Resultat 1 till 25 av 25

Ämne: Bra informativ och korrekt websida?

  1. #1
    SyZ-X
    SyZ-X är inte uppkopplad
    SyZ-Xs avatar
    Veteran

    Bra informativ och korrekt websida?

    Saknar bluesynths.com's websida (i alla fall som den såg ut förut) som jag tyckte gick in på djupet av vintage syntar med en hyfsat objektiv och faktabaserad grund.

    Söker nu liknande sidor som ni känner till.
    Förslag?

  2. #2
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Borde vi inte göra en egen Wiki? PF har ju börjat med lite listningar på gamla grejer.. men formatet att ha det i ett forum blir lite knöligt tycker jag. Om vi startar en egen Wiki för alla 99or så kan alla bidra med fakta om sina favoriter, egna bilder mm mm.. Både gammalt och nytt. Det här forumet sitter med outsinlig mängd information och om alla bidrar lite så kommer det ganska snabbt kunna bli ett rätt omfattande arkiv!
    Det finns gratis-wikis så hostningen av wikin behöver inte kosta något om jag fattat det hela rätt.
    Man skulle kunna dela in den i olika huvudkategorier som tex. Syntar, Trummisar, Sequencers, Mjukisar mfl.

    ..annars är ju http://www.vintagesynth.com/ ett alternativ fast jag tycker det börjar kännas lite mossigt..

    /DrK.

  3. #3
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SyZ-X Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Saknar bluesynths.com's websida (i alla fall som den såg ut förut) som jag tyckte gick in på djupet av vintage syntar med en hyfsat objektiv och faktabaserad grund.

    Söker nu liknande sidor som ni känner till.
    Förslag?
    BlueSynth blev ju - http://www.amazona.de/ - så det kanske kan vara värt att kolla in.

  4. #4
    SyZ-X
    SyZ-X är inte uppkopplad
    SyZ-Xs avatar
    Veteran
    Aha, men de har sin gamla site uppe fortfarande om än väldigt nerskalad.

  5. #5
    Volt
    Volt är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SyZ-X Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aha, men de har sin gamla site uppe fortfarande om än väldigt nerskalad.
    Den har sett ut så länge. Många tester och demos på bluesynths är överflyttade till amazona.
    Senast redigerat av Volt den 2011-03-23 klockan 14:38.

  6. #6
    SyZ-X
    SyZ-X är inte uppkopplad
    SyZ-Xs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DrKorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Borde vi inte göra en egen Wiki? PF har ju börjat med lite listningar på gamla grejer.. men formatet att ha det i ett forum blir lite knöligt tycker jag. Om vi startar en egen Wiki för alla 99or så kan alla bidra med fakta om sina favoriter, egna bilder mm mm.. Både gammalt och nytt. Det här forumet sitter med outsinlig mängd information och om alla bidrar lite så kommer det ganska snabbt kunna bli ett rätt omfattande arkiv!
    Det finns gratis-wikis så hostningen av wikin behöver inte kosta något om jag fattat det hela rätt.
    Man skulle kunna dela in den i olika huvudkategorier som tex. Syntar, Trummisar, Sequencers, Mjukisar mfl.

    ..annars är ju http://www.vintagesynth.com/ ett alternativ fast jag tycker det börjar kännas lite mossigt..

    /DrK.
    Bra ide med Wiki. Vem känner för att dra lasset att starta upp?

    Angående vintagesynt.com är den okej, men en hel del faktamissar dock.

  7. #7
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Sequencer.DE har en Wiki men den är mycket bristfällig och kortfattad och har ingen multiuserbas som uppdaterar frekvent. Hade gärna sett en mer städad 99wiki.

    http://www.sequencer.de/synth/index.php/Main_Page

  8. #8
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Jag startade en ny Wiki - http://99MusikWiki.wikispaces.com är adressen.

    Ska den vara på Svenska eller Engelska?

  9. #9
    klonqs avatar
    Veteran
    humz..... wiki.99musik.se trodde jag åtminstånde resultatet av en wiki skulle bli.

  10. #10
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Ok - vi skrotar den här wikin.

  11. #11
    klonqs avatar
    Veteran
    ta det inte så men jag trodde det skulle vara mer integrerat änså ? kändes ju som wiki-falangen här är beredd att gå rätt långt.

  12. #12
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Jo, integration vore ju gött, absolut. Det har jag dock ingen kontroll över så nån annan får ta tag i det, som har åtkomst till server osv.

    Varför jag bara kaflump foom gjorde en wiki var för att ifall saker ska bli gjorda gäller det att ta tag i det liksom. Det gäller att någon plockar upp det här nu, jag tror alla är för en wiki. Ska vi rösta om det kanske? Det kan vara en bra idé.
    Senast redigerat av Wiktorion den 2011-03-23 klockan 16:12.

  13. #13
    klonqs avatar
    Veteran
    Det man skulle kunna göra om man är wiki intresserad är att gå igenom länkarna på JGB's tråd till att börja med.

    http://www.99musik.se/showthread.php...ller-MediaWiki

    så blir hela wiki projektet mycket mer självständigt.

    wiki.99musik.se eller 99musik.se/wiki/ borde ju ske per automatik nästintill med de lösningar som man bygger in i forumsystemet.

  14. #14
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag startade en ny Wiki - http://99MusikWiki.wikispaces.com är adressen.

    Ska den vara på Svenska eller Engelska?
    En engelsk WIKI just för gears. Då blir den internationellt gångbar och kan växa på egen hand.

  15. #15
    Volt
    Volt är inte uppkopplad

    Veteran
    Tydligen nåt på gång med bluesynths.com. Det ska bli greatsynthesizers.com. http://www.bluesynths.com/

  16. #16
    SyZ-X
    SyZ-X är inte uppkopplad
    SyZ-Xs avatar
    Veteran
    Underbart. Gillade den sidan skarpt. Hoppas den blir lika bra eller bättre.

  17. #17
    Volt
    Volt är inte uppkopplad

    Veteran
    Nu börjar det hända lite med greatsynthesizers.com: http://greatsynthesizers.com/wp/en/

  18. #18
    JonHolstein
    JonHolstein är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag har också funderat kring ämnet.

    Jag skulle vilja ha en bra faktatabell, a'la den GSMarena har för mobiler.
    Och sen att man kan göra jämförelser, filtreringar å sånt, utifrån den faktan, när man försöker hitta eller ta beslut om att köpa.
    eventuellt information kring akter som använt produkten också, men det där är inte riktigt fakta, eftersom det är svårt att veta med all säkerhet, i synnerhet om det finns några inspelningar med just den enheten.

    Bilder är ju också nått som behövs, ibland får man söka som en galning på nätet efter högupplösta bilder att syntar man funderar på.

    bra ljudexempel kan vara väldigt svårt att hitta.. folk spelar plinkar presets, utan att spela passande musik så man verkligen förstår ljudet. Eller när dom har skruvat hemma, så är det mycket modernt och aggressivt idag, även om det kan vara trevligt på vissa vis, så kan det vara väldigt svårt att använda för att förstå hur en produkt står sig mot annat. väldigt få klipp är riktigt melodiösa.
    Man skulle nästan sortera som kategorier. En är ju uppenbar = presets. Sen kan man ju ha lead melodic, lead agressive, pads, drones, bass, och melodies + mycket annat. Då kan man hoppas på att dom som länkar eller laddar upp väljer rätt kategori.

    Faktatexten ska vara objektiv, på vintagesynth så är den inte alltid det.

    Sen kan man ju ha åsikter och kommentarer som användare kan lägga in, inte i ett separat forum, utan direkt på sidan, men inte på ett sätt så att det är där man hamnar om man googlar på en synt, som det är på vissa sajter.


    Men vem skulle driva en sån sajt?
    Och jag skulle vilja se en internationell, så klart.

    Bra nyhetsbevakning vill man ju också ha.

    Recensioner ställer jag mig skeptisk till, det blir ofta för mycket personliga åsikter, och det är ju inte ovanligt att recensenter kan få behålla vissa saker, och därför skriver en bättre recension. (det kan finnas flera anledningar bakom, dom kanske skriver bra, i hopp om att få behålla, eller så tycker dom att dom har den skyldigheten, eftersom dom blivit lovade att behålla produkten, eller eftersom dom kommer få produkten så tappar dom den väldigt viktiga utgångspunkten prisvärde i själva texten, även om dom kanske sätter ett betyg på den punkten någon stans).

  19. #19
    Erik G
    Erik G är uppkopplad nu
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Men fatta vilket jobb det skulle innebära - det finns ju groteskt mycket att dokumentera!

  20. #20
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Om alla synt-snubbar här hade "gjort" ett par stycken vardera hade det blivit en snabb start
    Problem är ju att de flesta kanske inte har så många exotiska rariteter så det är nog en liten skara som fått bidraga med dem.

    Jag är inte heller heltänd på recensioner då det kan bli väldigt subjektivt och bero lite på vad man förväntar sig och är ute efter.
    Nyhetsbevakning hade jag inte brytt mig om så mycket heller. Det kan "tidningarna" med folk som går på mässor syssla med.
    Tror inte några hobbysnubbar som sitter hemma och surfar har mycket att tillägga där.

    Vad jag hade väntat mig är en site som presenterar syntens tekniska specifikationer, bilder, tips och trix, samt ljud-demos, så kan besökaren själv avgöra om det är något att ha.
    En sak jag hade tyckt var bra är om folk själva kan ladda upp bilder och ljudklipp till en synt, så det blir "community-bidrag" liksom mer än en ensam stackare som ska sitta och försöka skriva någon form av komplett info-sida själv.

  21. #21
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    För att bumpa igen...
    Finns det något större intresse av något sådant här egentligen, eller är det bara jag och en handfull andra som sitter och fantiserar om att det hade varit kul att dra igång ett sådant projekt?
    Risken för att sånthär rinner ut i sanden är ju rätt stor alltså...

    En poll kanske?

  22. #22
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Fint!
    Okej, jag ser redan ett problem
    Jag hade inte alls lagt upp det på det där sättet och jag hade haft enbart eget material som huvudinformation med en "andra länkar"-sektion undertill, t.ex.

    Så ett potentiellt problem när fler än 1 person är inblandade är att man måste komma överens,
    främst om två saker:
    - "Scope" (vad ska finnas? Jag hade nöjt mig med enbart synthesizers)
    - "Design" (hur ska det presenteras? jag vet att ditt var ett snabbt testupplägg men strukturen är något som tåler att diskuteras)

    Bör man använda en Wiki för det? Finns ju fördelar och nackdelar.
    Eller, ska man ha en helt egentillverkad struktur? Databas? Konton för att lägga till content?
    Flexibelt och precis som man vill ha det, men det kan bli hur rörigt som helst

  23. #23
    Erik G
    Erik G är uppkopplad nu
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Vore det inte bättre att forstsätta att förfina innehållet på Wikipedia?

  24. #24
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Hittade av en ren slump denna
    www.synthark.org/

    Den är lite mer åt det hållet jag tänkte mig, minus ljudexempel.

  25. #25
    resonator
    resonator är inte uppkopplad
    resonators avatar
    Veteran
    Sealed's Deep Synthesis var en bra site, försvann för något halvår sedan, (http://homepage.mac.com/synth_seal/html/). Begränsat antal märken och modeller, och inte mycket analogt, men innehållet på det som fanns var mycket bra.

    En gammal version finns dock här,
    http://web.archive.org/web/201101071...nth_seal/html/
    Senast redigerat av resonator den 2012-10-05 klockan 03:14.

Liknande ämnen

  1. Sandelin - Den hon vill ha, korrekt text?
    Av kockpit i forum Skivor & artister
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2008-10-14, 19:26
  2. Är min slutsats korrekt? (Ang. nivå på insert)
    Av Richard Olsson i forum Inspelning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-01-09, 12:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •