Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Flera midikanaler på samma instrument?

  1. #1
    rymdeko
    rymdeko är inte uppkopplad

    Veteran

    Flera midikanaler på samma instrument?

    -----------------
    Senast redigerat av rymdeko den 2011-04-22 klockan 15:04. Anledning: lösningen fanns på youtube!

  2. #2
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Länk till lösningen på Youtube?

  3. #3
    rymdeko
    rymdeko är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag har letat men hittar den inte igen.

    Men det gör inget. Lösningen är så pinsamt enkel att jag skäms. Men till mitt försvar måste jag säga att jag faktiskt letade i manualen först innan jag frågade här.

    När man väljer "software instrument" som ny kanal finns där en liten ruta att kryssa i där det står "multi-timbral". Knappa in önskat antal kanaler du vill ha kopplat till ditt instrument och voila.
    Jag använder NI B4 II mycket och det blev bra mycket lättare att redigera nu när man har den övre manualen, den undre manualen och baspedalerna på tre separata midikanaler.

  4. #4
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Hmm.. inte sett den funktionen. Hur funkar det? Jag har inte midi inkopplat f.n.
    Om man skapar ett fyrakanalers multitimbralt instrument; kan man alltså genom att sända på fyra separata midikanaler spela på alla fyra spåren samtidigt?

  5. #5
    rymdeko
    rymdeko är inte uppkopplad

    Veteran
    Ja, det går fint. Jag har spelat in så med B4 II:an med en gammal 80-talsorgel som controller.

  6. #6
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Aha, det minns jag var en funktion som många frågade efter förr i tiden. Visste inte att den hade implementerats.

  7. #7
    magebarf
    magebarf är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    I Logic 9 kan du också markera instrumentet i arrange-fönstret och sen under Track-menyn välja "New with Next MIDI channel" (shortcut hos mig är ⌥⌘M, alt + cmd + M), så får du ännu ett spår som är länkat till samma instrument, men använder nästa MIDI-kanal.

    Värt att notera är att hos mig så är alla instrument som inte är skapade med "Multi-timbral" ikryssat när man skapar det satta att köra på MIDI-kanal "all", så om du har skapat spåret som icke-multi-timbral så får du ändra om så att dina båda kanaler kör på rätt MIDI-kanaler.

Liknande ämnen

  1. Svar: 52
    Senaste inlägg: 2011-03-29, 19:30
  2. Flera samplers till samma CD-läsare?
    Av Bigstone i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2009-12-22, 01:17
  3. Flera kanaler på samma MIDI-instrument?
    Av petersays i forum Logic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-06-30, 14:18
  4. Flera VST(i) på samma kanal?
    Av en David i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-01-20, 00:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •