Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 1 2 3
Resultat 121 till 144 av 144

Ämne: vad är det för fel med behringer mixerbord??

  1. #121

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sjukt dumt test om jag får säga det av Behringern versus utan den. Det är i summeringen jag upplevde brister i mitt gamla MX8000. 909an förlorade sitt punch, till och med jämfört med dess egen interna summering. Har inget negativt att säga om byggkvaliteten. Den var helt okej och EQn var inte hemsk om än begränsad, Mic-Preamparna var också ok. Tyvärr är ju mixerns primära funktion summering av signaler och det lyckades den inte göra med bibehållen dynamik. Så den fick fara och flyga ganska snabbt.
    Nej summering bevisar det inte nåt om. Men att en billig mixer med 2 kanaler in på linjenivå inte förstör ljudet bevisar testen.
    Summering är ju ett spännande samtalsämne i sig.
    Det är svårt att göra korrekta summeringstester när man är ute i den analoga domänen. Jag har varit med om ett där vi körde PT ITB vs mixerbord. Svårt som att få rätt nivåer som stämmer överens mellan ITB och mixerbordet.

  2. #122
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Behringer vs. Alesis.

    Försökt nivåmatcha så gott det går, enligt Ableton ~0.1dB.

    Moog->MX2642 bus ut->Alesis IO26->Ableton
    Moog->Alesis IO26->Ableton

    Lyssna och jämför.

    http://hem.bredband.net/platon1981/b...ervsalesis.wav

  3. #123
    mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    Platon: Gör ett Null-test istället så slipper det vara subjektivt. Spela in något rakt in i intefacet. Kör sedan signalen ut genom en output till en input. Spela in, normalisera. Gör om proceduren men genom mixern. Invertera ena monofilen. Eftersom det inte är någon latency i ett analogt mixerbord att tala om så kan du om det blir helt tyst säga med säkerhet att bordet inte färgar ljudet eller degraderar dess kvalitet.

  4. #124
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Ett sådant test kommer inte visa något annat än att mixern naturligtvis färgar ljudet något. Mitt "test" handlade mest om att försöka få fram det "platta", "punchlösa" o.s.v. ljudet som vissa påstår händer när man kör synthar genom Behringermixer. Dessutom utan att A/B jämföra.

    Kunde du Mush höra någon skillnad?

  5. #125
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Ja just det, kom på att jag faktiskt upplevde något liknande som theVOID när jag ett tag endast hade tillgång till en Prosonförstärkare (som jag en gång köpt till replokalen). Det lät väl helt okej tyckte jag, men när jag hämtat hem min Rotel blev det helt annat, plötsligt lät diskanten ren och fin, Proson var full av distorsion där uppe. Subjektivt. 2x100W för 995:- står sig kanske inte riktigt mot Rotels 2x30W för dubbla pengen.

  6. #126
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Ska bli väldigt intressant att lyssna på filerna, men det får bli när jag kommer hem. Det vore också intressant att köra frekvens- och fasanalys av de olika filerna för att se om det är någon skillnad men då bör man precis som mush säger ha identiskt grundmaterial för att jämföra.

  7. #127

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Platon: Gör ett Null-test istället så slipper det vara subjektivt. Spela in något rakt in i intefacet. Kör sedan signalen ut genom en output till en input. Spela in, normalisera. Gör om proceduren men genom mixern. Invertera ena monofilen. Eftersom det inte är någon latency i ett analogt mixerbord att tala om så kan du om det blir helt tyst säga med säkerhet att bordet inte färgar ljudet eller degraderar dess kvalitet.
    Det går inte att "nulla" ut ett SSL enligt din beskrivning, så varför skulle en Behringer "nulla" om man säger så

  8. #128
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Fått nulla nåt till helgen?

  9. #129

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fått nulla nåt till helgen?
    Brukar sällan nulla nu för tiden. Det var mest när man tyckte att PT(h) summerade bättre än PT(v) om säger så.
    Senast redigerat av drloop den 2011-01-28 klockan 13:26. Anledning: v skulle det vara

  10. #130
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ja, huvudsaken är att man är i fas med sig själv.

  11. #131

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, huvudsaken är att man är i fas med sig själv.
    Fas är viktigt, men nulla och latency har jag förstått också har betydelse.

  12. #132
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ptjaäää... lite latency till helgen är väl helt OK.

  13. #133
    mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    Jag hörde lite svag skillnad. Men såg ganska mycket när jag öppnade Audacity. Den ena hade väldigt annorlunda kurvor på nedgångarna i amplitud. Första varianten har mer utslätad distortion på topparna.

  14. #134
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    Citat Ursprungligen postat av platon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag skiter i vilket

    ·· men om du stänger av VCOerna så har du ett jävlig GØTTskönt NOISEfloor
    ·· jag älskar gnittret du har på lite låg volym i bakgrunden från maskinerna BIGUP!

    Citat Ursprungligen postat av platon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja just det, kom på att jag faktiskt upplevde något liknande som theVOID när jag ett tag endast hade tillgång till en Prosonförstärkare (som jag en gång köpt till replokalen). Det lät väl helt okej tyckte jag, men när jag hämtat hem min Rotel blev det helt annat, plötsligt lät diskanten ren och fin, Proson var full av distorsion där uppe. Subjektivt. 2x100W för 995:- står sig kanske inte riktigt mot Rotels 2x30W för dubbla pengen.

    -- det där kan jag skriva under på
    -- att köra passiva monitorer
    -- sen byta steg ·· kan bli en WOW~känsla lixom

    kör man aktiva middleClass monitorer så är det bara att gilla läget ofta .. kan inte få samma känsla i grejjerna då det e limmat inlåst

    det e därför jag gärna förespråkar för att just köra passiva grejjer
    -- men visst det tar lite mer plats & är lite mekkigare i kablagedragningar
    Senast redigerat av KALLBACK~ den 2011-01-28 klockan 16:26. Anledning: -- det e mkt mer smidigt med aktiv~monitor

  15. #135
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av platon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett sådant test kommer inte visa något annat än att mixern naturligtvis färgar ljudet något. Mitt "test" handlade mest om att försöka få fram det "platta", "punchlösa" o.s.v. ljudet som vissa påstår händer när man kör synthar genom Behringermixer. Dessutom utan att A/B jämföra.

    Kunde du Mush höra någon skillnad?
    Det hände i MIN Behringer mixer, MX802.
    Min nyare Behringer mixer i replokalen märkte jag inga fel med.
    JAG har aldrig sagt att alla Behringers låter illa, bara att MIN, MITT ex av just den modellen gjorde det!

  16. #136
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ptjaäää... lite latency till helgen är väl helt OK.

    Latency och Nulla får det allt bli!

  17. #137
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det hände i MIN Behringer mixer, MX802.
    Min nyare Behringer mixer i replokalen märkte jag inga fel med.
    JAG har aldrig sagt att alla Behringers låter illa, bara att MIN, MITT ex av just den modellen gjorde det!
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan endast uttala mig om deras äldre serie (MX serien)
    Med mitt test ville jag bara visa att MIN Behringer inte låter illa, trots att den tillhör den gamla, blå, eran.
    Uppfattade det som att du med ditt inlägg ville påstå att Behringer är crap överlag.

    En vän har/hade en MX802 (silver, fanns kanske aldrig som blå?), jag blev väldigt överraskad över hur enormt mycket brus den tillförde, även vid unity gain på line.

  18. #138

    Veteran
    Det är nog så att det kanske är från exemplar till exemplar... möjligen...

  19. #139
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av platon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Med mitt test ville jag bara visa att MIN Behringer inte låter illa, trots att den tillhör den gamla, blå, eran.
    Uppfattade det som att du med ditt inlägg ville påstå att Behringer är crap överlag.

    En vän har/hade en MX802 (silver, fanns kanske aldrig som blå?), jag blev väldigt överraskad över hur enormt mycket brus den tillförde, även vid unity gain på line.
    Tror vi närmar oss kärnan här, jepp min var inte blå utan silver.
    Köpte den första året då Behringer kom in på marknaden.
    Den sög ngt enormt, så är det bara

  20. #140
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ~~~ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag skiter i vilket

    ·· men om du stänger av VCOerna så har du ett jävlig GØTTskönt NOISEfloor
    ·· jag älskar gnittret du har på lite låg volym i bakgrunden från maskinerna BIGUP!
    Intressant, märkte det faktiskt inte först, men lyssnade lite starkare i lurar nu. Krävs en del gain då synthens output är låg och Behringern ger inte alls lika mycket brus som Alesis. Skit också, Alesisen är ju helt ny och jag trodde den skulle ha mycket bättre preamps än Behringern.

  21. #141
    SnareTheMind
    SnareTheMind är inte uppkopplad
    SnareTheMinds avatar
    Senior
    Haft en Xenyx 1202FX snart 1,5 år som jag fick begagnad, fått ta mer än ett par smällar, brukat jacken flitigt förrutom XLR-ingångarna och pre-ampsen då jag bara har kopplat synthar till den, har aldrig protesterat eller misskött sig under min ägo. EQns användningsområde är rätt begränsat om du har vettiga pluggar för jobbet och de inbyggda effekterna är ju inte så värst upphetsande men de är välkommet att ha när man jammar utan dator/externa effektboxar. Ignorerar man allt extratjafs så är den faktiskt inte alls så dum på sin huvudsakliga uppgift: Mixa ljud, har ej märkt av något färgande av ljudet jämfört med att köra direkt till ljudkort/monitorer, mic-ampsen är av väldigt dålig kvalitet så glöm Behringer om ni tänkt sjunga, extern pre-amp funkar ju dock

  22. #142
    Palle
    Palle är inte uppkopplad

    Senior
    Med böjt huvud måste jag meddela att jag snålade lite och köpte en Xenyx 2442 FX för några år sedan. Ganska snart började main mix-regeln krångla och har under de få år som passerat blivit värre. Om det var en av kanalerna, skulle det inte vara så farligt - det finns fler att ta av. Möjligen skulle jag förstås kunna använda subgrupperna, men nu passar jag ändå på att fråga er om råd.
    Det är alltså mastern som busar till det, main mix. Den glappar och har kommit att fungera som ett ganska hårdhänt panoreringsreglage i stället. Petar jag det åt vänster får jag hög volym i vänster högtalare och åt höger får jag bara ett något svagare ljud i den andra högtalaren. Efter lite pyssel (oftast högre volym) fördelar det sig bra. Nu har det dock visat sig att det kan skeva utan att jag rör den och då kryper volymen hastigt uppåt.
    Ska jag öppna och trycka ihop grejer (som eventuellt är lösa), blåsa rent eller gå lös med kontaktspray?

  23. #143
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Bäst är att byta regeln. Frågan är bara hur du får tag på en.

    WT

  24. #144
    Putte P
    Putte P är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Usch då! Får undersöka detta.

Liknande ämnen

  1. Mixerbord
    Av Borderroad10 i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-08-03, 19:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •