Resultat 1 till 23 av 23

Ämne: Ram minne - Växlingsfilen

  1. #1
    Soulmachine
    Soulmachine är inte uppkopplad
    Soulmachines avatar
    Senior

    Ram minne - Växlingsfilen

    Hejsan...

    Har blivit lite rostig med datorer och det är suddigt hur man skulle göra nu igen.
    Tjoffade precis i 2gb ram i min dator. Det är 2st 1gb och det är ddr2 667mhz som körs i dual mode.
    Jag har Windows XP sp3 och en Pentium D 3.2ghz

    Det är det här med det virtuella minnet, pagefile.sys , växlingsfil...
    Hur stor ska den vara när jag har 2gb ram? Och var ändrar jag det bäst?
    Är det på systemegenskaper/avancerat och inställningar för prestanda, eller ska jag till något annat ställe?

    Jag har ett litet problem Jag har inte så mycket kvar på min C: partition bara en 2.5gb och när jag går in på Virtuellt minne rekommenderar de ca 3gb stor växlingsfil.
    Jag försökte göra så windows lade växlingsfilen på min D: partition istället, som har mycket mer plats, men windows lägger ändå 2gb på C:

    Grejjen är att min C: bara är 12gb stor haha Kan man utöka det på något vis i diskhanteraren tex?

    Det blir ju problem med så lite plats på C:
    Vad tycker ni jag ska göra?

  2. #2
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Man behöver inte bry sig alls... när den börja använda den swapen är det redan för sent... det är en myt att den ska ha en speciell storlek... med två gigg klara du dig utan.... (du kan avaktivera) eller så begränsar du den till säg 2 gigg.. det man gör då är att begränsa hur mycket skräp den få lägga på hårddisk... 512 meg min max går nog bra... eller ingen växel alls.. Om man inte sätter min max på den så får man en väldigt fragmenterad disk bara... där ligger förtjänsten... men för ram eller cpu prestanda spelar det ingen roll!! (om man inte kör buggiga program med minnes läckor)

    Någon som kan datorer får gärna rätta mig!!

  3. #3
    Soulmachine
    Soulmachine är inte uppkopplad
    Soulmachines avatar
    Senior
    hmm... intressant...
    Jag ska experimentera litet...

    Det blev ju enorm skillnad när jag gick från 768mb ddr 400mhz - till 2gb ddr2 dual mode 667mhz

    Måste man starta om Windows varje gång man ändrar växlingsfilens storlek?

  4. #4
    Soulmachine
    Soulmachine är inte uppkopplad
    Soulmachines avatar
    Senior
    vad är den där filen: hiberfil.sys
    Är inte det som windows använder ifall datorn skulle gå i viloläge, men det behöver man väl inte om detta är en stationär dator, det är väl mest för laptops?

  5. #5
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Förmodligen för att gå i viloläge...

  6. #6
    Soulmachine
    Soulmachine är inte uppkopplad
    Soulmachines avatar
    Senior
    Nu verkar jag ha fått till det ganska bra.
    Avaktiverade vilolägesfunktionen, och minskade växlingsfilens storlek. Datorn verkar må ganska bra

    Men jag är fortfarande nyfiken på det här med växlingsfil ifall någon vill berätta litet mer?

  7. #7
    nixpix
    nixpix är inte uppkopplad

    Senior
    Jag kör aldrig med växlingsfil. Varför ska Windows hålla på att skyffla undan massa minne från RAM till långsam hårddisk, när man har tillräckligt med RAM? Jag upplever systemet betydligt snabbare utan växlingsfil. Du kan däremot få problem med ostabil dator och programkrascher om du gör något som gör att minnet du har inte räcker till.

    Hibernate dumpar hela datorns minne på fil, så Windows kan återgå till exakt där du var även om datorn varit avstängd. Du kan m a o få datorn att starta upp väldigt snabbt (den startar aldrig systemet den vanliga vägen, utan ungefär som en laptop när man återgår från viloläge, fast den behåller minnet även om strömmen bryts). Har aldrig testat det själv, men vad jag fattat är det så det fungerar.

  8. #8

    Redaktör
    Jag tycker 2GB minne verkar vara i underkant för att köra utan växlingsfil, men det beror ju naturligtvis på vad du kör. (Browsers lägger gärna beslag på allt minne de kommer över, tex.) Jag tror att växlingsfilen måste ligga på samma disk som operativet, och 2,5GB ledigt låter lite tajt. Jag har dock inte en aning om hur man kan ändra storleken på partitioner i XP, men det bör ju gå på något sätt?

  9. #9
    Gaugin
    Gaugin är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Jag tycker att du ska slänga in en större disk. Man kan ju få till skänks idag diskar på 20-40 GB. Säg var du bor så kan du få en av mig : )
    Poängen med växlingsfil beror på vad man jobbar med för program. Om man tex jobbar med bildbearbetning i Photoshop och man har "obegränsat" med undo (alltså att man kan backa sina förändringar i väldigt många steg) då måste man helt enkelt ha en växlingsfil. Min erfarenhet är att det bästa är att låta windows själv hantera storleken på växlingsfilen. Jag kan tänka mig att om man jobbar med musikprogram är det också bra med en dynamisk växlingsfil. Man har ju eventuellt ett antal tagningar som man kan välja att ha med i slutmixen och de får väl knappast plats i ram-minnet. Xp kan ju bara hantera 2,5 GB ram (64bitars mycket mer)En ska är säker: du behöver mer disk! som sagt jag skickar en om du ger mig adressen.

  10. #10
    Sillen
    Sillen är inte uppkopplad
    Sillens avatar
    Veteran
    Allt man spelar in i ljudväg spelas ju in på disk så jag förstår inte liknelsen! Ska man ha de HD ätande filerna på två ställen?

    Att man inte ställer min max innebär på en måtta att man får en väldigt fragmenterad disk... då växeln helt enkelt hamnar där den får plats... på bekostnad av andra filer!

  11. #11
    Gaugin
    Gaugin är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Om en hårddisk är prydligt installerad, dvs du installerar dina program och låter sedan disken vara och lämnar tillräcklig plats över, vilket inte bör vara något problem med dagens stora diskar, så blir den inte fragmenterad. Windows tar ett sammanhängande utrymme på den tomma delen av disken på några GB och allt är frid och fröjd. Om man däremot installerar alla möjliga program som man hittar på nätet för att testa och upptäcker att det var skräp och sedan tar bort det DÅ blir disken fragmenterad. Men om du samtidigt ser till att ha 50GB eller så ledigt, så kommer växlingsfilen att befinna sig där och allt är fortfarande frid och fröjd FÖRUTOM att disken har blivit fragmenterad i SLUTET av det upptagna utrymmet. Fragmentering var ett större problem på äldre datorer med små hårddiskar och små program.

  12. #12
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    hiberfil-filen, används bara om man låter datorn gå ner i "hibernation".
    Med andra ord viloläget där minnet dumpas till fil och all ström slås av.
    "sleep" är när det du gör läggs i minnet men dumpas inte till disk, utan datorn drar fortfarande ström för att hålla datat levanade i minnet.
    Vid ex. strömavbrott så kommer "sleep" att innebära att det som fanns i minnet är borta, hibernate tappar inget.

    växlingsfil bör man ha eftersom man inte vet i alla lägen hur programmen arbetar och som nämnt innan hur "oändlig"-undo hanteras.
    Risk för ostabilt system och krasher.
    MS-rekommendationen är mängden RAM*1.5, mao har 2 GB så är rekommendationen att ha 3GB page file.
    Måste man följa rekommendationen nej, men jag skulle med 2GB RAM i alla fall använda 2GB pagefile.
    Pagefilen kan "flyttas" till annan disk och måste inte ligga på systempartitionen.
    Flytta i detta läge innebär att man konfigurerar ytterligare en pagefil fast på den andra partitionen och sen stänger av pagefilen för systempartitionen.
    Mao, så flyttar man inte själva filen i sig.

  13. #13
    Soulmachine
    Soulmachine är inte uppkopplad
    Soulmachines avatar
    Senior
    om jag byter partition jag vill ha min växlingsfil, till d: istället och avaktiverar den på c: så blir den gamla växlingsfilen kvar på c: verkar det som.
    När jag väl valt en annan partition än systemdisken, kan man bara ta bort (delete) den gamla växlingsfilen?

  14. #14
    Soulmachine
    Soulmachine är inte uppkopplad
    Soulmachines avatar
    Senior
    Om jag ex ska ja 3Gb växlingsfil, vad ska jag sätta på max och min.
    ska jag sätta 3gb på båda?

  15. #15
    Soulmachine
    Soulmachine är inte uppkopplad
    Soulmachines avatar
    Senior
    Det med disk. Åh jag har så jag klarar mig. en 250gb men jag partionerade upp den för längesedan i Win2000/XP barndom och gjorde en C: på 12Gb och resterande D:

    Tack i alla fall Gaugin, det var väldigt snällt av dig *kram*

  16. #16
    Gaugin
    Gaugin är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Jag säger det igen: skaffa en större disk! Om du har program som du inte kan flytta så finns det flera diskcloningsprogram på nätet som kan "flytta" din installation till en annan disk. Om du har lite "svängrum" på disken behöver du inte mecka med växlingsfilen, låt windows sköta den. Om du har winxp så fungerar det mycket bra skulle jag vilja säga. Även om man har max minne för xp=2,5GB så behövs växlingsfilen precis som Haplo säger. Man måste ju tänka på att operativet och programmen eller tjänsterna (ja det körs rätt många i bakgrunden) tar en del minne så i slutändan kanske man bara har nån GB att spela med. Och där kommer växlingsfilen in i bilden

  17. #17
    Gaugin
    Gaugin är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    jaha nu skrev jag kommentaren innan jag såg din sista kommentar!

  18. #18
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Har du ledigt utrymme på disken kan du "ta ledigt" utrymme från annan partition med hjälp av http://www.partition-tool.com/person...FQM53god5Exkng

    Eller har du True Image och klonat disk eller partition så är det bara att dunka in klonen på annan disk och köra.

  19. #19
    Lucarno
    Lucarno är inte uppkopplad
    Lucarnos avatar
    Veteran
    Om du har möjlighet att lägga Windows' swap file på en separat fysisk (och snabb, såklart) hårddisk är det ultrabra. Som nämnts är det inga problem att få tag på en schysst lite mindre disk gratis eller nästan gratis, så...

    Citat Ursprungligen postat av Gaugin Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker att du ska slänga in en större disk. Man kan ju få till skänks idag diskar på 20-40 GB. Säg var du bor så kan du få en av mig : )
    Poängen med växlingsfil beror på vad man jobbar med för program. Om man tex jobbar med bildbearbetning i Photoshop och man har "obegränsat" med undo (alltså att man kan backa sina förändringar i väldigt många steg) då måste man helt enkelt ha en växlingsfil. Min erfarenhet är att det bästa är att låta windows själv hantera storleken på växlingsfilen. Jag kan tänka mig att om man jobbar med musikprogram är det också bra med en dynamisk växlingsfil. Man har ju eventuellt ett antal tagningar som man kan välja att ha med i slutmixen och de får väl knappast plats i ram-minnet. Xp kan ju bara hantera 2,5 GB ram (64bitars mycket mer)En ska är säker: du behöver mer disk! som sagt jag skickar en om du ger mig adressen.
    Men, Photoshop har ju (eller kan ha) en egen swap drive. Om de nu inte har ändrat det i de nyare versionerna, jag kör en äldgammal... Och åtminstone förr om åren var vägen till PS-prestanda att

    1. Ha loadsa fysiskt RAM
    2. Ha Photoshops swap drive satt till en egen och snabb fysisk hårddisk, som inte används av något annat (och absolut inte av Windows självt, t.ex. för windows egen swap file!). Eller iallafall inte av något annat som körs samtidigt.

    Men det kan ju ha ändrats med nya PS-ver och nya Windows-ver. Men en gång i tiden var det iaf the way to go.

  20. #20
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Soulmachine Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om jag ex ska ja 3Gb växlingsfil, vad ska jag sätta på max och min.
    ska jag sätta 3gb på båda?
    Jupp, eller i alla fall max på 3GB.
    Ja du ska kunna ta bort page-file om den inte används.
    Du lär i alla fall märka när du försöker delete'a den om OS'et tillåter det.
    Tänk på att du nog behöver göra en reboot efter att du ändrat partition, eftersom den gammla pagefilen antagligen är låst av processer som använder filen eller inte har släppt den.

  21. #21
    Soulmachine
    Soulmachine är inte uppkopplad
    Soulmachines avatar
    Senior
    mm...
    Nu har jag fixat bort hibernation och så har jag flyttat pagefilen till D-partitionen och satt pagefilen på 3gb

  22. #22
    nixpix
    nixpix är inte uppkopplad

    Senior
    1,5 ggr minnet var nog mer rekommenderat på tiden då man inte hade flera GB minne. 3GB låter väldigt mycket. Om jag skulle köra med växlingsfil, hade jag nog sett till att den hamnade så nära början av hårddisken som möjligt eftersom dataöverföringen är som snabbast där, dvs på c-partitionen. Angående Photoshop, så har det programmet en egen växlingsfil det kallar "scratch disk". Går att ställa in i programmet var den ska ligga. Jag hade nog bara kört med växlingsfil om jag använde mig av vst-instrument med riktigt stora samplingar. Har kört xp med 2GB RAM i många år nu utan växlingsfil och utan problem. Inget hårddisktuggande och datorn är det bra respons i. Och då kör jag ändå en ramdisk dit allt jag klickar på, pdf:er etc, laddas ner. Det innebär att den rensas när jag stänger av datorn - mindre skräp som ligger och tar plats.

  23. #23
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Ett annat bra program för att utöka din partition som jag själv kört en del är "Paragon partition manager" som fixar biffen galant.

Liknande ämnen

  1. RAM-minne
    Av Regenholz i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-03-30, 19:17
  2. Ram-minne
    Av Johans i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-08-09, 20:30
  3. Ram-minne
    Av en David i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-07-31, 20:32
  4. ram-minne
    Av pfekz i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-01-20, 13:38
  5. Minne
    Av mechatronic i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2003-06-27, 13:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •