Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Saknad bas-klav (f-klav) vid skapande av pdf (Acrobat Pro 9) från Cubase 5.5

  1. #1
    bisonium
    bisonium är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än

    Saknad bas-klav (f-klav) vid skapande av pdf (Acrobat Pro 9) från Cubase 5.5

    Hej, jag har problem då jag vill skapa en pdf-fil av mina noter.

    Jag väljer Print och väljer AdobePdf som "skrivare". Om jag sedan väljer "rely on system fonts ..." så blir så klart noterna oläsliga, d v s med en massa symboler och bokstäver där det borde varit noter. Men om jag väljer att bädda in fonterna i pdf:en ( d v s lämnar kryssarutan "Rely on system fonts..." okryssad) så blir det väldigt fina noter - enda "lilla" problemet är att f-klaverna i början på varje notrad saknas och det är istället svarta fyrkanter/ramar där f-klaven skulle suttit.

    Jag trodde först att det var någon font som saknades i windows, men det varkar det inte vara p g a att om jag skriver ut en sida med enbart f-klav-stämman, så ser f-klaven normal ut. Och om jag har f-klaver mitt i notraderna, så ser de också normala ut. Jag blir inte klok på detta. Problemet uppstår alltså om jag har två notrader per takt (t.ex. polyfonic/piano style). Då blir g-klaven normal, men f-klaven alltså en fyrkant.

    Utskrifter direkt till skrivaren från Cubase ser helt normala ut, vilket gör att jag misstänker Adobe Acrobat Pro 9 allt mer ... jag har dock uppdaterat till senaste filerna via Adobe Update Manager, så det borde inte vara något som saknas eller är fel nu.

    En lösning kan tyckas vara att jag istället för att skriva ut till pdf, gör en export av varje notblad-sida för sig (Export score -> bildfil/jpeg) och sedan sammanfogar bilderna till en pdf i Acrobat Pro. Men då blir ju varje sida en bildfil, vilket medför att när jag gör en pdf genom att kombinera säg 25 sidor med noter, blir filen 20-50 MB stor, vilket inte är så passande om man vill kunna skicka filen elektroniskt till folk ...

    Någon som stött på detta problem, eller som har någon idé om vad jag kan göra för att lösa det?

    Vänligen
    /Bisonium

  2. #2
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    jag vet inte men har du testat → http://sourceforge.net/projects/pdfcreator/

  3. #3
    bisonium
    bisonium är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Den har jag inte testat. Ska göra det. Lite konstigt bara att en dyr variant (Adobe Acrobat pro 9) inte klarar av en så enkel uppgift. Tack för tipset!

  4. #4
    bisonium
    bisonium är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Tipset funkade! Resultatet blir perfekt med PDFCreator. Det är alltså nåt fel i Acrobat?! Så jag får väl lägga mitt dyra Adobe i garderoben och gå över till PDFCreator istället. Tack till ~~~ !!! Buuu till Adobe Acrobat!!!


    /Mattias

Liknande ämnen

  1. Tangentbord som klav
    Av M i Gbg i forum Övrig mjukvara
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-11, 14:56
  2. apans klav!
    Av enapa i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-16, 18:00
  3. usb klav
    Av lotech i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-10-10, 13:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •