Resultat 1 till 41 av 41

Ämne: MFB Dominion X

  1. #1
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran

    MFB Dominion X

    Ja, vad tror ni om den här? Ännu en semimodular att jämföras med Cwejman SL1, Future Retro XS, SEM, Telemark osv?


    https://youtu.be/LXXAC8DOMZI

    Att para ihop Schippmann, som gör filter att dö för, med Manfred Fricke som är bra på det mesta utom just filter, verkar vara en bra idé.

  2. #2
    Mynt
    Mynt är inte uppkopplad
    Mynts avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    ge mig

  3. #3
    knarr
    knarr är inte uppkopplad
    knarrs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Att para ihop Schippmann, som gör filter att dö för, med Manfred Fricke som är bra på det mesta utom just filter, verkar vara en bra idé.
    +1

  4. #4
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran


    En annan video och lite specs från sequencer.de:

    Citat Ursprungligen postat av sequencer.de
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    3 VCOs (gute stimmstabilität) mit pwm, sine to tri mod, tri to saw mod, double Sync, triple Ringmod, double FM, Glide
    Mixer mit VCO 1, 2, 3, Noise/Audio In

    2 LFOs mit 6 wellenformen, one shot und keytracking
    1 Schippmann VCF mit 6 modes (nachfolger des ebbe und flut filters), resonanzverzerrung, filter kann in die sättigung gefahren werden
    2 ADSR envelopes
    umfangreiche Velocity modulationen, Modulationsrad select und einstellbarer Pitchrad wert
    CV/Gate steuerbar, umfangreiche CV steuerungen
    diverse Midi modes
    Midi in/out/thru
    100 user speicher
    angepeilter vk: unter 850 euro
    Det har även talats om att MFB håller på att utvecklar en keyboard variant med 3 oktaver som kort och gott kommer heta Dominon. Men om de lyckas hålla att denna modul kostar under 850 Euro så blir det där nog en väldigt attraktiv modul.

  5. #5
    Helix
    Helix är inte uppkopplad
    Helixs avatar
    Veteran
    Alltså MFB äger.
    Tänkte nästan sluta inlägget där men kan fortsätta att skriva om hur mycket deras Synth II äger. Nu fick jag den iof extra billigt men den låter enligt mig jäkligt bra, speciellt när man overdrivar den internet genom att vrida upp Audio in (och jag äger en Voyager). Den har dessutom en sjukt najs 32-stegs sequencer som är instant EBM-bas. Den stora nackdelen är att den tar en jäkla stund att värma upp så man måste dra igång den 10 minuter innan man ska börja spela in.

  6. #6
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Oj, den verkar ju vara riktigt skoj, fast sådär väldigt semi-modulär är den ju inte. -Telemark har fler kopplingspunkter för sina oscilllatorer än vad Dominion har totalt. Känns mer som att de satt dit lite jacks för att man ska kunna styra den med en hård-seq...?

    Men i övrigt var det schyssta specs, och den lät bra!

  7. #7
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Alltid älskat MFB, tycker det bla är trist att man inte ser många MFB-moduler i mångas modularsystem!

    Om det blir en keyboardvariant av denna är ju MFB inne i synt-marknaden "på riktigt" liksom, det vore amazing. Hoppas! Heja Manfred!

  8. #8
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Konverserade med Manfred:

    "I think it takes 3-4 month more."

    .

  9. #9
    hank
    hank är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Nu verkar det luta åt februari 2012 med ett riktpris på 780€. Insertjack verkar ju onekligen lite kul, även om det inte framgår från produktsidan var i kedjan inserteffekten hamnar.

  10. #10
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hank Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu verkar det luta åt februari 2012 med ett riktpris på 780€. Insertjack verkar ju onekligen lite kul, även om det inte framgår från produktsidan var i kedjan inserteffekten hamnar.
    Undra om de fick med Schippman-filtret till slut.
    Vart lite saftigt pris ändå men vilka fina specar... 580€ för modul och 780 för key tycker jag hade varit rimligt!
    Den har ju trots allt inget kultvärde än... eller de kanske den har så länge som den varit i "produktion"...

  11. #11
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Verkar riktigt nice!
    Frågan är hur den låter bara!

  12. #12
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Verkar riktigt nice!
    Frågan är hur den låter bara!
    Klippet på Soundcloud är försvunnet...
    Kan ju hända att de hade ett riktigt fint Schippman filter i prototypen och inte fick ha med det i den färdiga produkten pga patent osv... Annars tycker man att det borde nämnts att den har Schippmanfilter... Det är ju liksom inte information man kanske vill få fram... Och Soundcloudklippet kanske försvann för att inte inge falska förhoppningar...
    Spekulerar...
    Vore skönt om den lät skit så slipper man sälja annat för att köpa en

  13. #13
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Verkar riktigt nice!
    Frågan är hur den låter bara!
    Finns några gamla videoklipp, kan inte svara för ljudkvalitén på dem.

    http://vimeo.com/22157109
    http://vimeo.com/22156963
    http://www.youtube.com/watch?v=LXXAC8DOMZI
    http://www.youtube.com/watch?v=9pRsJgDfQpQ

  14. #14
    rili
    rili är inte uppkopplad
    rilis avatar
    Senior
    Inget Schippman filter tyvärr, de kom inte överens tror jag. Det kanske låter bra ändå.

  15. #15
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rili Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inget Schippman filter tyvärr, de kom inte överens tror jag. Det kanske låter bra ändå.
    Vart har du hört det utan Schippman?

    De videor som är uppe är väl med? För när prototypen kom var ju planen att köra med...

  16. #16
    EnkelMagnus
    EnkelMagnus är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klippet på Soundcloud är försvunnet...
    Kan ju hända att de hade ett riktigt fint Schippman filter i prototypen och inte fick ha med det i den färdiga produkten pga patent osv... Annars tycker man att det borde nämnts att den har Schippmanfilter... Det är ju liksom inte information man kanske vill få fram... Och Soundcloudklippet kanske försvann för att inte inge falska förhoppningar...
    Spekulerar...
    Vore skönt om den lät skit så slipper man sälja annat för att köpa en
    Schippman och MFB kom inte överens av nån anledning, oklart varför så Dominion kommer inte ha Schippman filter utan en egen konstruktion.

  17. #17
    EnkelMagnus
    EnkelMagnus är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klippet på Soundcloud är försvunnet...
    Kan ju hända att de hade ett riktigt fint Schippman filter i prototypen och inte fick ha med det i den färdiga produkten pga patent osv... Annars tycker man att det borde nämnts att den har Schippmanfilter... Det är ju liksom inte information man kanske vill få fram... Och Soundcloudklippet kanske försvann för att inte inge falska förhoppningar...
    Spekulerar...
    Vore skönt om den lät skit så slipper man sälja annat för att köpa en
    Schippman och MFB kom inte överens av nån anledning, oklart varför så Dominion kommer inte ha Schippman filter utan en egen konstruktion.

  18. #18
    rili
    rili är inte uppkopplad
    rilis avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vart har du hört det utan Schippman?

    De videor som är uppe är väl med? För när prototypen kom var ju planen att köra med...
    Finns en tråd om den på Gearslutz som MFB skriver i: http://www.gearslutz.com/board/elect...ominion-x.html

  19. #19
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Om inte annat så är jag glad att han börjar gå ifrån designen med de svarta runda backelitkanterna :P

  20. #20
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    http://soundcloud.com/mfb-instrument...inion-x-demo-2
    http://soundcloud.com/mfb-instrument...inion-x-demo-3
    http://soundcloud.com/mfb-instrument...inion-x-demo-4

    Klart flexibel rackare... Men den är nog mer för sådana som gillar Moog och sånt tror jag?
    Tycker den saknar det där ruffiga i ljudet som tyvärr många nya synthar saknar... Det blir liksom antingen skrikigt eller höljt i någon konstig grå dimma. Tyckte Semblance let lite av det fenomenet också.

  21. #21
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    vill verkligen höra hur MFBs grejer låter. har bara testat en synt lite II i hörlurar, och den var så liten och surrade så att jag tröttnade efter en halv minut.

  22. #22
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    vill verkligen höra hur MFBs grejer låter. har bara testat en synt lite II i hörlurar, och den var så liten och surrade så att jag tröttnade efter en halv minut.
    Den låter fantastiskt murrigt och lo-fi på ett fint sätt i mina öron iallafall. Jag älskade ljudet men kom inte riktigt överens med konstruktionen och seqen.

  23. #23
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage

  24. #24
    fsm
    fsm är inte uppkopplad
    fsms avatar
    Senior
    Utseendemässigt rätt doepfer/dsi-inspirerat får man ju säga.

  25. #25
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    FutureRetro-777 har också samma stuk, så särskilt unikt är det inte direkt.

  26. #26
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    FutureRetro-777 har också samma stuk, så särskilt unikt är det inte direkt.
    Den ser väldigt FutureRetro-777 ut, tycker jag. Snyggare än AKAI:s nya pinal, om man säger så...

  27. #27
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran
    Det var värst vad dött det blev här när NAMN kom igång ordentligt. Ingen som är sugen? Jag ska nog testa en. Gillar det semi-modulära tänket. Känns som en väldigt schysst ersättare till MS-2k och en bra vän till modularen

  28. #28
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    sant, sant, men fanken - klaviatur ska det ju vara!

  29. #29
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran
    Vad finns det för spännande nyheter med klav då? Förutom Arturias MiniBrute så tycker jag att det finns få saker som skulle kunna motivera att sälja min ION Men jag kommer bättre och bättre överens med den dock. Skulle vilja prova DSI evolver som många lovordar.

  30. #30
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Mm, det är typ bara Minibrute och Mopho Key.

  31. #31
    lazerkind
    lazerkind är uppkopplad nu
    lazerkinds avatar
    Veteran
    Jag är fortfarande väldigt nyfiken på den, komplettera med ett litet mini keyboard framför så kan man ratta och spela.

  32. #32
    sniu
    sniu är inte uppkopplad
    snius avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Hmm. http://www.mfberlin.de/Produkte/Musi...lektronik.html
    Där står tillgänglig IGEN i slutet på mars. Låter som att några kommit ut på marknaden.
    Någon som fått tag på en?

  33. #33
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Dominion X påminner klangmässigt en hel del om Microzwerg, men man får tre oscillatorer VCO (inte DCO), moduleringar och patchminne. Den har renare klang än Nanozwerg, tre stabilare Osc. och snabbare enveloper.
    Konkurrenten Arturia Minibrute påminner mej om Korg MS-10 & MS-20, med mer tjut i filtret vid hög resonans. upplägget med flera vågformer från samma osc. för även tankarna åt lite äldre Rolandsyntar med en VCO och flera vågformer + brusgenerator
    Senast redigerat av jocks1 den 2012-12-19 klockan 10:57. Anledning: rättelse

  34. #34
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    Är det någon som äger den här?
    Jag tycker den ser ut som en bredare Dark Energy.

    Är det bara CV eller är det MIDI också? Jag hittar ingen bra info någonstans.
    Edit: MIDI In, Out och Thru tydligen.
    Senast redigerat av SteffeE den 2012-07-06 klockan 17:08.

  35. #35
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Dominion X is in da house!
    den synten kan mycket vill jag lova...Modulation med anslag är omfattande. 2 LFO som kan vara oneshot, resettas m.m. det blir skitkul att skapa nya ljud på den! ultrasnabb envelope eller snigel i slow motion, du väljer läge själv

  36. #36
    dagHB
    dagHB är inte uppkopplad
    dagHBs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dominion X is in da house!
    den synten kan mycket vill jag lova...Modulation med anslag är omfattande. 2 LFO som kan vara oneshot, resettas m.m. det blir skitkul att skapa nya ljud på den! ultrasnabb envelope eller snigel i slow motion, du väljer läge själv
    Avis Vill oxå ha...

  37. #37
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    tror inte oscillatorer är dco, snarare VCO. Pitchar lite surt när den är kall, precis som Nano- & Mikro-zwerg med VCO;er. enligt handboken bör den bli stabil efter 10 min. filtret blir lite mättat om man kör full volym på VCO in i fitret. feedback-ratten ger ännu mer överstyrning som på minibrute, minimoog och mopho key.

  38. #38
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    liten uppföljning efter helgen. jag rattade min Mopho key och Dominion X SED: Dominion känns lite mjukare och går djupare ner i basregister. Mopho har ett lite hårdare ljud med fokus på övre mellanregistret, när jag jämförde ljud med lågpassfilter. MFB 12dB lågpassfilter kan ge en lite ljusare klang jämfört med de två SED-filter i samma maskin. Jag har inte hunnit utforska dom andra filtertyperna ännu, med jag kände igen ett ljud från min gamla jupiter 6, i högpassfiltret

  39. #39
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    en uppföljare efter lite mer rattande: Feedback sparas inte med patch tyvärr, jag har rattat fram bra Rolandljud typ sh-101 och jupiter-6. VCO PWM låter jättebra och svajig, HP-& Notch-filter kan göra analoga stråkljud med Phaser-effekt, önskar bara att synten var polyfonisk. Varje VCO och brus har egen volymkontroll, så man kan styra över filter om man vill. ska försöka göra lite ljuddemos under julledigheten
    Senast redigerat av jocks1 den 2012-12-19 klockan 10:51. Anledning: tillägg

  40. #40
    evirob
    evirob är inte uppkopplad
    evirobs avatar
    Veteran
    Kommer den inte som poly senare?? Verkar sjukt najs ändå, släng upp lite ljudklipp?

  41. #41
    dagHB
    dagHB är inte uppkopplad
    dagHBs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    tror inte oscillatorer är dco, snarare VCO. Pitchar lite surt när den är kall, precis som Nano- & Mikro-zwerg med VCO;er. enligt handboken bör den bli stabil efter 10 min. filtret blir lite mättat om man kör full volym på VCO in i fitret. feedback-ratten ger ännu mer överstyrning som på minibrute, minimoog och mopho key.
    Blir alltid full-i-skratt när jag blir påmind... om att den lille Nano:an jag har faktiskt ÄR analog. Samma visa varje gång: öppnar filen i Logic, tutar igång maskineriet och undrar vad det är som surar ur. Blänger irriterat på Nanon, stämmer den och fortsätter nöjd, men bara en stund... tills den har nått "arbetstemp", då upprepas proceduren .

    Note to self: LÅT EN ANALOG VCO VÄRMA SIG I FRED EN STUND!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •