Resultat 1 till 21 av 21

Ämne: Övertala mig att skaffa en iMac!

  1. #1
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran

    Övertala mig att skaffa en iMac!

    Funderar på att byta ut min MacBook Pro c2d 2.2GHz m 4Gb RAM mot en iMac 21.5" 2.8GHz i7 med 4Gb RAM och (eventuellt) enbart SSD (eller SSD + 1Tb HD).

    Behöver jag en intern HD om jag har kvar min 1Tb Studio Book som jag kör via FW800? 256Gb SSD räcker ju utan problem då jag idag kör på en intern 120Gb på MacBooken.

    i7 2.8GHz värt uppgraderingen mot en i5 2.7GHz?

    Hjälp mig få ordning i träsket av termer.

  2. #2
    lappalainen
    lappalainen är inte uppkopplad

    Veteran
    Du vet vad du vill ha. Varför tveka? Högre siffror på allt och högre pris måste ju vara bättre.

    Äej... Själv kör jag på förra i3 på 3.2Ghz m 8Gb ram och 1tb hdd. Kanonnöjd. Reellt tror jag inte du märker skillnad på cpu. SSD-disken däremot... Den gör nog störst skillnad. Åsså mycket RAM of course.

    Betänk backup bara om du slopar intern disk. Kanske dumt att slopa den helt... Bara en tanke.

    Köp.

  3. #3
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    SSD måste upplevas, det är verkligen magnifico. iMac... så makalöst fina sedan några år tillbaka. Ja, lappen har rätt. Köp!

    Å du!

    Roligt att du kikar in!

  4. #4
    MK Ultra
    MK Ultra är inte uppkopplad
    MK Ultras avatar
    Veteran
    De nya har kommit och som tidigare sagts så vet du vad du vill ha, finns inte bättre tillfälle att köpa.

  5. #5
    lasselus avatar
    Redaktör
    Köp...men tryck i mer än 4Gb RAM...uppgraderade min till 16Gb för ett tag sedan...mycket trevligt när man sitter med Aperture och har bilder från en Canon 5D Mark II...

  6. #6
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    men men, stationärt?!?!

  7. #7
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Tack för feedback! i7 mot i5 spelar ingen roll egentligen alltså? Bättre lägga pengarna på SSD? Har man någon större behållning av mer än 4Gb RAM om man bara köra musik?
    ...och avart: Yes! Stationärt is the new black!

  8. #8
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    ah, ok. men läs detta:

    Replacing main hard drive with third party is not an option in new iMacs
    (fast mindre bekymmer om man väljer SSD och nöjer sig med det, kanske?)

  9. #9
    doo
    doo är inte uppkopplad
    doos avatar
    Senior
    iMac är ju inte stationärt bara semi-stationärt, den är tänkt att den ska vara lätt att flytta runt. Bara en strömkabel ju, no more
    Kööööp, och ja, mer minne. 4Gb idag är väl som 4 Mb var -98 = alldeles för lite...

  10. #10
    lappalainen
    lappalainen är inte uppkopplad

    Veteran
    Minimum 8gb Ram skulle jag säga. Speciellt om du drar runt med mycket samplingar. Men köp till ram från annat ställe så sparar du en peng.

  11. #11
    doo
    doo är inte uppkopplad
    doos avatar
    Senior
    Man köper ALDRIG minne via applestore, det är en regel!

  12. #12
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Bugar och bockar för all input. Det verkar som att det blir SSD+vanlig HD då (vem vågar greja med HD efter avarts länk?). Fortfarande inte säker på hur jag ska göra med proppen. Först kändes det självklart med i7 men det kanske inte är värt 1820kr (jämfört med i5)?

  13. #13
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran
    Tror inte att du kommer sakna processorkraft faktiskt! Det är väääldigt sällan man gör det (beroende på vad man pysslar med visserligen), detta gäller ju sen dual-core kom egentligen. Flaskhalsen brukar ju vara RAM/grafik/annat krafs.

  14. #14
    Maxwell
    Maxwell är inte uppkopplad
    Maxwells avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Mårre Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    i7 2.8GHz värt uppgraderingen mot en i5 2.7GHz?
    Jag är inte den med bäst koll på klockfrekvenser, men något att betänka är hur många kärnor processorn har. Din MB pro skulle jag tippa har två kärnor, din nya iMac har fyra, den skillnaden ska vara hyfsat påtaglig. Speciellt med optimerade program och med Snowleopard och GrandCentralStation.

  15. #15
    Maxwell
    Maxwell är inte uppkopplad
    Maxwells avatar
    Senior
    Sorry Grand Central Dispatch heter det ju.

  16. #16
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    Citat Ursprungligen postat av lappalainen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Minimum 8gb Ram skulle jag säga. Speciellt om du drar runt med mycket samplingar. Men köp till ram från annat ställe så sparar du en peng.
    öhh det e HD som ska vara snabb
    inte så mkt med RAM att göra egentligen
    minnet kan man ha till annat skojj ju
    men ni kanske använder era maskiner på annat vis??
    det e bättre att spola samplingar från SSD \ HDD än att trycka skiten i ram minnet
    det använder man mer till att snabbjobba med samplings~verktygen .. med originalfilen kvar i lådan sen ofta
    yttre shell bara
    Senast redigerat av KALLBACK~ den 2011-05-15 klockan 11:48. Anledning: jobbar man så så räcker 2Gb lååångt, men jag har också 8Gb och det e inte fel :)

  17. #17
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Beror på hur ens samplingsuppspelare fungerar om det är minne eller snabb disk som ger bäst prestanda.

  18. #18
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Ålen har en punkt där! Jag kör mycket NI-prylar (Kore och Kontakt Player) men även en del CPU-hungriga prylar. Läste någonstans om att i7 ibland funkar bättre pga HT.
    All Sandy Bridge Core i5 processors have hyper-threading disabled, and all Sandy Bridge Core i7 processors have hyper-threading enabled. This is a major feature difference of Core i5 vs Core i7 processors, and it will give the Core i7 products an advantage over Core i5 processors in some heavily multi-threaded applications.

    Read more: http://www.brighthub.com/computing/h...#ixzz1MPhObZqu
    Spelar detta någon roll om man kör musik (Live)?

  19. #19
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    generation 3 av i5\i7 som säkert mackarna har idag e det där inbyggt har hyperthreading etc .. det var generation 2 som va helt urkukad ,, och det sitter nog inte i någon macprodukt idag .. om man inte coppat den i december ~januari vill säga
    då kan man åka på intel class 6 messlingen

    ""Intel motherboards with 6-Series"""
    Senast redigerat av KALLBACK~ den 2011-05-15 klockan 12:07. Anledning: men det där e ju svårt att veta .. då man inte kan se det så lätt på mackarna som användare . tills det rasar -då vet man :)

  20. #20
    peppe
    peppe är inte uppkopplad
    peppes avatar
    Veteran
    kallback har rätt om HD:n, måste vara snabba.. så SSD som extar godis blir fint som snus det.. maxa på med RAM åxå när du endå har brallerna nere.. jag har som regel nästan att köra det bästa som finns just "nu" för då får man ha det "nyaste" längre.. köpte en laptop förra veckan med en quadra i7 processor (ASUS G73SW ) för 12k å la ner 1500:- extra för den nyaste/snabbaste processorn.. väntar på mina 2x250gig crusial HD. sen kan jag köra live/machine/max å vissla samtidigt..

  21. #21
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Senast redigerat av oljud den 2011-05-16 klockan 09:40. Anledning: den handlar om att det är svårt att byta ut hårddisken på nya imacarna

Liknande ämnen

  1. Vad ska jag skaffa för gura?
    Av thebopper i forum Stränginstrument
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-03-31, 07:10
  2. Om man ska skaffa MacBook...
    Av Max i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2010-02-27, 17:12
  3. Skaffa modular?
    Av MK Ultra i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-11-15, 22:52
  4. Skaffa din egen DJ!
    Av MagicC i forum Allmänt om musik
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-02-13, 22:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •