Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Glapp i nätkontakten på en TR-707

  1. #1
    codemuzak
    codemuzak är inte uppkopplad
    codemuzaks avatar
    Senior

    Glapp i nätkontakten på en TR-707

    Hej!

    Två snabba om Roland TR-707:

    Hur ska polerna vara på batterieliminatorn ? Plus i mitten ? Eller minus i mitten ? Vågar inte testa!

    Det är sedan tidigare även ett glapp i själva nätkontakten på TR-707an är det svårt att öppna den och fixa detta? Dvs är det något jag bör tänkte på så inte alla knappar etc trillar bort när jag öppnar den!?

    Tacksam för hjälp!

  2. #2
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Det är en växelspänningsadapter på 12 V, inte likspänning som till de flesta andra äldre Roland-prylar. Polaritet spelar alltså ingen roll, bara du har rätt AC-adapter på 12 V.

    Glappet borde bara vara att öppna och löda om kontakten därinne.

  3. #3
    codemuzak
    codemuzak är inte uppkopplad
    codemuzaks avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är en växelspänningsadapter på 12 V, inte likspänning som till de flesta andra äldre Roland-prylar. Polaritet spelar alltså ingen roll, bara du har rätt AC-adapter på 12 V.

    Glappet borde bara vara att öppna och löda om kontakten därinne.
    Hm det verkar märkligt det står DC på baksidan? Men dock ingen anvisning om polerna?

  4. #4
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Japp, det verkar stå DC där, men skall vara AC. Kolla manualen här: http://www.cyborgstudio.com/drummach...nersmanual.pdf så står det AC överallt. Sida tre visar baksidan där det står DC, men pilen säger AC. Sida 47 säger "DC IN" med kommentaren "for supplied AC adaptor", och under accessories på samma ställe står det "12 V AC adaptor".

  5. #5
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Skumt, i 707-service manualens schema visar det tydligt att det är 12V DC. Det sitter ingen likriktarbrygga där heller som det skulle göra om det var AC...
    http://www.burnkit2600.com/graphics/...schematics.jpg
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	707 DC.jpg 
Visningar:	45 
Storlek:	53,2 KB 
Id:	29697  

  6. #6
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    Ingenting är skumt, En AC adapter är en adapter som gör om från AC. I det här fallet så skall den ge 12V DC ut, minus i mitten har jag för mig.

  7. #7
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Frebrik Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ingenting är skumt, En AC adapter är en adapter som gör om från AC. I det här fallet så skall den ge 12V DC ut, minus i mitten har jag för mig.
    Case closed. Tack Frebrik!

  8. #8
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Frebrik Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ingenting är skumt, En AC adapter är en adapter som gör om från AC. I det här fallet så skall den ge 12V DC ut, minus i mitten har jag för mig.
    Jepp kollar prcis nu... minus i mitten

  9. #9
    codemuzak
    codemuzak är inte uppkopplad
    codemuzaks avatar
    Senior
    Hej Alla! Är tillbaka från jobbet nu! Tackar för alla bra svar! Är det någon som har någon mera detaljerad info om det är så att det är något jag ska tänka på när jag öppnar den för att fixa den glappande kontakten?

    Hälsningar // CM

  10. #10
    maroon2k
    maroon2k är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är en växelspänningsadapter på 12 V, inte likspänning som till de flesta andra äldre Roland-prylar. Polaritet spelar alltså ingen roll, bara du har rätt AC-adapter på 12 V.
    Absolut INTE, det är 12v DC, pinnen är negativt och ringen plus, dvs standard roland=tvärtemot de flesta andra. Kör du in AC kan du förstöra maskinen om du har otur. JA jag har maskinen, och gjort service på den dessutom, så jag vet.

  11. #11
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Japp, jag hade fel så det visslade om det. Attans bäver! Men jag skyller på att jag var nykter.

  12. #12
    donfuego
    donfuego är inte uppkopplad
    donfuegos avatar
    Veteran
    Tror inte jag sett en enda 707:a utan glappig DC kontakt. DOCK så är det ofta "bara" oxid i själva kontakten. Vilket kan vara värre att få bukt med än en trasig lödning. Börja med att inspektera kontaktbläck och stift. Använd kontaktrengöringsspray (wow vilket tungt ord!), Lectraclean från Kjell brukar funka. Ev kan man behöva fila lite om det är illa.

    Ser kontakten (mot förmodan) bländande ren och fin ut eller det är fortsatt problem efter rengöring så är det lödningen på insidan som är trasig. Inga problem, var bara lite försiktig med tåtarna till batteribackupen när du öppnar den.

  13. #13
    codemuzak
    codemuzak är inte uppkopplad
    codemuzaks avatar
    Senior
    Åter igen ett stort tack för all hjälp! Makalöst vad mycket kunskap det finns samlat här på 99

    // CM

  14. #14
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Det är vanligt att de börjar glappa för att pinnen i kontakten håller på att gå av.... kan vara bökigt att få ut om den fastnar i adpterdelen... pta på den och känn om det börjar bli lös..

  15. #15
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    På schemat ovan syns en diod D1 som gör att om du väljer fel polaritet så händer ingenting. Borde nästan gå att köra på AC också bereoende på storleken på den efterföljande kondensatorn (vars värde inte syns i bilden).

  16. #16
    codemuzak
    codemuzak är inte uppkopplad
    codemuzaks avatar
    Senior
    Nu är den fixad! Det var oxid i kontakten! Skönt att jag slapp in och rota!

    // CM

Liknande ämnen

  1. Fråga till Novation Nova ägare, glapp-känsla i strömdose-jacket?
    Av MrLonghair i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-05-03, 00:04
  2. Glapp i nEar05 monitor
    Av Helix i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-10, 12:02
  3. Glapp basförstäkare?
    Av imported_Skadast i forum Stränginstrument
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-03-30, 13:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •