Resultat 1 till 35 av 35

Ämne: ValhallaDSP ValhallaRoom

  1. #1

    Redaktör

    ValhallaDSP ValhallaRoom

    Tätt i hälarna på ValhallaShimmer kommer nu ValhallaRoom. Precis som namnet antyder är det en reverb som är fokuserad på rum i olika former.



    ValhallaRoom innehåller fyra olika reverbalgoritmer, har full stereo i hela signalkedjan och ett gränssnitt inspirerat av schweizisk modernism, kontrollpaneler från NASA och Sesame Street.

    ValhallaRoom kostar $49 och finns som Audio Unit, RTAS och VST för OS X. Windowsversionen räknas komma de närmaste dagarna. 10% av intäkterna går till amerikanska Röda korsets katastrofhjälp i Japan. Mer information finns på ValhallaDSP:s hemsida.

  2. #2

    Redaktör
    Nu är Windows-versionen släppt.

    (ValhallaRoom kan för övrigt rekommenderas, trevlig reverb för en struntsumma.)

  3. #3
    stefanstorm
    stefanstorm är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Vangelis reverb! Valhalla room

    Tänkte bara ta att tipsa om ett reverb som heter Valhalla room, tillverkad av Valhalla DSP. Jag tycker att det är ett bra, och billigt ($50) substitut till det nyligen släppta lexicon 224 pluggen (som går loss på $350).

    Lyssna på bigfogad demo. Enbart min Yamaha SK20 och valhalla room.


    Dreamy Sk20.mp3

  4. #4
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Finns ett nyhetsinlägg om den här sedan tidigare: http://www.99musik.se/showthread.php...P-ValhallaRoom

  5. #5
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Härligt episk demo, förresten.

  6. #6
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av tei Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Härligt episk demo, förresten.
    Yep, skön demo. Förresten, Stefan, samma Stefan Storm som lirar i Sound of Arrows?

    Admin/moderator kanske kan slå ihop trådarna?

  7. #7
    stefanstorm
    stefanstorm är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Yep, skön demo. Förresten, Stefan, samma Stefan Storm som lirar i Sound of Arrows?
    The one and the same.

  8. #8

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Admin/moderator kanske kan slå ihop trådarna?
    De är nog för upptagna med att ändra i titeln på Skrik för att göra sånt.

    Jag gillar också Valhalla Room, men jag vet inte om jag skulle se den som en ersättare till Lexicon - de har rätt olika sound i mina öron.

  9. #9

    Redaktör
    Ny algoritm tillagd i senaste versionen: Dark room

    Citat Ursprungligen postat av ValhallaDSP
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    In addition to a few bug fixes, version 1.0.6 introduces a new reverb mode to ValhallaRoom: Dark Room. This new reverb departs from the high fidelity path taken by the other 4 reverb modes in ValhallaRoom. It is deliberately low-fi, with noisy interpolation, no high frequencies above 11 kHz, and a late reverb that can have a low initial echo density. It also has a wide stereo image, a clear decay with lush randomized chorusing, and sits in a mix quite nicely. An added bonus is that the CPU is significantly lower than the other ValhallaRoom reverb modes.
    ValhallaRoom V1.0.6: Introducing Dark Room

  10. #10

    Redaktör
    Dark room är närapå ett måste för alla här som gör musik med stora reverb (vilket väl innefattar halva dubtechnokontingenten) och som kan leva med pluggar. Han skämtade inte när han skrev "lush randomized chorusing".

    Valhallaroom dark room.mp3

  11. #11

    Redaktör
    Nu har ValhallaRoom fått ytterligare två reverbalgoritmer:

    Citat Ursprungligen postat av ValhallaDSP
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Two new reverb modes: Dark Chamber and Dark Space. A bit about the new reverb modes:
    » As the names suggest, they are dark. All frequencies above 1/4 the sampling rate are completely attenuated.
    » The modulated delays are cleaner than the deliberately dirty delay modulation used in Dark Room.
    » The modulation in both modes is more balanced than the modulation used in Dark Room, resulting in less random pitch shifts and more of a “detuned” decay.
    » Dark Chamber has a fairly even initial echo density. In this way, it is similar to the Large Chamber reverb mode, but with deeper modulation and a much bigger size.
    » Dark Space has a lower initial echo density, and can have a bit of a delay of the onset of reverberation with high settings of Late Size. This also results in a wide stereo image.
    ValhallaRoom Updated to Version 1.0.7. New reverb modes: Dark Chamber and Dark Space
    ValhallaRoom: Dark Chamber / Dark Space Sound examples

    Gratis uppdatering.

  12. #12
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Ny version på gång, v1.0.8
    Currently in the beta queue: ValhallaRoom Version 1.0.8. The changes:

    - Resizable GUI. Make it really tiny, or super huge, or some sane place in between.
    - Two new reverb modes, Nostromo and Narcissus. These are "Dark" modes, with reduced high frequency content. The emphasis is on slowly building echo density and maximum spaciousness. Narcissus also featured a much lower CPU usage than the other reverb modes.

  13. #13
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    usch va sugen man blir. Men jag har ju inte vst stöd som jag jobbar. :/

  14. #14

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ny version på gång, v1.0.8
    Nu släppt.

  15. #15

    Redaktör
    Ny version, 1.0.9. Buggfixar och ytterligare en algoritm:

    New reverb mode: Sulaco
    - Dark, somewhat sparser than other reverb modes, with lush modulation
    - Wide range of control over Late Size, to dial in tight rooms, huge spaces, and all sorts of things in between
    - Tighter stereo image than other VRoom modes, with Late Cross controlling the initial spread of energy between channels.

  16. #16
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    Argh.. blir så sugen. Låter så bra. Dock väldigt nöjd med Live's egna Reverb också (när man väl satte sig in i det på riktigt). Struntsumma dock, ska man slå till? Någon som slagits med samma beslut själv?

  17. #17

    Redaktör
    För priset i förhållande till hur bra ValhallaRoom låter tycker jag gör det till ett självklart köp. Snabbjobbad, låter bra, och de olika algoritmerna täcker ett brett spektrum av ljud. Jag har å andra sidan aldrig riktigt kommit överens med Reverb i Live.

  18. #18
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    Ja det är ju just det, att det ändå tar lite tid att ratta in med Live Reverb, även om man kan den nu. Låter bra när man väl fått till den, men kan jag spara mer tid på processen så är det värt det. Har alltid lite strul med metallisk klang dessutom.. Äh, jag tar den (innan han höjer priset, som han tydligen ska göra läste jag). Tack!

  19. #19
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Jag har ValhallaRoom och är mycket nöjd med den. Är möjligen lite tveksam till namnet han valt, den är inte alls bara lämpad för att simulera "rum" utan går utmärkt att göra långa, smått övernaturliga klangeffekter med.

  20. #20
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Jag köpte nyligen den här för att ha en snål och fin liten reverb-plugg som inte behöver iLok att köra sången genom på spelningar. Vi langade på en instans av pluggen och testade.. krash. Ableton Live 8.senaste. Någon annan här som råkat ut för stabilitetsproblem med denna?

    Jag borde ha köpt breeze istället.. men glömde dumt nog bort att den fanns då jag väl skulle slå till.

  21. #21
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    Fullt stabilt här med alla Valhalla produkterna. Krasharna i Live verkar dock inte vara direkt logiska, skiljer från setup till setup verkar det som.

    Inget kan mäta sig med Valhalla just nu känns de som, spelar så fingrarna blöder nu med übermod.

  22. #22

    Redaktör
    Jag har inte haft några problem med ValhallaRoom, kör senaste Live och Lion.

    Det är ingen jättesnål plugin dock, Sean Costello har själv skrivit att han satsat på att utnyttja resurserna i moderna processorer.

  23. #23
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    Tycker den drar mindre än de flesta reverbs dock. Har inte mycke CPU att slösa med personligen, så hade inte kört denna om det inte gått att slänga in ett par utan probs.

  24. #24

    Redaktör
    Nej, det är absolut ingen processorslukare, men det är inte så att man ska vänta sig att köra 10-20 instanser utan nämnvärd belastning.

  25. #25
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Den verkar dra betydligt mindre än Aether (som jag använder nu på spelningarna). Aether är egentligen inget större problem, men jag vill ändå ha så snåla pluggar som möjligt som ändå låter bra. Vi får testa vidare helt enkelt.. kan ju ha varit en engångsföreteelse. Som tur var så var det iaf under ett rep det krashade..

  26. #26
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    Hm.. jag kan lätt köra 10 instanser med VRoom, men typ bara 2-3 med Aether. Viss skillnad.

  27. #27

    Redaktör
    Det beror lite på vilka algoritmer man använder de också, de nyare och mörkare är generellt snålare.

  28. #28

    Redaktör
    Ny version, 1.1.0:

    Citat Ursprungligen postat av Sean Costello
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    New reverb mode: LV-426.

    - In keeping with the Nostromo/Narcissus/Sulaco tradition, this is a deep dark space verb. It is kind of a cross between Nostromo and Narcissus, but with a far higher earlier echo density than either of those reverb. LV-426 has a slower attack than the other reverb modes, and a lush, diffuse random modulation that produces beautiful long decays.
    - The LATE LowMult/Xover and LATE HighMult/Xover filters have been moved to a location where they act as tone controls.
    - Values of LowMult less than 1.0 allow you to dial in reverbs with less low frequency energy.
    - The LowXover control can be used to adjust the crossover freq of the low cut/boost.

    - 64-bit VST for OSX. ValhallaRoom is now fully 32 and 64-bit compatible for both Windows and OSX.
    - Optimized CPU for Windows RTAS and VST32
    - Fixed mono->stereo bypass bug in RTAS
    - Window resizing bug fixed in Digital Performer

  29. #29
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Tänk om alla DSP-tillverkare skrev lika passionerat och detaljerat om förarbetet och principerna bakom produkterna. Man blir helt nördvarm i hjärtat av att läsa.

  30. #30
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Är detta eller något av valhallas reverb jämförbart med Strymons reverb? Har blivit väldigt sugen på det efter att ha läst och lyssnat på olika låtar där jag vet att det använts men det är lite väl dyrt.

  31. #31
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Och hur cpu-tungt är det? Jämfört med exempelvis Abletons inbyggda?

  32. #32

    Redaktör
    Jag har inte rattat Strymons grejer själv, men vill du ha stora episka reverb (vilket verkar vara det BlueSky excellerar i) så är både ValhallaRoom och VVV bra pluggar – VRoom har fler mer naturliga reverb, och VVV drar mer åt 70/80-tals modulerade klanger, men bägge är solida pluggar.

    På min snabb-men-inte-sprillans-ny-bärbara drar en instans av VVV inte mer än någon procent (i samma storleksordning som Abletons reverb i High quality kanske?). Vissa algoritmer i VRoom är hungrigare dock.

  33. #33
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Då låter det som att jag ska skaffa VRoom!

  34. #34
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Ny uppdatering till Room på gång.

    Two tracks of Sequential Trigon-6, running through the upcoming ValhallaRoom update.

    The bass/chord track is using ValhallaRoom's new Space parameter to create a rhythmic echo, by routing feedback around the predelay and early reflections. As the track progresses, the Space parameter is turned up to increase the feedback, the Depth control is increased to add more reverb, and the new Low Cut parameter is turned up to thin out the lower frequencies in the reverb/echo.

    The lead track is running through ValhallaRoom, with Space turned up high and a longer Early Size, to create a reverb based solely around the Early Reflections. The Depth parameter is set at 0%, which means we are only hearing the Early section of the reverb.
    https://soundcloud.com/seancostello/valhalla-room-space-demo

  35. #35
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat från Gearspace https://gearspace.com/board/showpost...postcount=2229
    Space knob, plus the oft-requested Low Cut control. These work in tandem:

    - Space turns up the feedback around both the predelay and early reflections. This allows the user to get diffuse echoes, early reflections that have a slight amount of natural decay, all the way up to big spacious reverbs using only the early section of the reverb. All this feeds into the late reverb via the predelay, so the Space control is the key to some new spacious spacy reverb sounds with ValhallaRoom.

    - Low Cut, well, cuts the low frequencies. When set to 0 Hz, it is out of the circuit, so you can get the natural low frequencies of the original Room algorithms. Turn it up, and you gradually roll off the low frequencies, which can make the signal easier to use in non-classical mixes.

    - The Low Cut and High Cut filters are in the feedback loop of the predelay->early reverb, so you can adjust how the tone evolves as you turn up the Space control.

    I'll have more details when this update is officially released. I just figured out the new Windows EV certificate signing (woo-hoo), so I think we should be on schedule for releasing this early next week. The Mac version has been working for a few months now.

    It is worth noting: yes, these are new parameters. I've avoided this in the past, as I ran into issues adding new parameters to ÜberMod back in early 2012. I've been talking a lot with other plugin developers lately (we tend to be a friendly lot), and the verdict is that the vast majority of DAWs can handle new parameters in a plugin update just fine, PROVIDED THAT the parameters are appended to the end of the existing plugin list.

    I've done just that in ValhallaRoom, as well as added code that checks to see if the new parameters are present when loading an older DAW project or preset. If the parameters aren't present, they will be added to the DAW project or preset, but normalized to their "off" values. Hopefully this is a way of adding some fun stuff to the plugin without breaking backwards compatibility. In our testing so far, things seem to work great with older projects.

    The Space control is on the Early tab of the plugin, and I wanted to show this off, so I changed the plugin so that the Early tab shows up initially. I've also put some logic in there that remembers what tab you had open when the GUI was last opened up. Only took 12 years to figure that out.

    Normally I wouldn't announce this sort of thing early, but Kristin made a second graphic that we will use when this is released. The second graphic is better, but I really liked the "giant moon outside of windows" graphic as well, so we are using this as a bit of a teaser. We'll have another surprise update next week as well, although it probably won't be much of a surprise if you've tracked the last several Black Friday updates from us

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •