Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Toner som lyfter stycken?

  1. #1
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran

    Toner som lyfter stycken?

    Det är inte första gången jag råkar ut för detta fenomen, men det kändes extra tydligt nu under julen när man korvstoppats med varianter av t.ex "Gläns över sjö och strand" och då tänker jag på tonen som hörs vid 0:40 i den >här< fräcka demon av Microkorg. Finns ju säkert mängder av exempel på tonrader som har en svans med >knorr< på?

    MVH Tonfisken
    Senast redigerat av RX11 den 2020-09-05 klockan 12:30.

  2. #2
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    ja semiTonalt upp med skiten så hoppar pöbeln till så det sprätter i huvvet & i benen på dem ± diadem pannade, när de ska idkas WOW känsla

    - e vellan en gammal klassiker från 1600talet ¿
    - brukar hellre dra ner det istället .. då det ligger mig närmare lixom
    -- mitt exempel är det 2 NER i pitch istället för uppåt
    Senast redigerat av KALLBACK~ den 2010-12-26 klockan 17:38. Anledning: slutet på medeltiden iaf som hängt med länge här i west

  3. #3
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    -Jo, kan ju vara på det viset. Det var nog inte "dansbandshöjningen" jag tänkte på utan snarare toner som sticker ut och smakar godare än andra, utan att jag analyserat varför. :-)

  4. #4
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden

  5. #5
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av RX11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    -Jo, kan ju vara på det viset. Det var nog inte "dansbandshöjningen" jag tänkte på utan snarare toner som sticker ut och smakar godare än andra, utan att jag analyserat varför. :-)
    Den låten är en harmonisk röra, men jag antar du menar det att den trampar över i dur, ger ett "lyft"...

  6. #6
    Valfrid
    Valfrid är inte uppkopplad
    Valfrids avatar
    Veteran
    Det är begreppet tonikavariant du letar efter. Tonikan ändras i Betlehems stjärna från ett förväntat H-moll till ett H-dur.

  7. #7
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    japp det e svängen via moll och dur ofta .. men det där kan bara dem som e skolade ha koll på .. vad det heter exakt ..

    +2 +1 \ -2 -1 duger gøtt för mig lixom, om man inte kör %-satser bara på verktygen


    ner med -4% så låter fan det mesta bättre ..
    -- eller utgå från från klockan 12 på en pitchKran
    -- till kl 10 eller 14 i pitchVärde på en kran över lag ··~
    Senast redigerat av KALLBACK~ den 2010-12-26 klockan 17:31. Anledning: ~·· så e det samma saker som händer !!

  8. #8
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Valfrid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är begreppet tonikavariant du letar efter. Tonikan ändras i Betlehems stjärna från ett förväntat H-moll till ett H-dur.
    ...ja och sedan tillbaka till moll så att effekten inte vattnas ur på en gång!

  9. #9
    plastocid
    plastocid är inte uppkopplad

    Senior
    Det är väl tersen som ändras från liten till stor?

  10. #10
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    Citat Ursprungligen postat av RX11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    -Tack för svaren.

    @#4; 0:28-0:29 som en smarrig chilifrukt i stigbygeln
    ja det e där jag pitchar ner det hela

  11. #11
    KALLBACK~
    KALLBACK~ är inte uppkopplad

    Avliden
    Citat Ursprungligen postat av Valfrid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är begreppet TOKVARIANT~\TOKVANTE du letar efter.
    Tunikan ändras i Betlehems stjärna från ett förväntat H~overall till en T-SHIRT

    ··~


    Ħ~mode


    ··~ ĦAMMOK FASION ··~
    Senast redigerat av KALLBACK~ den 2010-12-26 klockan 18:17. Anledning: men det ska vi hålla tyst om ju i o f s \\ barnen ser ut som stora Ħ när dem kliver omkring i vinterväglaget ju *~<:]

  12. #12
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Snarlikt på samma tema inträffar i "Elvira Madigan" som i detta exempel vid 12s och 24s; https://www.youtube.com/watch?v=nBAVMMPFA3U

    ...och i "Smoke On The Water", 1½ takt in i huvudriffet...

    Det finns fler närbesläktade fenomen i t.ex Jan Johanssons tillägg av dissonanser och Black Sabbaths misstolkning av Holst som etablerade en hel genre med djävulens intervall.
    Senast redigerat av RX11 den 2020-09-05 klockan 13:33.

  13. #13
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Melodisk moll (stor 6a och 7a på väg upp, liten 6a och 7a på väg ned) ger en sådan "lyfteffekt".

  14. #14
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Ja, "lyftet" är väl ett dynamiskt förlopp mellan kontraster.

    Adam Neely har samlat tankar om "dark side of the force";
    https://www.youtube.com/watch?v=eR5yzCH5CsM
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	angel vs devil.JPG 
Visningar:	0 
Storlek:	23,0 KB 
Id:	96453

  15. #15
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran

    https://youtu.be/e-eqgr_gn4k
    många lyft här

  16. #16
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Glöm inte dim7 för halvtonssteg, för allt i världen. Det är mycket i ropet i youtube-tutorials just nu Det finns ju bara "tre" olika, så det är inte särskilt knepigt att använda heller. Bara man minns att voicingen är lite kinkig.

    Det går att slänga in i många olika sammanhang, om stilen tillåter. En mer smooth mellandominant med extra spänning, men även andra funktioner.

    "Somewhere over the rainbow" trodde jag var en jazzig och intrikat ackordsföljd till jag upptäckte att det bara var ett dim7-ackord som gjorde grejjen. Alice Babs "Lilla stjärna" är väl typ nästan samma ackordsföljd, fast börjar på Tp istället för T. Den gamla uttjatade I-iii-rörelsen (T-Dp) med ett dim7 emellan. Inte svårare än så, tror jag. (med reservation för att analysen kanske inte är hundraprocentig).

    I dessa exemplen är det väl lite mer av ett fristående ackord i sig (som "förlänger" ackordsföljden), vilket är lite knepigare. Men som ett enkelt övergångsackord funkar det i mängder av sammanhang. Och att använda för billiga tonartsbyten. Från Cm till Gm: Cm, Dbdim7, D7sus4, D -> Gm

    5/5 i betyg.
    Senast redigerat av joule den 2020-09-24 klockan 13:49.

Liknande ämnen

  1. Spel lyfter en dyster musikbransch
    Av jgb i forum Nyheter
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-01-05, 09:37
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-08-20, 12:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •