Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Vocoder; tips för jämn inspelningsvolym och tips på EQ?

  1. #1
    McVicar
    McVicar är inte uppkopplad
    McVicars avatar
    Senior

    Vocoder; tips för jämn inspelningsvolym och tips på EQ?

    Hej.

    Har försökt att spela in vocodersång 4 gånger och det medför två problem. :|

    Det första är att lyckas hålla jämn volym på sången. Jag antar att jag skulle kunna köra något som lyfter när jag spelar in, typ kompressor. Något tips på inställningar? Eller ska jag ta ett djupare andetag?

    Sen delar vocodern utrymme med synthbas, synthlead osv. Sänker jag vocodern hör man inte vad jag sjunger. Höjer jag vocodern tappar jag mycket av musiken. Jag har försökt EQa, men då tappar vocodern så mycket karaktär. Tips?

    Sen vet jag att om det är skit in skit ut som gäller, och vocodern (EH V256) har massa rattar för bands, tone, gender samt att jag så klart kan välja oktav. Tips i största allmänhet emottages varmt.

  2. #2
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Du är inne på rätt spår. Känslig mic, hålla dig väldigt nära micken hela tiden, och kompressa skiten ur rösten innan du skickar in den i vocodern har fungerat bra för mig.

    Rörande mixtips är nog fler som är duktigare än mig här, men du behöver som du själv säger lämna utrymme för vocodern om den ska gå igenom. Antingen skär du i frekvensutrymmet hos andra instrument som grötar och/eller i ljudnivå (sänk nivån på det som stör något så fort vocodern kommer in - "ducka")

  3. #3
    McVicar
    McVicar är inte uppkopplad
    McVicars avatar
    Senior
    Jag nästan sväljer micken. Ska lära mig texten bättre så jag vet när jag kan andas. Kompressa vid inspelning osv.

    Ska se om jag kan hitta en fin inställning så det slipper krocka eller bara vänja mig vid tanken på att skära hårt

    Tack!

  4. #4
    Socker
    Socker är inte uppkopplad
    Sockers avatar
    Veteran
    Signalen som går till vocodern måste för de flesta syften vara ganska hårt komprimerad. Jag kör en massa varianter med splittade signaler - en för min naturella röst som ska behållas varligt komprimerad, och en rejält komprimerad till vocodern. Ibland har jag använt två olika mickar medan jag sjunger beroende på vart signalen ska (t ex pitch2cV->vocoder) och/eller om jag vill spela ackorden medan jag sjunger.
    Om du ska ha vocodersång enbart och har problem med tydlighet kan du experimentera med att behålla lite, lite av den naturliga rösten med t ex framhävda sibilanter genom eq osv. Det kräver ju förstås kanske att du sjunger rent då

    Jag vet inget om EHV256, använder en gammal Roland, men det låter som att du har många funktioner att experimentera med. Sen är det ju alltid svårt att göra sig förstådd genom vocoder...

  5. #5
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    När jag har "fuskat" genom att först dra in materialet på dator så har jag sedan kört det genom en mastringslimiter (maximizer) för att trycka till det lite extra. Den analoga VF-11 jag har är jäkligt känslig för nivåer.

  6. #6
    McVicar
    McVicar är inte uppkopplad
    McVicars avatar
    Senior
    Socker:
    Ah. Ska experimentera med blend.


    jgb:
    Jag har olika möjligheter att lösa det på. Skulle kunna köra sången in i MicroSamplern med kompressor på insignalen och sedan spela upp genom vocodern och spela in i Cubase

    Tack för tips!!!

  7. #7
    GOAB
    GOAB är inte uppkopplad
    GOABs avatar
    Veteran
    Jag upprepar vad andra har sagt här men jag har märkt att hård (HÅRD) kompressor samt hård (HÅRD) eq på modulator-sången som går in i vocodern kan hjälpa att pusha fram det där fina i det färdiga ljudet. Go nuts!

  8. #8
    McVicar
    McVicar är inte uppkopplad
    McVicars avatar
    Senior
    1. Samplade sången med kompression.
    2. Sampling genom vocoder in i Cubase.
    3. ???
    4. PROFIT!

  9. #9
    Lindeberg
    Lindeberg är inte uppkopplad
    Lindebergs avatar
    Veteran
    Jag brukar köra gate + kompressor + de-esser + VOCODER + kompressor + eq. Och artikulera extremt. Glöm inte blanda i lite noise och kör många band + tajt envelop.

Liknande ämnen

  1. A-ha och jämn kvalitet!
    Av PF i forum Skivor & artister
    Svar: 54
    Senaste inlägg: 2014-08-25, 22:15
  2. Vocoder-tips
    Av Real Parakeet i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-12-23, 13:27
  3. Inspelningsvolym!
    Av simonwa1 i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-05-01, 21:49
  4. Vocoder-tips?
    Av Clase i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-02-17, 08:23
  5. inspelningsvolym
    Av vikariepoolen i forum Övrig mjukvara
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2003-11-05, 20:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •