Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Ska det vara någonting mera?

  1. #1
    Palle
    Palle är inte uppkopplad

    Senior

    Ska det vara någonting mera?

    Klart det ska, men vad? Betalningen på en Q119, en Q106S och en Q107 gick iväg idag - precis som dollarn studsade upp. Det gör inte så många tior, men det är retligt. När dessa apparater anländer har jag två 1U-platser kvar (förutsatt att jag inte möblerar om till en 2U-plats). Med strömförsörjningen på baksidorna (Q137 och Q103) ser systemet med två hemmagjorda portabla kabinett då ut så här:
    Kabinett 1
    -1 Q104 MIDI interface
    -1 Q105 Slew limiter
    -3 Q109 EG
    -1 Q113 8 kanals-mixer
    -1 Q150 Transistor ladder filter
    -4 Q106S Oscillator
    -1 Q125 Signal processor
    -2 Q108 Amplifier

    Kabinett 2
    -1 Q960 Step sequencer
    -1 Q119 Step sequencer
    -1 Q106S Oscillator
    -1 Q107 State variable filter

    20U fyllda i det andra kabinettet således och frågan är förstås den så vanliga på forum av detta slag; vad fyller jag på med? Jag kommer med all säkerhet bygga ett tredje kabinett, så det är inte de sista inköpen det handlar om. Jag har också bestämt mig för att de två platserna ska fyllas av dotcom-moduler. Jag har två idéer:
    -Med två filter och fem oscillatorer blir det säkert klent med bara tre EG:s. Så, en Q109 till kan det tänkas - eller?
    -Jag har länge tänkt att Q960:an skulle få sällskap av en Q962, Sequential switch, men är vitsen så stor när jag har en Q119 också? Den är väl mest till för att skapa olika varianter av slingor och jag vet inte om jag har lust att reducera alla Q960:s spår till styrning av pitch (som väl är det rimliga då).

    Så, vad spörs? Jag lämnar fältet fritt för förslag.

  2. #2
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Jag hade tagit sample and hold och en switch, antingen .com's tvåkanaliga Q128 eller stegade trekanaliga Q962. Switchar kan göra mycket tillsammans med sequencers och sample and hold är alltid roligt.

  3. #3
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Noise, S/H, Clipper/rectifier, Ringmod, fler VCA, fler mixers... och så måste du ha multiples!

  4. #4
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Multiples hade jag helt missat att det saknades! Fast det kan man lösa med split-kablar, tänker själv inte slösa plats på passiva moduler i min kommande Modcanlåda

  5. #5
    Palle
    Palle är inte uppkopplad

    Senior
    Ha, det hade jag också missat. Den petige kanske märkte att det fattas två platser i uppräkningen av mitt första kabinett. Dessa räknar jag med bör räcka - men inte mer än så.

  6. #6
    Palle
    Palle är inte uppkopplad

    Senior
    Får börja om lite från början när jag först slarvade, med en komplett lista:
    Kabinett 1
    -1 Q104 MIDI interface
    -1 Q105 Slew limiter
    -2 Q124 Multiplies
    -3 Q109 EG
    -1 Q113 8 kanals-mixer
    -1 Q150 Transistor ladder filter
    -4 Q106S Oscillator
    -1 Q125 Signal processor
    -2 Q108 Amplifier

    Kabinett 2
    -1 Q960 Step sequencer
    -1 Q119 Step sequencer
    -1 Q106S Oscillator
    -1 Q107 State variable filter

    I nuläget använder jag knappt mer än en Amplifier, så en Q108 till är utesluten just nu. En S/H har jag inte gett någon vidare tanke, eftersom den liknat en uppstarts-sequencer i mina ögon. En apparat för att få saker att röra sig i väntan på en riktig sequencer. Det är förstås fel, men lite grann har den hamnat i det facket.
    En Clipper/rectifier har jag också filurat på, som sällskap till Q107:an, men många tycks tycka att den inte åstadkommer så mycket.
    Fler mixers? I nuläget används sällan mer än halva min Q113.
    Q128-switchen har jag fluktat lite på, men jag har hellre en som sköter det på egen hand. I valet dem emellan väger således Q962 tyngst. Jag har störst nytta av att variationer petar runt av sig själva, helt enkelt.
    Ringmodulator är också intressant. Står högt upp på listan, men jag är inte säker på att jag förstår hur den fungerar. Kräver den två Q106 in för att få något ut? Det kostar på lite mycket, anser jag, och kanske främst ett inköp i det läge då jag kan gödsla med oscillatorer.
    En Q110, Noice source, har jag också satt högt upp på listan. Jag har dammsugit Youtube för att få grepp om dess förtjänster, men det gav inte mycket. Är den främst att uppfatta som något för rytmtillägg i sequencerslingor. Hur styrs den utan ingång? Är det t.ex. meningen att någon av Q960:ans steg-ingångar används då, eller går det åt en Q106:a där också (Pulse?)? Jag begriper inte hur den ska fås att buppa till precis på Q960:ans steg 5 t.ex.

  7. #7
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Lita på mig om jag säger att du kommer att sakna mixers, multiples och VCA:er!

  8. #8
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Brus har man för att på blåsiga ljud, ensamt eller ihop med en oscillator. Ett annat trevligt trick är att använda brus som CV till en oscillator. Ger ett skitigare ljud.
    Slutligen har du den givna användningen; brus istället för oscillator, för perkussiva ljud. Brus -> filter -> Amp. EG till filter och amp i vanlig ordning. Du kopplar gate ut från valfri utgång på 960 och triggar enveloppen med.

    Men jag är lite överraskad att du köper så mycket på en gång, med så uppenbart lite erfarenhet av modulsyntar. Hade nog varit bättre att köpa ett litet basic system och sedan utöka när du lärt dig hur det funkar. Då är det större chans att du köper rätt grejer :-)

  9. #9
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Ringmodulatorn kräver två insignaler, men det behöver ju inte vara två dotcom-oscillatorer. Det kan vara vad som helst som låter.

  10. #10
    Palle
    Palle är inte uppkopplad

    Senior
    Vad finns det som låter? Oscillatoret! Allvarligt, vad mer än en oscillator skulle det då vara? Det måste, så långt jag kan förstå, röra sig om någon sorts tongenerator och då kostar det på alldeles för mycket apparatur - för tillfället.

  11. #11
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Om du har ett instrument interface q118 (tror jag) så kan du ju hugga samplingar eller vad du vill från datorn eller en radio eller... osv

  12. #12
    Palle
    Palle är inte uppkopplad

    Senior
    Känns lite lurt att starta ett tredje kabinett för att få plats med en Q118, så att ringmodulatorn kan nyttjas ordentligt. Nej, nu lutar det mot en Q109 till och en Q962, men det dröjer en stund. Många idéer hinner bytas ut innan det är dags - och då kanske de andra märkena har kommit upp med något som både är intressant och billigt.
    Finns det t.ex. något bra alternativ till Q109:an i dylik prisklass och som dessutom bara är att montera in i ett dotcom-system?

  13. #13
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Palle Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad finns det som låter? Oscillatoret! Allvarligt, vad mer än en oscillator skulle det då vara?
    Ljudsignalen från en mic, mp3-spelare, brusgenerator, TV, annan synt, elgitarr.......

  14. #14
    Palle
    Palle är inte uppkopplad

    Senior
    Det lutar ganska mycket mot en Q962, men hur är det med andra hjälpmodulerna för sequencers? Q963 tycker jag mig förstå. Den låter stegen i sequencern gå åt ett eller ett annat håll, t.ex. för att få olika ljud på de olika stegen. Q961:s existens är jag däremot lite mer oklar över. Är det enda syftet att fördröja vissa steg?
    En sak till; Q962 går lika bra att använda till Q119 som Q960, inte sant? Vinsten är kanske inte lika stor, men för den som vill 3*8 slumpmässigt spelade melodier måste den fungera - eller?

  15. #15
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Q963 har du koll på verkar det som.

    Q961 förlänger eller förkortar samt blandar triggers. Dvs, en gate eller trig på vilken som helst av A eller B ingångarna kommer ge en trig ut på utgången. Men de i B kolumnen är alltid på för en fast inställbar tid, antingen kortare eller längre än inkommande trig. Man kan använda modulen för att variera sina slingor medan de spelar eller för att åstadkomma specifika notlängder oavsett spelteknik. Eller bara för att förlänga pulser från t.ex. en trummaskin.

    Q962 kan användas på en Q119 utan problem, det får samma effekt som på Q960. Men! Q119 har redan den funktionaliteten inbyggd. Q962 är till för att växla mellan Q960's tre åttastegssekvenser för att få till en 24 steg lång (16 steg går också) sekvens. Q119 har en sån inställning. Sen kan man göra lite andra trix med Q963 som kan göra den värd att ha också men som kompis till en Q119 har den lite mindre effekt än som kompis till en Q960.

  16. #16
    Palle
    Palle är inte uppkopplad

    Senior
    Stryph, då måste det gå att göra en 16-stegs pitchslinga + en 8-stegs för t.ex. filter?

  17. #17
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Jäppers! Med Q960 och Q962, men inte med Q119 ensam. Det går kanske att trixa till med en Q128 men grejjen med Q962 är att den switchar när den får en puls och sen stannar den där. Men! Den switchar bara om det finns kablar ipluggade, så på så vis kan den patchas att skifta mellan 2 eller 3 sekvenser. Q128 stannar bara i påläge så länge den har en hög insignal så man får använda mitt oktavdelartrick för att den ska funka som Q962.

Liknande ämnen

  1. Plan B verkar mera vara Plan Ö!??
    Av Heualia i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 63
    Senaste inlägg: 2011-01-04, 14:54
  2. Gitarrförstärkeri & effekt mjuk-vara eller inte vara
    Av farbror synt i forum Övrig mjukvara
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-07-31, 13:30
  3. MIDI-filterburk-någonting?
    Av amino i forum Övriga instrument
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-05-08, 10:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •