Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Tips för att få Thor att låta analogt

  1. #1
    Maxwell
    Maxwell är inte uppkopplad
    Maxwells avatar
    Senior

    Tips för att få Thor att låta analogt

    Har lekt runt med Thor en hel del och det är en sjukt mångsidig och bra synth.
    Men ibland har jag tyckt att mina patcher låter lite för modernt och snyggt och inte så där runt och lite gött skevt som det kan bli när man skruvar på en riktig analog förlaga eller på en bra modellering av en sån.
    Har någon nåt tips på hur man åstadkommer det?

  2. #2
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    * Lite lätt snedstämda oscillatorer, bara liiiite
    * Svag random-LFO till pitch på oscillatorer
    * Liiite overdrive innan ljudet går in i filtret
    * Liiite overdrive innan ljudet går in i amp

    Nu verkar ju drive finnas som parametrar på filtren, men testa att patcha in en Scream inställd på overdrive istället för den inbyggda.

  3. #3

    Veteran
    Jag härmade min Moog Rogue med Thor. Basen växlande spelad mellan Tor och Moogen.
    Sololjudet lika så. Handspelat och otajt men ljudmässigt nära varandra. Fick ge Thor lite knuff i botten för att få samma botten som Moogen, tror det var 2db vid 100hz.
    Två oscillatorer lite sneställda på basljudet och sågtand. Intressant var att jag hade mixern för oscillatorerna på overdrive i moogen men Thor körde jag utan overdrive och ändå kom dom så pass nära varandra. 24 db filter valt på Thor för det har ju Moogen.
    Så här lät det:
    http://db.tt/rk0XnUE

  4. #4
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Du kan routa Amp till i.e. Filter1 In i modmatrixen med nivåer runt 50-60% om man vill få lite bett i ljudet (feedback).

    Du kan också köra Keynote som källa och routa till Osc1 Pitch (+10) och Osc2 Pitch (-10) med velocity som scale på +50% ungefär för att få lite oprecisare tracking av oscillatorerna sinsemellan.

    Sen kan du slutligen köra exponentiella envelope tricket för att få lite mer punch i dem. Använd t.ex. Mod Env som källa och routa till t.ex. Filter Env Decay och ställ till ett negativt värde (-30 till -50) för att få det lite snärtigare, fungerar med fördel även på Filter Env Attack om du har ett ljud med Attack. Detta görs även med fördel på Amp Env Decay osv.

  5. #5
    Maxwell
    Maxwell är inte uppkopplad
    Maxwells avatar
    Senior
    Gött thanks a bunch!
    Många roliga grejor att testa framöver!

    (Kan bjuda igen med ett tips ni säkert känner till men ifall att: När man redigerar velocitys i sequensern kan man markera enskillda toner och hålla ner shift för att bara ändra velocityn på dom markerade.)

  6. #6
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Gav mig på ett försök.
    http://soundcloud.com/creux/thor_test

    fånar mig lite med fjäderreverb också.
    Ladda helst ner WAV-filen, för det låter verkligen skit på SC.

    reason-fil

    Scream4 används lite här och där för att buzza till grejer...
    Senast redigerat av sm0hm den 2011-05-19 klockan 23:18.

  7. #7

Liknande ämnen

  1. Pitch Glide i Thor?
    Av Matti i forum Reason Studios
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-09, 23:51
  2. Gratis Refills till Thor?
    Av hammer i forum Reason Studios
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-03-08, 16:19
  3. Thor + Vengance = Trance
    Av Splork i forum Reason Studios
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-10-03, 00:05
  4. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-03-16, 18:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •