Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Manuellt variabel bitrate möjlig (jag vet, förvirrande rubrik!)

  1. #1
    n00bkillaz
    n00bkillaz är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Manuellt variabel bitrate möjlig (jag vet, förvirrande rubrik!)

    Jag är lite nyfiken på en grej angående mp3. Säg att vi har ett material i aiff som ska ner som en (1) mp3-fil. Det är två olika typer av ljud i det - dels något enkelt som tal. Låt oss säga att det börjar med fem minuter tal. Sen kommer tre minuter musik, med en massa instrument, sång osv. Sen kommer fem minuter tal till. Går det då att, när man kodar till mp3, säga åt programmet att talbitarna i början och slutet ska vara en fast bitrate - säg 128kbps - och det i mitten som är lite mer precious ska vara en högre bitrate - typ 256kbps? Variabel bitrate är ju en grej men då styr ju datorn själv över hur komprimeringen ska ske. Men är det möjligt att göra som jag specar ovan, med så att säga manuellt inställd variabel bitrate?

  2. #2
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Det går att ställa bitraten i dbPoweramp Music Converter - frågan är bara om det går i realtid...

    Denna post antyder det: http://forum.dbpoweramp.com/showthread.php?t=9672

  3. #3
    n00bkillaz
    n00bkillaz är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det går att ställa bitraten i dbPoweramp Music Converter - frågan är bara om det går i realtid...

    Denna post antyder det: http://forum.dbpoweramp.com/showthread.php?t=9672
    Åfan, trevligt, det ska jag titta närmare på. Tack.

  4. #4

    Redaktör
    Det bör gå. Som jag förstår det är varje paket med ljud ("frame") i mp3:or fristående, så det borde gå att koda de två delarna separat med den bitrate man vill ha, och sedan klippa ihop dem med något program som kan redigera mp3 icke-destruktivt (som Fission för OS X).

    Men det är förmodligen enklare att ta någon mp3-kodare, ställa in den på variabel bitrate (= minimum bitrate) och sedan bumpa kvaliteten, och se hur det låter. Då bör kodningen bli snålare för tal-sektionerna, och tvärtom vid musiken.

    Får man fråga varför du vill göra detta? (låter som det är tänkt till en talbok eller radiodrama eller så)

  5. #5
    n00bkillaz
    n00bkillaz är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Ja, det är något liknande, det kommer vara rent tal till stora delar, sen musik och när jag testat vanlig VBR brukar bitraten åka upp och ner helt utan anledning, hela tiden. Så jag tänkte att det vore smidigare att kunna sätta två separata fasta birates, fast i ett och samma klipp.

Liknande ämnen

  1. Trådlöst reglerbar "MIDI-controller" möjlig idag?
    Av moogpower i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-08-11, 13:27
  2. Möjlig lösning på jordbrum
    Av bmeeks i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-10, 13:34
  3. Hur välja Bitrate vid MP3bounce??
    Av FIKSOFOKSI i forum Mixning & mastring
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-03-08, 23:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •