Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: midi-sync. olika tempo i samma arr...

  1. #1
    cynthia
    cynthia är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    midi-sync. olika tempo i samma arr...

    tjena.

    jag håller på med ett liveset och behöver ha olika tempo i arrangement viewn, det är ju lugnt bara att pilla nere i mastern.... MEN, det är ju omöjligt att få den exakt på låt oss säga 154 bpm utan det blir ju alltid 154.12 eller liknande och då verkar det fan som att midisynken till min esx-1a ballar ur helt. Kör tar man istället bort alla bpm automations och verkligen kör den på 154bpm så är det inga problem. Någon som varit med om något liknande om så hur löste ni det?

    Tack på förhand...

    // Jon.

  2. #2
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    enda jag kommer på är att om du spelar in förändring live med musen så borde du bara få hela värden. Så borde du kunna ta bort alla mellansteg sen.

  3. #3

    Redaktör
    Det går dels att begränsa tempoomfånget med de två boxarna nedanför temporutan, då blir det lättare att pricka ett specifikt tempo, men framförallt kan du hålla ner apple-tangenten (antar att det är windowstangenten på Windows) för att finjustera. Det går att göra med alla parametrar i Live.

    Sen kan du också döpa scener till "120bpm" eller motsvarande och trigga dem, och på det sättet spela in tempoändringar. Tar du bort alla stopknappar kan du lägga dem på tomma rader och trigga när som helst.

  4. #4
    cynthia
    cynthia är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    @max92: ja, det kan ju vara en lösning om en dock lite omständig.... tack för svar...

  5. #5
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	abletontempo..png 
Visningar:	51 
Storlek:	15,2 KB 
Id:	27580
    Ett sätt till att finjustera är att ändra på "min" och "max" värdena, (137 - 177 i bilden) då blir det lätt att pricka heltal.

  6. #6
    cynthia
    cynthia är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    @rwq. ah ja jo jag stötte på det där när jag googlade runt lite igår med. det funkar, men är ju långt i från optimalt. bästa vore ju om man kunde markera sin "punkt" och sedan skriva in vilket värde man ville att den skulle ha. detta är nog en av de få saker jag hittat med ableton som jag är riktigt missnöjd med, men som sagt det går ju att komma runt det.

    tack för ditt svar.

  7. #7

    Redaktör
    Testat med finjusteringstricket ovan?

  8. #8
    cynthia
    cynthia är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    ja, fast det är rätt segt ändå. men det får duga... tack för hjälpen alla...

    är det esx-1an som inte fixar bpm som inte är Integer eller är det ableton som inte fixar att skicka ut det ordentligt måntro?

  9. #9

    Redaktör
    Midiklocka skickar i sig ingen information om BPM, utan det beror helt på hur ofta klockpulserna kommer. Så vad jag vet finns det inte så mycket utrymme att göra fel, så jag skulle nog gissa på att ESX-1 inte gillar ickehela BPM – Live har ju inget problem med det.

  10. #10
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    false_messiah, grymt tips om att lägga tempoförändringar som clips!

Liknande ämnen

  1. Audio till DIN/Midi-sync = Innerclock Sync-Lock
    Av Nihad i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 50
    Senaste inlägg: 2021-08-11, 20:10
  2. Låtording - väldigt olika låtar samma skiva
    Av theVOID i forum Utgivning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2010-03-29, 16:09
  3. Win Vista - samma ikon-hantering för olika användare?
    Av deadbeat i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-11-05, 17:17
  4. Fin midi-sync-adapter!
    Av segerfalk i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-06-27, 16:30
  5. SH-101 midi sync
    Av red_tag i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-05-21, 21:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •