Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Tips > (Mac OS X) Verktygsprogram > Ljud-/MIDI-inställningar > Ikoner

  1. #1
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    Tips > (Mac OS X) Verktygsprogram > Ljud-/MIDI-inställningar > Ikoner

    Det går bra att förbättra överblicken under ljud & midi-inställningar i OS X, programmet som utvecklats av folk från Opcode och som ärvt det goda från forna tiders OMS.

    När man gjort sina inställningar klart här så används dessa i alla överliggande program typ t ex Logic, man får lite av environment-jobbet fixat (eller åtminstone en karta för hur man ska fixa sitt environment).

    Det jag menar med förbättrad överblick är ikoner - och så här gör man.

    Spara ned bilder på dina syntar & övrig MIDI-utrustning från nätet, öppna i ett bildprogram (det inbyggda Förhandsvisning går bra). Spara om bilderna till max 128 pixlars bredd. JPG-formatet går bra att använda.

    Lägg sedan bilden här:

    Bibliotek > Audio > MIDI Devices > Skapa ny mapp

    Döp t ex mappen till Mina syntar

    Skapa däri undermappen Images

    Spara i den mappen t ex dx7.jpg med 128 px bredd.

    Gå in i ljud/midi-inställningar, klicka på lägg till enhet (eller på själva enheten om den redan är tillagd), klicka på ikonen - "Öppna symbolläsare", välj din uppsättning symboler "Mina syntar" som nu ligger som alternativ och där ser du dina bilder.

    Sedan är det bara att patcha upp studion så som den är kopplad på riktigt.

    Bifogad fil 27997

    För varje instrument anger du också vilka kanaler de kan ta emot på.

    Är allt korrekt gjort kommer sedan Logic, Cubase etc hitta prylarna vid sitt rätta namn när du gör musik, lättare än "Port 5, kanal 3".

  2. #2
    Kaiser Franz
    Kaiser Franz är inte uppkopplad
    Kaiser Franzs avatar
    Senior
    Tack för bra tips! Det är sånt som detta som gör macen så slick

  3. #3
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ja, riktigt kul faktiskt med en grafisk representation på skärmen. Märkte att det ibland går att ha något större bilder än 128 px bredd, lite utrymme för laborationer. För att se ikonerna, dra i regeln "symbolstorlek".

    Annan kul detalj: Det går att kombinera hur många USB-interface som helst egentligen & när prylar är avstängda (t ex USB-enheter med inbyggd ström) så gråas de ut på denna överblick. Också ett bra sätt att veta vilket som är vilket av t ex två likadana interface. Dra ur sladden på det ena så gråas dess bildrepresentation ut. Döp sedan om dem på ett logiskt vis, t ex "Steinberg Midex 8 nr 1 rackskåp 9".
    Senast redigerat av PF den 2011-02-22 klockan 17:28.

  4. #4
    Mr_Polysix
    Mr_Polysix är inte uppkopplad
    Mr_Polysixs avatar
    Senior
    Jag har bara namngett mitt M-Audio annorlunda. Men undrar om Ableton anammar namn och dyl precis som Logic.. Bara att testa

  5. #5
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det bör det absolut göra. Sitter här och mekar och undrar om det trots allt kan bli konflikter om man kör flera USB/MIDI-interface samtidigt. Kan ju ha med hubbar också att göra... får testa vidare.

  6. #6
    Mr_Polysix
    Mr_Polysix är inte uppkopplad
    Mr_Polysixs avatar
    Senior
    testade på Ableton det funkade inte. Det enda som funkar är namngivningen på MIDI interfacet tex. Inte vad man kopplar till dem. Gissar på att du ser namn osv i Cubase/Logic när du väljer en in/utkanal?

  7. #7
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Absolut, alla details i Logic iaf.

  8. #8
    SyZ-X
    SyZ-X är inte uppkopplad
    SyZ-Xs avatar
    Veteran
    Detta var bra info tack för den.
    Jag vet att någon här postade lite hemmasnickrade ikoner som var mycket snygga, men den tråd kan jag inte hitta nu. Skulle vara kul att hitta samt få lov att använda dem.
    Någon?

  9. #9
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Märkligt nog fick jag inte detta att lira. Macen brukar ju vara så himla "plug-n-play" annars. Skumt.

    Jag har gjort hela uppställningen så som du visar i din skärmdump, med den skillnaden att jag i verkligheten kör alla syntar från utgång 1 på MIDI-interfacet och sedan är de ihopkopplade genom en THRU-box. Men det borde väl inte ha med saken att göra?

    Logic hittar mina egna syntnamn i "Library" men inga ikoner hänger med.

    (Jag gick i o f s sedan in och ersatte alla preset-ikoner med mina egna ikoner, så ikonproblemet är löst. Men det hade ju varit smidigt om det fungerat så bra som det gjorde för dig)

    Vilket OS kör du? Kan det vara en sådan sak?

  10. #10
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Måste ha varit så, får det inte heller att funka nu med Sierra. Att det står Allmän i svenska OSet, är det översatt i en annan fil? Är det samma mapp som Generic som anropas tros? Ska lägga in testbilden i den mappen och så får vi se. Admin kan slå ihop denna tråd med denna om de / ni vill :-).

Liknande ämnen

  1. Nya och fler ikoner?
    Av Angelo i forum Logic
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2023-01-10, 20:38
  2. Ikoner i arrangefönstret?
    Av torsig1967 i forum Logic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-06, 21:13
  3. Tips på synth att skapa egna ljud med
    Av Rusty i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-02-17, 21:38
  4. midi inställningar korg tr61
    Av janke1 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-05-16, 12:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •