Resultat 1 till 21 av 21

Ämne: "Pattern sequecing" ā la MPC på DAW?

  1. #1
    karl.harleman
    karl.harleman är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    "Pattern sequecing" ā la MPC på DAW?

    Hej!
    Jag använder vanligtvis en MPC för sequencing och är van att sedan banda min loop till ett DAW medan jag kör track mute på MPCn. På så sätt sequencar jag "pattern" och bandar linjärt.
    Nu har jag kollat in nya pro tools och logic 9 och är jag bra sugen på att ta det stora språnget och gå över helt till antingen logic/pro tools/record.
    En fråga kvarstår dock. Om man sequencar i en loop, "pattern" i ett DAW - hur "bandar" man då linjärt? Går det överhuvudtaget eller måste man sitta och ctrl+c, ctrl+v:a hundra gånger och radera spår i förväg istället för att track muta efter känsla när det tycks passa.
    Om man måste sitta och klippa och klistra sitt beat är det väl inge kul? Hoppas verkligen inte det är så! Man vill ju kunna banda efter känsla så att säga. Eller?

  2. #2
    karl.harleman
    karl.harleman är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Vilket DAW gör detta bäst om det nu går?

  3. #3
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Hehe. :-) Alla gör detta, egentligen. Man står i en loop å "jobbar" eller så spelar man in längre segment, helt fritt. Logic är bra för där kan du välja att t ex patterns ska loopa automatiskt, sedan kan du klippa in avbrott på detta var som helst. Kolla lite "tutorials" på Youtube för att kolla hur det går till. Det blir ett schysst ljudlego på skärmen där du har en helt annan överblick, att gå tillbaka till MPC efter att ha vant sig med det är i princip helt omöjligt.

  4. #4
    GOAB
    GOAB är inte uppkopplad
    GOABs avatar
    Veteran
    Om du har ett bra control surface kan du spela in mutes i vilken DAW som helst men det låter som att du egentligen är ute efter Ableton Live. Där har du en "Session view" där du kan sätta upp "obegränsat" antal patterns per spår/instrument. Sedan kan du spela in dessa till ett linjärt arrangemang, precis som du gör med MPCn.

    http://www.ableton.com/live-8

    Kompletterar du med typ en sådan här blir det väldigt hands on:

    http://www.akaipro.com/apc40

  5. #5

    Redaktör
    +1 på Live. Det är nog det som är närmast en DAW med patternsequencer. Renoise har också något triggläge, men det är ju en tracker och inte riktigt gjort för att spela in ljudspår.

  6. #6
    deleted user
    Röstar på Live också.
    Är själv en MPCare från början, Live i kombination med en apc40 är den bästa datorlösning jag kommit på.
    Saknar bara padsen men det går ju att lösa

  7. #7
    toby1
    toby1 är inte uppkopplad
    toby1s avatar
    Senior
    En produkt som bara måste vara intressant för MPC fantaster är Native Intruments Maschine. Hårdvara/controller i MPC stil samt mjukvara som verkar funka bra parallellt med de flesta DAWs. Synca eller Drag and drop av midi eller audio rätt in i ditt arrangemang. Jag kör Ableton Live med launchpad och har börjat snegla på Maschine pga det dator- och muslösa arbetssättet. Live + maschine= väldigt lite petande på dataskärmen.

    http://www.native-instruments.com/#/...?category=1773

  8. #8
    karl.harleman
    karl.harleman är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Tack för svaren!

    Maschine går nog bort eftersom den inte sequencar audio, bara midi. Behöver båda och orkar inte hålla på med flera olika sequencers för samma beat.

    Kollar in ableton nu! Den gör ju precis det jag frågade efter. "Sessions view" fungerar som patterns som loopas och mutas och bandas till det linjära "arrangement view". Sweet.

    Men klarar verkligen inte PT, Logic eller Record detta? Känns ju som en ganska självklart sätt att arbeta, iaf för mig. Underligt om de största DAWsen helt förbisett det arbetssättet.
    Vill ju ha alla mjukisar från PT/Logic/record , vet inte om ableton är lika bra på sånt?
    Senast redigerat av karl.harleman den 2011-02-16 klockan 13:58.

  9. #9
    karl.harleman
    karl.harleman är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av toby1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör Ableton Live med launchpad och har börjat snegla på Maschine pga det dator- och muslösa arbetssättet. Live + maschine= väldigt lite petande på dataskärmen.
    Kör man maschine OCH live sequencar man ju helt i live, som jag fattar det. Alltså blir väl maschine bara en väldigt dyr launchpad..

  10. #10
    pnuts
    pnuts är inte uppkopplad
    pnutss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +1 på Live. Det är nog det som är närmast en DAW med patternsequencer. Renoise har också något triggläge, men det är ju en tracker och inte riktigt gjort för att spela in ljudspår.
    Tycker Renoise kommer sjukt nära en MPC måste jag säga. Om du kan tänka dig en tracker så är det ett fantastiskt program. Och billigt.

  11. #11

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av karl.harleman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men klarar verkligen inte PT, Logic eller Record detta? Känns ju som en ganska självklart sätt att arbeta, iaf för mig. Underligt om de största DAWsen helt förbisett det arbetssättet.
    Reason fick Blocks i senaste versionen, som är något liknande, och det går att sy ihop något liknande i Logic via Enviroment och alias clips, men nej, Live är nog det enda av de stora DAW:sen som kör på patternkonceptet som grundkoncept. Project5 var något liknande, men det är så vitt jag förstår nerlagt.

    Renoise har också något liknande, som sagt.

    Vill ju ha alla mjukisar från PT/Logic/record , vet inte om ableton är lika bra på sånt?
    Ja/nej, jag tycker Lives hantering av plugins är briljant, däremot tycker jag Logics inbyggda plugins är klassen bättre (även om det var ett par år sen jag använde dem seriöst). PF blir säkert arg när jag skriver detta, men jag tycker inte Propellerheads effekter är särskilt bra, även om de inbyggda i Record är bättre än det de haft förut.

  12. #12
    toby1
    toby1 är inte uppkopplad
    toby1s avatar
    Senior
    Ableton live gör det du frågar efter, du kan skapa ditt arr genom att spela in när du triggar scener eller enskilda loopar i session view. Dra ner 30 dagars demo och testa, bra tutorial i live. Personligen tycker jag inte ableton har de bästa mjukisarna i form av effekter och instrument men dom duger, en smaksak.

    Ute på tunn is vad det gäller maschine men om jag förstått konceptet rätt så kan du köra maschines mjukvara syncat med live som en vsti. Därefter kan du med en knapptryckning välja om maschine-hårdvaran ska fungera som en kontrollenhet för live (start, stop, macrso etc) eller som den maschine editor den unikt är tänkt som. Min tanke med maschine är att köra den som trummaskin samt skissa nya ideer och därefter göra arrangemanget i live.

  13. #13
    GOAB
    GOAB är inte uppkopplad
    GOABs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av karl.harleman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men klarar verkligen inte PT, Logic eller Record detta? Känns ju som en ganska självklart sätt att arbeta, iaf för mig. Underligt om de största DAWsen helt förbisett det arbetssättet.
    Nej, egentligen inte. De äldre drakarna (sagt med all kärlek och respekt) byggdes för att vara datoriserade bandspelare. Live byggdes för att vara mer av ett performanceinstrument.
    Vill ju ha alla mjukisar från PT/Logic/record , vet inte om ableton är lika bra på sånt?
    De medföljande pluggarna är helt ok, bortsett från reverbet som jag aldrig har blivit kompis med... I övrigt är det fullt AU/VST-kompatibelt så det går att lägga till tredjepart om det är något särskilt du är ute efter.

  14. #14
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    "Patternbaserad", förstår inte ens ordet. Allt du vill göra går att göra med alla dessa verktyg, det är bara varianter på temat. Sitter tusentals människor och gör musik med andra program än Live, det är inte svaret på all världens frågor om hur man gör musik med dator. :-) Sätt ProTools / Logic / Cubase / DP / Reason / Record / Cakewalk / etc i loopläge mellan två punkter så är du i pattern mode. Bara så mycket mer flexibelt.

  15. #15
    barsnpipes
    barsnpipes är inte uppkopplad
    barsnpipess avatar
    Senior
    för enbart midi så kan du ju titta på seq24 :

    "eq24 is a minimal loop based midi sequencer.

    It was created to provide a very simple interface for editing and playing midi 'loops'. After searching for a software based sequencer that would provide the functionality needed for a live performance, such as the Akai MPC line, the Kawai Q80 sequencer, or the popular Alesis MMT-8, I found nothing similar in the software realm. I set out to create a very minimal sequencer that excludes the bloated features of the large software sequencers, and includes a small subset of features that I have found usable in performing. "

    http://www.filter24.org/seq24/

  16. #16
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Det sköna med Live är att du kan ha ett pattern som är t ex åtta steg långt som spelar brevid ett annat pattern som är t ex 64 steg långt.
    Det är Live rätt ensamt om, och en av anledningarna till att jag uteslutande kör det programmet idag. (med Reason som slav ibland).

  17. #17
    karl.harleman
    karl.harleman är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av GOAB Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, egentligen inte. De äldre drakarna (sagt med all kärlek och respekt) byggdes för att vara datoriserade bandspelare. Live byggdes för att vara mer av ett performanceinstrument.

    De medföljande pluggarna är helt ok, bortsett från reverbet som jag aldrig har blivit kompis med... I övrigt är det fullt AU/VST-kompatibelt så det går att lägga till tredjepart om det är något särskilt du är ute efter.
    Ska definitivt kolla in ableton mer noggrant.

    Citat Ursprungligen postat av pnuts Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker Renoise kommer sjukt nära en MPC måste jag säga. Om du kan tänka dig en tracker så är det ett fantastiskt program. Och billigt.
    Ska kolla in renoise också. Första intrycket var dock att det såg rätt grötigt ut. Men det behöver det ju inte vara.

    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Patternbaserad", förstår inte ens ordet. Allt du vill göra går att göra med alla dessa verktyg, det är bara varianter på temat. Sitter tusentals människor och gör musik med andra program än Live, det är inte svaret på all världens frågor om hur man gör musik med dator. :-) Sätt ProTools / Logic / Cubase / DP / Reason / Record / Cakewalk / etc i loopläge mellan två punkter så är du i pattern mode. Bara så mycket mer flexibelt.
    Ok men sen måste man sitta och klistra ut den loopen 200 gånger manuellt i ett linjärt mode. Efter det måste man sitta och radera tracks och hålla på och planera låten i förväg som en datanörd. OK jag håller med, det kanske inte är superjobbigt. Men det känns bra mycket mer som att göra musik att slippa det och bara muta tracks efter känsla medans man bandar till linjärt live.

    Ähh jag kanske gör en höna av en fjäder. Är man van att jobba på ett visst sätt så är det jobbigt att ändra men det kan det kanske vara värt ibland. Logic 9 och Pro Tools 9 verkar ju vara riktiga atombomber.

    Ska fundera lite, TACK FÖR TIPSEN!

  18. #18
    karl.harleman
    karl.harleman är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Kanske blir ableton, får se. Måste forska lite.

  19. #19
    GOAB
    GOAB är inte uppkopplad
    GOABs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Patternbaserad", förstår inte ens ordet.
    Nej, uppenbarligen inte.

    Allt du vill göra går att göra med alla dessa verktyg, det är bara varianter på temat. Sitter tusentals människor och gör musik med andra program än Live, det är inte svaret på all världens frågor om hur man gör musik med dator. :-) Sätt ProTools / Logic / Cubase / DP / Reason / Record / Cakewalk / etc i loopläge mellan två punkter så är du i pattern mode. Bara så mycket mer flexibelt.
    Nej. Jag har, precis som du säkert har, jobbat med de flesta DAWs och i mitt tycke förändrade Live förutsättningarna rejält med sin Session View. Det är den första DAW där jag kan spela låtar och loopar på ett sätt som definitivt inte går att göra bara för att jag loopar en 16-taktersdel i Logic. (Vilket jag har gjort i många, många dygn...) Kanske börjar andra DAWs komma ikapp, jag har inte researchat.

    Men men, to each his own!

  20. #20
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Exakt, det är en smaksak, och alla sequencers jobbar med patterns, det är bara att den linjära vyn gör att man på dessa som diskuterats (även Live i sin andra 'normalvy') lättare ser arrangemanget. En patternbaserad sequencer - ja, då tänker iaf jag bara på gammal hårdvara, typ trummaskiner.

  21. #21
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av karl.harleman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske blir ableton, får se. Måste forska lite.
    Du har nog fått svar på frågan men som gammal Logicanvändare med ett förflutet som användare av patternbaserade burkar typ TR808/606/303 kan jag bara lägga till att Logic är definitivt INTE vad du vill ha om du vill arbeta med patterns som man gör på MPC. Jag har försökt med alla möjliga esoteriska varianter för att efterlikna ett patternbaserat arbetssätt (t.ex. "touch tracks") och även om man i teorin kan efterlikna det hela så är det att gå över ån efter efter vatten och det blir struligt på ett eller annat sätt.

    Vill du jobba patternbaserat i dator så tror jag de flesta här har rätt. Live är det du vill ha.

    Men annars är Logic trevligt... :-)

Liknande ämnen

  1. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-09-28, 00:00
  2. Spela in live midi i "pattern cellerna"
    Av drifter7508 i forum Ableton
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-02-18, 20:08
  3. "Sång"-pålägg till "electro"-låt
    Av saddox i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-02, 14:58
  4. "alter pattern"
    Av outshape i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-12-16, 22:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •