Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 78 av 78

Ämne: Slatedigital analogsummering - är det bondfångeri?

  1. #61
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    false messiah: Hm, en plugin på ett multichannelspår har väl fulla (interna) panoreringsmöjligheter? Men som du säger, det är förmodligen inte fallet här!


    Varför gör man inte en mixerbordsemulering som ENBART en fet masterplugg, multichannel input då? Egen summering, panorering, trim, och faders...
    Senast redigerat av RZ-1 den 2011-05-25 klockan 18:24.

  2. #62
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...tillåter dawarna att en (master)plugg tar emot direkt från samtliga bussar så borde det gå. Det gäller ju att få kanalerna att skicka separata streams till en summeringsplugg, och bussarna kunde vara en väg (ref. Logic)

  3. #63
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    I Reaper kan man skicka strömmar hur som helst (alla spår är potentiellt multichannel audio/midi/video). Inte 100 på hur det funkar med mastern dock, men det skulle hur som helst gå att lösa... via en submaster eller dylikt

  4. #64
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    RZ-1: Vad menar du att man skulle vinna på en sådan plugg? Det känns mest omständigt utan några märkbara fördelar får jag för mig..?

  5. #65
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Volantiz: Jag funderade mest "högt" över möjligheten att modellera hela mixerbord, inkl summering, skillnader i panorering, headroom/overload etc. Har man då flera modeller "i ett" så blir det smidigare att göra såna här jämförelser Sen om det har några reella fördelar i praktiken, tja... tveksamt.

  6. #66
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Vinsten ligger i att få komma med idéer

  7. #67

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av RZ-1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    false messiah: Hm, en plugin på ett multichannelspår har väl fulla (interna) panoreringsmöjligheter? Men som du säger, det är förmodligen inte fallet här!
    Jo, internt i pluggen kan du panorera som du vill (mono in/stereo ut som minimum då), men det hjälper ju inte att emulera olika mixerbords pan law, eftersom pluggen inte vet hur den är panorerad. Men ska det skötas internt måste du ju ha en panratt i pluggen och det verkar rätt omständligt för något som är enklare att sköta via inställningar eller bara genom att dra i reglarna.

    Men i princip skulle man ju kunna skapa en plugin med en panratt och inställning för pan law in/ut och som sen ändrar volymen enligt det. Ställ in pluggen på panoreringen du har på spåret i ljudprogrammet så är du klar. (Tills man ändrar panoreringen och måste ändra pluggen också. Men många tycker ju å andra sidan att det är för lätt att använda mjukvara när man gör musik, det ska vara lite friktion... )

  8. #68
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    RZ-1 Jag tror mycket väl dina idéer kan bli verklighet. Det verkar ju finnas ett sug efter allt mer analog emulering av de digitala signalvägarna. Harrison har ju redan gjort det men de gick - om jag fattat rätt - direkt på koden och programmerade om. Förmodligen det CPU-effektivaste. Men om det som du säger går att komma åt möjligheten att implementera egen summering i t.ex. Reaper och efterfrågan är tillräcklig så är det väl bara en tidsfråga.

    Nästa steg? De stora drakarna öppnar upp summeringen så tredjepartstillverkare kommer åt den och kan göra egna varianter/plugins. Inte alls otänkbart.

    Vore i så fall den ultimata ironin. Under många år var ett omdebatterat ämne att det var dålig upplösning och headroom i digitala system. Bland annat då i mixsteg mixbussar. Jag minns en AES-mässa 2005 där Digidesign i detalj gick igenom matematiken bakom sin summering för att visa att den höll måttet (den var inte floating point) och att den var fullständigt transparent. Nu är beräkningskapaciteten inte längre något problem ens i en laptop men då visar det sig att många trots allt inte ville ha en mixbuss som är transparent. Gräset är alltid grönare i en annan hage.

  9. #69
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Köpte denna när dom hade halva priset förra måndan. SKulle någon som använder den beskriva HUR dom använder den? Jag har nu bara testat på tidigare mixar att lägga på varje kanal och mastern, men hör inte mycket om ens någon skillnad. Måste man dra på mkt drive?

  10. #70
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...det är ju inte tänkt som en "effekt" sin ska höras - jämför demofilerna för de olika simuleringarna och lyssna efter motsvarande förändringar i dina egna mixar!

  11. #71
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    ne men de e ja med på, men finns de några tumregler? har läst både att man ska ha kanalpluggen först och sist i insertkedjen t ex. Har för mig att jag läste nånstans volymen bör vara ganska stark redan innan kanalpluggen (som när man använder ett riktigt bord och vill ha så lite brus som möjligt). Är detta något som är värt att tänka på?

  12. #72
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    För det första - jag har inte testat pluggarna för egen del (men jämfört deras egna demofiler).

    För det andra - ja, nivåanpassning är central i en analog mixer och som spekulerats i tråden tidigare - även i pluggen (i en DAW behövs annars inte den anpassningen). Men för att utnyttja pluggen som tänkt, var ganska noga och följ vad de rekommenderar. Har för mig kanalpluggarna ska sitta sist och masterpluggen först på masterbussen (vill de ha en plugg först på kanalen också???)

  13. #73
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    "Place a Virtual Channel Plugin on the first insert of one of your track channels."

    citerat från VCC manualen.

    Jag tackar för hjälpen. Tror jag kommer uppskatta VCC ordentligt. Måste bara komma in i tänket att alla kanaler ska ha ungefär samma volym prefader typ.

  14. #74
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Place a Virtual Channel Plugin on the first insert of one of your track channels."

    citerat från VCC manualen.
    Kollat lite - ser det, men under VII Common Mixng Questions så verkar det inte spela någon roll var i insertkedjan kanlapluggen ska sitta... Men när du lägger pluggar efter - ha koll på vilken nivå kanalpluggen lämnar! Ingen idé att dra på gain på den om du dämpar nivån i en efterföljande insert

    Edit - i Logic får man fler insert-slots när man lägger in effekter så "den sista" slotten finns inte

  15. #75
    mv
    mv är inte uppkopplad
    mvs avatar
    Senior
    Finns det några andra liknande plugin?

  16. #76
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Det finns ju tape emulering... Men det kanske inte är sak samma direkt...

    Summerings emulering??? Jag tror detta är den enda...??

  17. #77
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    mv: Satson, StripBus och Nebula är tre andra alternativ. Jag tror även mellowmouse har en sådan numera.

  18. #78
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Och så Harrison då men det är ju mer än en plugin iofs.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •