Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Nord Modular Engine (G1/G2) vs. Nord Rack (2/3) ?

  1. #1
    karl.harleman
    karl.harleman är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Nord Modular Engine (G1/G2) vs. Nord Rack (2/3) ?

    Kommer köpa någon av dessa när jag fått råd. Vet inte ännu när eller vilken det blir.

    Vore intressant att se vilken som är bäst först

    1. Vad jag hajat är modular engine egentligen mycket fetare ljudmässigt än rack 2/3, stämmer det?

    2. Nackdelen och förelen med engine är att all programmering sköts i datormjukvara, vilket erbjuder mer möjligheter men mindre hands-on-känsla och lägre arbetstempo.
    A. Kan man kompensera med att använda en novation nocturn till editorn?
    B. Funkar överhuvudtaget editorn på mac OS 10.6 ? Den har väl ett par år på nacken ändå och macprogram för äldre OSX-versioner brukar ju ofta bugga rätt regelbundet när man installerar dem på en nyare version.

    3. Priser:
    A. Nord Modular G2 - 5000 kr ?
    B. Norde Rack 2 - 3000 kr ?
    C. Nord Rack 3 - ?

    Blir intressant att läsa era svar
    Senast redigerat av karl.harleman den 2011-01-17 klockan 03:33.

  2. #2
    plastocid
    plastocid är inte uppkopplad

    Senior
    Du vet det säkert redan, men det finns ett gratis (något begränsat) demo på G2 hos Clavia: http://www.clavia.se/products/nordmodular/demo.htm

    Sätt dig in i hur det fungerar och avgör om det är någonting för dig innan du bestämmer dig.

  3. #3
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Fetare? Tja, G2 är ungefär så fet eller så tanig som man vill att den ska vara. Den kan låta makalöst fett med 30 snedstämda oscillatorer, overdrive, chorus och ännu mer chorus. Det är bara att bygga på tills DSP:n tar slut. Men du kan också välja att ha en knappt öppen pulsvåg som piper ynkligt i sin ensamhet om det är så du vill att det ska låta. Det är det som är den stora grejen med Modularerna.

    NM G1 finns i rackversion, men den har fortfarande samma interface som keyboardmodellen. G2 Engine däremot är bara en rackburk med in/utgångar och en strömknapp.

    Sedan är ju inte Clavia allmänt berömda för sitt "feta" sound. En Virus t.ex. låter mer så som folk brukar beskriva som fett. Men jag och många med mig anser att Clavias VA är mer "på riktigt". Det låter mer likt äkta vara, så att säga, utan extrakrusiduller som ändå inte fanns när de gamla analoga förlagorna gjordes.

Liknande ämnen

  1. Nord Modular G2 i rack?
    Av outshape i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-29, 18:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •