Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 65 av 65

Ämne: Klingande/skriven tonart? Störigt värre...

  1. #61
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Borde kanske brytas ut i ny tråd, för det finns ju faktiskt system för olika instrument, och det är mycket intressant! Tabs för bas/gitarr t.ex. Siffersystemet för stråkinstrumenten är riktigt etablerat. Just för stråk så läser våra 8-9åringar de där siffrorna prima vista. Jag är helt mindblown varje gång stråklärarinnan tar fram nåt nytt och de bara spelar rakt av.

  2. #62
    gelnef
    gelnef är inte uppkopplad
    gelnefs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Alltså för att sammanfatta (mest bara för att jag själv sen nån vecka bara försöker lära mig altsax), så verkar det som om: ett "X-blåsinstrument" betyder att blåsarens grepp för C klingar som X.

    Min Eb-altsax ger alltså ett Eb när jag tar greppet för C.

    Kommer själv från gitarrvärlden och har alltid tyckt att det är mysko, men jag kan ju absolut se fördelarna med att anpassa notationen så att alla grepp får samma namn istället för att alla tonhöjder ska vara samma.

    Sen håller jag med Ambulansen i det där om att omfamna kampen och göra hjärnan mera plastisk. När jag pratar med blåsarkompisar så märker jag hur blåsare är mycket mera hemma i noterna än vad man är som gitarrist (vilket iofs inte beror på transponeringen utan att varje ton kräver så olika grepp tror jag).

  3. #63
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Bara för den blåsare som vill lära sig spela utifrån specifik notationskulturformat. För mig t.ex. så är klingande C alltid klingande C oavsett instrument. Det blir enklare så

    Att blåsare är mer hemma i noter är nog mer för att de oftare startat sin instrumentbana med noter, medans gitarrister oftare startat med att lära sig riff och låtar på olika andra sätt.

  4. #64
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Dessutom har vi fenomenet med stigande stämtoner. Barockens kammarton A = 415 Hz är ungefär en halvton lägre än dagens A. Jag skrev en gång för en ensemble med både modern och barockoboe, den senare praktiskt noterad som H-instrument. Annars när de spelar barockmusik är det ett C-instrument, bara det att stämtonen är en annan.

    Hoppas jag har ökat någons förvirring nu.

  5. #65
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Way too late for early music, man

Liknande ämnen

  1. Störigt brus i Bas-stationen
    Av moriken i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-01-03, 18:51
  2. Ändra tonart i projekt Logic expr.8
    Av newmac i forum Logic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-07-15, 11:32
  3. Pitch och tonart
    Av SFB i forum Allmänt om musik
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-05-06, 00:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •