Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 84

Ämne: Det första ni spelade in

  1. #1
    SyZ-X
    SyZ-X är inte uppkopplad
    SyZ-Xs avatar
    Veteran

    Det första ni spelade in

    Funderade på om vi skulle ta och offentliggöra våra absolut tidigaste inspelningar vi kan hitta på våra kassetband, rullband, minidisc och vad det nu kan vara.

    Skulle vara roligt att höra oss som vi lät då, och om vi med blossande kinder törs lägga upp våra tidigaste mästerverk. Jag ska i alla fall rota fram något ohyggligt verk med vårt vårt första gig i morsan vardagsrum, som man säkert var stolt över då.

  2. #2
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Haha , jag hittade nyligen några gamla kassetband där det trakterades Sh-101 och TR606, sjukt experimentiellt dock, vilket ju var en indikation på vad som komma skulle
    Har ingen bandare dock men kanske kan ordnas.

  3. #3
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden


    ja har några kassetter oxå .. måste löda en DIN-to-TRS kontakt~sladd... så man kan köra magnotophon-maskinen rakt in på datorn mixerlöst, det e ju så poppis idag att hoppa över mixrar, haha
    Senast redigerat av KALLBACK~ den 2011-04-20 klockan 15:18. Anledning: vet inte ännu om injacket e mono ,, har inte testat det ännu, men borde vellan vara nån form av line-stereo.. budjetdator..

  4. #4
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Namn:  Kjell.jpg
Visningar: 467
Storlek:  10,1 KB

    Denna finns på www.kjell.com med USB... bara å tanka ner i data... 499:-

  5. #5
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    14 år, en microkorg, ext in på dator och audacity.

    www.myspace.com/foreignelektro


    Sen det första jag vet att jag spelade in var när jag och min kompis Erik var sju år, vi spelade en spastisk cover på carolas "hey mickey", rakt in i mikrofonen på min brors kassettspelare. Ligger nånstans i gömmorna där hemma

  6. #6
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    @ microlateŧ - men då får man inte med dom flottiga tonhuvvena + tapen som wobblar i hastighet och annat obsyrt i artifaktväg.. haha


    haha Kello hade denna även
    Senast redigerat av KALLBACK~ den 2011-04-20 klockan 15:47. Anledning: fungar dem åt andra hållet och spela in USB knastret och gnittret .. låter dock förjävlit vet jag .. :)

  7. #7
    Erik G
    Erik G är uppkopplad nu
    Erik Gs avatar
    Veteran
    "In the moog" var min första inspelning, från 1978. Den finns på rullband, spelad på mitt första hembygge "EH-4b". Den vill ni inte höra. Det lät helt enkelt fördj*vligt!

  8. #8
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    min första cover var -det börjar verka kärlek banne mig" _nån gång på 60-talet
    oxå rullband, nån tandberg typ
    den vill ni inte heller höra

  9. #9
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Erik - var inte du med på "bandet går" med den låten? Jag har nåt vagt minne från SAS...
    Din version på absolute SAS# var i alla fall grym!

  10. #10
    Erik G
    Erik G är uppkopplad nu
    Erik Gs avatar
    Veteran
    In the moog eller Det börjar verka kärlek??

  11. #11
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    en rolig tidig inspelning hade commodore +4 på bas (ingen sequencer, det var bara ett program vi skrivit själva), en muskelbyggare, (ni vet fjädrar och handtag) och två hemma-casiosynthar. Det var en cover på c64 hitten "wizball".

  12. #12
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...mycket snack och liten verkstad Bara Wiktorion som "levererat" - resten överträffar varandra i att hota med hur jävligt det lät


    https://youtu.be/Oxcyty6zpa0

  13. #13
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...mycket snack och liten verkstad Bara Wiktorion som "levererat" - resten överträffar varandra i att hota med hur jävligt det lät
    är du säker på att du vill höra mina Rebirth spår från 90-talet?

  14. #14
    deleted user
    12 år gammal. Jag och en kompis gjorde en rätt fantastisk låt som jag minns ännu och sjunger på lite då och då:

    "Voila rom & cola
    ligga på strand och sola
    Igloo att äta
    Coca Cola på tanden fräta
    Coca Cola-klubba! Gott gott gott gott gott!"

    Jag undrar om det bandet finns kvar någonstans. Min partner in crime avled för några år sedan av en hjärntumör så det går inte att leta hos honom heller.

    Vi gjorde en massa inspelningar med Synthax Error runt -85 också, men har ingen aning om var de skulle vara nu.

    Efter det spelade jag knappt in något innan sent 90-tal och de grejerna är inte så roliga.

    Så sorry, kan inte bidraga med något jag heller i den här tråden.

  15. #15
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    abc: Låter som svensk text till låten "rum and coca cola", inspelad av bland annat Andrew Sisters.

  16. #16
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Det här är inte min absolut första låt, men det var den tidigaste jag hittade. En av mina första iaf. Komponerad i FT2, komplett med Scooter-sampling och allt. Då hade man minsann ingen skam i kroppen..

    http://dl.dropbox.com/u/16351748/activate.mp3

  17. #17
    lappalainen
    lappalainen är inte uppkopplad

    Veteran
    Hehe... Geminister, jag får klara Noom och Diki-vibbar. Låt mig gissa på cirkus 1996?!

    Mina ("synt/body")alster fr 89-90 gjorda på en amiga och inspelade på kassett ligger på vinden. Orkar inte leta just nu, de kan ev ha hittat till evigheten s.a.s.

    En tidig låt blev släppt på skiva, återkommer med den under helgen då endast mina parenteser har original-cd:n.

  18. #18
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Daterad 1996. Hyllning till DAF. Samma månad lirade DAF på China i Lisch! Bra skit!
    http://www.99musik.se/attachment.php...7&d=1237891261

  19. #19
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    är du säker på att du vill höra mina Rebirth spår från 90-talet?
    ...Rebirth?? You were lucky! I could just dream about Rebirth...

  20. #20
    Matti
    Matti är inte uppkopplad
    Mattis avatar
    Senior
    Ok, första låten på äldsta "mastertejpen". Det fanns äldre grejer, men de är borta.
    Ingen editering, bara normaliserat.

    Det som hörs på den här låten är Casio HT-700 och Yamaha CS-15 (eventuellt en SK-5) genom ett Boss minirack reverb inspelat på en Vestafire porta. Ingen sequencer ägdes - allt spelades för hand.

    Skulle tippa att det är från -87. Jag var ganska "experimentell" (=hade nollkoll).

    Det är klart att det låter förskräckligt! Det är väl själva poängen.
    Alla som inte postar är fegisar!

    NJOI!
    Bifogade filer Bifogade filer

  21. #21
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    abc: Låter som svensk text till låten "rum and coca cola", inspelad av bland annat Andrew Sisters.
    Vi snodde säkert texten. kanske rakt av från någon som försvenskat den... har ingen aning. Minns inte alls. Jag var 12! Vi gav fullständigt blanka i upphovsrätt och sån skit!

  22. #22
    mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    Önskar jag kunde finna mina första inspelningar. Vi hade ett punkband. Var typ 10 år gammal och spelade in instrumenten separat i kommunens replokal genom att spela upp i en sån där kassettbandspelare i en högtalare och micka den på leftingången av mitt panasonicdäck och gitarren, trumsetet, eller sången genom en mic kopplad till rightingången. Och efter var inspelning flyttade man kassetterna om så den sista inspelningen hamnade i högtalar-däcket. Med tanke på att vi absolut inte kunde spela och att inspelningstekniken (om än kreativ) var extremt kass så lät det nog inte särskilt bra. Vi gillade det dock själva!

  23. #23
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Hm... jag har nog några riktigt sunkiga gamla alster liggandes. Jag mp3:ade dem för en jäkla massa år sedan från ett kassettband. Måste bara hitta filerna.

  24. #24
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...va bra grejer ni lägger ut!! Inget replokalsskrammel direkt...

    Det skippar även jag och går på saker när jag började lära mig inspelningsteknik och experimentera med att göra allting själv. Redskapen var en Sony TC-399 rullbandare och sound-on-sound så många iterationer man pallade!

    Trummaskiner (före Linn) gillade jag inte - däremot köpte jag på mig ett par LP, "Drumdrops" med färdiga (och rejält överlastade) trum/percussion-arr (som jag "klippte" om med S.o.s-tekniken), på med gitarrer och ibland sång, genom en Hobbex-mik, gitarreffekter och Voxen.

    Lekte ibland med en lånad Roland GR-300 gitarrsynt eller min kära Casio MT-31




    Detta är från 1982, c:a 8-10 s.o.s-iterationer, med GR-300 basriff och stabbar. Inga sequencers, inga omtagningar

    Bifogad fil 29082
    Senast redigerat av hasse_fx den 2011-04-20 klockan 21:25.

  25. #25
    deleted user
    Har jag tur finns det kvar i en dammig kartong tillsammans med hela 90-talet på div c90, har länge funderat på att digitalisera skräpet och det här kanske är ett bra tillfälle.

    edit..det här bör väl flyttas till egen musik?
    Senast redigerat av Bionik den 2011-04-20 klockan 21:23.

  26. #26
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Åh... jag hittade filerna. Håller på att lägga över dem till min NAS,, sedan skall jag konvertera dem till mp3 och lägga upp dem. Någon skrev "...va bra grejer ni lägger ut!!". Ja, än så länge. Men vänta... jag kommer snart med några lågvattenmärken. Jag hittade nämligen min allra första inspelning med en riktig synthesizer någonsin. Och den... den låter för jävlig.

  27. #27
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Bara för att ni hetsar..

    Http://datapop.se

    Där har ni lite gamla ungdomssynder.
    Senast redigerat av rwq den 2011-04-20 klockan 22:40.

  28. #28
    SyZ-X
    SyZ-X är inte uppkopplad
    SyZ-Xs avatar
    Veteran
    Asssså när jag skrev detta så tänkte jag mig att vi skulle få höra riktigt pinsamma grejer. Men det jag har hört av det ni påstår är era första alster så låter det som ni var fullärda om man jämför med mina första inspelningar. Kom igen nu, detta kan inte ha varit era första inspelningar

    Hittade ett band där jag och bandkompisen giggar för 3 obetalande. Vi hade en Casio VL tone och en Viggen orgel och allt spelades in live direkt i en bandare med den inbyggda micken. Vi gick i 4:an tror jag. Det låter så in i h-vete sunkigt att jag tvekar på att offentliggöra det. Ska hur som helt digitalisera det i kväll sen får vi se...

    PS, hörde nu att vi presenterar oss som "Synthex" ha ha ha
    Senast redigerat av SyZ-X den 2011-04-20 klockan 22:30.

  29. #29
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Jaha, håll i er och ta fram skäms-kudden och bit på naglarna. Här kommer den första inspelning jag någonsin gjort med en riktig synthesizer. I det här fallet var det en Yamaha YS-200. Åtta röster icke dynamiskt allokerade FM-röster och åtta spårs sequenser. Ingen trummaskin. De trumliknande ljuden är FM-syntes.
    http://www.llesrof.se/musik/YS200.mp3

    Ett litet tag senare bytte jag ut YS-200:an mot en Yamaha V50. Den lät ungefär lika gött men hade inbyggd trummaskin också. Ja, förutom 16 dynamiskt allokerade och fullt editerbara FM-röster. Det var en trevlig maskin. Den kompletterades snabbt med en Boss Dr-550 eftersom trumljuden i V50:n lämnade en del att önska.
    http://www.llesrof.se/musik/Bomber_ och_Kraftwerk.mp3

    Några år senare inköptes en Roland Juno-106, ett tag senare även en Akai S700 och ytterligare ett tag efter det spontanköpes en Roland Juno-1.
    http://www.llesrof.se/musik/annat.mp3

  30. #30
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Det var väl inte så illa, parakiten? Var ju fan riktigt schysst.

    Kolla min myspace där uppe och kolla låten "abyss". En amen break och två softsyntar. 700ms latency. livespelat. KATASTROFFF

  31. #31
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Det jag i denna tråden fått höra är mozarts trollflöjten i jämförelse med det jag fyllda 13 år presterade på min SH-101
    Jag tyckte att "attack" lät coolt så jag brukade ha mycket sådan på synthens envelope

  32. #32
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jaha, håll i er och ta fram skäms-kudden och bit på naglarna. Här kommer den första inspelning jag någonsin gjort med en riktig synthesizer. I det här fallet var det en Yamaha YS-200. Åtta röster icke dynamiskt allokerade FM-röster och åtta spårs sequenser. Ingen trummaskin. De trumliknande ljuden är FM-syntes.
    http://www.llesrof.se/musik/YS200.mp3

    Ett litet tag senare bytte jag ut YS-200:an mot en Yamaha V50. Den lät ungefär lika gött men hade inbyggd trummaskin också. Ja, förutom 16 dynamiskt allokerade och fullt editerbara FM-röster. Det var en trevlig maskin. Den kompletterades snabbt med en Boss Dr-550 eftersom trumljuden i V50:n lämnade en del att önska.
    http://www.llesrof.se/musik/Bomber_ och_Kraftwerk.mp3

    Några år senare inköptes en Roland Juno-106, ett tag senare även en Akai S700 och ytterligare ett tag efter det spontanköpes en Roland Juno-1.
    http://www.llesrof.se/musik/annat.mp3
    Allt detta är ju coolt och i takt fågeln!
    Första YS200 grejen med lite rocktrummor på och DAFsång hade ju kunnat bli en grym pastichlåt!

  33. #33
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av lappalainen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hehe... Geminister, jag får klara Noom och Diki-vibbar. Låt mig gissa på cirkus 1996?!
    Ja, 1996 eller 1997. Det var ju sånt som gällde då, tydligen. Jag var så ung då, hade ingen koll på något!

  34. #34
    Xana2
    Xana2 är inte uppkopplad
    Xana2s avatar
    Senior
    inte fan lägger man upp en flerspårsinspelning utan medhörning (tejpade rader huvudet på en topp matad JVC) med gitarr, sång och... vissling ??? (pink Floyds "blue sky") gissa om det var osynk i slutet... *asg*

  35. #35
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Xana2 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    inte fan lägger man upp en flerspårsinspelning utan medhörning (tejpade rader huvudet på en topp matad JVC) med gitarr, sång och... vissling ??? (pink Floyds "blue sky") gissa om det var osynk i slutet... *asg*
    ...nu börjar det verkligt spännande sakerna komma

  36. #36
    Xana2
    Xana2 är inte uppkopplad
    Xana2s avatar
    Senior
    *he he* spännande är bara förbandet... förnamnet menar jag... har även kvar rullkakorna från första bandgigget... två mickar rakt in "ace of spades"... vart fan tog min Hammond vägen ??? (distar i hundra nitti)

  37. #37
    SyZ-X
    SyZ-X är inte uppkopplad
    SyZ-Xs avatar
    Veteran
    Nu Jädrar!!!

    Hittade ett C-90 märkt "Synthex 1986". Har ont i magen av allt garvande. Här sätter jag ribban för var lågvattengränsen går.

    Kompisen och jag spelar in vår första låt med CZ-5000 seq och korg DDD-1
    cz-5000 seq.mp3

    Här gör vi en cover på telephone call. DDD-1, Bit-99, och CZ-5000 är instrumenten. "Sången" är av min kamrat så den tänker jag inte ta på mig..
    telephone call.mp3

    När man packar upp sin första sampler (Mirage) måste man genast spela in detta. Allt inspelat med miragens seq.
    moster rapp.mp3

    Hoppas att ni får lika roligt som jag har haft. Tårarna rinner....
    Senast redigerat av SyZ-X den 2011-04-20 klockan 23:57.

  38. #38
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Jag har en massa junk i denna tråd som jag uppdaterade med mer skräp igår.
    http://www.99musik.se/showthread.php...io-CZ5000-FB01

  39. #39
    1stScience
    1stScience är inte uppkopplad
    1stSciences avatar
    Senior
    http://www.youtube.com/watch?v=9vtgH6qEcbY
    Här är från 97. Inspelat på schysst videobandare som faktiskt lät förbannat bra jämfört med alla äckliga kassettbandare jag använt tidigare. Är faktiskt lite stolt över mina junopads @ 4.24 än idag
    Jag minns att jag använde en Atari ST med Pro24, Juno2, EPS, Boss DR550MkII, Yamaha CX5mII musikdator, Yamaha MU5, Microverb III och en Berramixer

  40. #40
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    tror detta är min första inspelade låt. är nog från 98-99 nån gång. jag var väl en 15 år gammal. äldre brorsan hade nån kompis som installerade cubase på datorn, o jag hajade ju ingenting men detta blev resultatet. hade lärt mig björnes magasin på gitarr så det spelades in via datorns mik tillsammans med lite ylande och sen hittade jag lite trumljud på nätet som jag klippte upp och samplade jon spencer blues explosion o evil dead typ.

    ett litet mästerverk.
    genomresa i eslöv fick den heta av nån anledning. har aldrig varit i eslöv vad jag vet, vet inte ens var det ligger... söderut tror jag....

    http://soundcloud.com/user4938702/genomresa-i-esl-v

  41. #41
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Hmm, skall kolla med bjorx, han kan kanske ha gamla grejer vi gjorde när vi var en sådär 10-11 år...

  42. #42
    SyZ-X
    SyZ-X är inte uppkopplad
    SyZ-Xs avatar
    Veteran
    Ja kom igen nu.

    ALLA som inte postar är våldtäktsmän!

  43. #43
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    salrip... det där lät riktigt illa. Nästan lika illa som mitt eget bidrag här

  44. #44
    lappalainen
    lappalainen är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 1stScience Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    http://www.youtube.com/watch?v=9vtgH6qEcbY
    Här är från 97. Inspelat på schysst videobandare som faktiskt lät förbannat bra jämfört med alla äckliga kassettbandare jag använt tidigare. Är faktiskt lite stolt över mina junopads @ 4.24 än idag
    Jag minns att jag använde en Atari ST med Pro24, Juno2, EPS, Boss DR550MkII, Yamaha CX5mII musikdator, Yamaha MU5, Microverb III och en Berramixer
    Tidlös! Uppdatera den till dagens datum även om det innebär att göra om allt efter öra... Anar både Glenn Underground, Boo William och diverse 313-influenser Min påse. På nåt sätt så funkar disten (ofrivillig eller medveten).

    Edit: Lyssnar ny på Closed-Circuit. Det här är så rätt.
    Senast redigerat av lappalainen den 2011-04-21 klockan 11:25.

  45. #45
    encore
    encore är inte uppkopplad
    encores avatar
    Veteran
    SyZ-X: Tyckte inte dina klipp var så illa, kul KW-cover. Rap-grejen påminde om Disco Duck.

    Den första inspelade musiksnutten gjorde jag '91 som 9-åring på min C64 med Activision 'Music Studio':
    C-64 The Music Studio Song '91.

    (Jag gjorde iofs några BASIC-låtar på en Spectravideo några år tidigare men dem har jag inte inspelade utan bara listningarna kvar till. (inga mästerverk ))

  46. #46
    paperboycalle
    paperboycalle är inte uppkopplad
    paperboycalles avatar
    Veteran
    Känns som att nån här skulle kunna ha gjort en låt som var med i Bandspaghetti i MM: en version av Det var längesen jag plocka några blommor (så jag tror jag går iväg o gör det nu) den hette då såklart "Det var längesen jag servade min Moogsynth (så jag...)" Nån som känner igen den?

  47. #47
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av SyZ-X Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu Jädrar!!!

    Hittade ett C-90 märkt "Synthex 1986". Har ont i magen av allt garvande. Här sätter jag ribban för var lågvattengränsen går.

    Kompisen och jag spelar in vår första låt med CZ-5000 seq och korg DDD-1
    cz-5000 seq.mp3

    Här gör vi en cover på telephone call. DDD-1, Bit-99, och CZ-5000 är instrumenten. "Sången" är av min kamrat så den tänker jag inte ta på mig..
    telephone call.mp3

    När man packar upp sin första sampler (Mirage) måste man genast spela in detta. Allt inspelat med miragens seq.
    moster rapp.mp3

    Hoppas att ni får lika roligt som jag har haft. Tårarna rinner....
    Äh klaga, detta var ju helt ok det med !

  48. #48
    jpl
    jpl är inte uppkopplad
    jpls avatar
    Veteran
    oj, ska se om jag kan hitta gamla band med någon slags protoindustimusik. ca 1980 i villaområde i vellinge, jag och min kompis peter bankar loss på diverse metallskrot. vi var inte nöjda med hur gyllene tider lät och gjorde egna, bra, versioner av låtarna.

  49. #49
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jpl Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    oj, ska se om jag kan hitta gamla band med någon slags protoindustimusik. ca 1980 i villaområde i vellinge, jag och min kompis peter bankar loss på diverse metallskrot. vi var inte nöjda med hur gyllene tider lät och gjorde egna, bra, versioner av låtarna.
    Now were talking !

  50. #50
    1stScience
    1stScience är inte uppkopplad
    1stSciences avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av lappalainen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tidlös! Uppdatera den till dagens datum även om det innebär att göra om allt efter öra... Anar både Glenn Underground, Boo William och diverse 313-influenser Min påse. På nåt sätt så funkar disten (ofrivillig eller medveten).

    Edit: Lyssnar ny på Closed-Circuit. Det här är så rätt.
    Ok fan vad kul att höra tack så mycket. Jag har för mig jag lyssnade mycket på Model 500 och ett album som hette Deep Space på den tiden, väldigt inspirerat av den tror jag. Disten där var nog helt ofrivillig hehe.

  51. #51
    Oberfunker
    Oberfunker är inte uppkopplad
    Oberfunkers avatar
    Veteran
    Får se vad jag kan hitta ... Och hur långt tillbaka jag vågar gå

  52. #52
    saddox
    saddox är inte uppkopplad
    saddoxs avatar
    Veteran
    Prepare för illa ljud.
    http://www.myspace.com/zotte

    MC-303 som sequencer om jag inte minns fel, nån Juno 106.. kanske en Siel Opera 6.. kanske en Akaia S-950 med någonstans.

  53. #53
    Pehr
    Pehr är inte uppkopplad
    Pehrs avatar
    Veteran
    Jag på bas
    min kompis på blockflöjt...
    helt improviserat
    omg

  54. #54
    Andreas N
    Andreas N är inte uppkopplad
    Andreas Ns avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Tror det första jag spelade in var långa improviserade stycken med min nyinköpta Roland JX-1, måste varit i början av nittiotalet.
    Dom spelades in på ett technics kassettdäck i en husvagn på en camping i Arvidsjaur.

    Jag tror jag gav bort det bandet till min morfar när han fyllde år någon gång.
    Ska kolla hos min mormor om hon har kvar det, vore intressant att höra.

  55. #55
    Demokid
    Demokid är inte uppkopplad
    Demokids avatar
    Veteran
    Det tidigaste jag har kvar är från 1995 då jag lirade i ett pytte band som hette Vision. Helt plötsligt fanns det en massa band som hette nått med Vision så vi bytte till The Mourning After.
    Tyvärr har jag bara kvar detta ifrån den tiden. Vi släppte en kassett 1994 men dessa låtar har jag inte kvar.

    Enda låten jag har kvar... demotape från 1995. Det var Roland S10/TR505, Polysix, MS6 Cheetha, Juno-106, Alesis D4. Allt inspelat på 4-kanaler rullbandare (Teak)
    http://www.esnips.com/doc/a5a475b8-e...o-version-1995)

    Jo jag har denna låt också. Från 1996... vi ville göra en låt med bara en synth. Det mesta är Yamaha CS-10 förutom kör och ett hårt, akord och vissa tummor.
    http://www.esnips.com/doc/91f19e09-3...-Disconnect-Me
    Senast redigerat av Demokid den 2011-04-22 klockan 01:58.

  56. #56
    Ringflower
    Ringflower är inte uppkopplad
    Ringflowers avatar
    Veteran
    Hittar inte det allra äldsta, men runt 1998-2001 spelade jag i ett band som hette Frederick Fleet.
    Samtliga låtar är inspelat rakt in i ett mixerbord. De enda effekterna vi använde var syntharnas.
    En låt en dag var tanken. Börja med idé klockan tolv. Lägg basar melodier så låten får en struktur.
    Därefter titta på engelsk fotboll, äta pizza tillsammans med öl eller vin. Kvällen avslutades med att
    lägga effekter.
    Mastering - Nej vad är det??

    Synthar vi använde på dessa låtar var nog: Yamaha CS 15/CS 60/SS 30 Roland Juno 60/106 Hohner string ensemble

    http://www.myspace.com/frederickfleet

    Vill man läsa mer om bandet Frederick Fleet:
    http://www.monotoni.se/bass/2005/08/...ederick-fleet/

  57. #57
    compute
    compute är inte uppkopplad
    computes avatar
    Veteran
    Ääääh, finns det in gen regel om att det första man spelade in måste vara crap? Hör alldeles för mycket bra grejer i den här tråden!

  58. #58
    lappalainen
    lappalainen är inte uppkopplad

    Veteran
    Eller så övar man i tio år utan inspelningsutrustning och sedan när man spelar in så låter det bra...

    Med tanke på att jag endast använt datorer och till viss del hårdvara så låter det "ok", inte crap. Men det "dåliga" ligger nog i hur man uppfattar det själv utifrån dagens erfarenhet och kunskap även om andra tycker att det låter bra.
    Senast redigerat av lappalainen den 2011-04-22 klockan 11:14.

  59. #59
    olivettis avatar
    Veteran
    roliger tråd

    låt från 1984 / jag och en kompis hade ett band mellan 1980-1986, vi kallade oss DOTS
    Stillsambladd

    .......


    mer låtar o info här
    http://frafilm.wordpress.com/music-o...pictures-dots/

  60. #60
    rymdeko
    rymdeko är inte uppkopplad

    Veteran
    Det hade varit kul att ha kvar sådant. Det första jag spelade in var för 13 år sedan på min då nyligen införskaffade Yamaha Electone CSY-1. Det var inte så mycket "musik" som experimentellt med orgelns inbyggda synth och allt spelades in på mina föräldrars kassettdäck.
    Min första "seriösa" inspelning var ett jam på samma nämnda kassett - ett jam med mitt första band på 20 minuter hemma hos en kompis efter några folköl och röka. Sitar, akustisk gitarr, djembe, tramporgel och fiol. Det lät väldigt proggflummigt vill jag minnas - som ett Kebnekaise på NyQuil.

    Min kassett förstördes i en källaröversvämning tillsammans med mycket annat fint och den är djupt sörjd och saknad!

Liknande ämnen

  1. Kraftwerk spelade i Velodrom!
    Av Heualia i forum Allmänt om musik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-10-14, 17:41
  2. Vad spelade Cure på Roskilde 2002?
    Av M i Gbg i forum Skivor & artister
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-09-21, 09:28
  3. Spelade in min REV2 Prophet5 med!
    Av theVOID i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-12-30, 18:52
  4. Spelade in min nya Nord modular med :)
    Av theVOID i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-30, 18:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •