Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Prata lite FMR RNC

  1. #1
    rotkiv
    rotkiv är inte uppkopplad
    rotkivs avatar
    Senior

    Prata lite FMR RNC

    Hallå!

    Har funderat lite kring att köpa en FMR RNC som min tredje (och slutgiltiga?) kompressor.

    Är lite fundersam dock om den kommer passa mig? Hade främst tänkt att använda den på trummor men ibland kanske även på hela mixen.

    Jag vet att den är transparent men det är inte ljudbilden jag vill åt utan mer hur den jobbar. Det jag undrar helt enkelt är:
    • Hur är den på trummor?
    • Är den bra för pump och återhämtning?
    • Kan den låta aggressivt, dvs mycket snärt och tryck?


    Det står väll mellan denna och Joemeek MC2. MC2:an har jag dock lite mer koll på läget då jag vet att den är just pumpig och aggressiv, däremot har ju RNC ett något bättre rykte som komp, så om även den kan uppnå min efterfrågan så ställer sig den före i kön.

    Tack!

  2. #2

    Veteran
    rnc kan pumpa. den har sidechain så räcker inte pumpet kan man styra detta via sidechain.

  3. #3
    bakKbone
    bakKbone är inte uppkopplad

    Senior
    rnc kan säkert pumpa, men den är bättre på att göra snygg "ohörbar" kompression som man inte saknar förrän man trycker bypass..
    mc2`s release (jag tror att det är för att det är en optisk cell som styr) gör att komressionen blir lite "fladdrig" och ojämn, jag gillar den mycket just därför, det blir lite liv i det man kör igenom. Däremot tror jag att det är svårt att få ett bra jämnt pump med den. De näst bästa grejen med mc2 är "width"-funktionen som är riktigt bra (fetar stereobredden). jag tycker personligen att kompressorpump går in som god 2:a efter autotune som effekter som gärna kunde användas mycket mindre, men om du nu känner att du måste så tror jag en alesis 3630 eller någon billig dbx eller aphex eller symetrix funkar bäst.

  4. #4
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    När jag tänker kompressor nu för tiden så är det kompressor inte pump. Men vi är alla olika.. tror inte det spelar så stor roll vilken du väljer i detta läget. Om den bara ska pumpa menar jag.. nån med chain räcker vällan.. själv vill jag ha en som inte sabbar. Men det är nått helt annat och de är i en annan prisklas... en fatso eller nått..

    Jag har förresten en splajdans ny Alesis 3630 om den skulle vara intressant?

  5. #5

    Veteran
    RNC har två modes den opererar efter.
    Vanligt mode där den beter som dom flesta kompressorer och Super Nice vilket ger dess karaktäristiska diskreta kompression.
    Jag kan inte påstå att jag har kört i normal mode speciellt många gånger men nåt överhäng fick sig en dust med RNCn i normal mode och det blev rätt pumpigt.
    Tack vare dess två olika modes så tycker jag det är en bra och allround burk. Men den stora fördelen är helt klart supernice mode, funkar kanon på sång och källor som man bara vill komprimera utan att det hörs.

  6. #6
    rotkiv
    rotkiv är inte uppkopplad
    rotkivs avatar
    Senior
    Hej!

    Anledningen till att jag frågar just om RNC är för att jag vet att den är mycket respekterad som transparent kompressor. Men ibland vill man ju ha lite mer än så, som exempelvis snärt & pump (iallafall jag). Har en 3630 som sköter det just nu och den kan väll vara lite funky, men drar man upp så blir det mesta bara trasigt. Den har även en tendens att förstöra mina basgångar vilket är anledningen till att jag har en RNLA på ingång.

    Har haft en MC2:a tidigare och den var jäkla snärtig kommer jag ihåg trots lite användning. Men den har ju ett rykte att vara väldigt svårkontrollerad och att få den att jobba i det tysta är vad jag förstör en uppgift att det svårare laget. Därav min förfrågan ang. RNC, den kanske kan serva mig på två fronter?

    Sen är det väll en smaksak ang kompressorer antar jag. Pumpen är väll ganska överanvänd över en lång tid men samtidigt ger den det trevliga gunget som många element annars saknar, båda för trummor och övriga slingor. Personligen ser jag det från denna synvinkel:
    Prylar med karaktär är för det mesta najs att ha i sitt hem!
    När man nu ska finslipa kan man ju lika gärna betala för en dag och använda sig av det absolut bästa istället för någon budgetvariant med samma syfte?

    Men det beror ju på hur man vill låta också. För mig finns det ofta en charm att låta hemstudio och inte perfekt. Mycket det som ställer till det för dagens musik (läs: kommersiella musik) (ENLIGT MIG), det låter så perfekt att det blir tråkigt. Och det är väll lite därför jag valt att köra nästintill endast gammal hårdvara. Charmen försvinner enligt mig med perfektion. Snygga produktioner sitter enligt mig inte i mixen utan mer i den kreativa förmågan i arrangemangen. En bra mix ska däremot kunna framhäva dessa kreativa inslag på bästa vis men behålla dess karaktär. Det är iallafall jag ser på saken när det är dags att slutmixa mitt album.
    Senast redigerat av rotkiv den 2011-03-27 klockan 19:03.

  7. #7
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Rätt... men att välja kompressor är svårt... det finns massor med fina... men dyra!

  8. #8
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    RNLA är FMR's mer "färgande" kompressor.
    Jag har haft bägge, och de är rätt olika.
    RNLA ger ett snyggt pump helt klart.
    RNC är transparent som sagt, bra för vocals, akustisk gitarr etc, men inte alls som "analogfärgande kompressor"

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-04-24, 11:11
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-09-18, 22:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •