Resultat 1 till 24 av 24

Ämne: x0xb0x-gruppköpets tips och trix.

  1. #1
    agoraph0bia
    agoraph0bia är inte uppkopplad
    agoraph0bias avatar
    Senior

    x0xb0x-gruppköpets tips och trix.

    Allrajjt.. Eftersom det var ett par som tjackade ett par maskiner så kanske man skulle starta en tråd där man kan tipsa och ställa frågor ang. sitt bygga och jag har nu följande frågor ang. min maskin.

    1. I mitt paket jag köpte så saknas en trimpot (TM6 aka 2k trimpot på powerbrädan). Vart hittar man en sådan i Stockholm att tjacka? Elfa endast?

    2. Jag följde guiden på Ladyada och böjde tillbaka 7805 5V regulatorn (powerbrädan fortfarande) och lödde fast den. Jag struntade alltså i lilla papperslappen som det stod klart och tydligt att man skulle skruva fast värmeskölden före man lödde dit den.. Nu får jag betala genom att dess tre ben har gått av så jag måste även ersätta denna del även om det inte är kritiskt just nu då allt funkar som det skall men jag kan absolut inte böja och bända mer för isånafall kommer den inte ha några som helst ben kvar. Finns på såna på Elfa också eller någon annanstans i Stockholm att handla över disk?

  2. #2
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    7805 finns nog på kjell.com
    trimpoten blir det nog elfa

  3. #3
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Kolla även electrokit.se! Dom har mkt prylar

  4. #4
    agoraph0bia
    agoraph0bia är inte uppkopplad
    agoraph0bias avatar
    Senior
    Ok, mitt andra "problem". Jag har ju inget oscilloskop men skall få låna ett av Volantiz men det gör jag inte förens den är helt klar så kaliberar jag x0xb0x men hursomhelst.. Jag vill ju iaf lyssna om den spottar ur sig en såg-vågform men jag missade totalt att man skulle gärna ha en låda med "adjustable power supply" så man kan få den att låta lite.. Tips på vart man hittar en billig sådan i Sverige som man inte behöver bygga?

    Sedan undrar jag även i samma veva om detta är det som orsakar mitt problem med "R90" (http://www.ladyada.net/images/x0xb0x/fab/vco/cvtest.jpg), dvs. att jag inte mäter upp 5.333 v på den utan endast 0.8v. 5.333 är väl egentligen då den triggas inte sant och som sagt, den triggas ju inte konstant så jag förstår varför jag inte mäter upp 5.333 på den men som sagt, är det att lådan som saknas som orsakar detta problem?

  5. #5
    Aminozyra
    Aminozyra är uppkopplad nu

    Senior
    eftersom jag är punk och lat brukar jag använda en vanlig ac/dc adapter som kan få ut nånting runt 2-3vdc och koppla upp mot r90. funkar med ett 1,5v eller 3v batteri oxå.

    annars kan man vara ganska säker om man finner rätt bias efter bygg instruktionerna samt lyssna med hörlurar där waveform switchen ska sitta. efteråt bygger du filtret och lyssnar på resonance poten.

    oscilloskop är kul dock!!!

    det finns ingen gate signal koopplad till vcon, den rullar alltid på så länge den har en spänningen som matas via r90.

    kallibrera gör du enkelt med en vanlig stämapparat eller stämapparats plugg i dattan efteråt, men se till att 5,333v är så noga som möjlig.

  6. #6
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    5.3Volt är vellan bara för att grejjen ska kunna KEY track'a \ hålla rätt pitch + octav vidd vellan ?
    -- är vellan inte inte så viktigt i byggskedet ?

    angående ström-regulatorn .. har bena släppt allra längst upp på kretsen (inga ben kvar ö h t ?) .. annars kan man ju förlänga ben med tex avklipta resistorben

    jag vet inte riktigt vad ni har för värmsköldar ¿? .. jag har bara ett W-bläck i typ aul-plåt och det e bara påkrängt inte skruvat ..

    OSC~delen dubbelchecka noga var ni sätter era 2SK30A O + Y transor .. måste sitta på rätt ställen
    .. annars låter det fett surt ju

    Q28 O + Q8 733P fixar den rätta SQUARE WAVE'n
    Q39 Y

    är vellan således dom mest vitala i OSC delen om man vill ha ett autentiskt TB-303 sound

    Lycka till med era byggen
    Senast redigerat av KALLBACK~ den 2011-03-15 klockan 17:46. Anledning: http://www.ladyada.net/wiki/x0x/fabrication

  7. #7
    Aminozyra
    Aminozyra är uppkopplad nu

    Senior
    den har sin givna spänning pga ton spannet ja. om man vill vara jätte petig och inte har en så noggrann multimeter kan man mäta på cv ut att den följer 1V/oktav.

    viktigaste är la att kolla då och då att alla spänningar ligger rätt och att inte någon kortis uppkommit på vägen.

    olika hfe på q27 påverkar sågtand oxå!

    kul att xoxarna ständigt blir fler!

  8. #8
    agoraph0bia
    agoraph0bia är inte uppkopplad
    agoraph0bias avatar
    Senior
    Nu har jag ytterligare ett par frågor..

    1. AN6562 8-DIP dual Op-Amp. Dvs IC11 på VCO:n spottar ur "lite" för hög spänning än det som står här. Istället för 3V så får jag ut 11V men mäter man överallt annars så stämmer värdena. Är IC:n sabb eller har jag missat något?

    2. När det väl kommer till att kalibrera den - finns det någon lite bättre guide att följa? Volantiz tipsade om Fredrik hade något tips på hur man kunde göra det så snabbt som möjligt.

  9. #9
    Aminozyra
    Aminozyra är uppkopplad nu

    Senior
    du vill finna mer eller mindre samma spänning på pin7 som du har kopplat upp med r90.

    lägger du på 3vdc på r90 vil du hitta det somma på pin7 hos ic11.

    den buffrar bara upp samma spänning vidare till oscillatorn samt cv ut.

    11v låter lite jobbigt, men du kanske inte hade någon 3v på r90 när du testade...

  10. #10
    saddox
    saddox är inte uppkopplad
    saddoxs avatar
    Veteran
    Det där med en låda med PSU på 3V för att testa oscillatorn.
    Alla har minst en fjärrkontroll hemma, de flesta fjärrar har två seriekopplade 1.5V batterier. I med kablar(lurigt men det går) mot polerna och vips har du 3 Vdc jättefint.

  11. #11
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    http://www.ladyada.net/wiki/x0x/fabrication följer ni med i denna wiki manual även tro?

  12. #12
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    Citat Ursprungligen postat av agoraph0bia Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...Volantiz tipsade om Fredrik hade något tips på hur man kunde göra det så snabbt som möjligt.
    han hatade att kalibrera sokker vet jag

    min ena e ju nerstämt nån octav .. så fort han drog på en TMkran för pitch kukade en annan TMkran för octav vidden ur
    vi satt typ en timma med den skiten
    Senast redigerat av KALLBACK~ den 2011-03-17 klockan 10:46. Anledning: vi använde bara öronen + våra andra sokkor + en liten skruvmejsel inga andra verktyg

  13. #13
    agoraph0bia
    agoraph0bia är inte uppkopplad
    agoraph0bias avatar
    Senior
    Ok.. ytterligare en fråga.. Jag har/fick inga 10V 100uF alls. Dessa ska ju sitta på 3 ställen.. Går det att använda 16V 100uF istället som jag har för många av tror jag.

    Jag saknar ett par andra delar så det skulle inte förvåna mig om 10V 100uF också är M.I.A men Axtelius skulle ta hand om det så fort jag PM:ar honom men vill först bygga klart sokka nr. 1 så man kan se exakt vilka delar som saknas till att göra klart den andra.

  14. #14
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av agoraph0bia Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok.. ytterligare en fråga.. Jag har/fick inga 10V 100uF alls. Dessa ska ju sitta på 3 ställen.. Går det att använda 16V 100uF istället som jag har för många av tror jag.
    Ja det bör funka.

  15. #15
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    kondingar

    ja det e bara MAXvolten dom kan jobba i .. kör man över den volten steker man dom

    hade det varit 10V elektrolyter och sen kör på 240voltJAcken då får man serpentiner och kräftkalas på en gång (men bara om man fyller år) .. hahaha (jag gick i en sjuk skola jag vet) vi firade men födelsedagar med att dra feta svala elektrolyter om nån fyllde år -- eget påhitt söm höll i sig tills vi slutade där sen vet jag inte

    vi hade även EL Bzzare i vanliga kontaktdon fulla med kondingar för 240V .. man laddar upp dem under nån sekund sen kunde man bzzZa folk på kul -- deras digitalklocker dog av det dock -- som satt på armarna .. hahah
    Senast redigerat av KALLBACK~ den 2011-03-17 klockan 14:30. Anledning: reboot ± haha ± slagen av blixten under nån sekund ± det e kul att mac skriver åt en..

  16. #16
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    22-ohmarna till IO/kortet var 220-ohmare i min påse. Bara FYI.

  17. #17
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Jag har följt den här byggbeskrivningen. http://www.ladyada.net/make/x0xb0x/fab/powersupply.html

    När jag kom så långt som till dom här två feta 2200uF capacitors C3 and C5. Så mäter jag inte upp någon VDc på den ena. har bytt plats på dom men resultatet blev det samma. riktningen ja... som en pil på ena sidan... den sidan är fastlödd rätt.

    verkar ostadigt det här... dels så glappar Strömadapterns extrapågengsgrej där så i bland lägger strömmen av. Samtidigt som den här billiga strömmätaren från biltema verkar lite opålitlig. Men när jag väl mäter tex ett batteri då fungerar den. men när jag skall mäta på kretskortet så verkar siffrorna rusa runt hit och dit.

    Har lött vidare litegranna 7805 5V regulator IC20 men när jag mäter där så mäter jag upp nån volt sen minskar siffrorna långsamt tills det står noll... har lött om alla lödingar men samma resultat...

    följer jag fel beskrivning. Det här kittet vi har har ju gröna kretskort, det här är ju rött och så verkar banorna gå väldigt annorlunda. är nu inne mer på att föja banorna och fundera på om det inte fattas nått. en strömbrytare eller nått... på bilden på det där kretskortet så är ju tex en USB fastlödd och det har ju inte jag fixat än.

    Skall man löda på alla komponenter nu i stället och testa sen tro eller vad göra. det blir ju inte fint heller kortet. Timmar av lödning på tre komponenter om man överdriver lite...

    nä det blir inte bra det här just nu.
    Senast redigerat av Modellear den 2011-03-25 klockan 00:07.

  18. #18
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Den här borde slås ihop med denna:
    http://www.99musik.se/showthread.php...xb0x-kit/page4

    Jag stötte på liknande problem som du, och det visadade sig följande:

    Citat Ursprungligen postat av max92 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    vafan... följer ladyadas guide för psu:n nu och lyckas inte mäta upp nån spänning på 2200 uf kondingarna eller IC20 regulatorn. Va tusan gör ja för fel?

    EDIT: ne måste vart brott på kortet mellan ACpinnen och dioden, för efter att ja gjorde en fin liten brygga där så löste de sig
    förstår du vart på kortet ja menar?

  19. #19
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Nej inte riktigt... men tack. vad menar du med dioden? (jag ser diod som en sån där lysande liten minilampa) Kan du kolla monteringsnumret.

    (ja slå ihop trådarna)

    Oj sjutton... klockan är mycket... måste natta snart. men skulle vara kul att få ordning på det här.
    Senast redigerat av Modellear den 2011-03-25 klockan 00:20.

  20. #20
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Alla komponenter som heter D"nånting" är dioder
    D42 ser det ut att va har ena polen har på undersidan en bana direkt till en av pinnarna på ac-jacket. Den banan verkade va knas på mitt kort så ja fick löda en brygga mellan.

  21. #21
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Aha.. tack---Nä har kollat banorna jättenoga. Tror inte att det är problem med brott på banor. har en vag aning om att det kan vara typ a samma tillverkingsproblem men att själva hålet har kontakt där det inte skall ha kontakt.

    Det ser ut som när man tittar i ett kikarsikte. Som nån liten 0,2 mm bana från hålet och ut till den här ledande plattan som täcker nästan hela kortet på komponentsidan. ser det på D41,D42. blir till att kolla nån bild på nätet och lupp på detta kortet i morn.

  22. #22
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    jag fick oxo lägga en brygga vid ac-jacket, lägger upp en bild senare

  23. #23
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    lägger upp en bild senare
    kan ja också försöka göra. för mig syntes de inte att det va brott, eller de va iaf väldigt svårt å se, så ja mer eller mindre gissade att de va de.

  24. #24
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    det var mittpinnen i AC-jacket, d v s den lödpunkten längst in på kortet som inte hade kontakt med nånting. Du kan ju prova att resistansmäta och se om den leder nånvart

Liknande ämnen

  1. Machinedrum, tips och trix?
    Av jgb i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 93
    Senaste inlägg: 2010-10-01, 10:10
  2. TASCAM M2xx-serie tips & trix
    Av KALLBACK~ i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-03, 20:44
  3. Trix & tips i Cubase SX
    Av zeblar i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2006-06-19, 13:03
  4. Tips och Trix: Zooma snabbt!
    Av Jont Olof i forum Logic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-04-05, 15:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •