Resultat 1 till 26 av 26

Ämne: Ni som kör Cubase men ändå har Mac - Varför inte Logic?

  1. #1
    MK Ultra
    MK Ultra är inte uppkopplad
    MK Ultras avatar
    Veteran

    Ni som kör Cubase men ändå har Mac - Varför inte Logic?

    Ja, bara för att man har en Mac behöver man såklart inte ha allt som är Apples egna produkter men jag undrar ändå. Logic är ganska välrenommerat, betydligt billigare än Cubase (i alla fall nu) och är lite studiostandard, lillebror till ProTools.
    Argument för och emot? Jag tittar mycket på pluggar pch specar och Logic pluggarna känns spontant väldigt mycket mer trevligare och specarna är ungefär detsamma i övrigt.

  2. #2
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    För min del främst för att jag inte har någon Mac-laptop, och vill kunna spela in i samma program utanför hemmet. Men även för att jag investerat rätt mycket i Cubase vid det här laget, både ekonomiskt och kunskapsmässigt.

    Gjorde ett försökt med Logic när jag köpte Mac faktiskt, hatade gränssnittet, extremt plottrigt. (jag körde Logic på PC förr, så det var inte bara nyhetens obehag).

  3. #3
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Jag körde också Logic förut (på PC) men gillar Cubase mycket bättre. Precis som Peter tycker jag att Logics gränssnitt känns platt och plåttrigt. Cubase är mer intuitivt och jag uppfattar den röda tråden i deras tänk i motsats till Logic där jag inte ens ser den röda tråden.

    100% smaksak antar jag.

    /Mein

  4. #4
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Jag har kört Cubase i snart tjugo år och orkar inte lära mig Logic. Är det så mycket bättre?
    Mitt huvudDAW är dock Ableton och jag inbillar mig, eller är rätt säker på, att Ableton är "min" DAW/DAWG.

  5. #5
    MK Ultra
    MK Ultra är inte uppkopplad
    MK Ultras avatar
    Veteran
    Jag ville inte fiska svaret men det är lite det jag tänkte. När jag ser screenar på Cubase så ser det väldigt trevligt ut.
    Hur är det med att pyssla med undermenyer? Måste man gå in ett motsvarande "environment" fönster för att sätta upp allt genom att dra kablar varenda gång man startar nytt?

  6. #6
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Säg som det är, ålen. Det finns inga gummerade knappar som blinkar i Cubase.

    /Mein

  7. #7
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    YAIKE

  8. #8
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior
    Köpte mac för ca 3 år sedan och tänkte att jag skulle gå över till Logic (8), efter att ha kört Cubase på PC i många år. Tanken var att det skulle finnas ett mervärde med att köra Logic, typ stabilitet. Dessutom tröttnade jag på Steinbergs kvalitetskontroll - Upplevde flera störiga buggar i Cubase och när de meddelade att de släppte supporten på Midex 8 var det droppen. Dessutom använder de dongle copy protection vilket jag är starkt emot.

    Jobbade snabbt i Cubase, hade bra koll på kortkommandon. Så när jag började med Logic förväntade jag mig samma snabbhet, men där fick jag tänka om. Lite krasst kan jag säga att all audio-, midi-editering tog kanske dubbelt så många musklick som i Cubase. Upplevde Logic som fruktansvärt användarovänligt och allmänt omständligt. Exempel, jag använder flera midiinterface och då jag har en micro modular kräver den en egen midi in och ut för kommunikation mellan dator och synt. Logic claimar alla midiinterface så den lyssnade på sysexdatat mellan NMM och dator och tolkade det som bl.a. midi noter, och rätt var det var så dök det upp midi data på nåt spår som bara var mumbojumbo. Har flera andra exempel att ta upp men då blir det en väldigt lång tråd

    Pluggarna, mixern och routingen är riktigt bra. Upplevde ljudet som väldigt färgat. Finns inga midi-pluggar som t.ex. Arpache i Cubase. Vill man ha en arpeggiator måste man "sätta upp" en i Environmenten (just arp. finns som en default template), det bökiga är att man måste routa så förbannat mycket. Visserligen kan man bygga rätt feta midi-effekter och annat i Environmenten men det är hyffsat meckigt.

    Det slutade med att jag skaffade Live - Där har jag hittat hem även om det tagit lite tid att vänja sig. Tror inte Live är för alla dock. Vill man ha nåt som liknar Cubases upplägg men ändå inte vill använda just Cubase, tror jag Studio One är ett bra alternativ.

    Är det nåt specifikt tekniskt eller workflow-mässigt du undrar över..?

  9. #9
    MK Ultra
    MK Ultra är inte uppkopplad
    MK Ultras avatar
    Veteran
    Mest workflow faktiskt. Just det där med att sätta upp en arp i environment är ett enda bök. Jag hatar hela Environment biten ö.h.t.
    Annars skulle jag känna mig rätt bekväm i Logic. Sen ser Cubase kanske inte lika proffsigt ut men ändå lite mysigare...på något sätt.
    Men vet inte om jag har lust att slänga ut de pengarna när man väl lärt sig en DAW som funkar hyffsat. Inför införskaffande av en bättre workstation så räcker det med att pilla i workstationen och dess undermenyer men att även strula i Environment var väl orsaken till att jag funderade på att kolla på alternativ. Logic fungerar visst men det kan vara kreativt hämmande om man som jag måste sätta mig direkt och lira när kreativiteten kommer innan den försvinner.

  10. #10
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Logic är stundtals lite meckigare och just environments är ett helt kapitel för sig av möjligheter... och även bjudande på en matt, tom känsla... lite som att sitta med en krita och ett A1-ark och någon säger, rita något snyggt. Var börjar man liksom? :-)

    Men om man som jag hade turen att få en bra genomgång av ett par Logic-proffs för länge sedan (Jimpan / Shooting Star och Jonny B) så ser man, som gammalt Cubase-freak möjligheterna på ett annat sätt.

    Kommer man väl över den tröskeln så man kan jobba hyfsat i programmet så är det ungefär samma grej att jobba i både Cubase och Logic, give or take några skillnader här och där.

    Bäst med Logic är lättheten att kvantisera hur man vill samt möjligheten att jobba med loopade parter, dvs att arret ritas upp automatiskt och sedan kan man göra ändringar från det, lite av ett subtraktivt, skönt arbetssätt.

  11. #11
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...bytte från PC/Cubase till Mac/Logic för "ett tag sedan"... Båda är mer kapabla än man hinner att lära sig så skillnaden är mest hur smidiga de viktigaste funktionerna är för en själv! Vilket håll man än byter åt så duggar WTF rätt så tät i början

    Skälet att jag bytte i samband med datorbytet var dels att Logic skulle rulla lite effektivare i Mac än vad Cubase gjorde (inget jag verifierat) men framför allt att Logic verkade bättre när det gäller grafiken... Gillar att det är mindre plottrigt och mer "pro-tools-platt" Det enda jag egentligen saknar från Cubase är "MIDI-plugins"

  12. #12
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Varför jag kör Logic är för att det jobbar så otroligt otroligt bra med externa ljudkällor. Många ins på kortet och en supplementmixer, en MIDI master från logic ut till alla grunkomojer och sen bara en massa maskiner, gitarrer och mikrofoner med ljudet rätt in i logic. På med effekter, mastra och vips är det klart. Editerar Nord Modularerna via separat PC. Allt funkar som en dröm.

    Dock är jag konverterad från Fruityloops 8 så min DAW-historik är inte direkt meritfull om man säger så.

  13. #13
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Körde Pro 24 på STn på 80talet, bytte till Cubase 89' när det kom och har fortsatt köra det när man senare bytte till PC på 90-talet. På STn var dongelproblematiken ett stort aber, massa kanonkulor (minns ni dem) men systemet synkade bra om man skötte sin midi-latencykontroll.

    På PECE var jag nog aldrig riktigt nöjd. Instabilt. Krasher mitt i.. synkade halvbra tycker jag. Så var bara idel lovord när jag bytte över till Logic. Det jag använder DAW till tycker jag båda systemen gör hyggligt lika. Lärotröskeln var väl sådär (ok, jag använder nog inte alla features and functions direkt).

    Den största fördelen jag ser med Logic idag är stabiliteten. Det bara går o går.. inget fuzz.. inga problem. Ingen optimering av AISO drivisar... Överlag mycket mindre mech med datorn och mer fokus på det man ska göra. Jag tror inte jag någonsin går tillbaka till Cubase igen. Leker med Live lite di å då men har inte riktigt fastnat i tänket än.Kanske bara för jag är snål o kör Lite license.. men det är längre från det grundtänk jag använder mig av.

    My 5 cents

  14. #14
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage

  15. #15
    deleted user
    Jag har bytt från Cubase till Logic och gjorde det 2007. Framför allt är gränssnittet i en helt annan klass (nu pratar jag om Logic från och med Logic 8, tidigare versioner är en annan sak). Workflowet är så otroligt mycket bättre och för mig blir det tvärtomspråket om man påstår att Logic är plottrigare än Cubase (från och med Logic 8 alltså).

    Det finns dock en sak som Cubase är världsmästare på, nämligen editeringen.

    Båda är givetvis högst kompetenta.

  16. #16
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har testat och försökt gilla det. Det funkade inte alls. Hemskt. Fult och daterad känsla. Dock har det ju uppenbarligen vunnit en massa respekt och beundran, så för den som det funkar för verkar det funka finemang för...

  17. #17
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Jag kör Logic på mina macar och Cubase på min PC, har inte ännu installerat Cubase på någon mac. Som sagt, pluggar och syntharna i Logic är mycket bättre än Cubase varianter, så bra faktiskt att man inte behöver så mycket annat. Dock är jag uppväxt med Cubase och jobbar mycket snabbare där. Jag funderar på att göra en hybridlösning snart, med Cubase som DAW och Logic som synth och effect enhet. Kanske ett bra recept för gråa hår?

  18. #18
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    För gråa hår eller mot gråa hår? (Hassan- travesti)

  19. #19
    deleted user
    Jag kan tillägga att jag inte (förutom mycket sällsynta undantag) använder medföljande pluggar i Logic och skulle antagligen inte göra det i Cubase heller. För mig är det inte en sanning att man inte behöver andra pluggar än det medföljande.

    Samplingar och skit behöver jag inte ens nämna. Finns inte på planeten att jag ens skulle installera det.

  20. #20
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har testat och försökt gilla det. Det funkade inte alls. Hemskt. Fult och daterad känsla. Dock har det ju uppenbarligen vunnit en massa respekt och beundran, så för den som det funkar för verkar det funka finemang för...
    Fult? Det har de lagat genom att trycka in ett gäng olika teman -> http://www.motu.com/products/softwar...ce/themes.html

    Den daterade känslan känns lite märklig däremot (om det inte enbart handlar om utseendet i de äldre versionerna). De flesta nya features som dykt upp i Logic och Cubase de senaste åren har redan funnits i DP. Lite som att MOTU på något märkligt sätt skulle leda utvecklingen även om DP knappt existerar utanför USA.

  21. #21
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Volantiz: Ser väldigt rent och snyggt ut, men det gör väl de flesta DAW's numer.

    Jag saknar att man inte kan sätta egen bakgrund på Cubase sen gamla VST-versionerna. Det har vi enligt sägen en driftig musiker på en musikmässa att tacka för. Han hade en lättklädd dam som bakgrund och Cubaseloggan tätt inpå. Detta störde den gode Kalle Steinberg så pass att han där och då lovade att det aldrig igen skulle gå att få till den kombinationen.
    Sant eller skröna - vem bryr sig. Ge mig min egen bakgrund nu!

    /Mein

  22. #22
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    jag ska dock tillägga att ögongodis kan ju dra åt helvete egentligen .. med dyra rassel och pling ± cowbells
    ·· saker som ser lite skäggiga ut, men har grymma verktyg [tygdpunkten på funktion istället för det estetiska] är flera ton tyngre i min skola

    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    DP <- ännu ett alternativ.
    när du satt med den skiten som jag satt bakom och kollade på så var ju verktygen helt urkukade för sin sak ... manuellt soundDesign pill lixom .. tar en vecka ju att fixa en ompitchad saxophone med *vcf ± *vca enveloper etc som klipper lite på dynamiken..

    sen alla plug-ins

    jag åker hellre till kreta & grisfestar i 2 vekker under tiden mina samplers räknar om slices, bitdjup + sampel rate etc
    Senast redigerat av KALLBACK~ den 2011-01-28 klockan 13:13. Anledning: allt e klart när mankommer tillbaka

  23. #23
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av ~~~ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    när du satt med den skiten som jag satt bakom och kollade på så var ju verktygen helt urkukade för sin sak ... manuellt soundDesign pill lixom
    Mm, jag hade då inga vettiga verktyg som automatiskt kunde laga en helt överstyrd inspelning, så japp, det fick jag fixa manuellt. DP (eller någon annan DAW) har fortfarande inga bra verktyg för sådant. Idag har jag iZotope RX2 för sådant.

  24. #24
    MK Ultra
    MK Ultra är inte uppkopplad
    MK Ultras avatar
    Veteran
    Behöver man alltid ha donglen i förresten eller går det med eLicenser så att nycklen ligger på datorn?
    Om man nu ens ska fundera på att ge Cubase en chans.

  25. #25
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De flesta nya features som dykt upp i Logic och Cubase de senaste åren har redan funnits i DP. Lite som att MOTU på något märkligt sätt skulle leda utvecklingen även om DP knappt existerar utanför USA.
    Gammal historik och allmänt klant att inte DP slagit något här (IMHO) Dels uppdelningen i själva ursprunget (Perfomer och Vision på Mac i USA, Pro24/Cubase och Creator/Notator på Atari i Europa), dels klantig hantering av "agenturerna" för MotU, i alla fall i Sverige Var nästan omöjlig att få tag i (men suverän kundservice av MotU om man gick direkt). Var väl först när hårdvaran började göra väsen av sig (MIDI-interface och framför allt ljudinterfacen) som det började röra på sig alls...

  26. #26
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av MK Ultra Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Behöver man alltid ha donglen i förresten eller går det med eLicenser så att nycklen ligger på datorn?
    Om man nu ens ska fundera på att ge Cubase en chans.
    Mitt slappa svar (går säkert att googla upp korrekt info) är att man måste ha dongle till "full-versionerna", men kan välja till Express/Studio. Tror jag iaf... Hade vart lite gött om man kunnat slänga in eLicenser på laptopen, är alltid helt stressad när den ska ut på åktur.

Liknande ämnen

  1. Vista: Mappar borta, men ändå inte...
    Av deadbeat i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-06, 01:19
  2. Stämd men ändå inte
    Av Dinos i forum Stränginstrument
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-10-20, 21:27
  3. Svar: 24
    Senaste inlägg: 2006-09-29, 15:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •