Sidan 4 av 10 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SistaSista
Resultat 181 till 240 av 553

Ämne: x0xb0x-kit

  1. #181
    jonnem
    jonnem är inte uppkopplad
    jonnems avatar
    Senior
    Ja, då är mitt IO-kort helt klart!

    Har testat så att all spänning stämmer och är där dom ska vara, ställt in trimpoten på 5.33V och testat att koppla usb-porten till min pc och den hittade den utan problem. Har även lagt in drivisarna för usb-porten och det ser klockrent ut även där.

    Bara resten kvar då....

    To Be Continued...

  2. #182
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Färdig med min nu. Mäter upp 5.31 v Är det tillräckligt, trimmade den till max, man kan inte vrida längre. 11.85 V på andra pinnen.
    Senast redigerat av Modellear den 2011-03-28 klockan 23:58.

  3. #183
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Färdig med min nu. Mäter upp 5.31 v Är det tillräckligt, trimmade den till max, man kan inte vrida längre. 11.85 V på andra pinnen.
    fick du me tantaler?

  4. #184
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av max92 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    fick du me tantaler?
    Vad menar du med tantaler? Ah menar du C4, C2, C6, C202, C204, japp och alla är på plats. läser på vad ni tidigare sagt. dessa skall alltså polvändas rätt? Missade detta helt och hållet.
    Senast redigerat av Modellear den 2011-03-29 klockan 22:54.

  5. #185
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Nej jag menar C42 och C62

    Tantaler=tantalumkondensatorer

  6. #186
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Japp jag har dom... 1.0uF (105). Tre stycka i en liten påse. Saknar du dina?

  7. #187
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Jaså du har inte byggt klart hela sokkan?

    Står det något mer än bara 105 på dom? om det bara står 105 på dom så är dom nämligen fel (keramiska istället för tantalum). Axtelius ska ha fått svaret att man bytt ut mot keramiska och att det ska fungera likadant, men keramiska och tantalum har olika egenskaper och jag har inte hittat nånstans hos ladyada att det skulle vara ett korrekt byte och ställer mig därför lite frågande. jag tänkte under nästa vecka testa med keramiska och se hur resultatet blir.
    Senast redigerat av Max den 2011-03-29 klockan 23:19.

  8. #188
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Nu är jag med.

    Ja mina står det bara 105 på. Hehe det låter lurigt... Jag vill då veta hur resultatet blir.

    Nä jag har inte tid att hålla på så mycket väldigt tyvärr. Började med det här i Söndags och har inte kommit längre än den här I/O och POWER brädan. var tvungen att göra annat i dag, börjar med moderbrädan i morgon. Tror att bygget är klart om en vecka om inte något kommer i vägen.

    Är du färdig med hela bygget?

  9. #189
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    mm precis!

    Nej jag har inte så mkt tid heller. 3:e året på gymnasiet tar tid.......

    Jag har byggt i Ladyadas ordning, så ja har inte gjort klart in/out, utan tagit det i: PSU, VCO, VCF, ENV, VCA osv och är på ENV nu.

    Kommer troligtvis försöka bygga klart den nästa vecka.

  10. #190
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Aha njo har vanligt kneg sen många år. Måste upp tidigt skall till Ringhals å jobba i morn vid 7 så måste upp så himla tidigt. Vore det inte för att det är mycket nu så skulle jag tagit ledigt ett par dagar för det här bygget...

    Jo man kanske borde följa Ladyadas i alla fall... verkar ju vara en logisk ordning på bygget. I det andra där slängar man liksom bara på komponenterna.

    Du kan alltså lyssna på bygget och mäta och se i oscilloskop.

    Nä nu är det sängen som gäller. God natt.

  11. #191
    jonnem
    jonnem är inte uppkopplad
    jonnems avatar
    Senior
    Hur går det för alla som köpt ett kit? Det ordas inte så mycket längre här. Skulle va kul att höra/se resultat från dom som är klar! =)

    Själv så närmar jag mig snart slutet... väntar bara på socklar sen så trycker jag ditt det som är kvar! ;-)

  12. #192
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    det mesta e vellan redan sagt i x0x0b0x-tråden från dag ett egentligen, även om det e ladyadas kit .. så handlar det om samma saker istort, men den e lååång

    -- men det verkar som att det mesta e suplimentKretsar & jag har ingen aning om hur det kommer låta senare lixom
    -- men jag e tokNERD o s.k. "sk30AO~skalle" sedan början av 90-talet .. e totalLobotomerad i min pannlob
    -- även om saker kan låta bättre än den gamla skiten, så e jag för insnöad på den äldre skolan lite för hårt, så även nyckelbenen + 3:e till 13:e kotan i ryggraden e helt punkterad, efter ett fall utför en brant trappa och slagit pannan i varje strapsteg även huvvet studsade i väggen ett flertal tillfällen på vägen ner .. så känns det egentligen ,, hahaha


    jag vill ert bästa ändå och följer med så gøtt jag kan !!

    när jag säger att saker låter "surt" så e det mina brutna kotor som snakkar .. för att det gör ont att vrida på sig efter fallet i trappan typ <3<3<3
    Senast redigerat av KALLBACK~ den 2011-04-02 klockan 04:15. Anledning: så denna tråden gör vellan sitt till i o f s

  13. #193
    donfuego
    donfuego är inte uppkopplad
    donfuegos avatar
    Veteran
    Ålar: =D

    Min strumplåda ligger fortfarande och samlar damm hemma i Svearike och förväntas hit först om en månad. Hoppas det inte fattas några komponenter....

  14. #194
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    max92: Nu är mysteriet löst: R167 på modemachines burkarna ÄR R162 på orginal ladyada...jag jämförde mina två kort och det är så att på orginalet skyms den nedre delen av siffran två av ett hål så kollar man snabbt ser det ut som en sjua. Det är nog det modemachines gjort när de klonat kortet.

  15. #195
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Aha! Då gjorde jag alltså rätt Stort tack kroffe!

    Ska bygga vidare så snart jag hinner.

  16. #196
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Tack själv! Verkar själv ha kört fast lite nu efter VCAn. Testet visar att gaten kör ned pitchen i 0v...?

  17. #197
    saddox
    saddox är inte uppkopplad
    saddoxs avatar
    Veteran
    Kuriosa: Hur många x0xb0xar finns det på 99musik nu då?

  18. #198
    iamrucke
    iamrucke är uppkopplad nu
    iamruckes avatar
    Veteran
    Mitt kort saknar en tempco vid R100A :S

  19. #199
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    haha det e klonad ladyada det handlar om alltså

    SOKKA~KLOWN MK III TB-797

  20. #200
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av iamrucke Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mitt kort saknar en tempco vid R100A :S
    På modemachines/CY-kittet sitter endast R100B vilket kompenseras med det där 27k 1% moståndet + alla de andra 100k i oscillatorn är 1% mot ladyadas orginal 5%.

  21. #201
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Okej tack! då får jag väl chansa på att min har samma polfördelning.
    såhär ser min ut (dålig bild, ja vet, men den är liten och ja har bara min telefon å fota med...):
    http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphot..._2813109_n.jpg
    och baksidan är blank...
    Sådär såg också de kondningar jag fick med istället för tantalum-ditona. Jag köpte de som behövdes på ELFA, köpte några extra också om du behöver.
    Mitt kit saknade också 16-pols switcharna, lite sloppy ihopslängt detta tyvärr.

  22. #202
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sådär såg också de kondningar jag fick med istället för tantalum-ditona. Jag köpte de som behövdes på ELFA, köpte några extra också om du behöver.
    Mitt kit saknade också 16-pols switcharna, lite sloppy ihopslängt detta tyvärr.
    Åh, de vore guld! Kanske kan fixas på nästa EMS-möte, när det nu blir. Trist med 16-polarn... Är sådan svåra å få tag på? Jag kommer inte hinna me min förrän i juni, så du kan ju ta mina tills vidare om du vill.

  23. #203
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Åh, de vore guld! Kanske kan fixas på nästa EMS-möte, när det nu blir. Trist med 16-polarn... Är sådan svåra å få tag på? Jag kommer inte hinna me min förrän i juni, så du kan ju ta mina tills vidare om du vill.
    Tack, men köpte två såna här från ELFA:
    https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa...6-99&toc=20516

    Lite små, men ska nog fungera...Paperboycalle kan nog också få två tantaler av mig till sitt kit, tror han hade samma skit...

  24. #204
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    PATTERN #
    MODE-shaften,

    ser ju nais ut men öh 135 kr x2
    kan det ju inte ha kostat det, dom e ju iså fall värda lika mkt som resten av komponenter i lådan tillsammans då ju

    *gillade verkligen inte dessa som hovrade och vikklade och hade sig -> , körde ju med bara shaften förut ..


    --- som påminnelse .. man kan ha större dioder som distanser istället som man kränger rund och löder fast på 4 stället

    --- sen tar man muttern och brickan man fått med och drar fast dem på ovansidan av kåpan istället
    har kört det på båda mina ladys & nu sitter allt tight som fasen

    --- samt har hitta mindre runda rattar i en låda som e 15 millimeter i diameter, 15millimter höga men mina e konformade .. smalare upptill

    dom har en µ-kruv i nacken och passar utmärkt där + funkar okay att vrida på, men funktion före estetik e det som gäller här

    jag har flera tycken av dessa små kvar .. även en hel del i den lite större dimentionen ... skulle ha dem till nåt projekt på 90talet .. som aldrig blev av .. och dem föll i glömska

    e ni intresserade kan ni ju höjta vettja
    Senast redigerat av KALLBACK~ den 2011-05-08 klockan 19:14. Anledning: ELFA tar 13kr /st .. men det vill jag inte ha :]

  25. #205
    sunflower
    sunflower är inte uppkopplad
    sunflowers avatar
    Veteran
    Är detta samma kit som jam säljer? I så fall, vad är betyget på den? Lät ju som det var en del strul med att få ihop dem..
    Bara tänkte om det är värt den extra slanten att beställa från x0xsh0p.de .. då vet man i alla fall vad man får.

    Och en bonus fråga. Är det möjligt att modda sokkan så den går på batterier? Och i så fall, är det mycket jobb att få det att funka?

  26. #206
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Ja det är nog mer eller mindre precis samma kit som jam säljer.

  27. #207
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sunflower Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och en bonus fråga. Är det möjligt att modda sokkan så den går på batterier? Och i så fall, är det mycket jobb att få det att funka?
    Det _är_ möjligt, finns bild på en på x0xb0x-forumet.

    Men det är en hel del jobb med det. Säg till när du är klar med det så snor jag gärna din design...

  28. #208
    sunflower
    sunflower är inte uppkopplad
    sunflowers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja det är nog mer eller mindre precis samma kit som jam säljer.
    Ok, kollade priserma på x0xsh0p och såg att med dagens värde på Euron så var priserna istort det samma som om jag köpt på jam.. (minus frakt antar jag) så ska nog kontakta dem istället. De känns som ett lite säkrare kort + att man customize:a sin order om man känner för det till och med

    Citat Ursprungligen postat av Frebrik Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det _är_ möjligt, finns bild på en på x0xb0x-forumet.

    Men det är en hel del jobb med det. Säg till när du är klar med det så snor jag gärna din design...
    Sökte runt lite men hittade bara mest trådar där folk frågade om det. Och oftast var svaret att en person hade gjort men han vägrade dela med sig hur man ska göra.

  29. #209
    Aminozyra
    Aminozyra är inte uppkopplad

    Senior
    mycke strul med TT kitsen.

    xoxshop - ordning och svinbra service ifall något e paj.

  30. #210
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    interna flatpack mobilbatterier e vellan att föredra [strömeffektiva om inte annat] om man ska köra på batterier inuti
    man vill ju fan inte ha nåt extern limpa med batterier iaf !!

    ladda interna batterier och \ eller köra SOKKAN från en handy~ BATT

    USB MODE
    USER A: ladda interna batteriet
    USER B: kör extern ström från din smartPhone \ handy \ notebook
    USER C: multimode på ovan

    hahaha



    ni kanske inte alls hänger med ;]
    Senast redigerat av KALLBACK~ den 2011-05-09 klockan 16:19. Anledning: ???

  31. #211
    saddox
    saddox är inte uppkopplad
    saddoxs avatar
    Veteran
    Xoxshop var det bra ordning på ja.. in i minsta detalj.

    Citat Ursprungligen postat av Aminozyra Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    mycke strul med TT kitsen.

    xoxshop - ordning och svinbra service ifall något e paj.

  32. #212
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Såg på adafruit att en del andra haft problem med att deras CY/TT-kit haft "fake" 2SC1583or med märkningen 52G. Är inte säker på min, men det låter bekant - ska kolla när jag kommer hem.
    Tur att man har en bunt reserver sen förut

  33. #213
    paperboycalle
    paperboycalle är inte uppkopplad
    paperboycalles avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Såg på adafruit att en del andra haft problem med att deras CY/TT-kit haft "fake" 2SC1583or med märkningen 52G. Är inte säker på min, men det låter bekant - ska kolla när jag kommer hem.
    Tur att man har en bunt reserver sen förut
    Hör av mig till dig angående min Xoppa... Hinner nog inte med EMS #3 tyvärr. Får se...

  34. #214
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av paperboycalle Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hinner nog inte med EMS #3 tyvärr. Får se...
    När är den?

  35. #215
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När är den?
    18e var det väl?
    http://www.99musik.se/showthread.php...mer-3-18-e-maj!
    Senast redigerat av kroffe den 2011-05-12 klockan 13:13. Anledning: Japp!

  36. #216
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    aha! hade missat tråden bara

  37. #217
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Såg på adafruit att en del andra haft problem med att deras CY/TT-kit haft "fake" 2SC1583or med märkningen 52G. Är inte säker på min, men det låter bekant - ska kolla när jag kommer hem.
    Tur att man har en bunt reserver sen förut
    03F stod det på mina, så inga fulkloner där inte...ska ändå testa att byta mot andra jag har för att kolla om filtret kickar igång...

  38. #218
    Aminozyra
    Aminozyra är inte uppkopplad

    Senior
    jag hade 52g nyligen i ett TT bygge. just dom kretsarna funkade bra.

    hade problem med bla 5volts referensen, några motstånd vart fel märkta, en resonator samt att tennet inte var kul.

    jag tog och mätte nästan varenda resistor, konding och transistor innan dom monterades för att försäkra mig om att det inte skulle bli en cirkus.

  39. #219
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Fick igång klickburkens ljud idag, hade missat att löda dit D37. :&
    Verkar inte som sequencern gillar encodrarna från ELFA dock...

  40. #220
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    jag får se om jag kan ta mig till ems på onsdag. isf kan du ta mina encodrar tills vidare. jag är dock tämligen slutkörd så ja får se om ja orkar...

  41. #221
    donfuego
    donfuego är inte uppkopplad
    donfuegos avatar
    Veteran
    Err... på PSU'n: Följer Ladyns anvisningar och har just fått på likriktarbryggan, strömbrytaren och de stora kondingarna. Mäter enligt anvisningar och får ok värden. Men oavsett om strömbrytaren står på on eller off så har jag spänning på kortet. Ska det vara så?

  42. #222
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Nä, då har du nog monterat strömbrytaren fel..

  43. #223
    donfuego
    donfuego är inte uppkopplad
    donfuegos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nä, då har du nog monterat strömbrytaren fel..
    Har gjort som på denna bild:


  44. #224
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av donfuego Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har gjort som på denna bild:

    Se till att du inte fått en lödbrygga nedåt från där du lött fast den röda kabeln. Är vara 0.3mm typ ned till padden under

  45. #225
    donfuego
    donfuego är inte uppkopplad
    donfuegos avatar
    Veteran
    Ok, nu känner jag mig verkligen jättekorkad, men det jag mätt upp med brytaren i läge Off verkar vara laddspänning från kondingarna

  46. #226
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av donfuego Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok, nu känner jag mig verkligen jättekorkad, men det jag mätt upp med brytaren i läge Off verkar vara laddspänning från kondingarna
    Bra, då fungerar de som de ska!

  47. #227
    donfuego
    donfuego är inte uppkopplad
    donfuegos avatar
    Veteran
    Ny fråga: Är det verkligen bra att sätta kylflänsen på IC20 på fel håll (som på bilden)? Det blir visserligen inte lika trångt (behöver inte böja IC20 för att få plats) men värmeöverföringen måste ju bli kass?


  48. #228
    Aminozyra
    Aminozyra är inte uppkopplad

    Senior
    jag tror jag lödde mina kablar till strömbrytarn på det där viset men det vart inte korrekt alls.

    jag tog bort den svarta kabeln, lyfte rumpan på d42 och nosen på d41, och lödde ihop dom tillsammnans med den svarta kabeln.

  49. #229
    donfuego
    donfuego är inte uppkopplad
    donfuegos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Färdig med min nu. Mäter upp 5.31 v Är det tillräckligt, trimmade den till max, man kan inte vrida längre. 11.85 V på andra pinnen.
    Jag får nätt och jämt 5.33v på min (pendlar mellan 5.32 och 5.33) när jag trimmar till max. Har 11.89 på andra pinnen. Har 5.01 på IC20 och 6.05 på C1 så där är det mitt i prick. Får hoppas det inte blir problem. Sen kan man ju undra hur exakt en 20 år gammal DMM verkligen är

  50. #230
    iamrucke
    iamrucke är uppkopplad nu
    iamruckes avatar
    Veteran
    Lödit ihop hela burken, lamporna lyser inte när man startar den. Felsök felsök felsök...

  51. #231
    donfuego
    donfuego är inte uppkopplad
    donfuegos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av iamrucke Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lödit ihop hela burken, lamporna lyser inte när man startar den. Felsök felsök felsök...
    Gjorde du tester under resans gång?

  52. #232
    iamrucke
    iamrucke är uppkopplad nu
    iamruckes avatar
    Veteran
    Nope, ska väl ta och göra det nu

  53. #233
    iamrucke
    iamrucke är uppkopplad nu
    iamruckes avatar
    Veteran
    Jag hittar inte hur man testar sequencer delen, vart ska jag mäta?

    Nu när jag slår på strömmen så lyser LEDarna helt slumpmässigt verkar det som, spelar ingen roll om jag vrider på ratten där man väljer bootload, user etc. Får inte kontakt med x0xb0xen via c0ntr0l
    Senast redigerat av iamrucke den 2011-05-16 klockan 22:27.

  54. #234
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Kolla att dioderna runt encodrarna sitter åt rätt håll, annars avkodas de fel och kan låsa burken.

  55. #235
    donfuego
    donfuego är inte uppkopplad
    donfuegos avatar
    Veteran
    Har du trimmat in och testat att PSU-delen levererar rätt ström (5v, 5.33v, 6v och 12v) till resten av burken? Om inte ska du börja där!

    http://www.ladyada.net/make/x0xb0x/fab/powersupply.html

  56. #236
    iamrucke
    iamrucke är uppkopplad nu
    iamruckes avatar
    Veteran
    PSU funkar som det ska och VCO verkar funka också. Den får rätt ström iaf! Jag satt en jumper vid R100B eftersom det inte skulle sitta nån tempco där, var det dumt? Råkade även få en brygga mellan R201 och R202 men även fast jag tog bort bryggan så var det koppling där mellan, antod att det skulle vara så? Ska ta en närmre titt på dioderna, men jag har svårt att tro att dom kan sitta fel. Det skulle vara om nån av dom inte fungerar kanske? Kan man testa det med multimeter på nåt sätt?

  57. #237
    donfuego
    donfuego är inte uppkopplad
    donfuegos avatar
    Veteran
    På CFB's Mainboard Parts List sida står det "Pre-Soldered Tempco ONLY 1 required". Jag läser det som att inget behöver åtgärdas eller jumpras/moddas. Dioder kan du testa med multimetern i ohm läge om den inte har ett särskilt testläge för dioder. Du ska ha oändlig resistans på ena hållet och låg resistans (mellan 500-1000 ohm i runda slängar) på andra hållet.

  58. #238
    iamrucke
    iamrucke är uppkopplad nu
    iamruckes avatar
    Veteran
    Pin 16 på IC16 får bara 1,6V när den egentligen ska ha 5V. Vad kan detta bero på tro?

    Det här kanske skulle vara lättare att göra över chatt
    Senast redigerat av iamrucke den 2011-05-17 klockan 18:31.

  59. #239
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Klar med sokka2 nu. Bara encodrar kvar - fick du nåt svar från CY Axelius?
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	sokka2.jpg 
Visningar:	91 
Storlek:	61,6 KB 
Id:	29553  

  60. #240
    Aminozyra
    Aminozyra är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av iamrucke Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Pin 16 på IC16 får bara 1,6V när den egentligen ska ha 5V. Vad kan detta bero på tro?

    Det här kanske skulle vara lättare att göra över chatt
    om det är bara denna ic som visar fel på 5 volten så kan det vara en kass lödning eller att en ledbana som leder till det benet har släppt.

    hur ser 5 volten ut på ic1(pin1) ic3(pin40)

    om du har osciloskåp, kolla om du har en liten frekvens på resonatorn bredvid microprocessorn.

    kolla även m någon ic blir fasligt varm.

    den där jumpern du satte istället för en tempco vart inte bra förresten.

Liknande ämnen

  1. x0xb0x
    Av Aminozyra i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2396
    Senaste inlägg: 2024-03-07, 18:16
  2. x0xb0x
    Av Newmans i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-05, 17:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •