34. #34
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Jag håller inte koll på siffrorna så jag vet inte om du sagt att du har ett men Döpfers waspfilter piskar enhörningsrumpa runt plutos månar med och utan regnbåge. Kort sagt rekommenderas!

  35. #35
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag håller inte koll på siffrorna så jag vet inte om du sagt att du har ett men Döpfers waspfilter piskar enhörningsrumpa runt plutos månar med och utan regnbåge. Kort sagt rekommenderas!
    Visst gör den
    Grym karaktär och bett i den.

  36. #36
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av emp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    oljud: Nu har jag bara 2 Cwejman-moduler (VCO2-RM och BLD) men har testat flera andra, och jag håller med om stelheten men föredrar att kalla det stramhet. Cwejmans moduler står för precision och välljud. Det är väldigt bra att ha det på vissa nivåer i systemet. Men jag skulle inte vilja ha enbart Cwejman. Det fina med eurorack-formatet är ju att man inte måste hålla sig till en tillverkares filosofi. Vilket också är skälet till att man nog inte ska sälja allt och köpa Buchla... (eh.. eller?!)
    Jo, jag har förstått det. Är väl användbart, men det skulle vara kul med lite mer oortodoxt tänkande också!

    Volantiz: Precision är iofs bra. Vad tänker du på när du skriver defekter?

    Än en gång: ingen som har erfarenhet av Doepfer A-107? Morf-filtret.

  37. #37
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag håller inte koll på siffrorna så jag vet inte om du sagt att du har ett men Döpfers waspfilter piskar enhörningsrumpa runt plutos månar med och utan regnbåge. Kort sagt rekommenderas!
    +9!

  38. #38
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    A-101-3 verkar ju kul också. Massa in och ut. Någon som har ett? Verkar stendött ute på nätet.


  39. #39
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    oljud: Jodå, jag har en, gillar som tusan, även om jag mest använder den som vanlig phaser. Låter finfint!

  40. #40
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag håller inte koll på siffrorna så jag vet inte om du sagt att du har ett men Döpfers waspfilter piskar enhörningsrumpa runt plutos månar med och utan regnbåge. Kort sagt rekommenderas!
    DÄR sålde du på mig en. Skall köpas nästa gång det blir lite döppe till låddan.

  41. #41
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mitt favoritfilter är Cwejman RES-4, men mer för finlir och ljudeffekter än för filtersvep och sådant (funktionsmässigt kanske inte helt överdrivet långt ifrån 291:an?). Sedan så måste ju även Malekkos olika filter nämnas här.. de låter ju verkligen helt underbart!
    Ser man på.

    http://stretta.blogspot.com/2011/07/...snapshots.html

  42. #42
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Elegant! Den där Stretta måste ha sjukt mycket mer fritid än alla andra tillsammans..

  43. #43
    deleted user
    Hörde demot på WASP filtret som var mkt tamt i mina öron, ska försöka knåpa ihop ngt värre för den är mkt kompetent o posta

  44. #44
    deleted user
    http://soundcloud.com/axxe-1/filter

    PAiA oscillator genom QMMG rent utan fuzz.

  45. #45
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av emp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Elegant! Den där Stretta måste ha sjukt mycket mer fritid än alla andra tillsammans..
    Det verkar lite så. Fast den där patchen är väl inget konstigt?

  46. #46
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det verkar lite så. Fast den där patchen är väl inget konstigt?
    Nä. Men just det att han verkligen gör alla dom där patcherna... Man önskar att man kunde trösta sig med ett "jaja, men han gör ju inte så mycket musik" men det gör han ju också.

  47. #47
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    jo, jo. har du testat patchen?

  48. #48
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jo, jo. har du testat patchen?
    Nope. Har inget RES-4. Men iofs ett A-127. Men jag gör nog hellre en egen patch och testar med då. Roligare.

  49. #49
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    AMS's olika rolandfilter .. check it out om du diggar Rålantdh!

  50. #50
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av emp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nope. Har inget RES-4. Men iofs ett A-127. Men jag gör nog hellre en egen patch och testar med då. Roligare.
    va, jag trodde du hade allt?

  51. #51
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    va, jag trodde du hade allt?
    jag jobbar på det.

  52. #52
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av emp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag jobbar på det.
    äsch, jag ser ju att du säljer grejer as we speak!

  53. #53
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    äsch, jag ser ju att du säljer grejer as we speak!
    jo, men det är för att finansiera allt annat.

  54. #54
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    allt annat != allt

  55. #55
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Trodde det var nordvrgr som hade allt. Fast nu har han iofs sålt allt för att bli ett med buchla.

  56. #56
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Skrev det här till Skilling i hans tråd men så stannade hela 99musik upp, jag gick på yoga och när jag kom tillbaks blev vi hänvisade hit så....

    Hade ställt in mig på och beställt Corgasmatron till mitt startkit men så dök det upp Cwejman-filter helt plötslig och jag tänkte (som busschauffören som tänkte) att vafan och beställde ett MMF-1. Nu är det mitt enda filter så jag kan ju inte jämföra men det är helt klart en central modul på många sätt... tvekar att använda termen "musikalisk" men det är lite så det känns, det är lätt att lixom spela med den. Designen är såklart finfin, allting känns användbart och rätt saker lätt tillgängligt. Tre av fyra cv ingångar har egen attenuering.. och den låter faktiskt väldigt bra. Just att det har två två peaks att tillgå med varsin cv in samt möjlighet att styra dess avstånd, i kombination med självsvängning och ren tracking gör det hela ganska rörligt.

    Saknar nåt rivigt nu istället, det blev ju snällare än vad jag förstått att corgas kan vara men det känns inte som ett problem även om det lär bli ett filter till av helt annan karaktär så småningom som komplement. Brukar mixa på en signal som går via plague bearer för att skita till det lite. Fjäderreverbet funkar också väldigt bra ihop med det.

    Hemsida: http://www.cwejman.net/mmf-1.htm
    Hittade ett ljudexempel här (andra ljudet): http://navsmodularlab.blogspot.com/2...an-update.html

  57. #57
    deleted user
    Jag har ett SeM20 och behöver ett filter till. Är det en dum idé att komplettera med ett Toppobrillo Multifilter?

  58. #58
    deleted user
    Kotten:

    Det där Cwejmanfiltret lockar mig såklart, men jag tror att det ligger utanför min budget, åtminstone i det här läget. Kanske lite längre fram när systemet känns mer komplett och jag börjar byta upp vissa moduler.

  59. #59
    GOAB
    GOAB är inte uppkopplad
    GOABs avatar
    Veteran
    Skilling, jag fick hem Toppot igår och första intrycket är väldigt gott. Det har en klart annan karaktär än min MS-10 (som SeM20 liknar, om jag minns rätt?) och verkar duga för både smör&bröd. Jag ska testa lite mer kreativt manglande kommande nätter men här är lite basic lpfande:

    http://soundcloud.com/andreasbygdell/111212b
    http://soundcloud.com/andreasbygdell/pointless-multifilter-aceed

  60. #60
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Saknar nåt rivigt nu istället
    MMF-6. ;o)

Liknande ämnen

  1. Euroracktråden
    Av Odd Bob i forum Modularer & sånt
    Svar: 12313
    Senaste inlägg: 2024-05-01, 15:53
  2. vst filter med LFO?
    Av peppe i forum Övrig mjukvara
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-02-24, 21:48
  3. Filter
    Av limpan2 i forum Effekter
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-29, 20:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •