Sidan 1 av 4 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 187

Ämne: Roland TR-808

  1. #1
    deleted user

    TR-808/909

    Jag är riktigt sugen på att åtminstone börja fundera på att skaffa antingen en TR-808 eller TR-909.

    Hur svårt är det att hitta dom och vad är rimligt att betala?

  2. #2
    18db
    18db är inte uppkopplad
    18dbs avatar
    Veteran
    ~5000+ går troligtvis 808an på
    ~7500+ går troligtvis 909an på

    Sen om det är rimligt eller ej så är det inte upp till mej att avgöra

  3. #3
    zinger
    zinger är inte uppkopplad
    zingers avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Hijackar tråden. Novation Drumstation (enda 808/909-klonen (hårdvara) som inte baseras på samples), låter den lika bra? Eller kanske t.om. bättre? Inte lika snygg förstås, men med ett gäng trevliga funktioner och billig som attan... Nån som provat?

  4. #4
    18db
    18db är inte uppkopplad
    18dbs avatar
    Veteran
    Jag tycker "808an" i den låter mest realistisk. 909 är väl sådär... eller har jag blandat ihop dom nu? Längesen jag hadde den. Men helt klart ett ok/bra substitut om man inte vill slänga upp 12500 för orginalen.

  5. #5
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av 18db
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ~5000+ går troligtvis 808an på
    ~7500+ går troligtvis 909an på

    Sen om det är rimligt eller ej så är det inte upp till mej att avgöra
    Egentligen är det ju inte rimligt. Men det vore coolt och jag är nästan mer sugen på en 808:a bara för att den är snyggare.

    Hmmm... får fundera på det, vara nära att köpa 606:an som var till salu på köpeforumet igår men avaktade och nu är den såld.

    Det kanske var lite dumt.

    :kaaaka!: <-- Me likes this smileygubbe

  6. #6
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Har haft bägge. Sålde 909:an, behöll 808:an. Samt 606:an.

  7. #7
    Electroboy
    Electroboy är inte uppkopplad
    Electroboys avatar
    Veteran
    Jag saknar nästan min 606 mer än 808 faktist...
    Skilling, du skulle slått till där

  8. #8
    18db
    18db är inte uppkopplad
    18dbs avatar
    Veteran
    Vill du ha tillbaks 606an B-boy? Men det är inet mycket 606a kvar. Snarare kanariefågel/808a.

  9. #9
    axelwaad
    axelwaad är inte uppkopplad

    Veteran
    Bajs.

    Jag vill också ha en. Verkligen. Altså 808.

    Men 606an låter väl som 808 lite iallafall. Eller?

  10. #10
    agoraph0bia
    agoraph0bia är inte uppkopplad
    agoraph0bias avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av zinger
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hijackar tråden. Novation Drumstation (enda 808/909-klonen (hårdvara) som inte baseras på samples), låter den lika bra? Eller kanske t.om. bättre? Inte lika snygg förstås, men med ett gäng trevliga funktioner och billig som attan... Nån som provat?
    Jag hade en Novation Drumstation V1. Den var grym och lät mycket bra förutom att den droppade vissa ljud och så vidare, speciellt vid snabba rytmer och 'mycket' polyfoni-användning. (Dock inte mer än vad den påstods sig klara av).

  11. #11
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Men en drumstation har väl ändå samplade ljud va..?

  12. #12
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Väljer lätt en 606:a framför en 808a vilken dag som helst - så mycket flexiblare att programmera och kan hoppa mellan pattern play och pattern write utan att stanna...

  13. #13
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    saknar min 606:a. insåg inte vilken kultmaskin det var förrän jag sålde den. fick svälja klumpen i halsen

    808:an känner inte så kul av någon andledning. finns en mjukvaroversion i reaktorbibloteket som låter likadant. den funkar.


    är btw sugen på en drumstation. mest för att jag är novationfan

  14. #14
    deleted user
    jaha, nu blir jag hellack att jag inte slog till igår!

    Fankelifanken jädransanamma!

  15. #15
    deleted user
    Jag är iofs en idiot och har slumpat bort några sjukt coola grejer genom åren. Bl a en minimoog i slutet av 80-talet. jag tror vi snackar under tusenlappen.

    *slår mig hårt i ansiktet med en hammare och andra hårda grejer som finns till hands*

  16. #16
    Electroboy
    Electroboy är inte uppkopplad
    Electroboys avatar
    Veteran
    Äh, känn inte så... Ska man tänka så, då blir ju inget sålt. Någonsin.
    Det kommer säkert en 606 på annons, förr eller senare ska du se.
    Du får inte bli så upprörd över materia, hehe

    18db: Nejtack. Vill inte ha en fågelinfluerad 606´a

  17. #17
    deleted user
    vad är rimligt att ge för en 606:a då och hur bra var priset som jag inte slog till på (1500:-)?

  18. #18
    Electroboy
    Electroboy är inte uppkopplad
    Electroboys avatar
    Veteran
    Max 1000:- Tycker jag, som är realist. Men så fungerar inte världen...

  19. #19
    deleted user
    men... får man en för en tusing?

  20. #20
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    men... får man en för en tusing?
    Nej, inte normalt sett.

    808 har gått om 909 i pris. Jag skulle vända på 18dbs prisguide faktiskt. Jag har en 909 och vill ha en 808, men de få 808:or man ser är för dyra för att motivera ett köp. Det beror på vilket sound man vill ha. Jag tycker de kompletterar varandra väldigt väl: 909 har mer punch och tryck, 808 har verkligt fina percussion och hihats som kan tweakas med externa prylar till himmelsk skönhet. Bra grundljud helt enkelt.

    Vore jag tvungen att välja hade jag bytt min 909 mot en 808. Kanske. 909 har ju mycket bättre interface mot omvärlden, vilket inte är att underskatta.

  21. #21
    rymdeko
    rymdeko är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    vad är rimligt att ge för en 606:a då och hur bra var priset som jag inte slog till på (1500:-)?
    2000-2500:- har de 606:or jag sett på annons legat på. Nu för tiden verkar de dock bli sällsyntare på begagnatmarknaden.

  22. #22
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    Njae, det dyker upp 606:or till rimliga priser lite då och då. Jag köpte min första för 800:- och den andra för 400:- på helt vanliga annonser på de vanliga annonsplatserna. Jag tycker att 1500:- är max vad man skall ge, men då skall den vara i riktigt bra skick och med adapter. Just nu verkar det vara någon form av 606-hype på gång och priserna ligger aldeles för högt, men jag tror mest att det är en hype hos säljarna, ligg lågt och vänta lite är mitt tips.

  23. #23
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    Vad gäller 808:or och 909:or så verkar priserna ligga hyffsat konstant. 808:a ca 4500:- till 5500:-, jag köpte en med kenton-MIDI för 3500:- för ett par år sedan, den sålde jag för typ 4500:-, det var totalt en person intresserad av den då. 909:a max 7000:-, de är ganska vanliga. Egentligen är det konstigt att inte 808:orna kostar mer än 909:orna, men så är det. Tänk på att 808:an har gott om plastdetaljer som inte går att få tag på om de saknas! Om inte alla knappar och rattar finns så undvik eller pruta ner med minst 1000:-. Tänk också på att switcharna på 808:an(och 606:an) inte har dammskydd och de blir tröga eller sluta fungera med åren, då är det bara att byra rubbet.

  24. #24
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Jag har turen att ha allihop, både 606(or), 808 & 909 som jag köpt på mig under åren...
    Alla har unikt ljud men nu för tiden använder jag mest 808 & 606 faktiskt, 909:an står mest och glänser i sin mint-ighet på en hylla! (inte till salu dock).
    Priser?
    Jag gav:
    ca 500:-/st för 606:orna, rimligt pris är upp till 1500:- tycker jag
    3500:- för 808:an, rimligt pris för en i gott skick är väl ca 5000:-
    4500:- för 909:an, rimligt pris upp till 7000:-

    Kolla även efter trasiga maskiner, det mesta går att fixa.

    mina 0,02€

  25. #25
    neriks
    neriks är inte uppkopplad
    nerikss avatar
    Senior
    Jag är grymt sugen på en 909 ... Jag hade en 909 för några år sedan och jag ångrar bittert att jag sålde den

  26. #26
    18db
    18db är inte uppkopplad
    18dbs avatar
    Veteran
    Ang. min prisguid så var den nog aktuell när jag köpte mina.

  27. #27
    synthmicke
    synthmicke är inte uppkopplad
    synthmickes avatar
    Veteran
    Jag har haft alla tre, men tycker bäst om 808:an. 808 är den enda jag har kvar. 606:an fick gå för jag behövde pengar, och jag tyckte inte den tillförde nåt, 909 samma sak egentligen, fast jag bytte den mot Doepfermoduler istället. (Använde ju bara baskaggen, så i stort sett var det slöseri.. ) Gjorde dock en liten vinst på 909;an så det var ju helt okej.

  28. #28
    kallback
    jo håller med, som enbart HiHhat här var 909 också lätt slöseri med plats på ett hyllplan -- även på högkant -- det känns f f bra idag att ha lämnat den vidare till någon som använder den mera!

  29. #29
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    På tal om 808:

    http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll...MakeTrack=true

    Total galenskap. Förhoppningsvis är det säljaren som försöker driva upp priset, annars är världen helt upp&ner när folk betalar nära 12k:- för en 808 medan man knappt kan sälja fullt expanderade monstersamplers för över 2k.

  30. #30
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Pfft. Är det inte två repor på framsidan av den? Ser ut så på den här bilden: http://i5.tinypic.com/14ipu2v.jpg

    Ser ut att vara i lika bra skick som min 808:a.

  31. #31
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Grattis jgb! Du har gjort ditt livs investering!

  32. #32
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Som kostade 1/3 av vad den tjommen verkar få för sin...

    När det gäller jämförelsen med samplers så... jisses vad hårdvarusamplers är billiga nuförtiden! Reflekterar deras användbarhet gentemot mjukvarusamplers rätt bra om jag (som inte kör någondera) förstår det rätt. Oavsett hur många specialfeatures de har så är de tydligen inte tillräckligt användbara.

  33. #33
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som kostade 1/3 av vad den tjommen verkar få för sin...

    När det gäller jämförelsen med samplers så... jisses vad hårdvarusamplers är billiga nuförtiden! Reflekterar deras användbarhet gentemot mjukvarusamplers rätt bra om jag (som inte kör någondera) förstår det rätt. Oavsett hur många specialfeatures de har så är de tydligen inte tillräckligt användbara.
    Är väl inte riktigt sant, men om man ser på t ex Simpler som är en väldigt enkel och användbar sampler som kommer med ableton så får man själva "grunden" i samplandet där. Sedan så är ju simpler så bra intergrerat i själva programet live i sig, att man med enkelhet (nåja, utan en massa krångel iaf) kan göra en låt som Music non stop samplings-finesser. Om man sedan även jämför interface och enkelhet i användandet så.... ja, även du som inte använder mjukvara förstår nog...

  34. #34
    Electroboy
    Electroboy är inte uppkopplad
    Electroboys avatar
    Veteran
    Man kan ju inte klandra folk som sätter überpreis på sina maskiner... Sålänge det finns folk som köper det för dom priserna så (eller?) Isåfall ska man gnabba på köparna ju
    Jag hade mer än gärna hivat in 13k+ när jag sålde min 808.

    Visst, det är helt upp åt väggarna, det håller jag med om. Men hur vänder vi trenden då?
    Våga vägra köpa, eller?

  35. #35
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Clase
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ja, även du som inte använder mjukvara förstår nog...
    Det var det som var poängen, i det sammanhang som fler och fler gör musik i (på datorn) så är mjukvaran är enklare att använda än hårdvaran när det gäller samplers, även om hårdvarusamplern har fler och fräckare features än mjukisen.

  36. #36
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var det som var poängen, i det sammanhang som fler och fler gör musik i (på datorn) så är mjukvaran är enklare att använda än hårdvaran när det gäller samplers, även om hårdvarusamplern har fler och fräckare features än mjukisen.
    Det finns faktiskt anledning att ha en hård sampler som komplement till mjuka. Jag har en S5k som jag köpte för en struntsumma med 50GB hårddisk och det fiffiga USB-kortet som gör att allting kontrolleras från datorn. Det är jättesmidigt med en jättemonsterbank smör&bröd-ljud i en extern låda som inte drar cpukräm och har mycket kortare startsträcka än en PC. Dessutom känns det faktiskt väldigt kreativt att använda loopar på oldskool-vis med transponering och knasiga looppunkter. Fabriksdiskarna låter också mycket bättre i S5k än de gör när man importerar dem i Kontakt. Att den sedan är en vacker praktpjäs i racket gör ju inte saken sämre...

    Men visst, jag hade gärna bytt den mot en 808:a. :rolleyes:

  37. #37
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Jag har nyligen förflyttat mina hårdvarusamplers in i en garderob (används alltså inte) och har kommit på mig själv med att vägra Halion och kontakt och istället köra mer hårddisk-inspelning direkt i SX istället. Den enda mjukvaru-sampler som kommer i närheten av den hands-on jag har med min Ensoniq 16+ är i mina ögon endast Reaktor...

  38. #38

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av jgb
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var det som var poängen, i det sammanhang som fler och fler gör musik i (på datorn) så är mjukvaran är enklare att använda än hårdvaran när det gäller samplers, även om hårdvarusamplern har fler och fräckare features än mjukisen.
    Men hur många använder egentligen de mer avancerade funktionerna på hårda samplers, inte minst för att man normalt sett tvingas slåss med ett motsträvigt gränssnitt för att göra det?

    Sen är jag aningen tveksam till över hårda samplers överlägsenhet när det gäller funktioner, mjukisar som Halion, Kontakt eller Shortcircuit är väldigt kompetenta samplare. Men också en enkel sampler som Simpler i Ableton Live är fullt kapabel till att skyffla looppunkter (genom automation, inte lika integrerat som tex i Emus E4-samplers, men tar nog i praktiken ungefär lika lång tid att sätta upp).

    För att återgå till 808 vs 909: det är klassiska maskiner med klassiskt sound, men personligen tycker jag nyare trummisar är roligare (Machinedrum, Jomox ...och ännu hellre samplers ). Värt att köpa? Om man är ute efter just Roland x0x-trummor till sin musik och/eller vill äga ett stycke musikhistoria kan ett köp vara befogat, annars finns det bättre saker att lägga pengar på i mitt tycke.

  39. #39
    kallback
    vad folk säljer\köper prylarna för skiljer sig vellan rätt mkt lokalt\globalt sätt

  40. #40
    synthmicke
    synthmicke är inte uppkopplad
    synthmickes avatar
    Veteran
    Kan det inte vara så att folk utomlands har bättre köpkraft än vi här i Sverige? 12kkr för en sak kanske motsvarar 8-9kkr egentligen?

  41. #41
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av false messiah
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För att återgå till 808 vs 909: det är klassiska maskiner med klassiskt sound, men personligen tycker jag nyare trummisar är roligare (Machinedrum, Jomox ...och ännu hellre samplers ). Värt att köpa? Om man är ute efter just Roland x0x-trummor till sin musik och/eller vill äga ett stycke musikhistoria kan ett köp vara befogat, annars finns det bättre saker att lägga pengar på i mitt tycke.
    Men det beror också på hur man ska använda dem. Är man ute efter en maskin som drar det tunga lasset kan de kanske vara begränsade. Vi har liksom en trummis och en del andra grejer, så jag vill ha dem för att göra sitt jobb som gamla klassiska Rolands....


    ...och kanske lite för att de är coola.

  42. #42
    mc bordet
    mc bordet är inte uppkopplad
    mc bordets avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Satan, såg den här tråden och fick GAAAAS! Vad bör man kolla på när man köper 808? Vad går sönder och hur bör man kolla den?

  43. #43
    18db
    18db är inte uppkopplad
    18dbs avatar
    Veteran
    Kolla så att alla ljud låter rätt. Jag fick en vars brus till några av ljuden pajjat så det lät riktigt illa. (hadde ingen möjlighet att lyssna på den)

    Sen att alla rattar mm ser fräsha ut. Alla de små rattarna har en tunn kant som håller fast varsin "packman" (vit eller orande plastbricka). Har den kanten skadats kan man tappa packmannen.

    Se till att du kan programera alla 16 patterns.

    Dvs, sätt dej ner med den och använd den innan du köper. Plugga gärna manualen innan så du vet hur den funkar.

  44. #44
    axeman
    axeman är inte uppkopplad

    Veteran
    Och för alla er som inte har pillat på en riktig 808: Det är INTE samma sak att ha en samplingsplatta med lite 808-ljud på.

  45. #45
    kallback

    retroKadaver - e tvärVilse 2006

    så e jag här igen och petar

    men ni skadar mig!

    kram

    <jag har skrivit jävligheter som jag raderat, samanfattar det hela i en Titel>

  46. #46

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av axeman
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och för alla er som inte har pillat på en riktig 808: Det är INTE samma sak att ha en samplingsplatta med lite 808-ljud på.
    Nej, absolut inte. En sampler kan mycket mer.

  47. #47
    synthmicke
    synthmicke är inte uppkopplad
    synthmickes avatar
    Veteran
    Jag provade att sampla en 808 en gång... vissa ljud blev bra, men de med lång decay blev det inte... (handclap är ett typexempel, prova ljudet med dist får ni höra om ni inte tror mig)

  48. #48
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Skulle gärna h a en 8o8 i stdion!

  49. #49
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran

    lista på låtar som använder tr-808...

    ...och gärna en på låtar som använder tr-909

    skulle jag behöva för att vinna viktig diskussion

    nån som känner till en sån?

    tack på förhand!

  50. #50
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Mariah carey - we belong together! 808:a all over the place!

  51. #51
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Rihanna - Shut up and drive! Har en 808:a i sticket, ungefär 3/4 in i låten.
    Outkast - I like the way you move! Också.

    Nu ska jag glänsa med mina populärkulturella referenser!

    Sen att Kayne West senaste skiva hette 808 & Heartbreaks är det väl ingen som har missat? Även fast de 2 låtarna jag har hört så står den inte lika mycket i fokus som heartbreaks gör tycker jag. Så skivan borde ju heta: Heartbreaks & 808s. Tycker då jag.
    Senast redigerat av zthee den 2009-03-04 klockan 09:52.

  52. #52
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Äkta TR808?

    R8 med Electronic (808) har du på:
    Poesie Noire - Oblivion CDM, ej album-ver.

    Äkta:
    Rational Youth - alla låtar på "Cold war night life"

  53. #53
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    TR-808 - Marvin Gaye "Sexual Healing":
    http://www.youtube.com/watch?v=ebIZ1LVfPbA

    TR-909 - Adamski feat Seal "Killer":
    http://www.youtube.com/watch?v=7XBcT41ImSI

  54. #54
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    aha hej alltså jag vet en massa låtar som har dessa maskiner men jag tänkte mig en onlinelista med tusentals låtar.

    äkta spelar ingen roll. det är soundet som spelar roll.

  55. #55
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    Äsch, jag som ville nämna Mantronix - Bassline: 909 + 303

  56. #56
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Kan du inte berätta vad diskussionen handlar om?

  57. #57
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SAFE1978 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Äsch, jag som ville nämna Mantronix - Bassline: 909 + 303
    det går bra att nämna! jag vill själv nämna tex plastikman - spastik (moddad 808 tror jag)

  58. #58
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan du inte berätta vad diskussionen handlar om?
    jo min fiende sa att det är en missuppfattning att 808 är techno för 808 är bass. medan jag hävdar att ingen maskin är mer techno än 808 medan 909 är "techno" (också bra)

    jag hävdar detta med tex computer world och spastik men det kunde vara bra att ha en jättelång färdig lista för att visa hur djupt techno 808 är (techno var ju electro från detroit en gång i tiden -innan derrick may hade vart på ron hardys music box och blivit housefrälst)

  59. #59
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Jag skulle nog säga att det inte bara är 808 som hörs i "Spastik"...
    Computer World är gjord före TR-808an kom ut på marknaden...

  60. #60
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    haha jag har fel i allt. kanske (jag tror ändå inte på vad du säger)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •