Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Pro Tools-djungel (Pro Tools 9, LE, M-Powered, osv...)

  1. #1
    nillon
    nillon är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än

    Pro Tools-djungel (Pro Tools 9, LE, M-Powered, osv...)

    Precis när jag trodde jag hade fått huvudet runt det hela, dyker Pro Tools 9 upp och verkar ställa till det. Såhär ligger det till...

    Jag har tidigare använt Cubase och för närvarande Logic. Dock har jag och mitt band numera tillgång till en studio där det finns Pro Tools, och då hade det varit behändigt att köra det själv också, för att kunna göra en del gitarrpålägg hemma osv. Vet inte exakt vilken version som gäller i studion men jag gissar på att det är Pro Tools 8. Någon variant av Pro Tools M-Powered verkade som det givna alternativet tidigare, då jag redan har ett M-Audio ljudkort, men i.o.m Pro Tools 9 finns inte M-Powered längre vad jag förstår. En annan variant hade varit att köpa ett billigt ljudkort med Pro Tools bundlat (M-Audio Fast Track USB med Pro Tools M-Powered Essential kostar 648:- hos Thomann, tex.), men hur pass framtidssäkert det känns vet jag inte. Att slanta upp runt 5500:- för Pro Tools 9 känns som lite väl mycket pengar. Köpa begagnad Pro Tools-hårdvara kanske är ett annat alternativ, men jag känner egentligen inget behov av ett annat ljudkort än det jag redan har. Någon som har några kloka tips eller idéer runt detta?

  2. #2
    TPM
    TPM är inte uppkopplad
    TPMs avatar
    Veteran
    Kör gitarrpålägg i Logic och importera wav/aiff-filer i Protools?

  3. #3
    nillon
    nillon är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Låter ju klart som en möjlighet, men är det enkelt att flytta hela projekt mellan Pro Tools och Logic? Eller får man först göra en slaskmix i Pro Tools, spela till den i Logic och sedan importera de nya spåren i Pro Tools?

  4. #4
    Frebrik
    Frebrik är inte uppkopplad
    Frebriks avatar
    Veteran
    Det säljs en del begagnade mbox2(mini, micro, vanliga) nu till helt ok priser med PT8. De finns också på utförsäljning i musikaffärer eftersom det kommer att bli nya priser på de ljudkorten när de kommer bundlade med PT9. Det går att uppgradera till 9 från 8 för en överkomlig peng men det kanske inte behövs om det är 8:an ni kör i studion.

    Kolla lite på begmarknaden, ett micro eller mini får man för ca 1-1.5kkr med PT8 om man kollar runt lite.

  5. #5
    RZ-1
    RZ-1 är inte uppkopplad
    RZ-1s avatar
    Veteran
    http://www.aatranslator.com.au/ kanske kan vara ett alternativ?

    Kanske kan bli lite meck om man kör RTAS-pluggar dock...

  6. #6
    nillon
    nillon är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    AATranslator verkar vad jag kan se bara kunna importera Pro Tools, men jag skulle behöva åt båda hållen. Dessutom verkar det bara finnas för Windows (skulle jag kanske ha nämnt i början av tråden att det är Mac som gäller).

    En begagnad Mbox med tillhörande Pro Tools kanske är vägen man får gå då. Är det några problem att dela projekt mellan tex. Pro Tools 8 LE och "riktiga" Pro Tools 8? Det borde gå bra så länge man håller antalet spår under LE's maxgräns?

Liknande ämnen

  1. Pro Tools M-Powered (Demo)
    Av paperscratcher i forum Pro Tools
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-01-10, 09:14
  2. Vad ska jag kopa? Pro tools m-powered eller..
    Av gitarrdavid i forum Pro Tools
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-03-05, 15:03
  3. Pro Tools M-Powered Now Available
    Av lait i forum Pro Tools
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-04-13, 01:37
  4. Pro tools HD
    Av thedelta i forum Pro Tools
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2004-09-28, 10:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •