Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: två MBP's två Live's stabilaste syncsättet?

  1. #1
    Vert
    Vert är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    två MBP's två Live's stabilaste syncsättet?

    Försökte oss på att synca Live till Live med varsin MBP med var sitt Live via airport häromdagen, men tempot gick upp och ner, master MBP'ns tempo inställt på 120 och slavad MBP gick från118-122 upp och ner ..
    Gick mindre upp och ner efter lite buffersize-fix (ca119.5-120.5), men inte helt superstadigt
    Tänkte prova via ethernet nästa gång, har någon provat detta och hur stabilt är tempot isåfall.?

    Finns det annars något sätt att få det helt stadigt utan att tempot rör på sig?

    Vill ju kunna köra clips från båda datorer utan att det flammar

  2. #2
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Länge sen nu men sist jag hade behovet fick det bli midi. Helst från en hårdvaruburk som båda datorerna slavar på men det ska inte behövas

  3. #3
    Vert
    Vert är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    åkäi ska testa med midi också, men har bara ett usb-emagic och inget annat hårdvaruigt, kan det funka via ljudkortsmidi kanske, har ett fireface800, well, well,
    tack iallafall Kotten

  4. #4
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Jag har kört data + data med Live med en kompis ett par gånger nu. Första gången provade vi att slava hans Live från min, det gled ur synk hela tiden. Nästa gång hade jag investerat i en Quadra Thru, där jag kopplade först en Octatrack och sedan en Electribe till in, och sedan var sin out till var sin laptop. Inte ett enda problem med synk efter det.

    Tumregeln MIDI-synka alltid från hårdvara till mjukvara funkar ganska bra.

  5. #5
    Synapskollaps
    Synapskollaps är inte uppkopplad
    Synapskollapss avatar
    Veteran
    I ett av mina projekt jobbar jag och en polare med var sin dator, en med Ableton Live 8 och en med Cubase 4. Har även testat Live-Live. Har alltid kört ena datorn som master och den andra som slav via midi.

    Efter lite pill har vi fått det att funka utmärkt, även fast Ableton's tempo går upp/ner +/- 5bpm hela tiden. Jag är ingen syncHitler, men jag hör/märker aldrig att det blir otajt pga det. Enda är när CPU'n går i toppen, då får man härliga glitch effekter!

  6. #6

    Veteran
    Tumregeln MIDI-synka alltid från hårdvara till mjukvara funkar ganska bra.
    Min erfarenhet är precis tvärtom, synka allt till datornsklocka har funkat bäst.
    Kör man midi från en HW maskin nåt och spelar längre audiofiler kan man råka ut för glitchar i datorn om hw svajar för
    mycket.

    Sedan undrar jag om Live är särskilt kass på synk och midi. Många som klagar på grejer som för mig har funkat sedan hedenhös i andra DAWs.

  7. #7
    Vert
    Vert är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Aha,aha,
    Ska ses imorgon igen och testa med ethernetkabel, korsad sådan inte sant?
    Hör av mig om hur detta gick.
    Tacktackallihop!

  8. #8
    Morglurg
    Morglurg är inte uppkopplad
    Morglurgs avatar
    Veteran
    Sorry om jag hijackar tråden men hur går man tillväga mellan Windows och Mac? Ethernetkabel som gäller? Hur ställs det in?

  9. #9
    Synapskollaps
    Synapskollaps är inte uppkopplad
    Synapskollapss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Morglurg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sorry om jag hijackar tråden men hur går man tillväga mellan Windows och Mac? Ethernetkabel som gäller? Hur ställs det in?
    Midi funkar bra... midi ut från ena burken till midi in på andra. Klicka i den där remote -rutan längst upp till vänster i live. Kör!

  10. #10
    Morglurg
    Morglurg är inte uppkopplad
    Morglurgs avatar
    Veteran
    Tackar! Om man har en polare utan midiburk, vad gör man då?

  11. #11
    Synapskollaps
    Synapskollaps är inte uppkopplad
    Synapskollapss avatar
    Veteran
    Då skaffar man en!

    Fast det är lite så... Jag har en bil utan ratt, hur kör man utan ratt? Det går ju säkert, men det är ett jävla meck!

    Finns säkert nån lösning, men varför krångla till det? Finns midilådor för några hundralappar!

  12. #12
    Morglurg
    Morglurg är inte uppkopplad
    Morglurgs avatar
    Veteran
    Jo, klart enklast och bäst med låda! Testade faktiskt igår att synka via ethernetkabel mac till pc, pc användaren kan då använda rtpMIDI (http://www.tobias-erichsen.de/rtpMIDI.html). Typ funkar men jag blev inte riktigt klok på det.

  13. #13
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Nu blottar jag min okunskap här men.. Vad är alternativet till midi? Hur hittar abletoninstanserna varandra om inte med midi?

  14. #14

    Redaktör
    Det går att synka via nätverk - det är fortfarande midi, men man behöver inte ha en fysisk midikabel och ett midiinterface för varje dator. Det är inbyggt i OS X, men för Windows kan man tex använda rptMIDI som Morglurg länkar till ovan.

  15. #15
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Är det bara jag som känner att man kanske borde klocksynca ljukorten också?

  16. #16
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Sillen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det bara jag som känner att man kanske borde klocksynca ljukorten också?
    Kör man ihop och ut digitalt, ja - mixar man analogt, nej!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •